WE-300 Nadenken

‘Maar je moet toch weten wie de vader is?
Hoewel moeders toon zwaar geschokt klonk, haalde Marja gelaten haar smalle schouders op. ‘Er is niets gebeurd dus er is geen vader,’antwoordde ze afgemeten.
‘Dus jij gaat mij vertellen…’
Daar gaan we weer, dacht ze terwijl ze denkbeeldig de luikjes in haar oren dichtdraaide. Weer zo’n zeikverhaal met veel geschreeuw waarin ik natuurlijk de ondankbare dochter ben die nooit luistert en rijp is voor de hel. Terwijl er niets, maar dan ook niets is gebeurd.
Nou ja, natuurlijk was er dat vreemde voorval, enkele maanden geleden. Ze zat bij tante Els in de tuin te borduren toen plotseling een jongetje over de heg leunde en riep: ‘hallo, roep eens héé!’ Voor de grap hadden ze hard héé gebruld waarop de jongen riep: héé,  jullie krijgen een kind, alle twee. Daarna was hij weggehold. Ze hadden hartelijk gelachen. Zo’n gek jong!
‘…want nooit wil je luisteren. Jij… bent rijp voor de hel.’
Ha, zie je wel, drama queen’s hoogtepunt. Nu zou ze zeggen: en JOS dan, waarom zegt hij niets?!
‘En JOS dan, waarom zegt hij niets?!
Zie je wel, zelfs het uitroepteken klopte.
Ze stond abrupt op en holde de trap op. ‘Mens, laat me met rust.’

In de stilte van haar kamer kalmeerde ze. Ze had geen zin te vertellen dat ze al met Jos naar de dokter was geweest. Dat die het ook niet snapte. Dat ze hun hersens gepijnigd hadden, wanhopig waren, abortus hadden overwogen…. het allemaal ook niet goed wisten.

Plotseling voelde ze weer dat steeds terugkerende stemmetje in haar hart dat fluisterde dat ze het kindje geboren moest laten worden. Dat het zo goed was want dat deze huidige, verrotte wereld met al zijn discriminatie, oneerlijkheden en oorlogen, heftig toe was aan opnieuw zo’n kindje.

Dit bericht werd geplaatst in WE-300. Bookmark de permalink .

34 reacties op WE-300 Nadenken

  1. Corja zegt:

    Wow! Fan-tas-tisch! (Op zijn Amerikaans: fan-fuckin’-tas-tic!) Een verhaal naar mijn hart, Plato. Kan nog wel even door blijven gaan met superlatieven. Dat jongetje met zijn gekke bewering, die uiteindelijk waar bleek te zijn. Die Jos, die natuurlijk zijn mond houdt. Lekker dan! En die Anna. En straks lekker worden afgebeeld met dochter en kleinzoon, op die Middeleeuwse schilderijen. Dan wel hè. Dan weer wel. Gelukkig is het Kind er gekomen (dat hou je natuurlijk toch niet tegen). En ik zou bijna zeggen: met alle gevolgen van dien. Klasse!!!!!!!

    • Plato zegt:

      ’t Is eigenlijk ook bedoeld als een opening naar de huidige tijd waarin zoveel chaos heerst dat we wel een mooi wondertje kunnen gebruiken.

  2. Novelle zegt:

    tja Plato ik ben der stil van ik knik instemmend na het lezen van je verhaal en reactie hierboven een juweeltje schreef je man.

  3. Marja zegt:

    Toen en nu …. het blijft schokkend. Dankjewel dat ik de moeder mag zijn. Een geweldige WE.

  4. Met uw fantasie is ook niets mis meneer Plaat-on-Line al komt het plot onsj vaag bekend voor. Wij kregen visioenen van volle herberg, een lege een stal en een ruimtereismachine…

    Groet,
    Toet en Rozifantje

    NB. Dat Toetifantje-idee van u meneer Plaat-On-Line vinden wij maar zozozo…

    • Plato zegt:

      Grappig. Dat plot kwam mij zelfs héél bekend voor.

