De WE-300 voor oktober 2015

De afgelopen maand werd er door jullie een mooi aantal stukjes geschreven.
Sommige daarvan waren juweeltjes van fictie (de opzet van de WE-300 was altijd om anderen uit te dagen eens een bedacht verhaal te schrijven). Dat vond ik erg leuk.

——-

Van de week zei iemand in mijn buurt iets over de vluchtelingen:
‘se gane allemaal voor, se krijge sneller een huis, se worre an alle kante gehollepe en hun eige mense late ze barste.’
De opmerking sloot naadloos aan bij het teletekstbericht waarin werd gemeld dat de PVV in de peilingen stijgt naar 31 zetels, met name vanwege het opnemen van vluchtelingen.

Ik dacht: hoe leuk is het straks nog wonen in een land dat wellicht bestuurd gaat worden door een partij die appelleert aan de laagste gevoelens onder de bevolking? Hoe prettig is het te weten dat er zoveel mensen zijn die niet even nadenken maar kennelijk wel snel even hun sociaal gevoel (indien aanwezig) kunnen uitschakelen? Hoe beschamend is dit alles voor een volk dat van oudsher de deuren opende voor verdrukten, zeker als je weet dat Nederland tot de 5 beste economieën ter wereld behoort terwijl ook ons welvaartspeil als zeer goed wordt bestempeld?

Zegt u er nou eens iets van!

Enfin, al deze dingen doen een mens peinzen dus is de WE-300:

Nadenken 

Klik op het woord voor de betekenissen.
U heeft de hele maand oktober de tijd om er iets moois van te maken.

Veel schrijf- en/of leesplezier

Update:
Er staan al weer 29 verhalen. Veel fictie ook.
U leest weer de nodige juweeltjes.

Barbara    Melody    Grunn.wichtje    Smijling    Frederique    Toet@rozifantje    Kakel    MdMama    Myriam    Hanneke    Corja    Anneke    Plato    Ria I
Marja    Jokezelf    Ferrara    Novelle    Hanscke    Dwarsbongel    Mrs.T    Grunn.wichtje II    Laura I     Laura II    Anja    Rebelse    Ria II    Jackles    Truus

Dit bericht werd geplaatst in verhalen fictie. Bookmark de permalink .

54 reacties op De WE-300 voor oktober 2015

  1. Appelvrouw zegt:

    Dat is een mooi onderwerp, als lezer van de WE-300 ben ik benieuwd.

  2. Myriam zegt:

    Blijkbaar heb ik de vorige challenge gemist…. Wat ik erg jammer vind, maar aan deze doe ik binnenkort zeker mee.

  3. hanscke zegt:

    Dit keer gaat het weer lukken om mee te doen. En ik leg mijzelf de verplichting op dat het echt fictie wordt.

  4. Interessant onderwerp, iets wat op vele vlakken uit blijft het nadenken bij mensen.

    Ik probeer mee te doen even nadenken 😉

  5. Melody zegt:

    ….. fijn dat je er weer bent !

    ik ben hier : http://melodymusic.nl/we-300-67/

  6. Ferrara zegt:

    Plato, daar snijd je een onderwerp aan, waar ik dagelijks over nadenk. Hoe moet het zijn om zo ontheemd te raken en op veel plekken niet welkom te zijn. Welke bijdrage kan ik leveren en helpt dat op de lange termijn? Ik dacht ook als Wilders het voor het zeggen krijgt, ga ik verhuizen. Verhuizen? Is dat niet vluchten? En naar welk land dan? Tegenstemmen, dat kun je in elk geval doen. Ik ga meedoen, maar weet nog niet welk vraagstuk ik zal belichten. Daar denk ik ook nog even over na. ;0))

  7. Rianne zegt:

    Mooi woord. Ik heb er een wat luchtigere invulling aangegeven dan de gedachtengang waaruit het woord naar voren is gekomen. Maar wat wil je met Toet in de hoofdrol. Dan is het automatisch luchtig. (jaja, jij wil fictie, dan krijg je fictie).
    Morgen komt het online, dan kom ik de link even plakken…
    Dus… Tot morgen!

