Het grote gelijk

Mistroostig staarde Tuinier naar dunne regendruppels die, voortgestuwd door een forse zomerbries, tegen de ramen uiteenspatten.
‘Wat een zootje,’ mopperde hij, ‘dan weer bloedheet, dan weer stormachtig en als je alles gehad hebt zeikt het natuurlijk weer van de regen.’
‘Tuinier, je zeurt.’ sprak Cornelis verstoord. ‘Misschien wil je je treurnis even ergens anders beleven? Ik ben net een puntige boekrecensie aan het schrijven en je brengt me uit mijn concentratie.’
‘Nou, als er één zeurt dan ben jij het wel,’ verhief Tuinier zijn stem. ‘Ik ben alleen maar teleurgesteld omdat ik niet lekker in mijn nieuwe tuin kan zitten, jij moppert de hele wereld aan elkaar met je grote gelijk.’
‘Ja ja ja. Maar in dit geval heb ik zéker gelijk. Want dit boek is werkelijk te verschrikkelijk voor woorden. Kijk maar, je zal het wel leuk vinden want op zich is het is pure nostalgie.’
Tuinier raakte geïnteresseerd. ‘Laat eens zien.’
Cornelis was meteen op dreef.
‘Kijk, dit is deel één van de nieuwe uitgave van de Kick Wilstraverhalen.
‘Kick Wilstra, dat was toch dat stripverhaal van die wondermidvoor uit de jaren ’50?
‘Klopt, ‘hij stond o.a. in het Parool maar er verschenen ook losse deeltjes die je voor 0,60 cent kon kopen. Heb ik nooit gekund, want ik had geen geld.’
‘Ik ook niet. Goh ja…’
‘Maar later verschenen er betaalbare pockets.’
‘Bedoel je die serie waarvan deel 5 en 6 nooit verschenen?’
‘Ja, ze stopten gewoon midden in het verhaal en dat was het dan.’
‘Maar dan is het toch leuk dat…’
‘Wacht even. Enkele jaren geleden verschenen de complete verhalen ook al in zes stripalbums.’
‘En nu dus wéér een uitgave?
‘Ja, met een prachtig verhaal als voorbeschouwing. Werkelijk perfect.’
‘Maar waarom dan in hemelsnaam die kritiek?’
‘Omdat in al die uitgaven dezelfde fouten voorkomen. Pagina’s die zo maar elders in het boek wéér worden afgedrukt (terwijl de eigenlijke pagina dan ontbreekt), plaatjes die zijn omgewisseld zodat de logica van de handeling ver te zoeken is.’
‘Dus dat betekent…’
‘Dat al die uitgeverijen klakkeloos al die matrixen zonder enige controle hebben laten afdrukken. Echt storend. Kijk, ik zal het je laten zien. Hier……. en hier….’
‘Ja, ik zie het. Vreemd. Maar schrijf die uitgever dan aan.’
‘Heb ik gedaan. Nog niks gehoord.’
‘Tja, dan moet je wachten.’
‘Ha, maar ik heb dus WEL gelijk hè?
‘Inderdaad, gróót gelijk.’
‘Hahaaa. DAT wilde ik maar even horen.’

Twee oudere heren stonden met de handen in de zakken mistroostig te staren naar de dunne regen die tegen de ramen sijpelde.
‘Wat een zootje,’ mopperde Tuinier.
‘Wat je zegt, bromde Cornelis. ‘Allemaal gezeik.’

Dit bericht werd geplaatst in verhalen fictie. Bookmark de permalink .

29 reacties op Het grote gelijk

  1. Marja zegt:

    Hoera. Daar zijn ze weer. Welkom terug heren.

  2. Myriam zegt:

    Nog eens Plato op bezoek!!!

  3. Harrij Smit zegt:

    Ben je daarom zo lang weggeweest – voor een paar boeken over een antieke voetballer? Of heb je al die tijd op antwoord van de uitgever zitten wachten? En blijf je nu weer eens even uit je grot? 😀 ?

