De WE voor de maand maart

Gisteren liep ik in het mooiste park van Wormerveer. Het is klein maar er staan prachtige, eeuwenoude bomen. Alleen daarom al kom ik er graag.
Tussen de struiken scharrelden duiven, kippen en pauwen. In de volière kwetterden zebravinken en japanse meeuwtjes en hoog boven alles uit, floten de kanaries de lente tegemoet.
Vlak bij de eendenvijver zat een man op een rugloos bankje. Toen ik dichterbij kwam zei  hij met een wijds armgebaar: ‘ga zitten man. Het is hier heerlijk en er komt nog een stukje winter dus laten we genieten.’
Ik nam plaats, keek steels naar zijn door ontelbare vouwen des levens geteisterde gezicht en bedacht een antwoord.
Het hoefde niet.
‘Wat een tijd hè,’ zei hij met een stem alsof hij zin had mij het wereldgebeuren in vele volzinnen onverbeterbaar uit de doeken te doen.
Ik knikte.
‘Ik bedoel, pensioenen naar beneden, belastingen omhoog, huizenwaarde naar beneden, werkloosheid omhoog, consumptie naar… (hij stak zijn duim omlaag) en huren (nu dreef hij de duim woedend de lucht in)… toch?’
Ik knikte weer. Het was waar, maar…
‘Verschrikkelijk toch?’ grimgromde hij. ‘U zal het ook gemerkt hebben zeker?’
‘Och, zei ik, ‘er zijn er die het beroerder hebben getroffen.’
‘Toch is het alsof u iets  drukt.’
‘Ik liep een woord te verzinnen,’ antwoordde ik.
‘Een woord?’
‘Voor een schrijfuitdaging op internet.’
‘Dat mensen daar een verhaal over kunnen schrijven?’
‘Precies.’
‘Nou, makkelijk. Neem iets actueels.  Ik weet zo een hele rits woorden.’ Armoede, werkloosheid, Europa, belastingen, pensioe…’
‘Maar ik wil het een beetje leuk houden,’ stamelde ik.
Hij stond op en snoof.  ‘Beetje oppervlakkig dus. Neem dan maar lente, of vakantie. Altijd goed. Nou aju, ik ga soep koken.’
En weg was hij, mij woordloos achterlatend.
Maar toen ik thuis dit stukje schreef wist ik het ineens. 

NB: Dit is geen WE want het woord wordt hierboven genoemd, lees maar:

Het woord voor de maand maart is: 

Stamelen

(klik op het woord voor de betekenissen)

Periode:

11 t/m 31 maart 2013

Veel schrijfplezier, ook namens Plato

Tuinier

 Melody     RoadLaura     Reismeermin     Smijling     Geesje     Novelle     Door     Ria     Wiebeline I     Wiebeline II     Marja     Mrs T     HansdeZ     HHHulk     Kakel     Maria     Hanneke I      Trees     Letterzetter     Hanneke II     Plien I     MimMie     Jackles     Dwarsbongel     Plato     Truus     Anna     Plien II
Voetje     Natasja     Nathalie     Jokezelf     Hanscke

Dit bericht werd geplaatst in WE-300. Bookmark de permalink .

83 reacties op De WE voor de maand maart

  1. NOVELLE zegt:

    prachtig woord Plato!

  2. ram1955 zegt:

    Leuk verhaal en een mooi woord. Er schiet mij al direct een herinnering te binnen. Het wordt iets uit 1971, denk ik.

  3. Leuke opdracht en wat een ontmoeting in het park zonder dat hij het weet heeft hij je wel het woord aangereikt 😉

    Ik ga mijn best doen 😀

  4. datzalwel zegt:

    Prachtig verhaal, zo waar , maar met de lente in aantocht is het bijna een misdaad om zó pessimistisch te zijn. Daarom denk ik wel dat er iets inzit dat je met een prettig klimaat met minder toe kan, buiten dat dan ook een heleboel energie niet nodig is en daarmee de onkosten ook worden gedrukt. Pffffff
    Groetjes.

