WE-300: het woord voor september 2023

Begin juli zei superbuur:
‘we mogen allemaal wel een extra ventilator
kopen want zowel juli als augustus gaan ‘seker wetuh’ tropische

maanden worden. Want dat staat op de sociale media.’

Nu heb ik weinig vertrouwen in sociale media als het gaat om
objectieve berichtgeving, dus ik zei spontaan
dat het een godswonder zou zijn als iemand vier weken tevoren iets
met enige zekerheid over het weer zou kunnen zeggen.
O jee, dat werd me niet in dank afgenomen!

Sommige mensen hebben nu eenmaal versimpelde gedachtegangen
omdat dat lekker makkelijk nadenken is.
Die laten zich hun waarheden zo maar niet afnemen.
Ja ik weet: eigenlijk kun je beter met ze mee kletsen in de trant van:
‘oh ja, buur, goh joh, dat wordt wat hè?’
Maar ja, ik had al gereageerd en kreeg meteen een
enorme tirade te slikken.

Nu is het september. Die twee maanden zijn wanhopig weggedreven
in koud en regenachtig weer.
Dus…
Maar wat je bij superbuur ‘seker wetuh’ niet moet doen
is bij dat soort gelegenheden triomfantelijk roepen:
‘en buur, hoe was het met de hittegolf, de ventilator nog veel gebruikt zeker?
En werkelijk, op die koude 31 augustus (14 graden) wilde
ik ZO graag tegen mijn superbuur zeggen:
‘hoi buur, heet he? puf, puf, nou zeg, dat is afzien.

Neen, nee! Niets van dit alles.
Want mijn buurman is tuk op sociale media.
En hij is ook nogal driftig en eh… potig.
Hij zou in staat zijn mij met grapje en al te water te
gooien en rustig te laten wegdrijven.

U kent mij: in het belang van de eh… lieve vrede heb ik
gezwegen als het graf.
Ik heb alleen gezwaaid en met mijn hand moeizaam over mijn
voorhoofd gestreken als wilde ik wat zweet wegwissen.
Hij zwaaide terug.
Mijn gebaar begreep hij gelukkig niet.
———–

Melody

Hanneke

Minoesjka

Geesje

Rianne

Anneke

Jackles

Bertie

Plato
Die staat bovenaan dit stukje

Dit bericht werd geplaatst in WE-300. Bookmark de permalink .

68 reacties op WE-300: het woord voor september 2023

  1. Matroos Beek zegt:

    Je zou voor minder willen vertrekken. Maar ach, je vindt ze overal en ze zijn met steeds meer, de mensen die hun leven (laten) leiden door sociale media. Wat heb je dat treffend beschreven. Ik denk dat velen dit zullen herkennen.

    • Plato zegt:

      Ik moest bij je antwoord denken aan het boek van Potter: Jan, Jannetje en hun jongste kind. Over de Jan Saliegeest. Soms denk ik (understatement) dat we ons nu een beetje in die periode bevinden. Liever tegels, dan natuur, liever Sociale media dan Gecontroleerd nieuws, liever afzeiken en roepen dat het toch een grote rotzooi is dan meedenken over hoe de wereld beter kan.
      Gelukkig ben jij (en zijn anderen) niet zo. Ik denk alleen maar aan die taallessen voor buitenlanders. Kijk, DAT is karakter en stukken beter dan het slappe gezeik wat ik bijvoorbeeld hier in de buurt vaak hoor.
      Lijkt het alsof ik kwaad ben? Ja, dat klopt wel. Op sommige dagen erger ik me kapot.

      • Matroos Beek zegt:

        Ik kan je helemaal volgen. Er wordt niet echt meer constructief naar oplossingen gezocht. Aan zeikerds die nooit met een goede daad of oplossing komen heeft de wereld niks. Ik deel je ergernis.

  2. 😅😅😅… Fantastisch geschreven Plato.
    Ja klopt of sociale media wordt er veel gekletst al moet ik toegeven dat ik mij er soms ook door laat leiden…
    Goed dat jij mij dan weer op het rechter pad zet en aanraadt om de NOS of de Belgische VRT te volgen ipv FB en andere….

    • Plato zegt:

      Het is ons gemakje dat ons de das om doet. We zijn zo langzamerhand gewend om alles in de schoot geworpen te krijgen. Niet iedereen natuurlijk, maar bepaalde groepen mensen, zoals die buurtgenoot die nog nooit een slag werk heeft gedaan en gewoon roept: ‘ja ik ga daar een beetje werken en dan 100 euro meer krijgen dan mijn uitkering. Ik ben daar gek.’ Gaat het over de politiek dan zijn alle politici klootzakken, zakkenvullers. Nu komen er straks ik weet niet hoeveel nieuwe kamerleden bij. Nog voor ze zijn begonnen zijn ze al veroordeeld door buurgenoot. Enzovoort enzovoort. Ik ben dat ZO zat.

  3. marieclaire zegt:

    Ik had het woord “vertrekken” niet uit jouw verhaal gehaald.

