Hallo hier Rome I: Hoe Plato zich tussen de kardinalen begaf + Update (in rood)

Hallo Platoonliners,
Hier mijn eerste verslag vanuit Rome. Ik ben hier verschrikkelijk illegaal, dus vertel het in Godsnaam niet verder, maar ik ben er in geslaagd (stromannen, onderhandse betalingen want pecunia potestas est) mij een plekje tussen de kardinalen te verwerven. Gaat goed.


Plato, hoe doe je dat toch?
Kijk, het stikt hier van de onderaardse sluipwegen.  Tussen elke kroeg, of eethuis en bedehuis zijn verborgen verbindingen. Bevriende Romeinen gaven mij weggooiplattegrondjes van ouwelbladen zodat ik ’s nachts heerlijk in mijn hotelbed kan slapen en mij overdag gehuld in kardinaalsgewaad (dank u, tante Eucalypta Pausini voor het naaiwerk) tussen de 115 kardinalen kan begeven.

Plato kardinaal? Valt dat dan niet op?
Totaal niet. Ik, als modernistisch pseudoprelaat, begeef me bij voorkeur (van je vijanden moet je het hebben) tussen de conservatief gezinden. Dat zijn veelal oudere kardinalen die willen houden wat ze hebben. Onhoudbaar standpunt want die misbruikaffaire schreeuwt om plan B. Voordeel: ze gaan zo in elkaar op dat ze mij geen moeilijke vragen stellen. Ze zien mij als Platonioni di Lasagni, kardinaal uit Macronesië (standplaats Puculabacu), historisch gezien van Italiaanse huize, zwaar conservatief (wat ik als kardinaal toch allemaal uitkraai) en bovendien… zéér papabile. Denk je eens in waar dit toe kan leiden.  

Wie wordt er Paus, Plato?
Vraag liever: wie wordt het niet? Tja, de Amerikanen kunnen het schudden (vanwege die slappe houding t.a.v. het misbruik). Een Duitser wordt het ook niet. Het zal dus wel gaan tussen de conservatief Romeinse lobby (omdat ze natuurlijk weer een Italiaan op de troon willen, want deliriant isti Romani) en de Zuid-Amerikanen (daar zitten de meeste katholieken). Outsiders: Afrika (maar is de wereld al rijp voor een zwarte paus?) en…Macronesië.

Plato’s favorieten:
Mark Quillet. Hij is open voor alle onderwerpen (hoewel hij ook bekend staat om het toedekken van kindermisbruik door zijn priesters en ook zijn geslotenheid t.a.v. Vatileaks is een minpunt). Maar hij is toch opener dan de meeste kandidaten, zeker in vergelijking met de andere papabili. Maar als de curie het echt goed met haar Goddelijk bedrijf voor heeft, kiest ze 
voor de vrij jonge, sociale, openhartige kardinaal Luis Antonio Tagle. Jawel, een Filipijn.

En nu?
Vanmiddag eerst lekker bunkeren in een viersterrenrestaurant en daarna het conclaaf. Hopelijk gaat dat een beetje snel (deo volente) want om nu dagenlang tegen 115 roodgeklede wijsheden aan te lopen, nee! Bovendien: domus dulcis domus

Kies je eigen Paus. Klik hier
Kies op een van  de 115 kardinalen om hun standpunten te leren kennen.
Klik daarna op de button click a pope om je keuze te maken.

Opmerkelijk (en ook een beetje triest eigenlijk)
Vrijwel alle kardinalen gaan een gesprek over Vatileaks uit de weg.
Het merendeel van de kardinalen gaat ook een gesprek over misbruik uit de weg.
Vreemd overigens: de gelovigen nemen geen genoegen met dat onder de mat stoppen van feiten. Dus die kardinalen moeten wel. Anders wordt het nooit meer wat met die kerk.

Enfinito: voorlopig geldt: acta est fabula. U hoort van mij.

Platonioni di Lasagni.

kardinalen

Hier ergens zit ik, maar ik zeg niet waar
Dit bericht werd geplaatst in Esoterische verhalen. Bookmark de permalink .

39 reacties op Hallo hier Rome I: Hoe Plato zich tussen de kardinalen begaf + Update (in rood)

  1. Babette zegt:

    De omnibus dubitandum. Nebulo es 🙂

  2. reismeermin zegt:

    Er zijn vele wegen die naar Rome leiden en dus nog meer wegen richting een nieuwe Paus. Uw verslag zeer gewaardeerd. Er is al een ander die zich onder de kardinalen had begeven ontdekt, dus ik stuur even wat wierook om je in mist te hullen op.