  8. Kakel zegt:

    Nadenken…daar ben ik van nature nogal slecht in, dus ik beloof niets! Kom eerst zelf maar eens over de brug 😉

  9. Mrs. T. zegt:

    Ik word de laatste tijd heel erg verdrietig van wat er allemaal gebeurt. Ik ga ‘ns nadenken over deze WE. 😉

  10. grunningswichtje zegt:

    Een nieuw begin.
    https://grunningswichtje.wordpress.com/2015/10/01/we-300-nadenken/

    Plato, de vluchtelingen, ach…..in mijn gedachten ben ik bij ze…….mijn gedachten bij de onnadenkende reacties…..ach….ik laat ze momenteel maar even aan me voorbij gaan.

  11. Willie zegt:

    Straks W. als minister-president, daar moet je toch niet aan denken !
    Hopelijk denken de kiezers na voor ze gaan stemmen.
    Maar ze laten zich beïnvloeden door de media die de boel opblazen, en ze praten elkaar allemaal na.
    Als je naar de geschiedenis kijkt, b.v. de Grote Volksverhuizing, zie je het grotere geheel.

  12. Een mooi onderwerp, het stemt je tot nadenken.
    Mijn bijdrage staat hier:http://fredriguswereld.blogspot.nl/2015/10/een-nieuwe-toekomst_1.html
    Heerlijk weer een nieuwe WE!

    Liefs Frederique

  13. Geachte Meneer Plato,
    Dit is onze bijdrage hoor… Niet die van haar…

    https://wiebeltjes.wordpress.com/2015/10/02/we-300-nadenken/

  14. Barbara zegt:

    Hier dus echt met mijn ogen dicht gelezen over het verzoek dat het fictie moest zijn… nouja, belofte bij deze de volgende ronde goed te lezen hoe de opdracht is 😉

  15. minoesjka2 zegt:

    Ja, Plato, die reacties op de vluchtelingen maakt me verdrietig, is ons land dan zo hard geworden? Je zult maar op de vlucht zijn, dat gun ik niemand. Hoop dat we voorlopig nog geen verkiezingen zullen hebben, want de Pvv is juist iets wat we niet nodig hebben in mijn ogen!!

  16. ellyvandoorn zegt:

    Ja plato ik kan jammer genoeg niet ervaren dat de wereld zich ten goede ontwikkelt. Ik zou het graag anders willen ervaren, maar de medemenselijkheid van velen stemt me niet altijd blij. Dus. Zelf maar hard werken aan mijn eigen medemenselijkheid.

  17. Kakel zegt:

    Hej hej Plato, ik kreeg ineens de geest…
    Hier heb je mijn link: http://kakelbont.freeweb.nl/?p=12611
    Fijn weekend en een lieve groet

  18. Het is triest hoe mensen met elkaar omgaan.. het wordt tijd dat we eens echt gaan nadenken.
    Deze keer geen fictie
    http://meerdanmamma.blogspot.nl/2015/10/nadenken.html

  19. Myriam zegt:

    Hier is de mijne Plato. Genieten telkens weer om in driehonderd woorden een verhaaltje te verzinnen.http://bubbliciouslyme.com/2015/10/03/we-300-oktober-2015-nadenken/

  20. hannekelive zegt:

    en als antwoord op deze blog:
    ik denk dat dit land niet kapot gaat aan de vluchtelingen, maar wel aan empathieloze botterikken.

  21. Marika zegt:

    Nou Plato ik heb om die reden bijna Facebook vaarwel gezegd, uiteindelijk toch maar wat mensen ontvriend en ontvolgd. Dan maar de kop in het zand zodat ik die domme reacties en de gedeelde nep en/of opgeklopte nieuwsberichten van dubieuze vaak rechts extremistische bronnen, niet meer voorbij hoef te zien komen in mijn nieuwsoverzicht. Ze nemen alles maar voor waar aan zonder de bron te checken, veel mensen willen dat ook niet, dat soort berichten is precies wat ze willen horen. Er is ook een facebook pagina die al die onzinverhalen ontkracht met duidelijke bewijzen, maar dat wil men toch niet lezen.
    En dan te bedenken dat de jeugd haast geen tv meer kijkt maar al het nieuws via (a-)social media volgt, waar dus zoveel onzin wordt verspreid. Het is echt om te huilen en erg verontrustend.

    • Plato zegt:

      Een reactie naar mijn hart Marika. Er zijn veel misverstanden, er is veel angst voor het onbekende. Gelukkig hebben we ook nog het journaal en de bonafide nieuwsduiding.

  22. Plato zegt:

    Allen: Morgenmiddag ben ik thuis. Dan zet ik de linken, lees, reageer en kom overal langs.

