WE-300 oktober 2014

Gewoon iets tikken,  dan komt inspiratie  vanzelf, dacht de man somber. Maar welke zin dan, als je niets wist?
Moest hij dan ook maar uitwijden over zijn kwalen, dagelijkse bezigheden of de kat? Wat kon anderen dat nu schelen.
Toch zag hij dat het er vaak in ging als koek.

Sommigen noemden het een ‘writersblock’, een klakkeloos overgenomen woord dat altijd interessant en herkenbaar stond.  Wie het gebruikte kreeg voorspelbare reacties als :  ‘Oh wat erg’ en ‘hopelijk schrijf je  weer snel over je beslommeringen.’
Originaliteit. Aan een woord van zes lettergrepen bezondigden de meesten zich liever niet.

De man keek uit het raam. Buiten genoten mensen van de allerlaatste zomerse stuiptrekkingen.
‘Jullie hebben geen inspiratiezorgen hè?,’ fluisterde hij venijnig, ‘jullie zitten liever voor de buis en vreten gulzig de hapklare brokken van de omroepbonzen. Kunnen jullie daar de volgende dag lekker over kwebbelen.’
Hij keek naar het scherm dat er bijlag als een wit sneeuwlandschap.  Wie langer dan een maand van zijn blog wegblijft, verspeelt minstens de helft van zijn bezoekers, wist hij. Zo vluchtig is dat wereldje.
En hij had al meer dan anderhalve maand….

Hij zette de vingers op de toetsen.   ‘ZO dan maar!’ gromde hij tegen zijn muis en tikte:

Gisteren kocht ik in de super een gigantische bloemkool. Bij de vleesafdeling zag ik dat oma’s gehaktballen in de aanbieding waren. Ik aarzelde niet. Aardappelen en kruiden had ik nog dus ik was voor een koopje klaar.  Die avond smulde ik van een heerlijke bloemkoolstamppot.  De kat kreeg een halve oma-bal want hij mauwde zo lief.
Na de afwas checkte ik mijn mail. Nada!!
Daarna was het alweer tijd voor Geer en Goor.  Ik lag blauw. Hebben jullie toch ook gezien?
Nou, dit  was weer het wel en wee, van Willem Weltevree.
Groetjes en hartelijke doeiiii!!

 U begrijpt het al: het thema van de WE-300 30 oktober  is:

Kwaliteit 

U heeft de hele maand de tijd hier nu eens een mooi verhaal over te verzinnen.

Veel schrijfplezier.

Plato

NB. Voor de maand september kwamen veel en mooie verhalen binnen. Alle deelnemers, hartelijk bedankt. De zomer heeft u kennelijk goed gedaan. Het was leuk om te zien dat de WE-300 nog steeds leeft.

Plato    Melody    Narda    Dwarsbongel    Marja    Ria    Ferrara
Kakel    Mrs-Triltaal    Frederique    Geesje    Smijling   Hanneke    Corja    Laura    Jokezelf    MdMama    Rebelse    Anneke    Reismeermin

Dit bericht werd geplaatst in verhalen fictie, WE-300. Bookmark de permalink .

70 reacties op WE-300 oktober 2014

  1. beauninoblog zegt:

    Hoi Willem, met een glimlach gelezen hoor.

    Het zit misschien ik een beetje in het weer ook, mijn 1,2,hooguit 3 tellende lettergrepen getuigen ook niet van inspiratie en bezieling de laatste tijd.
    Maar toch blijft het schrijven altijd wel fijn.
    Maar goed, kwaliteit, ik begrijp het.
    Dacht eerst dat het woord oma-bal zou worden. Kan altijd nog natuurlijk: Kwaliteit ballen;-))

  2. ach wie heeft daar nou niet eens last van….. mooi laten komen dat gevoel en dan zijn gang laten gaan… het waait wel weer over..

    http://melodymusic.nl/de-knop-om/

  3. Rianne zegt:

    Ik weet niet wat erger is: Oma’s gehaktballen kant en klaar kopen of de hapklare brokken TV-geneuzel. Het ene eet ik niet, het andere kijk ik niet. De dagelijkse beslommeringen van De Heer P. Line mis ik wel. Een WE over kwaliteit … Daar ga ik even goed over nadenken. Dat is geen onderwerp om zo maar een blog over uit je mouw te schudden (klopt die zin wel?).

    Je hoor nog van me.

