Toneelstuk

‘Blijf beseffen dat je op aarde slechts naar een toneelstuk kijkt,’ zei Almedhia en streek met een zacht gebaar over de blauwe bol die als een miniem pluisje in het universum dreef. ‘Je werkelijke bestaan is hier.’
Purus knikte. De regel: ‘men zal de loop der aardse zaken nimmer aantasten,’ mocht op geen enkele manier geschonden worden. Wie geroepen was een tijdsjaar te begeleiden, moest dus, hoe moeilijk ook, afstand houden.
Terwijl zijn sfeer zich reeds versluierde, werd hij de vermoeid ogende Aterrimus gewaar die zich van de veel zwaardere dimensie losmaakte. Even was er een gevoelscontact, daarna schoot hij met een schokje naar zijn bestemming.
2014-0.00 uur. De tijd liep.

2014.0.05 uur.
‘Opa kijk… sterretjes!’
De oude man keek glimlachend naar zijn kleinzoon.
Wat hadden de artsen verbaasd gestaan toen ze hem zo snel zagen opknappen. Uiteindelijk hadden ze hem zijn zin gegeven en hem tegen Kerstmis, voorzien van pillen en goede raad (veel rust en vooral geen opwinding) uit het ziekenhuis ontslagen. Ach, die adviezen, hij was toch al 76? Nou dan.
‘Opa, vuurwerk kijken, kom nou opa.’
Zo snel mogelijk hobbelde hij de jongen achterna.
‘Kijken jullie uit?’ riep zijn dochter hem bezorgd na.
‘Jaaa, jaa, riep hij hijgend. ‘Jorrit, wacht even, opa kan je niet bijhouden.’
Even later stonden ze tevreden vuurwerk te kijken. Vertederd keek opa naar Jorrit die opgetogen met zijn sterretjes stond te zwaaien. Dit namen ze hem niet meer af.

2014-0.15 uur.
Zijn teller stond op vijftigduizend vuurwerkklachten, één dode, negenentachtig oogletsels en een onbekend aantal andere gewonden. Purus merkte dat deze feiten vrij redelijk werden gevonden. Ook zag hij dat planeetbreed feesten kennelijk prima kon plaatsvinden naast onderdrukking, armoede en honger.
Daarnaast waren er de vertederende tafereeltjes van echte liefde, die zich kenmerkten  door het lichtende aura dat daarbij om mensen hing. Neem nu die opa met dat kind.

2014-0.20 uur.
‘Kom, we gaan naar mama,’ zei de oude man. ‘Er zijn vast nog oliebollen.’
‘Met suikerpoeder opa?’
‘Met suikerpoeder.’
Plotseling suisde er iets langs zijn hoofd en belandde met een donderende knal in de tuin. Tegelijkertijd voelde hij een benauwende siddering gevolgd door een scherpe pijn die heel zijn lichaam doorkliefde. Zijn knieën schoten onder hem weg. Alles vervaagde, werd zwart.
‘Opa, opa, opa…’
Geschokt vervolgde Purus zijn weg. ‘Het is een toneelstuk,’ prevelde hij. ‘Niet meer dan dat.’

Elders wenste men iedereen een gelukkig en gezegend Nieuwjaar.

Dit bericht werd geplaatst in verhalen fictie. Bookmark de permalink .

44 reacties op Toneelstuk

  1. dieneke zegt:

    Ach foutje bedankt, onervarenheid denk ik.

    Willem nog een goed en gezond nieuwjaar gewenst voor jou en iedereen die je lief is.

  2. ria zegt:

    Meesterlijk geschreven Plato.
    Gelukkig is het voorbij .
    Groetjes, Ria

  3. Nathalie zegt:

    Jij begint het jaar lekker zeg…🙂
    Ik wens jullie een gelukkig en gezond 2014 toe!

  4. Heel treffend verhaal, Plato, maar ik had zowaar een vrolijke noot verwacht. Voor jou en je gezin wens ik vooral een jaar, waarin jullie gespaard mogen blijven van verdriet en verlies.

  5. Marja zegt:

    Kippenvel. Je hebt dit heel knap neergezet. Ik wens jullie een gezond, gezellig en liefdevol jaar.

  6. Margreet zegt:

    Alles bestaat naast elkaar…

  7. Een dramatisch begin van het jaar. Hier helpt geen pil .
    Hoe jij toch altijd die namen verzint ?

    Gelukkig nieuwjaar Plato.

  8. minoesjka2 zegt:

    Opa zijn laatste momenten waren in ieder geval liefdevol en vol vreugde dankzij zijn kleinzoon………. Ik wens jou en een ieder die jou lief is een warm, gezond, liefdevol en gelukkig 2014 toe.