  3. Schaterlach!!! Je maakt er weer es wat moois van Plato!!!! Ik ben benieuwd hoe of dit afloopt!
    Die foto vind ik geweldig, ze ziijn niet alleen gelijk gekleed maar zitten ook nog es in dezelfde houding, kijk je uit voor kramp Plato?!

  4. ram1955 zegt:

    Geweldig! Ik herkende je meteen. Nu krijgen we tenminste het nieuws uit de eerste hand.

  5. hannekelive zegt:

    Ha mooi, we hebben een mannetje binnen.
    goed werk plato, houd de vinger aan de pols.
    ik wacht op de witte rook, of de roze, maar dat kunnen we denk ik wel schudden, want geen homo’s en vrouwen op de troon!

  6. Petr@ zegt:

    Kijk maar uit straks word jij de nieuwe Paus!!
    Dan zal er wel een hoop veranderen denk ik haha.

  7. gewoonanneke zegt:

    Geen wonder dat je niet opvalt daartussen 😉 En al witte rook gezien ???

  8. Rianne zegt:

    Grijns… Dit stukje wereld is toe aan een vrouwelijke zwarte paus.. Maar die optie kan niet gekozen worden meen ik.

  9. Billy zegt:

    er mag gerust ’s een paus opstaan die mee is met zijn tijd…
    Plato for pope!!!!

  10. Alle Kardinalen op een stokje nog an toe zeg onze eye spy incognito. ….;-)

  11. klaproos zegt:

    heerlijk plaat,
    wat zeker is … het wordt een spannend conclaaf met jou erbij 🙂

    xxx

  12. Voetje zegt:

    Ik ben al weer benieuwd naar het vervolg! 😉

  13. Ik zie je zitten Plato, ik herken je aan je kruis!
    Haha, die Eucalypta (‘s)! Dat die Romeinen rare jongen zijn, roepen mijn man en ik al decennia. Ik kan niet wachten weer wat van je te horen. Probeer wakker te blijven, hè?

  14. Mrs. T. zegt:

    Goed dat jij de boel daar in het snotje houdt!

  15. Ria zegt:

    Heerlijk Plato
    hier heb ik van genoten.
    groetjes, Ria

    .

  16. elly zegt:

    Het woordenboek en de encyclopedie hebben er een paaqr aardige vindsten bijgegkregen. Ik vind het weer buitengewoon knap de manier waarop je te werk gaat,
    Anders wordt het nooit meer wat met de kerk schrijf je. Zou kunnen, maar voorlopig staat het Pietersplein nog stampvol.

  17. elly zegt:

    De toetsen zitten een beetje dicht bij elkaar op dit mini ding, Vooral in een eerste regel is het even de weg zoeken sorry. 🙂

  18. Willie zegt:

    Dat heb je heel goed aangepakt Platonioni, steekpenningen en sluiproutes, maar het doel heiligt de middelen.
    Kijk wel uit dat ze jou niet kiezen. 😉

    Het zijn zoveel papabili, ik heb geen idee welke de beste zou zijn. Er is er geen een bij die helemaal vooruitstrevend is, de Filipijn is tegen abortus en de pil?
    Niet dat ik de omschrijvingen gelezen heb hoor, het is in het Engels en ik lees alleen school-engels.
    Heel leuk stukje Plato, je kon je fantasie heerlijk de loop laten. 🙂

    • platoonline zegt:

      Dat laatste misschien wel een beetje Willie,maar… de inhoudelijke stukjes kloppen wel hoor. Ik fluisterde daar gisterochtend nog iets over in het oor bij collega Scola (zelf een favoriet bij de Italiaanse pers) maar die fluisterde meteen terug: ‘stil man, met een vooruitstrevende houding wordt je nooit gekozen. En je moet ook niet teveel vragen stellen. Als je eenmaal paus bent, kun je iets meer doen, maar dan zeg je gewoon dat het ingeblazen is door de holy spirit. Kijk dan heb je een basis. Maar wat wij doen blijft politiek hoor.’ Maar ja, hij zal deze woorden altijd ontkennen natuurlijk. Kortom, de wortel van het katholicisme lijkt te zijn: geheimnisserij, om zo de boel bij elkaar te houden. Maar de grondslag is fout, want niet des heren, denk ik. Dus fantasie, ja misschien,een beetje, maar de kern is van een beroerd soort waarheid.

      • Willie zegt:

        Het inhoudelijke had je mooi verpakt in de fantasie, zou je kunnen zeggen.
        Of een serieus onderwerp op een luchtige manier beschreven.
        Zoiets.

        De nieuwe paus is inderdaad een Zuid-Amerikaan geworden. Wel conservatief, maar sociaal en eenvoudig. Hij respecteert andersdenkenden wel.
        Of er nu meer openheid komt betwijfel ik, maar hij geeft om de mensen.