  4. Letterzetter zegt:

    Tja. Soms is het echte leven belangrijker dan dat gedoe op internet.
    Maar de avonden lengen, de dagen korten, het winterdekbed ligt te wachten, de stamppotten staan te springen om gegeten te worden, de pepernoten lagen in juli al in de winkel, de eerste Zwarte Pieten dartelen al heen en al weer op de voorpagina’s van de kranten, de kachel moet weer aan, de eerste sneeuw gaat zo vallen, de politici verdringen zich voor de camera’s, kortom:
    Het wordt Herfst.
    En niet zomaar herfst maar een kwaliteitsherfst. Met vallende bladeren op de rails, regenbuien die honderden kilometers autofileleed veroorzaken, miljoenen boete’s door niet-brandende fietsachterlichtjes en heel veel leed in Vinex-wijken door branden, inbraken, zelfmoorden en verdrinkingsgevallen van onder water staande hypotheekhuisjes. O ja, en alle ouderen zijn rijke bejaarden zoals enkele knappe koppen denken. Ik moet de eerste nog tegen komen, trouwens.
    Zo’n rijke bejaarde dus. Ik woon dan ook niet in Aerdenhout of Blaricum en gelukkig ook niet in een Vinex-wijk.
    Het is maar goed dat jij zo’n mooie rots in de branding bent, Willem!

  5. klaproos zegt:

    kwaliteit, tja plaat daar hou ik ook van:-)
    ik ben gestopt me af te vragen wáárom sommige mensen bloggen,
    van jou weet ik het,
    je hebt de geest weer gekregen:-)

    xxx

  6. minoesjka2 zegt:

    Ja,ja, ………….. jij schrijft wat iedereen hier ook wel eens denkt, maar dus nooit schrijft!! Heerlijk herkenbaar dus 🙂 Ik ga eens verzinnen of het me weer lukt een kwalitatief acceptabele WE te schrijven 🙂

  7. Geloof het of niet Plato, maar nog geen uur geleden zat ik me af te vragen of je nou zo stil was op je blog, of dat ik heel veel berichten van je gemist had. Stomtoevallig besluit ik net op je blog te klikken… en voila… mijn vraag is beantwoord. Ik ga weer stoeien met het woord, misschien komt er wat uit.

  8. Marja zegt:

    Ja, we zwammen wat af met z’n allen. 😉

    • staart zegt:

      🍄🍄🍂

      • Plato zegt:

        Het moet niet gekker worden. Drie hokjes, toe maar….

        • Letterzetter zegt:

          Ik zie nu piepkleine plaatjes van paddestoeltjes en andere figuurtjes ipv hokjes, op mijn tablet. Ik kon er eerst ook geen chocola van maken. Staart houdt nu eenmaal van die vreemde tekens @!

          • staart zegt:

            🌞 tja lol! Het waren paddestoelen. Een knipoog naar ‘zwammen’ op mijn iPad zitten heel veel van die figuurtjes…… ik zie ze wel, maar ik begrijp dat het hokjes worden. Laat ik nu niemand in een hoe willen zetten 🌠

      • Marja zegt:

        Ik zie alleen maar hokjes met codes.

        • staart zegt:

          Tja ik wil echt niemand in een hoke zetten……. 😉

        • Dwarsbongel zegt:

          Ik las: “op mijn iPad…”, en daar zit waarschijnlijk de clou van de transformatie van paddestoelen (etc) naar “hokjes”. In die hokjes zie ik cijfers en letters, zoals 01F31E en 01F320, en die interpreteer ik meteen als hexadecimale getallen, die een bepaald teken aanduiden. Zoals je ook de letters en cijfers van gewone tekst in een computerbestand terugvindt. Nou is Apple zeer autistisch: ze gebruiken geheel eigen coderingen, die niet door de meeste andere computers worden begrepen. Voor de gewone letters en cijfers gebruiken ze overigens wel de standaardcode, ook wel genoemd ASCII of de uitgebreidere Unicode waarin heel veel meer tekens zijn vastgelegd, zoals Cyrillische.

  9. staart zegt:

    Ik heb lol in Willem Weltevree ⚡️

  10. Mrs. T. zegt:

    Tuurlijk leeft de WE nog! Duh! 😉
    Enne, ik blijf hier trouw komen hoor, ook als er een tijdlang niets geplaatst wordt. Over het WE-woord ga ik nadenken.

