WE-300 van Maria: stamelen

Hallo allen,
Met enige trots publiceer ik hier een WE bijdrage van Maria. Ik hoop dat jullie hem leuk vinden.

———–

In Mexico circuleren ruim vijftien miljoen lichte vuurwapens van illegale origine die in handen zijn van de gewone burger. Om dit probleem in te perken heeft de staat het volgende bedacht: bij inlevering van illegale wapens krijgen Mexicaanse burgers een laptop terug.
Ergens in Guadalajara zitten de compadres Severio en Galapeño met hun pas verworven draadloze laptop, en de onvermijdelijke fles tequila, onder een palmboom. Ze breken hun hoofd.
Maar waarover?

G: ‘H…h..hoe noemt hij h…h…het?’
S: ‘W…W…WE geloof ik.’
G: ‘Ooh!’
S: ‘Maar h..h..hoe begin je eraan?’
G: ‘Geen i..i..idee, ik heb er n…n..nooit eerder va..van ge..gehoord. In h..h..hoeveel woo..woorden moet het oo…ook weer?’
S: ‘Drie..drie..honderd!’
G: ‘Drie..driehonderd???!! Ma..madre Mia, wat een ka..ka..karwei!’
S: ‘Je hebt het va..vandaag wel e..er..erg zitten hé Ga…Gallo.’
G: ‘Sp..spreek voor je zelf Seve!!’
S: ‘Ok..ok.’

Glazig kijkt Severio voor zich uit, tilt de fles tequila op en vult de glazen. Samen klinken ze op de tongstrelende godendrank en hun nieuwe laptop terwijl de zengende Mexicaanse middagzon door de  palmbladeren priemt.

G: Ou…ou…ou…oufa que calor! (jee…jee…jee jeetje wat een hitte!)

Moeizaam schuifelen Severio en Galapeño naar een ander schaduwplekje, haast synchroon volgt er een bijna hopeloze zucht en in zijn typisch Mexicaans accentje klaagt Galapeño:

G: ‘ Ayayay P…Pl…Plato esta lo..lo..loco, hoe g..ga ik por Dios dr…driehonderd woorden schrijven in deze s…s..staat?’
S: ‘Je hebt het vanda…daag wel he..he..hééél erg zitten hé Ga…Ga..Gallo.’
G: S…s…spreek voor je zelf Seve!!!!’
S: ‘OK dan.’
G: ‘Di..dit gaat n…nooit lukken amigo.’
S: ‘Mee eens co…co.. compadre.’

Eén palmboom verder leunt Sancho De Vega tegen een stam, genietend van zijn cigarillo. Hij volgt het wazige gesprek met binnenpretjes. ‘Como es posible (hoe is het mogelijk)’ mompelt hij, ‘sinds wanneer heeft het geschreven woord last van hún ongemak. Maar als ze schrijven zoals ze praten worden het wel drieduizend woorden.’

© Maria del Hasselt y Sierra Nevada
Dit bericht werd geplaatst in WE-300. Bookmark de permalink .

48 reacties op WE-300 van Maria: stamelen

  1. Pingback: De WE voor de maand maart | Platoonline

  2. hannekelive zegt:

    haha! geweldig! ik zie het helemaal voor me…

  3. gewoonanneke zegt:

    Mooi debuut voor Maria hoor, ze mag blijven 😉 Goed verhaal ja als de drank is……. he

  4. klaproos zegt:

    jaren geleden was ik in Guadalajara, en ik weet hóe warm het daar kan zijn:-)
    hoe vochtig klam, dan moet je niet téveel moeten doen,

    mooi gedaan maria:-)
    xxx

  5. Rianne zegt:

    Schitterend verhaal, leuke invulling van het woord..

  6. ram1955 zegt:

    Heel beeldend geschreven. De sfeer is voelbaar.

  7. Ria zegt:

    Je voelt de warmte , proeft de tequilla en ruikt de cigarillo,
    Als de drank is in de man dan eh……maar in de vrouw …..dan kan het niet anders dan een geweldig verhaal worden.
    Groetjes, Ria

  8. Hehehe, een foto is hier totaal overbodig, de driehonderd woorden spreken voor zich!

  9. Heerlijk die Galapeño moest wel drinken om te blussen want die zijn hot 😉
    Heb er van genoten en waande me in die betere temperaturen 😀

  10. artmus zegt:

    Nou. Maria heeft het zich niet bepaald gemakkelijk gemaakt. Je kunt niet zeggen dat ze zich er met een Jantje van Leien van af heeft gemaakt hoor. Ik denk dat we hier maar eens een tequila op moeten drinken. Proost…dat er nog maar vele mogen volgen Maria.

  11. Tril Taal zegt:

    Hij is zeker leuk en smaakt naar meer!

  12. platoonline zegt:

    Wat een leuk verhaal. Het is niks dat die twee dronken aan het stotteren slaan maar ze doen het hier en daar zelfs in de vertaling nog. Grappige verteltrant, leuke dialogen en prachtige zinnen in de beschrijving. Echt Mexico, Je moet daar wel achter een boom hebben gezeten maar dat zal dan niet met een cigarillo zijn geweest, denk ik.
    Met deze WE heb je me echt verrast.

  13. Willie zegt:

    Hahaha, nee, ik denk ook dat de WE niets is voor deze vrienden.
    Ze kunnen beter een siësta gaan houden. 🙂
    Je hebt het beeldend geschreven Maria, alsof ik naar een Mexicaans filmpje kijk.

    Grappig bedacht, stotterend schrijven, zo kan je ook heel snel aan de 300 woorden komen, maar dan moet je de puntjes tussen de letters weglaten, geloof ik. Ik weet niet precies hoe je geteld hebt. 😉

    Je begon met een ernstig wapen-probleem maar daarna werd het een heel leuk verhaaltje, Maria.