  5. artmus zegt:

    Soms stamel ik ook wek eens met mijn foto toestel…..maar om daar nou een WE van te maken?

  6. Rianne zegt:

    Leuk woord.. Ik stamel wat af…

  7. klaproos zegt:

    leuk gevonden plato, dat is een woord dat zal menig webbie aansporen tot een fantastisch verhaal..
    ik lees ze graag bij enkele van je deelnemers, mag ik dat zo zeggen of zeg ik dan teveel 🙂

    dat meneer plato,

    xxx

  8. platoonline zegt:

    Ik voel mij ontkend. Plato is niet eens thuis. Hij zit in Rome waar hij het concilie volgt en waar hij de oude voorspellingen op de voet gaat volgen. Daarom vroeg hij mij of ik de WE wilde doen. Heb ik daar zoveel tijd ingestoken, maar niemand die het merkt.

    Is er iemand die mijn naam wil noemen?

    Tuinier

  9. Ja hoor Tuinier, ik had het al opgemerkt. Had jij vorige week nog net de tuin lenteklaar gemaakt ligt er verdorie weer een pak sneeuw! Stamelen, de lente is er druk mee bezig.
    Een mooi gesprek daar op dat bankje, kreeg je geen trek in de soep van die man?
    Nou ik zal me eens gaan beraden op een nieuwe WE300.

  10. Pingback: WE300 Stamelen | dewerelddoordeogenvanjuistja

  11. Pingback: WE300 Stamelen | dewerelddoordeogenvanjuistja

  12. Plien zegt:

    Tuinier, je naam was me al opgevallen omdat je zei namens 🙂
    Wat een verhaal en wat een woord!

  13. ingeding zegt:

    hahahaha tuinier, groeten aan plato dan en eh… eh.. dat was ‘t. ^^

  14. Mrs. T. zegt:

    Wat een heerlijke inleiding voor een leuk woord. Al vermoed ik dat er wel veel gelijksoortige verhalen zullen komen nu.

  15. elke zegt:

    Stamelen, toch wel best een bijzonder woord als je het zo ziet. Veel succes aan de deelnemers 🙂

  16. Eeuwenoude bomen…daar heb ik een groot zwak voor. Heb ik toch nog iets gemeen met de krasse knar Tuinier 😉 Mooi woord, stamelen… Ik zal mijn gedachten er eens over laten gaan. De hartelijke groeten aan Plato (die heeft het goed bekeken om naar Rome te gaan. Ik ben ook helemaal niet jaloers.)

  17. Petr@ zegt:

    Wat een zuurpruim op dat bankje. Toch hou je er een mooi woord aan over, en niet eens oppervlakkig 😉 Toch vind ik hem wel pittig, ik ga eens broeden.
    Hoe is het afgelopen met de zoon in Roemenie? Hier ook allerlei ontwikkelingen betreft een uithuizig kind.
    Een stamelende moeder …

  18. tagrijn zegt:

    Daar knap je lekker van op, van zo’n raspessismist die nergens de vrolijke kant van kan zien. Gelukkig jij wel, wamt je hebt er een humoristisch verhaal van gemaakt. Rjmt stamelen trouwens op kamelen?

    • platoonline zegt:

      Tagrijn, ik heb het even geprobeerd en de conclusie is: ja, het rijmt. Kijk maar:

      Er was eens een kudde kamelen
      Die kreeg een berichtje: verzamelen
      Alweer die woestijn
      Mokte Kameltje klein
      In zo’n hitte kun je slechts stamelen

  19. Door zegt:

    Mooi woord! Ik ga nadenken!