      Nou Toetifantje kan natuurlijk ook veranderen in Rozitoetie. Wat jullie willen hoor:)

  5. jeetjemina zegt:

    Het is helemaal waar Plaat!! Zonder wonderen staat de wereld er hopeloos voor!
    Gr eva

  6. Mrs. T. zegt:

    Wat een geweldige WE. Hopelijk gaat het kindje verbetering brengen.

  7. grunningswichtje zegt:

    We hopen volgens mij tegenwoordig allemaal op zo’n “wondertje”. De aanstaande moeder van dit “wondertje” heeft er in ieder geval goed over nagedacht!

  8. Melody zegt:

    Ach Plato toch….. hoe moeilijk die as. moeder het ook heeft….. haar moeite zal beloond worden….. en wat mij betreft mag ze nu terstond ergens op onze aardkloot rondlopen!! Hopelijk daar waar ik haar dan zal ontmoeten.

  9. Ferrara zegt:

    Ja, mooi verhaal zeker, maar de afloop was voor dat jongetje destijds toch rampzalig.
    Zo’n herhaling van zetten willen we toch niet weer.

  10. ria zegt:

    Het was een wonder bovenwonder
    maar het kindje leed er onder
    Mooie WE
    Groetjes, Ria

  11. Appelvrouw zegt:

    Natuurlijk!
    Laat het kindje komen.

  12. Wat een mooie, bijzondere WE. Voor mij zeker. Het maakte veel in mij los. Het verhaal, zo herkenbaar.
    Laat het kindje maar komen, geen abortus. De tijd kun je niet meer terugdraaien.
    Een juweeltje , deze WE.

    Liefs Frederique

  13. Willie zegt:

    Opnieuw zo’n kindje……
    Toen had ik door waar het over ging en zat ik met een grote glimlach.
    Zou Maria ook zo nagedacht hebben over hoe het kon ?🙂

    Leuk gevonden : Marja en Jos.
    Ik vrees alleen dat zo’n ‘nieuwe Jezus’ niet veel zal uithalen, en wat voor verschrikkingen zal de arme jongen mee moeten maken ? Kruisigen zullen ze hem niet meer, denk ik.

    Goed ingeleefd, de moeder/ dochter ruzie.🙂
    Een hele leuke, knappe WE-300, een echt Plato-verhaal met een serieuze ondertoon.

  14. Maria zegt:

    …de moderne versie van Maria, Jozef en kindje Jezus.
    Hoe je het toch allemaal bedenkt schat :))

    …en ja, er zou een wonderkind geboren moeten worden, een Vredevorst.
    Maar of de oorlogvoerende landen, wapenleveranciers, en al de andere machten die achter deze wereldellende staan hier aandacht aan zullen besteden, betwijfel ik…

    • Plato zegt:

      Dank je wel: teerbeminde :-))
      Ik vrees ook het ergste. Soms verlang ik naar engelen met tweesnijdende zwaarden om het grote kwaad uit te bannen. Maar dat zal ook wel niet gebeuren.

  15. jeer zegt:

    Plato,

    Sterk verhaal, dat ook nog eens getuigt van een Bijbelvaste kennis. Ik heb de annunciatie er nog eens op nageslagen en je hebt het fraai eigentijds omschreven.

    groetjes ook aan Maria,

    jeer

  16. tagrijn zegt:

    Na de geboorte vraagt Jos aan Marja: Hoe zullen we hem noemen? Marja antwoordt: Ja, Jezus, daar heb ik nog niet over nagedacht, hoor. Jos reageert verrast: Jezus? Ja, dat is eigenlijk wel een leuke naam. En als ze dan na de geboorte ook nog eens moeten vluchten voor de IS, is de vergelijking helemaal compleet.
    Antwoord op je vraag: Ieder jaar voert de optocht op drie oktober ook een beeldje mee van Joppensz. Daaronder wordt dan bekend gemaakt welke sportvereniging dat jaar de Corn. Joppenzprijs heeft gewonnen voor de beste presentatie tijdens de taptoe op 2 oktober.

  17. minoesjka2 zegt:

    Mooi Plato …….. echt een verhaal wat helemaal bij jou past🙂

  18. Mooi geschreven en als ik eerlijk ben met de verwijzing naar… Dat kindje had letterlijk en figuurlijk een kruis te dragen.

