Kat (deel III) en een nieuwe WE-300

Kat III
Kat lag tevreden spinnend op de bank. De kleine knallen van het nadruppelende vuurwerk, deerde hem niet. ‘Ik heb het gedoe dit jaar mooi weten te omzeilen,’ fluisterde hij tevreden tot zijn snorharen.
Het was eigenlijk simpel. Hij hoefde alleen maar te beseffen dat hij niet meer bang hoefde te zijn. Het was niet nodig onder de bank te kruipen. Zolang hij zich op zuiver positieve dingen concentreerde, zoals aan die laatste overwinning op die rot kat van twee huizen verder, was er voor negatieve gedachten geen plaats meer.
Je moest er maar opkomen.
Halverwege oudejaarsavond was hij op zijn vertrouwde plekje gesprongen, had een paar keer ter ontspanning gegaapt en was begonnen met een ferme meditatie.
Het had gewerkt. Toen hij ontwaakte was het vier uur in de ochtend. De energieslurpende feestdagen waren voorbij. Het gewone leven was weer begonnen.

Kat luisterde scherp. Hij hoorde Tuinier die boven bezig was met opruimen.
Rare kerel, dacht hij. Het ene moment geeft hij je een stukje kip maar even later kan hij je zomaar verrot schelden als je niets vermoedend je sporen op het tv-meubel produceert. Neem nou vorige week. Ik sta gewoon mijn nagels te scherpen aan de bank, begint hij te krijsen als die van twee huizen verder, grijpt me bij mijn nekvel en propt me zo door het kattenluik de tuin in.  Uit wraak heb ik al zijn hortensia’s ondergezeken. Mensen… onbetrouwbare wezens.

Kat stond op en wandelde traag naar zijn bakje. ‘Nóg steeds leeg,’ mompelde hij nijdig. ´Nou KAN ik natuurlijk klaaglijk gaan miauwen, maar ik kan het net zo goed laten want hij is toch te stom mijn signalen op te pikken.
Waardig stapte hij door het luikje dat stiekem tegen zijn staart nazwiepte.
‘Ach, stik jij’, zei Kat wrevelig en ging de buxusboompjes onderpissen.
¡¡Expres!!

Kat

Dit is Kat, de trouwe metgezel van Tuinier

————————————-

Wel mensen u ziet: Kat voelt zich onbegrepen en verwaarloosd.

Daarom is de WE-300 voor januari:

Verwaarlozen. 

Tijd:  de hele maand januari
Verzoek:  s.v.p. alléén verhalen en niet meer dan 300 woorden.

Veel schrijf- en leesplezier

Melody    Plato I    Minoesjka    Smijling    Mrs T    Corline I    Letterbak    Nathalie    Petr@    Ria    Rebelse    Marja    Laura    Corline II
Anneke    Rianne    Plato II    Dwarsbongel    HHHulk    Hanscke    Reismeermin    Narda    Truus    Me-myself-and-we    Trees    Jackles

Dit bericht werd geplaatst in WE-300. Bookmark de permalink .

77 reacties op Kat (deel III) en een nieuwe WE-300

  1. Margreet zegt:

    Hahaha, leuk beest hoor. En wijs. Een van mijn katten heeft oudejaarsavond en nacht gewoon buiten doorgebracht, ik steeds roepen maar nee hoor, mevrouw wenste niet binnen te komen. Nieuwjaarsochtend meldde ze zich kalm en wenste wat eten.

  2. ria zegt:

    Dit is zo wie zo een echte wijze kat met allure en ja welke kat niet, ook wel eens kuren.
    Groetjes, Ria

  3. Petr@ zegt:

    Misschien kan onze poes bij jouw kat in de leer.
    Ze heeft de hele oudejaarsdag en nacht in de kelder gezeten, diep verstopt achter wat dozen.
    Maar wijsheid komt met de jaren, dus nog even geduld voor onze Pip.
    (eigenlijk zijn mens en dier hier blij dat alles achter de rug is ;-))
    Ik ga nadenken over de WE!
    Fijn weekend Plato (b.t.w. nog steeds geen ei, hoewel het nu toch wel lente lijkt haha, maar daar heeft kip geen boodschap aan)

  4. Corline zegt:

    Precies zoals een Kat hoort te zijn. Het is trouwens onmogelijk om een kat te verwaarlozen. Andersom lukt wel en o, wat voel je je dan ellendig.