  9. Aller eerst de beste wensen voor 2014!
    Dat het een jaar mag worden met veel mooie schrijfsels!

    Wat fantastisch geschreven weer.
    Ik zou hier zo een boek van weg kunnen lezen. Heerlijk!!

  10. Ferrara zegt:

    Wat een droevige, maar prachtige vertelling.
    Ik wens je een inspiratievol 2014

  11. Rebelse Huisvrouw zegt:

    En hoe vinden Almedhia en Purus (geweldige namen!) het dat er dit jaar voor maar liefst 67 miljoen euro de lucht ingeschoten is? Het is een toneelstuk maar wel een ongelooflijk dure uitvoering…
    Mooi verhaal weer. Verschrikkelijk verhaal eigenlijk, maar de gezinnen die met verdriet en leed het nieuwe jaar ingegaan zijn vanwege vuurwerk zijn er genoeg. Eigenlijk teveel.
    Ik wens je een heel mooi, goed en gezond 2014 toe Plato!

  12. (N)iets bestaat niet zonder (n)iemand om het op te merken….

    Je hebt het weer vlammend beschreven.

  13. inge zegt:

    nou, ik vind gewoon dat alles nog weer goed komt met opa.
    kan best.
    nog een keer. ^^

    alle goeds en alle liefs voor het komende jaar!

  14. Corline zegt:

    Dat knalt erin, zeg! Maar prachtig geschreven. En de spelers hebben weer bijzondere, cryptische namen.
    Ik wens je een mooi 2014, met veel inspiratie! (En dat laatste is ook eigenbelang…..)

  15. Willie zegt:

    We mogen dan met zijn allen in een toneelstuk spelen, voor ons voelt het akelig echt.😉
    Arme opa, die afzwaaier was teveel opwinding voor zijn hart.

    Het is belachelijk dat ze zeggen dat ‘het wel meevalt’ met het aantal gewonden en de schade, in vergelijking met vorige jaren.
    De personen die het treft, hebben daar geen boodschap aan.
    En dan nog die arme huisdieren, met hun gevoelige gehoor.

    Dit is weer een prachtige aflevering over het Oude Jaar en het Nieuwe Jaar, met een triest einde.
    Mooie liefdevolle stukjes erin, tussen opa en kleinzoon.
    Gelukkig Nieuwjaar, Plato!

  16. gewoonanneke zegt:

    Ja was twee jaar geleden in Engeland daar was in Londen een kwartier prachtig vuurwerk en ik vond het heel stil die dag dat je niets hoorde knallen en zo. Een vreemde jaarwisseling. Maar als je al die slachtoffers weer ziet dit jaar , de vernielingen en vandalisme dan lijkt zoiets in Nederland ook wel een optie. En dan heb ik het nog niet over het geld wat de lucht in ging. Nou ja daar leven ook weer mensen van, hebben mensen werk in, dat dan weer wel. Een complex probleem is het wel. Ben altijd blij dat het over is en heel ego vooral mijn zoon geen schade opgelopen heeft. (gelukkig geen vuurwerkstoker meer maar dan nog).
    Een prachtig verhaal en een hopelijk heel gezond en fijn 2014.

  17. beauninoblog zegt:

    Wat een pracht van een verhaal. Het allerbeste voor het nieuwe jaar Plato.
    Ik rij veel door je straat. En zwaai dan maar wat in het wilde weg. Dat je het weet: dat ben ik!

  18. klaproos zegt:

    gelukkig Nieuwjaar plato:-)

    amai zeg, hoe je op zo’n verhaal komt:-)
    jouw fantasie reikt tot in de hemel:-)
    da’s heerlijk voor jou maar zeker ook voor ons, wij genieten van je verhalen, meesterschrijver plaat…..

    ik lees je zó graag,

    xxx

  19. ellyvandoorn zegt:

    Heftig begin van het nieuwe jaar.
    Dat toneelstuk is voor hen die het ervaart pure realiteit hè.
    Misschien past het woordje ‘Het zien ALS een toneelstuk’.er goed bij
    Geeft net even een klein verschil aan
    Mooi verhaal weer Plaat. Het zal je maar gebeuren.

  20. Anja zegt:

    Prachtig geschreven Plato! Een indrukwekkend begin van het nieuwe jaar in meer dan één dimensie.
    Ook voor jou en je gezin de allerbeste wensen voor een gezond, liefdevol 2014!

  21. Plato de allerbeste wensen voor 2014 !

    Prachtig neergezet hoe alles in mekaar overloopt en doorloopt zonder pardon .

  22. Anna zegt:

    Geweldig geschreven!

    De allerbeste wensen voor een voorspoedig 2014!

  23. smijling zegt:

    naar naar en nog eens naar doet mij denken aan het verlies van mijn ouders nov dec
    niks voor mij zo n naar verhaal.

  24. Mrs. T. zegt:

    Ach, wat een mooie uitsmijter (of insmijter eigenlijk) weer dit jaar.