  4. MelodyK zegt:

    Sociale Media zijn zeer (on)handig…
    Zoals met alles geldt ook daarbij dat je moet waken voor het woordje “te” én natuurlijk niet te vergeten dat je je verstand moet blijven gebruiken. Het spreekwoord ‘als iets te mooi is om waar te zijn dan is het dat ook” bestaat niet voor niets.

    Kortom, ik ga aan de slag…

  5. Bertie zegt:

    Lachen! Levensecht beschreven, ik hóór het bijna. 😆
    En ja, ik erger me ook vaak. Te vaak. Maar slik en grijns lafhartig.

    • Plato zegt:

      En toch komt er (althans bij mij) een moment dat ik er wat van zeg. Vooral als een buurtbewoner met dat soort slap ge… ehhh geklets bij me aankomt. Ik blijf vriendelijk maar ik geef geen gelijk. Met de ene (het zijn er twee) kreeg ik dus geen ruzie maar hij werd heel kwaad toen ik zei dat ik gevaccineerd was tegen corona. Hij niet dus en hij vond dat ik een meeloper van Rutte was en dat ik niet zelf nadacht en en dat ik hem nu natuurlijk veroordeelde. Maar ik bleef vriendelijk want ruzie leidt tot niks.
      Woedend sloeg hij tegen de muur van mijn huis tot zijn hand bloedde. Daarna beende hij kwaad weg. Toen ik hem de volgende dag vrolijk groette, was hij helemaal verbaasd. Praat jij nog met mij? vroeg hij. Ja hoor, zei ik.
      Nou ja… zulke dingen onder andere.

  6. Jamaat.. waar ik woon is de temperatuur nooit onder de 20 graden gezakt en zijn er, ondanks de regen, nog dagen van rond de dertig graden geweest. Zelfs vorige week nog (en op 1 augustus was het bloed en bloed heet met een wel heel stralend zonnetje).
    Buurman’s social media bron woont gewoon in een ander deel van het land.

    Maar even serieus… De Boysz en vertrekken… Hum…

  7. ellyvandoorn zegt:

    Wat een heerlijk verhaal weer Plato. Met plezier gelezen en succes met vertrekken. 🤗

  8. hannekelive zegt:

    Ik denk dat we hierover van mening verschillen. Zowel de mainstream media als de sociale media slaan de plank geregeld mis, maar heel veel ‘fakenews’ van de social media is de afgelopen tijd wel uitgekomen. Schreeuwers heb je overal. De kunst is te navigeren en vooral: zelf nadenken en je mening niet door anderen laten bepalen…
    En daarom volg ik het nieuws al tijden niet meer. Zo wordt me geen angst aangepraat en dat is wel zo rustig
    Ik ga een vertrekpunt voor een WE bedenken

    • Plato zegt:

      Iedereen zijn mening. Ik zie trouwens ook wel voordelen van facebook hoor. Maar ik merk wel dat er veel mensen zijn die de (on)waarheden van de sociale media klakkeloos overnemen zonder verdere verificatie. Dat is eigenlijk wat mij dwars zit. Verder moet iedereen natuurlijk zelf weten wat ie doet. Die vrijheid is goed en brengt mij er toe om niks met facebook te doen. 🙂
      Ik heb je WE al gelezen. Horrible. Ik moet nog reageren.

      • hannekelive zegt:

        Ik ben het met je eens dat ‘waarheden’ overnemen zonder verificatie nogal dom is. Maar dat geldt voor alle bronnen. Ik heb gemerkt dat de reguliere media de afgelopen jaren nogal eenzijdig heeft bericht gegeven. Voor het Op zoek gaan naar de andere kant van het verhaal ben je dan aangewezen op alternatieve media. Pas dan kan je jezelf een mening vormen. Ik mis de dialoog in de praatprogramma’s. Altijd dezelfde koppen en hetzelfde verhaal. Een paar ‘kritische’ vragen en dat was het.

  9. staartje zegt:

    Je zou inderdaad voor minder willen vertrekken.
    Ik vind het een ramp die sociale media. Maar vooral met wat de mensen ermee doen.
    Het zweet breekt me uit. Ik heb geen ventilator. Wel een airco 😇
    Mooie schrijfstijl weer

  10. gewoonanneke zegt:

    Ik ga er over nadenken weer…….

  11. Willie zegt:

    Wat is er ‘super’ aan deze buur ? Die mag van mij wel vertrekken. 🙂
    Nieuws e.d. lees ik nooit op sociale media, alleen bij de NOS.
    De NOS rectificeert ook netjes, als het nodig is.
    De zomer is bijna vertrokken, we krijgen nog wel mooi nazomerweer. 🙂
    Geweldig geschreven weer Plato, je frustratie over de onwrikbaarheid van sommige mensen druipt er vanaf.
    Voor sommige dingen, zoals iets opzoeken, bankieren, en meer contact met familie, is internet fijn, maar verder vind ook ik het een moderne plaag.

