WE-300, geniet u mee van een zonnig Brazilië?

WE-300: Scoren
Alles staat de komende weken in het teken van het WK voetbal. Herinnert u zich Zuid-Afrika nog? Met die Vuvuzela’s? Met de successen van ‘ons elftal’?
Dikwijls heb ik me afgevraagd hoeveel de Zuid-Afrikanen zelf van dit spektakel hebben kunnen genieten en of ze er achteraf (als volk dus) enig voordeel van hebben gehad of dat de voetbalbonden, de sponsors en een aantal gehaaide zakenlui gewoon, zoals dat vaak gaat, alles hebben opgeslorpt.

Straks kijken we naar de beelden van Brazilië. Naar die grote steden vol ellende waar de regering een dikke muur om heeft gezet zodat we vooral niet teveel te zien krijgen van honger, armoede en daarmee gepaard gaande uitzichtloosheid, om over de verregaande criminaliteit en corruptie maar te zwijgen. De regering zal er alles aan doen om ons die ouderloze zwervertjes op vuilnisbelten en in schamele fabriekjes net zo snel te laten vergeten als de doden die bij de bouw van de onaffe stadions zijn gevallen. Zodra de bal rolt moet er worden gejuicht om de successen van de spitsen, nietwaar?
Het zal wel weer gaan zoals altijd. We zullen zeggen dat het allemaal politiek is en dat wij ons daarmee niet bemoeien omdat het toch allemaal een grote rotzooi is. Anderen zullen zeggen dat je politiek niet met sport moet vermengen.
Iedereen zal zijn redenen aanvoeren om weg te kijken.

Toch is er beweging. Er heerst verzet. In São Paulo wordt gestaakt voor betere lonen. De overheid schermt met maatregelen maar zolang er geen overeenstemming is bereikt, buigen de stakers niet. De lokale bevolking (3,5 miljoen mensen) dreigt daarvan de dupe te worden. Ook de supporters gaan als het zo doorgaat, problemen ondervinden. Tjonge!

Ik hoop dat de stakers hun poot stijf houden.  Een beter moment om een sociaal doelpunt te maken, kan ik me nauwelijks voorstellen.

—————————————————————————————————

De nieuwe WE-300 is:

Scoren

Schrijft u mee? U heeft de tijd tot 30 juni 2014

Veel succes en schrijfplezier 

Plato    Melody    Nannie    Frederique    Ria    MdMama   Laura
Letterzetter    Rebelse    Greet    Mrs T    Narda   Rianne    Reismeermin    MelodyII    Marja    Kakel    Dwarsbongel    Corline    Reismeermin II    Corline_II    Jokezelf    Trees

Dit bericht werd geplaatst in WE-300. Bookmark de permalink .

54 reacties op WE-300, geniet u mee van een zonnig Brazilië?

  1. staartje zegt:

    Sport is sport en daar heb ik wel wat mee. met het afzien, de overwinning. met veel sporten, met name voetbal loopt het uit de hand. de voetballers verdienen idioot veel en er is nog meer idiote beveiliging nodig. alles in dienst van. Ik hoop op voetballers die het verschil maken. die zeggen dat ze dit niet willen. Een deel van hun salaris stoppen in projecten die echt het verschil maken. dat is dan politiek. dat kan niet anders. je moet je handen vuil maken. Een supporter kan niet zoveel. niet gaan. dat heeft alleeën zin als je dat als groep doet. alle Hollanders gaan niet kijken en pakken samen een buurtproject aanpakken. als dat eens kon……. die stakers steun ik. ze hebben gelijk zoals de schoonmakers hier ook gelijk hadden

    mooie overdenking Plaat. ik hoop dat je een steentje verlegt ( woordje in bij in kleine fabrieken kan weg)

  2. staartje zegt:

    Hahahaha ik zie jou en Th. al samen kijken in een juichpak en oranje snoepdingetjes 🙂

  3. klaproos zegt:

    geeft te denken plaatje…

  4. Marika zegt:

    Vreselijk en ook het hele circus er omheen, ik ga in ieder geval niet kijken maar ja ik hield sowieso al niet van voetbal. 😉

  5. Als klein meisje riep ik al: ‘als ik ooit trouw dan met een man die niet om voetbal geeft….’ en dat heb ik waar gemaakt 😉 GodZijDank heeft zoonlief er ook niets mee. Wij zullen dus alleen dat van die ellende meekrijgen wat ons door de strot gedouwd wordt tijdens het zappen.

