WE 300 Renoveren

‘Ik heb nog ZO gezegd: géén menselijke pluisjes in mijn nest. Maar nauwelijks heb ik mijn staartveren gekeerd en ja hoor…’
Spreeuw hield zijn snavel. Hij had de afgelopen weken de zinloosheid van tegenspraak al genoeg ervaren.
‘Net nu ik alles mooi aan kant had, je wordt bedankt! Je gaat METEEN alles netjes verbouwen want anders LEG ik niet. Snel nu maar!! Ik vlieg twee takken hoger en houd je in de gaten,’ gispte ze kwaadaardig.
‘Takkewijf’, fluisterde hij en vloog er vandoor.

Het caféterras bood uitzicht op een prachtig zilvergrijs IJsselmeer onder een Hollandse wolkendeken.
Het ontging de man volkomen.
‘Takkewijf,’ mompelde hij terwijl hij met hoekige gebaren zijn koude koffie naar binnen slokte. Hoe durfde ze hem zo te vernederen. Had hij niet altijd hard gewerkt en zijn maandloon afgegeven? Goed, hij was niet de spannendste man ter wereld, maar had hij laatst het huis niet tiptop in een nieuw jasje gestoken?
En nu dit simpele rotkladje:

‘Ik gaan bij Herman wone. Die is teminste lief en atent. De spulle heb ik meegenome. Je hoort nog van me advocaat.
De groete, Alie.

Zonder het te beseffen verpulverde hij het koffiekoekje met zijn grove knuisten. ‘Takkewijf.’

In een vlaag landde er een spreeuw op het tafeltje en begon ongegeneerd van de kruimels te pikken.
‘Ja, vreet maar,’ gromde de man. ‘Niks voor je vrouwtje bewaren. Stank is toch je dank.
De spreeuw richtte zich op, leek te luisteren. Even keek hij de man in de ogen. Het leek een seconde van diepe herkenning. Daarna vloog hij op en verdween in de richting van het meer.
De man zag het niet. ‘As ik die Herman in me pote krijg, verbouw ik se complete smoelwerk,’ fluisterde hij.

In de verte verjoeg de septemberwind het grijs en schilderde de lucht aangenaam blauw.

Dit bericht werd geplaatst in WE-300. Bookmark de permalink .

40 reacties op WE 300 Renoveren

  1. Pingback: WE-300 voor de maand september | Platoonline

  2. Mooi verhaal maar 1 ding snap ik niet….

    Waarom krijgt die Herman de schuld? (In de meeste gevallen is het altijd die ander die de klappen krijgt, letterlijk en figuurlijk, terwijl het de partner is die de ellende werkelijk gestart heeft / veroorzaakt.)

    • Rianne zegt:

      Als het net gebeurt is is het meestal makkelijker de onbekende de schuld te geven. Dan hoef je (in ieder geval minr) niet naar je eigen aandeel te kijken en houdt je de deur open mocht Herman toch tegenvallen…

  3. beauninoblog zegt:

    Wordt er triest van. Wat een narigheid met dat vrouwvolk.
    Die kun je maar beter kwijt dan rijk zijn. Overal hetzelfde liedje;-)
    Rust al een beetje wedergekeerd?

  4. Meerdanmamma zegt:

    en de spreeuw is met de noorderzon vertrokken? Zou die geluisterd hebben?

  5. ria zegt:

    Je ziet wel het is nóóit goed of het deugt niet, die vouwen toch
    Als ik er goed over nadenk is het soms zo slecht nog niet een takkewijf te zijn:-)
    Groetjes, Ria

  6. Mooi Willem, ik heb weer es heerlijk gelachen om je ongezouten humor. Lieve groetjes, Geesje

  7. Ach ….zou die spreeuw zijn spreeuwen vrouw verlaten hebben omdat ze even schreeuwde. Volgens mij doen alle spreeuwen dat. En spreeuwenmannen zijn ook niet allemaal even spannend al doet hun verenpak anders vermoeden. Ik zeg…terug met die spreeuw ! Maar plaat…je verhaal is weer prachtig doorleeft en raak.