  4. staartje zegt:

    fijn dat jullie er weer zijn Cornelis en Tuinier. Het weer is prut in Nederland. ik zou zeggen: tuin menemen en naar de Provence verhuizen. kun je de hele dag buiten zitten. Ik had nog nooit van Kick gehoord, maar weet er nu alles van Dank je Cornelis. en doe eens iets met halfvo. word je vrolijk van. maar leukleukleuk dat jullie er weer zijn.

  5. ria zegt:

    Ha Cornelis en Tuinier
    zie jullie graag weer hier
    ondanks gemopper en gezeik
    jullie beiden hebben gelijk
    de boekjes zijn om te pruilen
    het weer is om te huilen.

    Groetjes, Ria

  6. sonja zegt:

    Ha! Plato is weer online, zowaar met een gezellig zeikverhaal..ach, moet je ook anders met dat zeikweer hè? :-))

  7. Melody zegt:

    allereerst maar een heel hartelijk welkom terug.

    En ja geen idee waarover dit gaat maar tenenkrommend werk leveren wel meer drukkerijen af 😉

  8. Rob Alberts zegt:

    Vanavond heb ik tussen de buien door even de stormschade in mijn moestuin proberen te verhelpen.
    Het voetbal seizoen begint bijna weer. Het doet mij weinig tot niets.

    Maar de beschreven stripverhalen wil ik graag eens lezen.

    Wat een mooi blog weer!

    Vrolijke vakantiegroet,

  9. De strip zelf ken ik niet, wel de naam. Het weer leent zich er voor om een heerlijk “zeik”verhaal neer te zetten. En ach Tuinier, je tuintje vindt het vast niet erg om lekker verwend te worden door de regen… hier is de tuin er blij mee.
    Fijn weer wat van je te mogen lezen!!!!

  10. Ferrara zegt:

    Ha mannen, welkom terug in blogland. Jullie doen me denken aan Statler en Waldorf die twee mopperaars op het balkon in de Muppet show. Heerlijk stel!

  11. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    NOSTALGIE ! ! !
    Krijg zin in zeiken
    Vooral vandaag 😉

  12. Plien zegt:

    Wat fijn om weer wat van je te lezen! Tja… het weer vraagt ook om lekker te mogen zeiken 🙂

  13. smijling zegt:

    Ha ha heerlijk gelukkig viel er geen boom om in de storm en regen takken braken af stammen ook te zwaar maar je tuinpad nu mooi schoon van stof en geen blad te zien in je straat dus tuinier geen werk voor jou in de buurt vr gr ikan

  14. Plato zegt:

    Cornelis zegt:
    Ja ja ja, maar wat vinden jullie nou van zo’n uitgeverij die maar klakkeloos herdrukt en zijn lezers met de zoveelste foute druk confronteert. Ik bedoel: fijn dat u blij bent dat ik er weer eens ben (ik begrijp ook wel dat u het leuker vindt dat IK er ben dan dat u die mopperaar van een Tuinier zo graag ziet) maar een beetje inhoudelijkheid van uw kant zou toch wel fijn zijn. Mag ik natuurlijk weer niet zeggen van Plato maar toch…. u zou voor de aardigheid ook eens inhoudelijk mogen reageren.
    Grommende groeten

    Cornelis

    • Boentsjoek zegt:

      Toch weer een geldkwestie vrees ik, Plato. De uitgever had kunnen kiezen voor volledige restauratie zoals de Bezige Bij heeft gedaan met de oblong-uitgaven van de Bommelstrips. Maar dat kost dan wel wat! Ik schat dat de uitgave dan zeker twee- tot driemaal maal zo duur was
      geworden. Ja, en dan rijst voor de uitgever natuurlijk de vraag of dit commercieel gezien wel haalbaar is.
      Zou je mij die vraag voorleggen dan zou ik zeggen : Neen.
      Wat overigens wel jammer is; dat ben ik dan wel weer volmondig met jou eens.

    • Inhoudelijk reageren…daar zeg je zoiets.
      Van dit onderwerp heb ik de bal… Verstand. Kick zal ongetwijfeld een betere drukker en uitgever verdienen, dat geloof ik wel.
      Eentje die doet wat je van drukkers en uitgevers mag verwachten .
      Mag het ook van nieuwe illustraties worden voorzien of vloek ik nu in de kerk.
      Ja ik begrijp heus wel dat Kick toentertijd een fenomenaal fenomeen moet zijn geweest en nu is ie dus verkracht Dior een uitgever een drukker en door mij. 😱

  15. Anja zegt:

    Ha, fijn dat jullie er weer zijn! Vandaag was het echt weer om te zeiken ;-). En ook ik kan me doodergeren aan taalfouten in boeken. Hoop dat je nu weer wat vaker hier te lezen bent Plato.