    Mijn we logsicherwijze totaal niet aan sport gerelateerd: : http://melodymusic.nl/?p=29886

  6. Mrs. T. zegt:

    Oh jemig, de vorige WE gewoon nog niet geschreven. Even kijken of ik met Lekken en Scoren iets kan. 😉

  7. corry zegt:

    Johan hield gelukkig niet van voetbal. Heb dus nooit van zo’n spektakel “genoten”. Ga ook nu echt niet uit mijn dak, maar erger me mateloos hoe Brazilie met de arme inwoners omgaat. Worden uit hun huis (krot) gehaald en red je maar. Alles ter meerdere gporie van Koning ? Voetbal. Bah. Ik las ergens dat de Fifa er eigenlijk alleen maar bij/mee wint. Ik hoop dat de stakers winnen en niet de voetbalbonzen.

  8. minoesjka2 zegt:

    Dat sociale doelpunt van de Brazilianen zal dan ook het enige doelpunt zijn waar ik voor zal juichen. Van mij hoeft al dat sport geweld niet, en zeker als ik dan hoor dat er al honderden kindprostituees klaar staan om de fans te “bedienen” walgelijk gewoon!! Maar goed, dat was in Zuid-Afrika waarschijnlijk ook zo, en dat zal vaker zo zijn 😦 Jij scoort in mijn ogen in ieder geval met jou blog wel een mooie goal 🙂

  9. tagrijn zegt:

    Soms vind ik het heel vervelend dat ik graag naar voetbal kijk en ook nog eens een potje chauvinistisch ben (of heet dat vaderlandsliefde?) De toestande waren daar natuurlijk al schrijnend maar kregen weinig aandacht. Dat krijgt het nu in ieder geval wel. Maar gaan we er ook iets mee doen?

  10. kakel zegt:

    Voetbal zal me jeuken. Vier jaar geleden heb ik keihard gelachen omdat Soares op de bank moest zitten na een overtreding, Ondanks de commercial waarin ie -zei niet op de bank te hoeven zitten. Zulke over het paard getilde mannen die voetballers. Er lopen natuurlijk goeie jongens tussen, haast ik mij te zeggen. Maar wees eerlijk: kerels zijn het niet, want ze hebben geen moraal. Ik snap sowieso niet dat ze landen die zo corrupt en maling hebben aan minder bedeelde mensen, het WK toewijzen. Over acht jaar waarschijnlijk een herhaling van dezelfde praktijken in Qatar. Ik hoop dat de stakers allebei hun poten stijf houden!

  11. Petr@ zegt:

    Jongste zoon en ik kijken graag voetbal (ik alleen naar het nationale elftal, de rest kan me gestolen worden), hij volgt bijna alles.
    Op het werk hebben we een pool die zal ik met zijn hulp in moeten vullen haha.
    Er is nu tenminste wel aandacht voor de sloppenwijken in Brazilie en hoe men met die mensen om gaat, ik hoop dat het wat voor ze oplevert. (betere huizen misschien? of is dat een illusie?)
    De ogen van de wereld zijn nu tijdelijk op ze gericht, het is natuurlijk belachelijk dat er dure stadions worden gebouwd terwijl zij in hutjes moeten wonen.

  12. Willie zegt:

    Ja, de ogen van de wereld zijn nu op ze gericht, staken heeft nu zin.
    Bedoel je niet een andere stad dan Buenos Aires ? 😉

    Voetballen kijk ik nooit, maar toen we 4 jaar geleden tweede werden, vond ik het toch spannend.
    De wedstrijden keek ik niet, of alleen kleine stukjes, maar de uitslagen volgde ik wel.