  11. Ria zegt:

    Of de WE nog leeeeeft….Tuurlijk , moet blijven

  12. Willie zegt:

    Haha, wat een lekker sarcastisch stukje van Willem Weltevree.
    Bij de gigantische bloemkool moest ik al lachen.

    Maar jouw verhalen over je kat of je beslommeringen gaan er bij mij in als koek hoor, die zijn altijd origineel. 😉
    Ik dacht eerst dat het woord zou zijn : Originaliteit. 🙂
    Leuke WE-300 Plato, zoals gewoonlijk MET kwaliteit !

  13. Zo zo……gehaktballen…..en bloemkoolstampot zeg he? Ik denk niet dat ik je kan overtreffen Plaat .och jee …Geer en Goor…niet gezien. Wat vreselijk! Inderdaad ik hang tegenwoordig uren voor de buis en in de weinige mij overgebleven tijd loop ik met een spandoek waarop de pakkende tekst ” meer Geer…en Goor graag ”

    Wij hebben je schrijfsels node gemist maar je maakt een uitstekende come- back.

  14. Wie zonder zonde is, werpe de eerste steen, Willem. Sinds wanneer is er iets mis met stilte?

  15. kakel zegt:

    Kwa-li-teit… Ik zal dat woord eens binnenstebuiten gaan keren en kijken of er iets lezenswaardig uit mijn pen rolt. Is de WE-300 dood geweest dan? Mail me en ik kom helpen reanimeren.
    Je hebt het druk gehad, Willem. Fijn dat je weer achter je toetsenbord gekropen bent. Als de helft van de lezers is afgehaakt, zijn dat geen trouwe lezers 😉 Tot binnenkort!

  16. reismeermin zegt:

    Ha fijn ook jij bent weer niet alleen achter het toetsenbord gekropen, je hebt weer je vingers laten tikken. Je vertroetelt ze toch wel een beetje hé na al dat klussen. Bij ons duurt het renoveren zo lang omdat we er niet altijd de tijd voor nemen. En tja het huis klaagt niet als ik er een maand of wat niets aan doe…

  17. Ferrara zegt:

    Alle stof thuis neergedwarreld, zodat er hier weer stof tot praten komt.
    Afhaken? Welnee, rustig afgewacht.
    Ik drijf de spot met kwaliteit in ‘Beter Wonen’
    Sjees Plato, nu ik het hier intik realiseer ik me dat de titel op jou van toepassing is na alle renovatie. Aan kwaliteit zal het bij jou vast niet ontbreken.

  18. gewoonzoalsikben zegt:

    Ach soms is kwaliteit ook eenvoud ,gewoon ff lekker voor de buis met Bloemkool en die gehaktbal van Oma ,al moet ik zeggen dat Geer en Goor voor mij niet bepaald eetlust opwekkend zijn Grijnzzzzz.Leuk om te lezen ,zo’n gevoel wat we allemaal wel eens hebben !!
    Groetjes Elisabeth

  19. Dwarsbongel zegt:

    Dag Plato, fijn je weer terug te zien hier. Ik heb ook weer een WE300 gebakken. Heel Holland bakt tegenwoordig, nietwaar? Nu woon ik niet in Holland, maar in Drenthe, en toch vind ik dat ik er redelijk snel iets van heb gebakken, en de kwaliteit “kon ook minder” denk ik, zoals dat hier wordt geformuleerd. Ik had al gespeeld met het writersblock, waaraan Marijke en ik allebei al eens invulling hebben gegeven met een gedicht, en ook zag ik André van Duin al opdraven als Meneer de Bok met twee bloemkoolvormige Gordon-koppen onder de arm. Maar dit is mijn bijdrage geworden:
    http://dwarsbongel.blogspot.nl/2014/10/141014-we300-kwaliteit.html

  20. Pingback: Dijkverzwaring | Villa Kakelbont

  21. gewoonanneke zegt:

    Ik zal me eens buigen over kwaliteit. Regelmatig voel ik me in een andere wereld als ik met mensen over tv programma’s praat. Die ik zie lijken door veel mensen niet bekeken te worden of ik praat met de verkeerde mensen. Zal eens na gaan denken over de WE. En Geer en Goor, nee dank je 😉

  22. Marika zegt:

    Dat stukje van Willem Weltevree zou zo van facebook kunnen komen. Dat zou direct 30 likes opleveren… minstens. 😉

    Langer dan een maand niet bloggen en je verliest de helft van je bezoekers? Ahh vandaar. 😦

  23. Kwaliteit….. daar moest ik even over nadenken. Kwaliteit van leven werd mijn onderwerp. Toen ik eenmaal wist waar ik over wilde schrijven had ik het snel op papier staan. De woorden kwamen vanzelf. Soms heb je dat. Dat de woorden zomaar komen. Andere keren staar ik naar het scherm en weet niets te schrijven. Maar het is wel iets wat ik heel graag doe.