  20. reismeermin zegt:

    Hij staat er morgenochtend tuinier ;-))

  21. gewoonanneke zegt:

    Goed woord, ga er over nadenken al weet ik het al welke richting ik het ga zoeken. Dit was inderdaad geen WE dus die hebben we nog tegoed van je 😉

  22. Altijd fijn om zo dichtbij een mooi parkje te hebben Tuinier.
    Ik wens je er nog vele aangename uren toe.
    Doe maar de groeten aan Plato en zeg maar dat ik er over na ga denken.
    Hopelijk niet nu want dan slaap ik weer niet. 😉

  23. Willie zegt:

    Vreemde manier van genieten heeft die man, beetje kankeren tegen een ander. Ach, misschien moppert hij graag. Van stamelen heeft hij geen last. 🙂

    Ik vind die grote, oude bomen ook prachtig Tuinier, en leuk dat er een volière is.
    Grappig zoals je ineens inspiratie kan krijgen voor een woord.

    Mooi, uit het leven gegrepen stukje Tuinier, en ik ben benieuwd of Plato nog een stukje over Rome gaat schrijven. 😉

  24. Voetje zegt:

    Goed beschreven, het leek wel alsof ik jullie vanop een afstandje stond te observeren.

    Ik zal maar weer eens aan het denken gaan want een makkelijk woord vind ik het niet…

  25. Pingback: Stamelen | reismeermin

  26. hartelijkehothulk zegt:

    Gloeiende, gloeiende, en ik dacht al dat je in je eigen val was getrapt in die 5e zin van onder.
    Nee hoor even later zegt hij,”DIT IS GEEN WE”
    GLOEIENDE, GLOEIENDE!

    Leuk woord!

  27. Pingback: Platoonline

  28. smijling zegt:

    zeg tuinier het word tijd dat plato thuis komt de plantjes lopen uit en poes is zoekend en zag alleen maar Zoon groetjes van ikan die er niksvan bakt

  29. smijling zegt:

    op http://smijling .wordpress.com stamelt ze wat groetjes ikan

  30. Ria zegt:

    Ha tuinier ,
    kom er gezellig bij.

    Eenzaamheid ,het afbrokkelen van zekerheden
    angst voor wat nog komen gaat.
    ook bij ,aan huis gebonden mensen ,die alle nieuws volgen ,wordt de angst versterkt
    Je hebt het goed beschreven.

    De groetjes aan Plato

  31. Pingback: WE300 “Stamelen” | geesjesgedachten

  32. Grinnik, ik ging ff terug in de tijd. Mijn bijdrage staat er Plato!
    http://geesjesgedachten.wordpress.com/2013/03/12/we300-stamelen/

  33. Door zegt:

    Hier is ie weer. Ik vond het een lastig woord. Want zelf stamel ik nooit:-)
    http://doorgaatervoor.punt.nl/

  34. Ria zegt:

    Hoi Plato
    mijn bijdrage staat hier http://www.rias-weblog.nl/?p=3104
    groetjes ,vooral ook aan Jordy,
    Ria

  35. Rianne zegt:

    Ik heb er nog eentje gebakken. Dit maal zoals gewoonlijk uit het leven gegrepen…
    http://wiebeline.blogspot.nl/2013/03/we-300-stamelen-2.html

    (en ik zie dat het mij gelukt is mijn eigen naam weer terug te krijgen van WordPress)

  36. platoonline zegt:

    Vreemd, ik krijg de laatste linkjes niet opgeslagen.
    Storing bij WordPress?

  37. Pingback: Stamelen | HansDeZwans

  38. HansDeZwans zegt:

    http://vanderzijl.be/hdz/we300/stamelen/

    Ik ik ik hebbbb mijn best gedaaan. (moet stamelen voorstellen)

  39. Pingback: Hondentrouw | Villa Kakelbont

  40. Pingback: Een gedenkwaardige wandeling | Hannekelive

  41. Pingback: Nooit te oud voor de liefde… | "VAN GELDORPJES"

  42. Trees zegt:

    Hier is mijn bijdrage Plato! Morgen ga ik bij jou en iedereen de verhalen lezen!