    Het zijn meestal de ‘zakkenvullers’ die scoren, hopelijk scoren de stakers deze keer ook.
    Ik las dat de mensen in de sloppenwijken meer last hadden van de politie/het leger, dan van de bende’s/drugshandelaren.
    Die politie moet de sloppenwijken ‘schoonvegen’ , maar doet dat zo hardhandig……
    En als ze straks weg zijn, dan worden de bewoners gewoon weer aan hun lot overgelaten.

    Mooie, tot nadenken stemmende WE-300, Plato.

  13. Frederique zegt:

    Mijn man en ik kijken wel naar Nederland, vaak samen met de kinderen. Het is dan een gezellige boel. De rest hoef ik niet te zien.
    Heel mooi geschreven.

    Mijn bijdrage staat hier http://fredriguswereld.blogspot.nl/2014/06/dierbaarste-bezit.html

  14. Nannie zegt:

    Ik hoop het ook zo met je mee Plato dat de stakers standvastig zullen zijn.Ik wens ze sterkte en vindingrijkheid toe.
    Je scoorde bij mij een punt Plaat met dit goed stukje schrijven. Ik heb bonen gescoord maar niet in 300 woorden.
    http://schrijfscherven.blogspot.nl/2014/06/pronkbonen.html

  15. jeer zegt:

    Plato,

    Goed geschreven stuk, van mij mogen de stakers ook scoren!

    Groetjes,

    jeer

  16. ria zegt:

    Goed gescoord Plaat. Laat ze allemaal maar an de buis gekluisterd zitten dan kan ik inmiddels rustig aan de wandel en balletje trappen met de hondjes.
    Hier is mijn bijdrage; http://www.rias-weblog.nl/weblog/we-300-scoren/

    groetjes, Ria

  17. Plato je hebt helemaal gelijjk wat de contrasten en zakkenvullerijen aangaat
    Ik heb zo juist een stukje geplaatst met betrekking over de WK van 2010 maar met een hele andere draai ,had ik dit eerder gelezen zat er een WE in want ik had iets onuitwisbaars gescoord …maar daar vind ik het te speciaal voor .

    Ik ga mijn best doen voor deze WE !

  18. Rebelse Huisvrouw zegt:

    Hoop het ook ja, dat ze hun poot stijf houden. Ik snap wel dat die mensen daar uit hun vel springen van narigheid. Al die miljoenen die er uitgegeven zijn voor een potje voetbal terwijl er zoveel mensen zijn die in pure armoede leven – het is diep treurig.

  19. In eerste instantie had ik iets over de politiek geschreven, maar tegen mijn gewoonte in, heb ik de makkelijkste weg gekozen en het gewoon bij voetbal gehouden.

    http://meerdanmamma.blogspot.nl/2014/06/scoren.html

    Elk groot toernooi, of het nou het WK voetballen is of Olympische spelen is een prestige project. Het kost de gemeenschap alleen maar geld, een leven lang, want de schulden die gemaakt worden zijn zo gigantisch. Diep triest eigenlijk…

  20. Pingback: WE 300 Scoren | dewerelddoordeogenvanjuistja

  21. smijling zegt:

    hoi hoi ik ook niet sport
    Maar kijk wel
    ik kom met regel maat een vrouw tegen met hond en kat die wil scoren door oorlog uit te lokken . wee dat iemand mijn losse kat op straat wat aan doet . Jammer ik heb een oogje op deze dame met hond en losse kat

  22. Margreet zegt:

    Goed stuk Plato. Ik heb totaal niks met voetbal en vind de oranje straten vreselijk lelijk. Wie er wint interesseert me ook niks. Mensen kijken liever weg ja, als we maar lol hebben toch?
    Ik denk dan ook weer aan mijn stokpaardje; de vleesindustrie, onze huisdieren hebben het idioot goed(men gaat zelfs uren met ze aan de wandel las ik ergens) maar het stukje vlees op het bord mag van een mishandeld dier afkomstig zijn..tja…
    Herman van Veen zong ook al ‘Anne, de wereld is niet mooi, maar jij kunt haar een beetje mooier kleuren’ Laten we dat dan proberen?