    Je hebt een mooie WE geschreven. Recht uit het hart. En soms zijn de eenvoudige onderwerpen iets wat de mensen graag lezen. Of het woord van de schrijver. Omdat ze zijn of haar stukjes graag lezen.

    Mijn bijdrage staat hier: http://fredriguswereld.blogspot.nl/2014/10/zorgeloos-leven.html

    Liefs Frederique

  24. hannekelive zegt:

    op de een of andere manier, geloof ik niet dat jij je volgers kwijtraakt.
    (wat helaas bij mij wel het geval is (was het maar de helft) , maar dat terzijde.)
    zolang jij af en toe maar een stukje neerzet(al heeft het het kwalitatieve niveau van een gebruikt theezakje) dan nog blijven we echt wel komen!
    en dan ga ik me nu eens bezinnen over een nieuwe WE
    nu met écht 300 woorden…..

  25. ellyvandoorn zegt:

    Je weet weer aardig de vinger op de zere plek te leggen.

  26. smijling zegt:

    ik heb wat geplaatst op http://smijling.wordpress.com groetjes van ons

  27. Rebelse Huisvrouw zegt:

    Dag Plato! Soms is het gewoon te druk om te schrijven, dat kan er dan opeens bij inschieten, zeker als er verhuizingen en verbouwingen om de hoek komen kijken. Hoe dan ook: toch altijd leuk om weer wat van je te horen/lezen! Over het woord ‘kwaliteit’ ga ik nog eens goed nadenken. Zal nog een hele klus worden vrees ik…

  28. Pingback: De gordijnen van Paleis het Loo | Hannekelive

  29. Corja zegt:

    Ha, Plato. Gelukkig heb je een groot aantal trouwe volgers (om niet te zeggen volgelingen), dus zo snel ben je niet vergeten. Soms zijn er belangrijker dingen dan de digitale snelweg. Mensen van vlees en bloed (vind ik altijd een beetje goor) bijvoorbeeld. Maar, je bent er weer. Met bloemkool en gehaktballen, zelfs.
    Geen werkwoord, deze keer. Maar toch aan het werk met de nieuwe WE. Hier is-ie: http://ajroc.wordpress.com/2014/10/26/digitaal-pesten/

  30. Bij spmmige dingen mag de kwaliteit wel iets minder al is het om een grijns of ergenis omhoog te roepen ter afleiding.

    Bij eten dan toch liever kwaliteit anders zou de w.c weleens erg druk krijgen 😉

    Ik beloof niks , zal proberen iets te produceren voor 30 oktober.

  31. Pingback: Burgerparticipatie | Jokezelf

  32. jokezelf zegt:

    Hier is mijn bijdrage voor het kwaliteitsblog. Ik ga zo snel mogelijk bij iedereen lezen.

    Burgerparticipatie

  33. Wegens tijdgebrek een oudje, maar wel aangepast.
    http://meerdanmamma.blogspot.nl/2014/10/kwaliteit.html

    Kwaliteit in de zorg…. om triest van te worden.

  34. jokezelf zegt:

    Wat apart om van jou eens iets alledaags te lezen, over bloemkool en aardappelen en Geer en Goor. Ik heb blauw gelegen, maar niet om die twee 🙂

  35. Pingback: Groeten aan de Chef | dewerelddoordeogenvanjuistja

  36. Pingback: WE300 - Kwaliteit | De Rebelse HuisvrouwDe Rebelse Huisvrouw

  37. Rebelse Huisvrouw zegt:

    Het was op de een of andere manier een lastig woord Plato, maar ik heb eindelijk mijn WE af! Mijn bijdrage vind je hier: http://www.rebelsehuisvrouw.nl/we300-kwaliteit/

  38. Pingback: Kwaliteit | gewoonanneke

  39. Pingback: WE-300: Kwaliteit | Wiebeltjes

  40. sla je november over of ben je laat?

Ja, schrijft u maar.....