  5. Anna zegt:

    Een heus kattenverhaal… cool!

  6. Goed gedaan Kat…lekker eigenzinnig en eigenwil ook als Tuinier niet dat doet wat Kat wil 😉

  7. Rianne zegt:

    Kat III is een stuk wijzer dan Meneer De Bruin dat is mij wel duidelijk.

  8. Rebelse Huisvrouw zegt:

    Wat zijn het soms toch eigenwijze beesten he? De band tussen mij en Sushi is ook niet altijd even goed. Bovendien heeft ze de laatste tijd de achterlijke gewoonte om in de kledingkasten te kruipen en zich daar te nestelen. Telkens als ik een kastdeur opentrekt krijg ik een complete hartverzakking als daar opeens die poes naar buiten rent!
    Maar ze maakt veel goed door regelmatig een dode muis voor mijn voordeur te leggen. Dat compenseert heel wat 😀 😀

  9. minoesjka2 zegt:

    Wat een heerlijk verhaal weer van Kat! Wat mij betreft mag hij vaker schrijven 🙂

  10. Marika zegt:

    Wat een mooie foto van Kat, en ach…mag hij niet eens aan de bank krabben? En slecht kosthuis ook nog, groot gelijk dat je de boel hebt ondergezeken Kat. Je personeel is slecht afgericht. 😉

  11. klaproos zegt:

    whaaa plaat, die kat denkt er het zijne over, heerlijk eigenwijs, je maakt ze niks wijs,
    och nee dan heb ik hier wel een watje lopen, die heeft de héle dag op zijn buik door het huis geschoven en tussendoor achter de kast gezeten….

    wat een watje vergeleken bij kat 🙂

    xxx

  12. Mrs. T. zegt:

    Heerlijke beesten die poezen. Leuk WE-woord.

  13. Marja zegt:

    Kat heeft pit. Die laat zich echt niet verwaarlozen.

  14. Je moet wel van heel goede huize komen wil je erin slagen een kat te verwaarlozen, volgens is jouw huize net niet goed genoeg 😉

    Enne dat ene regeltje mag wel weg hoor, t is geen wedstrijdje 😉

  15. gewoonanneke zegt:

    Ja wat dat betreft zijn katten bijzondere wezens, zie ze er nog voor aan ook om zo hun gram te halen. Zal eens nadenken over verwaarlozen……..

  16. Willie zegt:

    Tja, je bent een stoere kater of niet, he.
    En zo wijs, zou hij dat van Plato afgekeken hebben? 🙂
    Mijn kat kan nog wat van hem leren, die zat de hele tijd onder het bed.
    Maar het is een schande dat er niets in zijn bakje zat, Kat, je moet je personeel nog iets beter africhten. 🙂
    Tuinier, staat er geen krabpaal of zoiets? Niet dat dat altijd helpt trouwens.

    Mooie foto van Kat, is hij dat oog in een gevecht verloren?
    Leuke WE Tuinier, en met die verwaarlozing valt het wel mee. 😉

    • Plato zegt:

      Willie: De foto is van mijn kat Tommie. Die heeft in zijn jonge jaren inderdaad zijn oog verloren in een gevecht. Het was zo ontstoken dat de dierenarts ,maar één oplossing vond. Ik vond het verschrikkelijk. Ik heb twee krabzones aan beide zijden van de woonkamerdeur omdat hij daar altijd graag krabde. Dat doet hij nu veilig. Maar vroeger, toen ik nog niet wijs genoeg was, heeft Mickey mijn bank volkomen stuk gekrabd. Tommie is meer een buitenkat en richt binnen alleen af en toe sporenschade aan.

      De van Tommie en Mickey afgeleide Kat is veel rigoreuzer. Behalve filosofische neigingen heeft ie ook nog oordeelsbehoefte en wraakgedachten. Het is verschrikkelijk en dus verdient ie voldoende verhalen om zijn EGO te bevredigen. 🙂

      • Willie zegt:

        Je hebt behalve Tommie en Minnie nog een kat gehad?
        Mickey, zo heet de mijne ook. 🙂
        Inderdaad erg naar, wat er met zijn oog gebeurd is, om akelig van te worden.

        Ja, Kat verdient meer verhalen, hij is een echte spirituele Kat !
        Ik vond er een op 5 juli en op 4 okt. 2013, waren dat ze?