  23. Corja zegt:

    Ha Plato, hier is mijn bijdrage. Ervan uitgaande dat mythologie fictie is… 🙂

    Het pakje

  24. gewoonanneke zegt:

    Ik ben niet echt van de fictieverhalen en bewonder mensen die dat wel goed kunnen. Maar dit is een poging haha. Ik ga de andere weer lezen. https://gewoonanneke.wordpress.com/2015/10/05/nadenken/

  25. gewoonanneke zegt:

    Ik vind het gewoon een moeilijk onderwerp en heel eerlijk zet ik regelmatig programma’s die er over gaan af omdat ik toch een beetje mijn kop in het zand steek, ik weet het van mezelf. Ik word heen en weer geschud door triest voor die mensen en inderdaad, kunnen we dat als Nederland allemaal aan. Ben zeker geen PVV er integendeel. Toen ik hoorde dat er plannen bij onze gemeente waren om een weliswaar op kleine schaal asielzoekerscentrum bijna een straat bij me vandaan wilde gaan realiseren werd het toch wel meer de dicht bij mijn bed show. Ik blijf het gewoon moeilijk vinden en hoop ook heel eerlijk dat het niet doorgaat. De goede moeten altijd onder de kwade lijden en mensen profiteren ook weer van deze ellende allemaal. Dat vind ik nog het ergste. Ben voor mijn werk veel bij naturalisatie ceremonies geweest en als je dan die schrijnende verhalen soms hoort zou ik iedereen zo willen omarmen en zeggen kom maar binnen.

  26. ria zegt:

    Plato hier is mijn bijdrage; http://www.rias-weblog.nl/weblog/we-300-nadenken/
    Ga nu de tijd nemen om alle andere bijdragen te lezen. Nadenken, ik doe niks anders:-)

    Groetjes, Ria

  27. Ferrara zegt:

    Dear Plato, het bloed kruipt … of ik er blij mee ben staat nog te bezien. 0;))
    http://ferrara-victoriene.blogspot.nl/

  28. hanscke zegt:

    Hi Plato, eindelijk! Ik heb mij zelf verplicht een verhaal te bedenken en te schrijven en het is er van gekomen, http://hanscke.nl

  29. Dwarsbongel zegt:

    Plato, ik had al een opzetje gemaakt, maar was er nog niet verder mee gekomen. Ik begon er weer mee en heb veel omgegooid, maar nu lijken de stukjes op hun plaats te vallen. Het is niet echt fictie, was het maar waar, maar ik denk dat het wel aansluit bij je introductie:
    http://dwarsbongel.blogspot.nl/2015/10/151012-we300-thema-nadenken.html
    Dat is het geworden. Fijn om weer mee te doen!

  30. Dwarsbongel zegt:

    O ja, het past ook wel bij die Wildersvolgende mevrouw die nu over alle beeldschermen stuitert: “Mijn zoon hep geen werk en nou krijge die vluchtelinge direct een huis en binnen 4 maand werk!” “Hoe weet u dat mevrouw?” “Hut hep op feesboek gestaan!”…

    • Plato zegt:

      Die Wildersvolgende mevrouw ken ik niet. De TV staat hier maar zelden aan. Maar ik kan me er iets bij voorstellen. Hier in de buurt lopen ook een paar van die figuren. Ze worden niet geteisterd door nuance en kennis en dus hup…alweer een mening.

  31. Mrs. T. zegt:

    Ik nam maar even een voorschotje op de einduitslag: http://www.triltaal.nl/2015/10/13/uitgespeeld/

  32. Anja zegt:

    Ik moest er lang over nadenken Plato, maar hij is er dan eindelijk. http://asseenbyanja.com/blog/

  33. Het is een mooi en tevens zwaar onderwerp. Ik wist gewoon niet waar ik moest beginnen als ik hier iets over wilde schrijven. Daarom heb ik het maar luchtig gehouden Plato – hoop niet dat je het erg vindt. Mijn inzending staat hier:
    http://www.rebelsehuisvrouw.nl/we300-nadenken/

  34. Jackles zegt:

    Ik beloof dat ik nog met iets kom voor het einde van de maand, Plato!

  35. Plato, ik had op een of andere manier het verkeerde woord. Maar gelukkig was mijn verhaal toch geschikt. 🙂

    Nadenken.

Ja, schrijft u maar.....