  23. Pingback: De uitslag | Letterbak

  24. Letterzetter zegt:

    Er zijn leukere zaken om te doen dan voetbal.
    Hier staat een uitgebreid (nou ja, 300 woorden) verslag:
    http://letterbak.wordpress.com/2014/06/13/de-uitslag/

  25. Pingback: WE300 - Scoren | De Rebelse HuisvrouwDe Rebelse Huisvrouw

  26. beauninoblog zegt:

    Jeetje. Ik durf bijna niet meer met mijn WE bijdrage te komen maar ik doe het toch. Natuurlijk ben ik tegen de wantoestanden in Brazilië. Maar ik kijk ook gewoon graag naar voetbal.

    Het is juist goed dat nu – door het WK – de aandacht er op gevestigd wordt.
    Alleen al deze WE opdracht bewijst dat. Maar misschien word ik nu wel een beetje vreemd aangekeken?

    Ik heb jammer genoeg hier nog weinig tekst voorbij zien komen waaruit blijkt dat jullie die de mensen daar daadwerkelijk helpen. Ondanks de meer dan goede bedoelingen. Het feit dat er niet naar de tv gekeken wordt helpt ze weinig vrees ik.

    Hier mijn bijdrage Plato:
    http://nardablog.wordpress.nl/2014/06/14
    (Hopelijk eens in 1 keer goed;-)

  27. Pingback: WE-300: Scoren | Wiebeltjes

  28. Rianne zegt:

    En zo waar… het is mij gelukt om weer een WE-300 te schrijven.. http://wiebeltjes.wordpress.com/2014/06/15/we-300-scoren/

  29. reismeermin zegt:

    Ik denk niet dat iedereen me de laatste tijd even sportief vond 😉 http://reismeermin.wordpress.com/2014/06/15/we-300-lekkend-scoren/

  30. Trees zegt:

    We kijken wel naar het voetbal in dit soort toernooien. Naar de wedstrijden waarin Nederland speelt dan… En we hebben genoten afgelopen vrijdag!
    Ben ook nog bezig met ‘lekken’ maar ik had nog maar 30 woorden dus ik vergeet het maar. Kijken of ik met ‘scoren’ kan scoren!

  31. Dwarsbongel zegt:

    Ik ben me bewust van het gebeuren er omheen, en ben daar “niet blij mee”. Ik heb hier en daar een petitie getekend, hoe schamel die actie dan ook is.
    Tegelijk ben ik (gematigd) sportliefhebber, met respect voor de prestaties van de sporters. Van een mooie wedstrijd kan ik genieten, maar ik sla ook veel over.
    In mijn bijdrage aan de WE300 met het thema Scoren komt de sport amper voor, omdat er genoeg andere scoringsdriften zijn. Inclusief mijn eigen…
    http://dwarsbongel.blogspot.nl/2014/06/we300-scoren.html

  32. Pingback: Scoren | Villa Kakelbont

  33. ingeding zegt:

    ik zag op twitter een foto voorbij komen van dat immense stadion (op de achtergrond) en op de voorgrond het ware brazilië.. van de twitteraccount van nos sport..
    het zou niet moeten mogen, op deze manier met geld omgaan, maar helaas gebeurt het overal en niet alleen in de sportwereld. we kunnen denk ik niet meer dan niet meedoen en in plaats van zo’n oranje jurkje kopen de straatkrantverkoper en de straatmuzikant bij d’appie wat centjes geven.. alle kleine beetjes helpen. hopelijk.

  34. Corline zegt:

    Voetbal, het hoeft voor mij niet zo. Maar wel een bijdrage gescoord: http://ajroc.wordpress.com/2014/06/21/dit-is-lef/

  35. jeetjemina zegt:

    Ik vrees dat de verkeerde partijen weer het beste zullen scoren.
    Nu al merk dat de stakers etc. afhaken en alleen een kleine harde kern nog blijven protesteren.
    Ik word langzaamaan steeds pessimistischer over de wereld.
    Geld en religie maken de dienst uit.

    Beantwoorden

  36. Pingback: Punt gezet! | Jokezelf

  37. Pingback: Voetballen… | "VAN GELDORPJES"

  38. Me zegt:

    Ik zie het nu pas… Ik ben veel te laat om nog te scoren. Ik wacht op de volgende WE…

Ja, schrijft u maar.....