    Willem, voor jou en de mensen om je heen het aller-, aller-, allerbeste! Maak er een mooi 2014 van.

  25. Trees zegt:

    Wat een vreselijk begin van het nieuwe jaar! Hoeveel mensen zullen zoiets nu weer meegemaakt hebben de laatste dagen? Mooi verteld Plato!
    Nogmaals wens ik jullie het allerbeste voor het nieuwe jaar!

  26. Mooi verteld Plato. Vanaf welk universum of welke planeet kijk jij op aarde neer? Mooi, zoals je van alledaagse dingen je eigen verhaal kan maken. Voor jou wens ik je een mooi, gezond en liefdevol 2014 toe. En ik hoop heel veel van je te mogen lezen hier!

  27. jokezelf zegt:

    Wat heb je dit weer geweldig geschreven. Het leven is het leven zelf. Daar is niets aan te doen. En van bovenaf al helemaal niet.
    Joost van den Vondel zei het al: “De wereld is een schouwtoneel, elk speelt zijn rol en krijgt zijn deel”, of -om met mijn (door mij nooit gekende opa) te spreken: “Het leven is een pijp kaneel, elk zuigt eraan en krijgt niet veel”.

  28. jokezelf zegt:

    En uiteraard; van harte gefeliciteerd met het nieuwe jaar. Ik hoop dat 2014 voor jou en de jouwen alle goeds zal brengen.

  29. corryjohan zegt:

    Hé Plaat, ik voel me soms schuldig dat ik niet vaker bij jou reageer, maar soms weet ik echt niet wat te zeggen. Ben erg geraakt door dit verhaal van opa met kleinzoon. Zo fijn dat opa een goed” einde zag met kleinzoon. Prachtig verteld.

  30. Plien zegt:

    Weer mooi geschreven!
    En wens je alle goeds toe voor 2014!

  31. tagrijn zegt:

    En zo kwam opa op ruwe wijze maar door liefde omringd om het leven. Weer een mooi verhaal, Plato. Ik wens jullie een gelukkig en gezond nieuw jaar.

  32. Petr@ zegt:

    Ja het is een rare wereld, aan de ene kant honger en armoede en aan de andere kant miljoenen die de lucht in worden geblazen. Het is oneerlijk verdeeld.
    Sneu voor de kleine jongen dat hij zijn opa verliest, ze hadden samen nog leuke dingen kunnen beleven.
    Ik wens je een mooi en vooral gezond 2014 (deze wens mag toch nog wel, of ben ik te laat?)
    Liefs Petr@

  33. jeer zegt:

    Plato,

    Je hebt er weer een bijzondere anekdote van gemaakt, met inderdaad niet alledaagse namen.
    Namen met volgens mij een Spaans/Portugese invloed.
    Ik heb het even opgezocht, neem nu Aterrimus (de zwartste/de droevigste), die in de zwaarste sferen vertoeft. Wat te denken van Almedhia ( de gemotiveerde, maar dan weliswaar zonder h) en tenslotte Purus (de zuivere), die het beloop der dingen strikt hanteert.

    Groetjes,

    jeer

    • Plato zegt:

      Jeer, ik ben uitgegaan van het Latijn en daar heb ik hier en daar wat op gevarieerd wat uitgangen en schrijfwijze betreft. Latijnse opleiding hè, het blijft altijd leuk.

  34. “The world’s a stage and each must play his part.” Er zijn er bij waar je echt niet mee wilt ruilen! Almedhia vind ik een eh… echte moslimnaam, dat Latijn heb ik er duidelijk niet aan afgezien. Ik zal ’t eens aan mijn dochter vragen, die heeft van de week toevallig tentamen Latijn gedaan. (Duim je mee voor een goed cijfer?)
    Jij hebt wel een speciale ban met “boven” hè? Nou ja, je zit niet voor niets in de Paragroep😉
    Mooi verhaal weer, Plaat. Ik ga er altijd speciaal voor zitten!

  35. Plato zegt:

    Mirjam, zie mijn antwoord aan Jeer. Het was dus husselwerk🙂

  36. Marika zegt:

    Prachtig verhaal weer, jammer van opa maar hij heeft toch nog een mooi uiteinde gehad.😉

  37. hannekelive zegt:

    hè bah, wat een rot einde van een leuk begin…
    nou ja, het is niet anders, de schrijver bepaald.
    ik wens jou en allen die je liefhebt een mooi nieuwjaar

  38. hanscke zegt:

    Mooi beschreven, maar ik word er wel een beetje triest van.

  39. Truus zegt:

    Je hebt er weer een mooi nieuwjaarsverhaal van gemaakt Plato. Weer heel anders dan de vorige.🙂 Maar het einde is wel triest hoor.

Ja, schrijft u maar.....