  17. reismeermin zegt:

    Heerlijk dit kattenverhaal 😉 En je weet ik verheug me altijd op een verhaal van Plato, tuinier, Cornelis en hoe dat management ook verder heet.. En toch en toch.. ik vraag me af of je niet heel goed tussen bepaalde regels die ik recent geschreven heb hebt gelezen. Want niet alleen de Kat moest een angst trotseren.

    • Plato zegt:

      Reismeermin: ik heb nog bij niemand kunnen lezen. Dat ga ik maandag doen. Ik begrijp dus (nog) niet wat je bedoelt. Heb jij angst gehad voor vuurwerk misschien?

  18. reismeermin zegt:

    Ik laat het je nog wel eens weten 😉

  19. minoesjka2 zegt:

    En dan, zomaar heb ik weer eens in 5 minuten een WE op papier staan 🙂 Hier vind je mijn bijdrage : http://minoesjka2.wordpress.com/2014/01/11/we-300-verwaarlozen/

  20. artmus zegt:

    Zoete wraak…..
    Heerlijk is dat.
    Dat zal hem leren !
    Ik heb weer genoten van je verhaal Plaat , en Klaas , Saar ,Gijs en Kees ook al zag ik ook enige wrevel vanwege zoveel domheid.

  21. Corina zegt:

    Wat leuk toen er nog een “ons”bestond heetten onze katten ook Tommie en Mickey. Tommie was een zwart witte kater en Mickey een schildpad (ex) dame.

  22. hannekelive zegt:

    kat, je hebt helemaal gelijk.
    ik wilde dat ik zo in elkaar stak, dan had ik al heel wat buxusstruikes ondergezeken!

  23. jeetjemina zegt:

    Ja dat heb je met intelligente katten. Die kunnen terugkatten!

    Mooi verhaal weer. Vanuit de kat geredeneerd, zo kun je het ook doen/zien.

    En Melody haar verhaal in een minuut? Ik vermoed hier een vorm van voorkennis of anders misschien wel van zelfplagiaat!

    gr eva

  24. Trees zegt:

    Tjonge jonge, wat een reacties, heerlijk voor je Plato.
    Ik vind die Kat maar zielig hoor, ze proppen hem door het kattenluik, laten hem bijna verhongeren. Echt verwaarlozen is dit… Ik ga eens nadenken over het woord…

  25. Corline zegt:

    Nou, Plato, een lastig woord deze keer. Maar, tijdens een fietstochtje kwam er ineens inspiratie. Hier is-ie: http://ajroc.wordpress.com/2014/01/13/van-de-straat/

  26. tagrijn zegt:

    Je hebt je erg goed ingeleefd in de psyche van de kat. Misschien ook een kwestie van reactie uitlokken?

  27. Pingback: Full HD | Letterbak

  28. Letterzetter zegt:

    Niet zo gemakkelijk deze keer, maar toch inspiratie gekregen.
    Mijn bijdrage staat hier:
    http://letterbak.wordpress.com/2014/01/13/full-hd/

  29. Nathalie zegt:

    Verwaarlozen… tja, dat heb ik aardig met mijn weblog gedaan. Dit keer maar meegedaan.
    http://eventijdvoormijzelf.blogspot.nl/2014/01/verwaarlozen.html

    Katten… tja heb ik ooit ook gehad… Ginger, Sherry en daar zou Wiskey ook bij komen… eigenlijk bezopen… Ik ben geen kattenmens, ben al in dienst bij mijn kinderen…

  30. ingeding zegt:

    hahahahaha wat een schatje ^^ maar heeft ‘ie echt liggen maffen met oud en nieuw? fijn!

  31. Lenjef zegt:

    Een nieuw gezinnetje

    de dood van hun moeder was het begin
    van een nieuw samengesteld gezin
    want na twee jaar
    trouwde de weduwnaar
    omdat hij liefde in haar hypnotiserende ogen las
    met een gescheiden vrouw die pas zwanger was
    na de geboorte van haar bloedeigen kind
    werd ze voor de noden van de stiefkinderen blind
    steeds vaker vertrokken ze naar de school die zij koos
    met een lege brooddoos
    vader zag het verdriet
    en de ontelbare tranen niet
    ach, de dagen worden langzaam warmer en langer
    lach, lieve kinderen want moeder is weer zwanger

    Een knap poezenverhaal, Plato! 🙂
    Verwaarlozing wordt helaas vaak te laat ontdekt. 😦
    Lenjef

  32. Pingback: WE300- Verwaarlozen | De Rebelse HuisvrouwDe Rebelse Huisvrouw

  33. Ik weet weer waarom ik niet in ga op de vurige kattenwens van dochterlief. Bedankt Plato!

  34. Marja zegt:

    Mijn bijdrage is ook te lezen: http://rammelaars2.blogspot.be/2014/01/mimi.html
    Lieve groet,
    Marja.