  8. Ferrara zegt:

    Ha, Spreeuw vliegt ins blaue hinein. Geef hem eens ongelijk. ’t Is wat met die ontevreden vrouwen.
    Bjőrn en Benny willen hem wel meenemen op trek.

  9. Dwarsbongel zegt:

    Subliem verhaal weer, Plato! Maar goed, ik denk dat het evolutionair bepaald is, dat vrouwen het nestelen regisseren en de mannen het bouwwerk moeten doen. Hoezo sterke en zwakke geslacht?

  10. Willie zegt:

    Tja, wat gaat de spreeuw doen, een ander vrouwtje zoeken of het haar naar de zin maken ?
    De lezer mag het bedenken, maar de diepe herkenning is wel een aanwijzing.😉

    Misschien was de man niet lief en attent, maar de manier waarop Alie wegging is beneden alle peil. Hij heeft nog wel het huis gerenoveerd en verdient toch minstens een kans om te laten zien dat hij kan veranderen.

    Mooie zinnen zitten in dit stukje, zoals de laatste zin.
    En verschillende manieren van renoveren, nesten, huizen, gezichten en huwelijken.
    Een mooie WE-300, Plato.

  11. klaproos zegt:

    heerlijk plato je bent er weer:-) en hóe, ik hou van je schrijfsels, en lees het als zoete koek, ehhhh ja zie je ik ben niet zo bespraakt als jij, zelfs een mooie lopende zin is al een spreeuw in z’n blote kont:-)
    lof it, plaat aai lof it joe aar bek:-)
    xxx

  12. Rob Alberts zegt:

    Mijn ex verdween ooit met onze huisraad, daarna plunderde zij mijn bankrekening.

    Toch overheerst onze mooie tijd samen in mijn herinneringen.

    Weer een prachtblog, met plezier gelezen!

    Vriendelijke groet,

  13. jeetjemina zegt:

    Intussen benieuwd hoe het met je eigen “renovatie” zit! Ben je er een Bertje doorheen aan het komen? En hopelijk ben je er tevreden over.
    Gr Eva

  14. Corja zegt:

    Een sfeervolle WE weer, Plato. Mooi hoe je die twee, schijnbaar losstaande, verhalen met elkaar weet te verweven. En zo beeldend geschreven dat ik het voor mijn ogen zie gebeuren. Alsof ik op dat terras aan het water zat. Gelukkig klaart het op en wordt de lucht weer strakblauw. Maar, zal iemand het zien?

  15. Margreet zegt:

    Ja..mooi verhaal hoor, en dan nu vanuit de andere partijen?? haha

    • Plato zegt:

      Waarom dan? Jij ziet toch ook dat vanuit die mannelijke boosheid en onbegrip, zowel hun onkunde als het niet begrijpen waar het werkelijk om gaat in een relatie, aan de orde kom. Volgens de mannen ligt het allleen aan hun vrouwen. Maar het verhaal vertelt toch wel wat meer, vind je ook niet?

  16. hannekelive zegt:

    volgens mij, mag hij blij zijn dat hij van die wandelende tak af is.
    die herman komt er nog wel achter!!

  17. Trees zegt:

    Plato, je hebt dit verhaal weer heel beeldend geschreven. Ik zie het allemaal voor me! Die boze meeuwman en die boze mensenman…😉

    • Plato zegt:

      Pardon, u scheldt mij uit voor meeuwman. Dat zie ik als een belediging.
      Ik ben een spreeuw. Ha, ik noem u toch ook geen IJsbeer?
      Gegroet
      Spreeuw.