    • Plato zegt:

      Die buur vindt zichzelf super. Tegelijkertijd kruipt hij graag in de slachtofferrol. Hij heeft ook een toverstokje. Als hij daarmee zwaait, heeft hij iets of iemand afgebrand. Dat gaat meestal gepaard met zinnetjes als: maar da kin ik toch auk niks an doen, wel dan? En wat hep de gewaune man nou for kanse, so is ut toch? Neeee, die Harry de Fret met se Porum voor Democratie heef tog gewaun gelijk, ja toch? Nee dan?

      • Willie zegt:

        🙂

        Trieste figuur.

        • Plato zegt:

          Het zijn er eigenlijk twee. Allebei trieste figuren waar eigenlijk niet mee te praten is. De babbeltjes beperken zich trouwens tot kleine gesprekjes bij het elkaar toevallig tegenkomen. Gesprekjes waarbij je dan bij voorkeur zo neutraal mogelijk bent. Want onenigheid in de straat brengt niets goeds.
          Soms vraag ik me wel eens af wat voor soort leven deze mensen hebben. Geen werk, nauwelijks geld, geen partner, dan wordt je misschien wel zo.
          Ik probeer niet te oordelen maar dat is soms een beetje moeilijk.

          • Willie zegt:

            Ik zou het alleen bij groeten houden.
            Hopelijk gaan ze toch eens werken, ze proberen hier voor zover ik weet, mensen uit de bijstand te krijgen.

          • Geesje zegt:

            Niet iedereen heeft het verstandelijk vermogen om op de juiste manier om te gaan met de verkregen informatie via het sociale medium, hun reacties zijn vaak gerelateerd op hun gevoel. Mijn mening is dat je dat niet mag veroordelen, probeer het gewoon te begrijpen, Vraag, naar hun achtergrond en je zult het misschien beter begrijpen. Dit valt me echt een beetje tegen van je Plato, ga er dan gewoon niet mee in gesprek als je er niets waardevols van verwacht!

  12. Ferrara zegt:

    Zo die kwam uit je grote teen. Vreselijk dat ongenuanceerde geblaat. Ik doe niet aan FB enz. en met complotdenken heb ik ook niets. Hoewel ik het geschuif met banen (zoals nu weer met Hoekstra) in Den Haag wel als vriendjespolitiek zie. Zou best eens kunnen dat gebrek aan een partner of welke relatie dan ook en dus nooit tegengas krijgen de mens geen goed doet. Voor vandaag ga ik er hier vandoor. De WE-300 moet nog rijpen.

  13. minoesjka2 zegt:

    Veel tijd om bij andere te lezen heb ik helaas niet, maar dit thema riep meteen een verhaal op in combinatie met de foto’s die ik afgelopen weekend gemaakt heb.
    https://wordpress.com/post/minoesjka2.wordpress.com/13581

  14. MelodyK zegt:

    @Geesje, @Plato @minoesjka …

    Niks aan de hand 🙂
    Minoesjka plaatste per ongeluk de verkeerde link….
    De correctie link is: https://minoesjka2.wordpress.com/2023/09/04/we-300-6/

    @Geesje …. dat jij op jouw blog komt, komt omdat jij ingelogd bent op je eigen blog…

    @Plato… misschien even de link van Minoesjka wijzigen

  15. Jackles zegt:

    Veel te veel mensen laten zich leiden door vage praatjes op sociale media. En erg genoeg kun je ‘irl’ ook nog ruzie krijgen met mensen als je ze daarop aanspreekt. Dus dat je die steeds meer uit de waarheid en objectiviteit vertrekkende buurman die direct wilt confronteren met zijn belachelijke uitspraken snap ik helemaal… Ik ben benieuwd wat die buur nu te melden heeft met de huidige hittegolf!

  16. gewoonanneke zegt:

    Volgens mij had ik hem al geplaatst maar zie hem niet terug dus bij deze
    https://wordpress.com/post/gewoonanneke.wordpress.com/58258

  17. Jackles zegt:

    Na een tijdje broeden dan uiteindelijk ook een schrijfsel naar aanleiding van het woord… https://dutchjackles.wordpress.com/2023/09/12/we-300-vertrekken/

  18. Ferrara zegt:

    Zou er iets aan de hand zijn? Plato reageert niet op de ingezonden WE-300 en ook Maria houdt zich stil.

  19. Ferrara zegt:

    Mantelzorg kan op den duur te zwaar worden. Hopelijk komt er een oplossing waar ieder tevreden mee kan zijn. Ik heb besloten i.v.m. met jullie drukke leven mijn WE-300 even te parkeren. Het is nog geen eind september. Nogmaals sterkte gewenst.

  20. Bertie zegt:

    Ik wens jullie letterlijk extra sterkte. Mantelzorg kan inderdaad (te) zwaar worden!

  21. omabaard zegt:

    Zo had ik onlangs een gesprek met iemand die het heel dwaas van me vindt dat ik me terug heb laten inenten tegen Corona, want ze heeft gelezen ‘dat gewoon de oude spuiten van de vorige jaren nog moeten worden opgebruikt’.
    Ik ben veilig niet in discussie gegaan, ik had een deja vu gevoel en totaal geen zin om daar een ruzie rond te maken, want het evolueert snel in die zin.

Ja, schrijft u maar.....