    In deze tijd zou het niet anders zo niet zwaarder zijn voor dat wat een wonder is terecht te komen in een wereld gedreven door geweld, honger, hebberigheid enzv ..

  19. Kakel zegt:

    En het kindje kan deze keer best een meisje zijn, voor een aparte twist in het verhaal!

  20. Jokezelf zegt:

    Ik ben er stil van. Wat een fantasie heeft die man (nou ja, met een beetje bijbelhulp dan, maar toch…).

  21. hanscke zegt:

    Oei, ik ben een beetje kritisch. Het vorige verhaal heeft ook veel ellende gebracht, zoals evangelisering, kerstening, zending enzovoort enzovoort. Misschien toch maar beter als dit kind niet geboren gaat worden, voor je het weet duikt er in een ander geloof ook zo’n nieuw verhaal op en dan hebben we weer voor heel veel eeuwen de poppen aan het dansen, want elk vindt zijn eigen verhaal het meest mooie en moet dan aan anderen opgedrongen worden. Wel leuk verzonnen maar het heeft nogal wat consequenties.

    • Plato zegt:

      Dan moet het maar een kindje worden die de blijde boodschappen via facebook verspreidt. Zonder heilig vuur en scherpgeslepen zwaarden en zo…

  22. Dwarsbongel zegt:

    Wat, ongetwijfeld door het “klimaat” waarin ik ben opgevoed (overigens niet het zwartste), het meest bij mij blijft hangen en mij breed doet grijnzen door de context van je verhaal, is de zinsnede: ‘…want nooit wil je luisteren. Jij… bent rijp voor de hel.’ En dan met de nadruk op dat tweede gedeelte!
    Ik heb het vermoeden dat je een vileine glimlach om je mond had toen je dit schreef!
    Godsdiensten zijn voor mijn gevoel vaker een bron van (vergaande) onenigheid geweest dan dat ze positieve wonderen hebben voortgebracht – misschien wel juist door het nadenken hoe hiaten in het verhaal moe[s]ten worden hersteld, of hoe overgeleverde teksten moe[s]ten worden geinterpreteerd…

    • Plato zegt:

      Ja en bij dat nadenken en interpreteren gingen ze zo ver en haalden ze er zoveel bij dat de kern ondersneeuwde.
      Die vileine glimlach zat er inderdaad wel een beetje, maar ook de gedachte aan mijn vader die altijd brulde (en hij had altijd gelijk): lul, je kan niks en je ZULT ook niks kunnen. Hij zei het nog grover maar dat kan ik hier niet verantwoorden.🙂

  23. gewoonanneke zegt:

    In deze grijze tijd letterlijk en figuurlijk kan een jong nieuw leven weer hoop geven. Een mooi verhaal. Alleen vraag ik me wel af hoe wordt dat kind voorgelicht later ???

  24. Dat ik dit gemist heb, ik schaam mij diep.
    Een wondertje kunnen we allemaal wel gebruiken, maar of we dat wondertje gelijk zo’n zware opgave moeten geven. Ik denk dat er heel veel wondertjes geboren moeten worden.
    Prachtig geschreven Plato!

  25. Anja zegt:

    Sublieme WE Plato! We kunnen inderdaad wel een wonder gebruiken. Het zou wat zijn, Jezus in deze tijd op aarde. Zijn eigen Facebookpagina, Twitter, Instagram… hij zou de hele wereld kunnen bereiken. Ach, mijn fantasie slaat weer op hol. Maar toch, de wonderen zijn de wereld nog niet uit!

  26. Jackles zegt:

    Zooo… deze vind ik mooi zeg! Liefs!

  27. Hij is mooi… Toch heb ik wel eens gedacht dat Maria de eerste was die met die smoes thuis kon komen. Alle anderen na haar werden natuurlijk nooit meer geloofd. Maar een wondertje in deze tijd zou ik hoe dan ook verwelkomen, smoes of geen smoes.

  28. Het is gelukt hoor Plato😀😀 Ondanks het feit dat dit alweer een oude WE is wou ik toch meedoen (kinderachtig hè!). Hopelijk doe ik over de nieuwe WE iets minder lang.
    Bijgaand de link:
    http://www.rebelsehuisvrouw.nl/we300-mededeling/

Ja, schrijft u maar.....