      • Trees zegt:

        O gottegot, spreeuwman bedoel ik natuurlijk!
        Gek toch, op het moment dat ik op ‘reactie plaatsen’ klikte dacht ik, het was toch wel een meeuw? Maar niet teruggekeken stom hè… Ik ben vast in de war met de meeuw van Miet en Griet😉.

        • Ferrara zegt:

          Die is nog altijd vrijgezel en dat bevalt hem wel, vrije jongen …

          • Plato zegt:

            Krijs… haaa, jullie kletsen maar raak hoor. Als het maar duidelijk is dat ik een spreeuw ben. Meeuwen zijn waterige watjes, visdieven en ze kijken wel scherp maar hebben nauwelijks hersencapaciteit. Dat jullie dat weten.
            Maar ik ben niet meer boos hoor.
            Gegroet

            Spreeuw.

  18. kakel zegt:

    Plato, je bent er weer! Ik heb je gemist. En je bent na al dat verbouwen niet van de leg geraakt, want je pen schrijft weer fantastisch. Heerlijk verhaal! Herman staat te wachten, al is het misschien maar in gedachten van de man met de “hoekige gebaren.” Een groen blaadje zal ‘m goed doen😉

  19. Mrs. T. zegt:

    Prachtig stukje en er is duidelijk een band tussen die twee.

  20. jokezelf zegt:

    Mooi beeldend verhaal weer met die dubbele bodem van het verongelijkte; ik krijg altijd op mijn donder, het is ook nóóit goed en ik doe nou juist zo mijn best. It is me toch what🙂

    • Plato zegt:

      Ik schreef het tussen het krabben en schilderen door. Het moest even snel dus dan put ik uit verschillende verhalen die ik ken (ik heb uitstekende contacten in de vogelwereld🙂 ). Al klussend zocht ik naar een soort van plot en het leek me wel leuk om die ongetwijfeld supertedere en aardige Herman te laten opdraaien voor de ellende die het voormalige echtpaar zelf zorgvuldig heeft ontwikkeld.

      • Willie zegt:

        De man wenst Herman dood maar hij doet hem niet echt iets aan.
        Voorlopig draait alleen de man op voor het door hemzelf veroorzaakte leed.😉

        • Plato zegt:

          Maar in zijn hoofd is het een stuk rustiger als hij een kop van jut introduceert. Anders moet ie zo over zijn eigen rol nadenken en dat doet pijn.

  21. tagrijn zegt:

    Tja, vrouwvolk… Je moet er van houwe.. En dat doe ik ook wel. Sterkte met de renovatie. (Om de stilte op mijn blog te onderbreken heb ik er maar weer eens een keer wat opgezet.)

  22. Marika zegt:

    Leuk een vogelverhaaltje, nou ja deels dan.😉 Deed me weer even terugdenken aan Vlerkje.
    Ik zag het nieuwe mannenzebravinkje binnen een half uur nadat hij bij het weduwe popje werd gezet, heel druk in de weer met het nest verbouwen. Het vrouwtje keek bedenkelijk, als dat maar goed komt.😉

  23. Rebelse Huisvrouw zegt:

    Hij is weer mooi Plato! En ja, natuurlijk is het een beetje sneu voor die man maar ja: als er geen liefde meer is houdt het op. Alie kreeg het ergens anders kennelijk beter. Hoop maar dat iedereen uiteindelijk gelukkig wordt!

  24. hannekelive zegt:

    op de valreep nog een echte!
    (alhoewel ik wel wat gesjoemeld heb met het aantal woorden, waarvoor mijn ongemeende excuses)

  25. AnjaAnja zegt:

    Mooie ‘fabel’ Plato! Met plezier gelezen.

  26. ingeding zegt:

    hopelijk is herman ook zo attent om d’r wat taallessen te geven😉

  27. jeer zegt:

    Plato,

    Beeldend beschreven.
    De waarheid zal wel ergens in het midden liggen.

    groetjes,

    jeer

Ja, schrijft u maar.....