  16. Yes… ze zijn weer in beeld… Heeft wel erg lang geduurd lieve mannen! Maar goed, nu niet meer onderduiken hoor, die stenen nu gewoon laten liggen en er niet meer onder kruipen!
    Tot snel weer… duikelen jullie Plato ook nog even op, want die wordt ook heel erg gemist! :

  17. Willie zegt:

    Ja, natuurlijk heb je daar gelijk in, Cornelis.
    Controleren ze die matrixen dan niet eerst voor ze gaan drukken ? Dat voorkomt toch een hoop ergernis. Vooral die ontbrekende pagina’s zijn erg.
    Niet dat ik daar zelf veel ervaring mee heb, hoor.
    Kick Wilstra ken ik wel, heb de strips niet gelezen, maar kende het bestaan ervan.

    Wij hadden een verjaardag, maar konden ook niet in de tuin zitten, och, het was toch gezellig.
    Mijn moeder is nu alweer 91. 🙂

    Cornelis, van jou mag ik toch verwachten dat je weet hoe je : recensie schrijft. 🙂
    Leuke dialoog, Plato/Tuinier/Cornelis.

    • Boentsjoek zegt:

      Nu we toch met correct Nederlands bezig zijn, het meervoud van matrix is niet matrixen maar, veel sjieker, matrices. Overigens betwijfel ik of hier de oorspronkelijke matrijzen zijn gebruikt. Gegeven de uitleg van Plato lijkt het me eerder een fotografische herdruk, en ja, de foto van een ontbrekende pagina blijft nu eenmaal een ontbrekende pagina. Dat de uitgever meer moeite had kunnen doen ben ik met iedereen eens maar de kosten daarvoor worden vrees ik danig onderschat.
      Maar ach, tillen we niet te zwaar? Neem van mij aan: Kick won altijd en overal. Zelfs op die ontbrekende pagina’s!

      • Willie zegt:

        Boentsjoek, dank u voor het corrigeren, het is matrices.
        Cornelis bedoelde waarschijnlijk matrijzen te zeggen.
        Van druktechnieken heb ik geen verstand, maar bij het googelen kom ik offset tegen.

        Er zijn ergere dingen, maar storend blijft het. 😉

  18. staartje zegt:

    Oke: inhoudelijk: het is jammer. er waren vast fans die dat klusje op wilden knappen. Altijd draait allles om geld. bah

  19. Marika zegt:

    Ik lees dit logje terwijl het uiteraard zeikt buiten. Maar niet getreurd maandag wordt het weer 30+ (pfff). Maar ehh inhoudelijk dus, tja.. wat moet ik daar op zeggen. De strip ken ik niet maar kan me voorstellen dat het een doorn in het oog is dat ze dit zo gedaan hebben, en blijven doen… nog erger. 🙂

  20. minoesjka2 zegt:

    Hé heerlijk om weer een blogje van jou te lezen Plato …….. en zo te lezen zijn Tuinier en Cornelis ook nog geen spat veranderd .

  21. Corja zegt:

    Plato, stuur die uitgever ook even een link naar je blog. Zijn er geen correctoren meer, tegenwoordig? Zonde toch, van zo’n uitgave? Ik zou er ook chagrijnig van worden! Gelukkig hadden jullie nu wel stof voor een blog! Das dan weer een geluk bij……

  22. Zo Cornelis en Tuinier 0.60 cent voor 19.50 dat (ook al was ik er nog niet) was behoorlijk veel geld !

    Doen jullie de groeten aan Plato 😀

  23. Cornelis C en Tuinier zegt:

    Ahum, dat zullen we doen mevrouw Road. En ja, 060 cent is veel als je nog niet eens zakgeld krijgt (dat kwam pas toen wij 13 werden in 1961).

    Groetjes
    Cornelis C en Tuinier.

Ja, schrijft u maar.....