  14. Voetje zegt:

    Geweldig verhaal! Heel goed geschreven en ik heb het met veel plezier gelezen 🙂

  15. Hilarisch Maria, je herinnert mij aan Sascha Gramm en zijn Galapeño.

    Een schitterende we… echt top!

  16. Petr@ zegt:

    Ik denk dat Maria zelf Mexicaanse is?
    Heel leuk geschreven, ik zie het voor me …

  17. datzalwel zegt:

    Twee schrijvers bij elkaar, als dat geen concurentie is van NicciFrench :-)) Leuk gedaan!
    Groetjes.

  18. Anna zegt:

    Krachtig verhaal, je ziet het zo voor je. Verder doen hoor! @->–

  19. Anoniem zegt:

    Stotterende fan van de Bee Gees

    hij hakkelde zijn tong in een gordiaanse knoop
    behalve wanneer hij ’Words’ begon te zingen
    voor zijn adembenemend mooie lievelingen
    helaas gingen ze ook dan voor hem op de loop

    Ee..ee..ee..n ge..ge..wel..wel.. wel..dig ve..ve…ve.. ve.. ve.. verhaal.. Ma..a..a..a..a..ria.
    Lenjef 🙂

  20. ingeding zegt:

    ja, leuk, maria als gastblogger, ik stem voor! volgende keer mss (we doen aan verzoekjes, toch? ^^) een verhaaltje over maria zelf. ^^

  21. Hartst…st…stik…k…k..ke goe-hoe-hoede WE-300. Dit smaakt duidelijk naar méér 🙂

  22. Trees zegt:

    Wat een leuke WE van Maria! Hoop dat ze de volgende keer ook weer meedoet want dit belooft wat! 🙂

  23. ellyvandoorn zegt:

    Wat knap Maria! en dat als eersteling.
    Je steekt Plato naar de kroon.

  24. Ik ben nog nooit in Mexico geweest, na het lezen van Maria haar We300 heb ik daar best wel zin in. Mooi geschreven Maria, je hebt leuke humor, daar hou ik van!

  25. Ik vind hem geweldig Plato. Je Maria heeft beslist gevoel voor humor!
    Maria, mijn complimenten voor je leuke verhaal. 🙂

  26. perikelen zegt:

    Maria! Ik hou van je. ( maar dat wist je al wel…) Echt je zou gewoon zelf een weblog moeten gaan bijhouden 😉 X Wilma.

  27. datzalwel zegt:

    Hoi Plato, ik heb niet goed genoeg opgelet. Zag nog net de trein voorbij komen , een halve minuut eerder opgestaan en je had me niet kunnen missen, nu was ik net te laat bij de deur. Met dit weer is er natuurlijk niemand anders op het balkon. Hij was wel mooi op tijd.
    Verdikkeme 🙂
    Groetjes.

  28. reismeermin zegt:

    Geweldig en Maria is natuurlijk ook van harte welkom aan boord ;-))
    Kan ik mooi mijn Spaans even ophalen..

  29. smijling zegt:

    ha ha ha gaaf Maria je kan het
    xxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxxx.

  30. tagrijn zegt:

    Een oud grapje in een totaal ander jasje. Heel erg leuk geschreven.

    • platoonline zegt:

      Oud grapje? Ik denk niet dat Maria dat grapje dan heeft gekend. Ze heeft het verhaal helemaal zelf bedacht Tagrijn.

      • tagrijn zegt:

        Het doet ook niets af aan de kracht van dit verhaal en geloof meteen dat Maria dit zelf bedacht heeft. Maar misschien zijn er vele variaties op één thema mogelijk. Deed mij bijvoorbeeld even denken aan: ‘Heb je even een kwa…kwa..kwartiertje, want ik wil je even vij…vijf minuten spreken.’

  31. Maria zegt:

    Wat fijn om zoveel leuke reacties te ontvangen! Hartstikke bedankt allemaal!! 🙂

  32. Nou daar zijn we dan hoor! Ik heb expres gewacht totdat ik een bijzondere invulling had voor het woord…..ben benieuwd wat je er van vind!
    http://musicinmind85.wordpress.com/2013/03/22/we-300-stamelen/

  33. Plien zegt:

    Erg leuk!!! Ik kon het gemakkelijk voor me ogen halen 🙂

  34. Jackles zegt:

    Sfeervol en volkomen tastbaar geschreven, Maria. Driewerf hulde!

  35. hartelijkehothulk zegt:

    S C H I T T E R E N D ! ! !
    Als dit geen stamelen meer is?
    HULDE

  36. Novelle zegt:

    goh leuk dat je ook meedoet Maria.Ik heb het met plezier gelezen.Ben je helemaal hersteld van je operatie?

  37. Dwarsbongel zegt:

    Mooi neergezet, ik zie het beeld voor me als in een film!
    Technisch geanalyseerd: de stotteraars laten geen ruimte (spatie) vallen tussen de “woorden op afbetaling”, maar klinken door (punten) tot het volgende woorddeel komt. Anders waren de 300 woorden er inderdaad misschien wel 3000 geworden…

  38. jeetjemina zegt:

    Ah que calor…hier krijg ik het lekker warm van met deze kou!
    Heerlijk. Zat even onder die palmboom.
    gr eva

  39. staart zegt:

    Wat mooi, beeldend en humoristisch geschreven. Chapeau!

  40. Maria Kool zegt:

    volgens mij is het gelukt[ofniet]

  41. Maria Kool zegt:

    je weet niet wat he nou ik kan nu alles lezen van jullie zonder problemen nu nog zelf een blog zucht

  42. smijling zegt:

    neem nog een agua dente knap je van op

Ja, schrijft u maar.....