    Nooit te oud voor de liefde…

  43. Pingback: Opvolger | Letterbak

  44. Letterzetter zegt:

    Hier is mijn bijdrage. Weinig tijd, maar dit moest gewoon!
    http://letterbak.wordpress.com/2013/03/20/opvolger/

  45. Petr@ zegt:

    Ik laat mijn beurt voorbij gaan deze keer. Ik ben al 3x opnieuw begonnen, steeds met een ander opzetje, maar er komt niets fatsoenlijks uit mijn pen/laptop. Mijn hoofd zit vol met andere zaken denk ik.
    Ik lees wel fijn bij de anderen mee 🙂

    Fijn weekend!!

  46. Pingback: WE-300: Stamelen | Jackles

  47. Jackles zegt:

    Heb er even overheen laten gaan, maar eindelijk toch iets kunnen produceren. Hier staat ie: http://dutchjackles.wordpress.com/2013/03/23/we-300-stamelen/. Hopelijk vindt u het wat!

  48. Dwarsbongel zegt:

    Het is me dan toch nog gelukt om inspiratie te vinden voor een WE-300 bij het woord “stamelen”; de titel is : “Dik woord”, te vinden op: http://dwarsbongel.blogspot.nl/2013/03/dik-woord.html
    Een opmerking: ik heb me genoodzaakt gezien mijn blog te beschermen met een “captcha”, een verificatiewoord, om te voorkomen dat ik steeds meer spam in mijn reacties krijg. Hopen dat dit afdoende is, anders moet ik gaan modereren…

  49. Anna zegt:

    Uiteindelijk is het er deze week toch nog van gekomen: http://annasweek.blogspot.be/2013/03/in-tweestrijd.html

  50. Voetje zegt:

    Ik heb toch nog iets op papier gekregen 😉

    Stamelen

  51. Nou hèhè…. t duurde weer even deze keer.
    Toch nog gelukt.
    http://tasja72.blogspot.nl/2013/03/stamelen.html

    En als de tijd het toelaat ga ik eerst eens even bij alle andere we’s lezen… da’s er ook nog niet van gekomen…

  52. staart zegt:

    HA plaat. Ik had hier een heel verhaal getikt, maar het in ingeval niet aangekomen. Ik wens jou en Maria fijne Pasen en ik hoop dat het gauw warm wordt……brrrrrrrr

  53. Nathalie zegt:

    Ben heel laat… maar hij staat er eindelijk. Zie dat er inmiddels ook al een nieuwe WE300 is… haha… komt vast in mei wel op de log.

    http://eventijdvoormijzelf.blogspot.nl/2013/04/stamelen.html

  54. Pingback: Haperende hersenen | Jokezelf

  55. Ja Plato, een beetje laat, maar toch nog een stamelwerkje, het stroomt weer een beetje ;-)http://jokezelf.wordpress.com/2013/04/03/haperende-hersenen/
    In het weekend ga ik alles wat ik hier nog niet gelezen heb, bekijken.

  56. Pingback: Vieren | gewoonanneke

  57. Hier mijn bijdrage voor deze keer, zie dat ik aardig wat moet gaan lezen om ze allemaal te lezen……… komt goed http://gewoonanneke.wordpress.com/2013/04/04/vieren/

  58. hanscke zegt:

    Veel te laat, maar hier is er nog één. Zat nog in mijn hoofd en moest er nog uit. Ik hoop dat je het nog wilt linken.
    http://hanscke.nl/

  59. Pingback: WE-300 Vieren | Wiebeltjes

  60. Pingback: WE-300: Stamelen (2) | Wiebeltjes

  61. Pingback: WE-300: Stamelen Of Lamme Urgh (4) | Wiebeltjes

  62. ‘…zijn door ontelbare vouwen des levens geteisterde gezicht’ – waar haal je het toch vandaan, dit soort prachtzinnen…..

  63. Pingback: Haperende hersenen | Alle verhalen

Ja, schrijft u maar.....