    • beauninoblog zegt:

      Hoi Marja,
      Lees net deze We van je voor de eerste keer. De mijne lijkt er een beetje op, hetzelfde thema.
      Ik kan eenvoudigweg niet makkelijk meer aan iets anders meer denken als ik het woord verwaarlozing hoor.
      Je hebt er een ‘mooie’ we van gemaakt. Ik voel ‘m!
      Groet , Narda

  35. Pingback: WE 300 :Psychische Mishandeling | dewerelddoordeogenvanjuistja

  36. Corline zegt:

    En toen fietste ik vanmorgen door de stad en ziedaar: weer inspiratie…..

    Pijnlijk genoeg

  37. Heerlijk, zo’n recalcitrante Kat! En dan ook nog zo diepzinnig en intelligent. Eigenlijk verdient ie een eigen weblog 😀 Niet doorvertellen, anders krijgt-ie nog meer kapsones…

  38. Pingback: Verwaarlozen | gewoonanneke

  39. Pingback: WE-300: Verwaarlozing | Wiebeltjes

  40. Rianne zegt:

    De pingback staat er al, maar ik wil je verder niet verwaarlozen, dus hier de link.. http://wiebeltjes.wordpress.com/2014/01/17/we-300-verwaarlozing/
    Van het weekend ga ik weer een keertje bij lezen.. Ik loop gruwelijk achter…

  41. Dwarsbongel zegt:

    Ja! Ik heb een WE300 gemaakt! Aangepast aan de momentele stand van actualiteit: http://dwarsbongel.blogspot.nl/2014/01/we300-januari-2014-verwaarlozen_19.html

  42. Even via mijn telrfoon in de hoop dat het goed gaat. Weer zoon prachtig verhaal. Ik begrijp niet waar je ze allemaal vandaan tovert.

  43. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Een vuile maar zeer scherpe en spitsvondige WE op http://hartelijkehothulk.wordpress.com/

  44. Dwarsbongel zegt:

    Toch wel een beetje agressieve kat dus, gezien: “die laatste overwinning op die rot kat van twee huizen verder”… En alles maar ondersproeien! Milieuvervuiler! Geeft ‘ie zelf Tuinier reden tot mopperen met al die dooie hortensia’s! Eigen schuld, dikke bult dat ‘ie moet wachten!
    Maar ik heb ook wel een paar keer in het bakkie gekeken hoor…

  45. hanscke zegt:

    Zo, na even geen ruimte gehad te hebben, was het weer tijd om mee te doen aan een WE. Daarna volgt het lekker relaxed kunnen lezen van alle andere WE’s
    http://hanscke.nl

  46. beauninoblog zegt:

    Hoi Plato,
    Ik heb ook wat geschreven: http://nardablog.wordpress.com/2014/01/22/we-300-verwaarlozing
    Groetjes, Narda ( Beauninoblog)

  47. Hallo Plato, sorry dat ik je een beetje verwaarloos. ;-(
    Toch is het me gelukt om een stukje te schrijven. 🙂
    Later kom ik terug om bij je te lezen en te reageren.
    Dag, dag, Truus.

  48. Truus zegt:

    Nou ja Plato, ga je schamen. Je moet Kat toch beter gaan behandelen hoor. Voordat al je planten doodgepiest worden. 🙂
    Maar ik heb weer genoten van je kattenverhaal en Nickie heeft maar anderhalf uur onder ons bed gezeten. Van middernacht tot half twee, dus dat viel mee (rijmde ze).

  49. Trees zegt:

    Op de valreep Plato… toch nog gelukt!

    Verwaarlozen…

  50. Pingback: WE-300: Verwaarlozen | Jackles

  51. staartje zegt:

    Heerlijk kattig verhaal

  52. djberend2013 zegt:

    Wat een slimme kat. Eindelijk, en veel te laat ook nog een bijdrage van mij. Je vindt hem op http://wp.me/43UUp

Ja, schrijft u maar.....