  19. Willie zegt:

    geen een is niet een.

  20. Melody zegt:

    Tja,, ik heb geen keus gemaakt om de doodeenvoudige reden dat ik die heren niet ken en dus niet kan oordelen 😉

    Veel succes en plezier daar ginder !

  21. Yvonne zegt:

    wie weet krijgen we toch een zwarte paus…in Amerika dachten ze ook dat ze nooit een zwarte president kregen. maar wat voor paus er ook komt, mij boeit het niet…allemaal een pot nat!

  22. artmus zegt:

    Weet je wel zeker dat je goed zit Plaat? kijk eens goed om je heen want waarschijnlijk zijn er meer onderkruipsels binnen gekomen op zeer slinkse wijze.
    ga zelf bij gelegenheid ook even nog de gezichten van de pausachtigen bekijken en vergelijk ze met de schijnheilige vaders in Uw gezelschap.
    mogelijk zijn het allemaal spionnen en hebben ze de ware kardinalen ergens in de krochten van het Vaticaan verstopt.
    Ik heb een poging gedaan om een keuze te maken onder de handig door U aangerijkte link.
    Je kunt niet op het gezicht af gaan…..dus ja wie zal ik kiezen?
    De beschrijvingen dan maar?
    Daar loopt het meteen fout.
    Ze zijn namelijk allemaal katholiek.
    En daar heb ik het niet zo mee.
    Kijk …zouden er humanisten onder hen zijn dan had ik wel de moeite willen nemen in de c.v.te duiken maar hier begin ik niet aan.

    Overigens…..er was destijds nogal ophef over de oranje kleding van de aanhangers van Bagwan…. Nou….wat te zeggen van deze rode vertoning!

    Ik schiet er bijna van in een lachstuip , wat een gedoe!
    Wat zou de schepper hier van vinden…….

    En dan die rook…..
    Weten ze niet dat ze handiger kunnen twitteren?

    Ach Plaat……begin mij er niet over ik krijg er kromme tenen van.

    • Plato zegt:

      Deze reactie via postduif ontvangen.
      Nee, Artmus, met deze 115 oude mannen moeten we het doen. De een is nog conservatiever dan de ander. Terwijl de God van mijn dromen zo modern is.
      Laat me u een klein geheim verklappen. Ik ben ook niet katholiek. Mijn geloof is puur individueel.
      Twitteren mag niet. Tijdens het conclaaf mag niet eens een mobiel worden gebruikt.
      God lacht alsof hij een kindercrèche bezichtigt. Kijk toch, die mensjes, zegt hij.
      God heeft geen tenen, dus krommen is er niet bij.
      Meer schrijf ik niet want die postduif is niet ZO sterk, ziet u.
      Plato

  23. Plien zegt:

    Goh… een insidestory!!!
    zou het deze keer niet roze rook zijn?

  24. Anja zegt:

    Kostelijk Plato! Ben heel benieuwd naar het vervolg 🙂

  25. Anna zegt:

    Zie maar dat je daar nog weg geraakt 🙂

  26. Nou je verblijf in Rome was kort en krachtig! Je wilt vast snel naar huis nu de witte rook is opgetrokken ;-0

  27. Nou, lang duurde het in ieder geval niet. 😉
    Heb jij ook op Bergoglio gestemd of had je liever een ander op de pauselijke troon gezien?
    Heb ik verdorie nog een woordenboek nodig voor al die zinnetjes van je. ;-(
    Maar je grapjes zijn leuk! 🙂

  28. Dwarsbongel zegt:

    Tja, die Bergigolo of hoe heet’ie wordt nu al in verband gebracht met Videla…

  29. Trees zegt:

    Grappig dat je er zo in bent gedoken. Ik als katholiek opgevoed ben er niet mee bezig.
    Wel kostelijk om te lezen en zoals je het beschreef leek het echt of je ertussen liep!
    En deze nieuwe Paus, ach… weer een oude, conservatieve man waar de gelovigen volgens mij niet echt op zitten te wachten… Van buiten Argentinië zullen er best weer eens een heleboel af gaan haken…

  30. Margreet zegt:

    ai deze had ik nog niet gelezen dus ppp
    zie, ik kijk er helemaaaal niet van op dus, jammer dat jij het niet bent geworden.

  31. Met veel genoegen gelezen hoe je zo’n “serieus” onderwerp naar een hilarisch fantasie avontuur kunt brengen, daarom ga ik er maar niet te serieus op in 😉
    Liefs, Hanny

  32. Ik merk dat ik bij de meeste van je stukjes gewoon sprakeloos ben. Geweldig!

Ja, schrijft u maar.....

