ZOZ: Kate and Anna McGarrigle

Twee Canadese zusters die samen een vocaal duo vormden. Kate (geb. 1946, in 2010 overleden aan kanker) en Anna (geb. 1944) zongen (een enkele keer samen met hun zuster Jane) folk in het Frans en het Engels, maar traden nooit op in Frankrijk. Wel waren ze vijf keer te zien in Nederland. Kate was getrouwd me Loudon Wainwright en kreeg uit dit huwelijk Rufus en Martha. Ook met hen trad zij regelmatig op.

Het duo maakte verscheidene CD’s waarvan ik de rustige, harmonische songs het mooist vind. Het uitgekozen nummer is er één van. Op youtube zijn overigens veel songs te vinden die samen met andere bekende zangers (waaronder Emmy Lou Harris) zijn opgenomen.

Neem even tijd voor dit prachtige, melodieuze lied.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

29 reacties op ZOZ: Kate and Anna McGarrigle

  1. Marja zegt:

    Prachtig. Ik moet bekennen dat ik nog nooit van deze zusters had gehoord. Fijn dat je ook hebt genoten van Gigliola.

  2. gewoonzoalsikben zegt:

    Heel erg mooi dit nummer .Ik heb pas nog wat muziek van ze geluisterd op You Tube.Mooie keuze.
    Gr Elisabeth

  3. Heel mooi, die stemmen samen. Ik zag ook nog een mooi nummer samen met Emmylou Harris, zou zo op mijn janklijst kunnen https://www.youtube.com/watch?v=Br55Mjve33Q

  4. Melody zegt:

    Mooie keuze deze week Plaat, heb met plezier geluisterd.

    Fijn weekend.

  5. corry zegt:

    Wat een geweldig mooi lied. Dankjewel voor het laten meegenieten.

  6. jokezelf zegt:

    Mooi lied, dat kende ik niet. Ik ken trouwens niets van ze, behalve het overbekende Complainte pour Ste Catherine.

  7. reismeermin zegt:

    Mooi nummer, nog nooit eerder gehoord. Fijn dat je nu ook meedoet aan ZOZ kun je me nog meer leren luisteren en dan niet alleen naar mijn pen. Dank je..

  8. Trees zegt:

    Ik heb nog nooit van ze gehoord maar het is wel echt zwijmelmuziek!
    Zo leuk dat je tegenwoordig meedoet Plato!
    Een fijn zwijmelweekend gewenst!

    • Plato zegt:

      Eigenlijk is het gewoon folkmuziek, Trees. Het woord zwijmelen is niet zo aan mij besteed.

      • Trees zegt:

        Ach het is gewoon heel persoonlijk hè, ook op een rocknummer of wat dan ook kan een mens zwijmelen. Het is maar net wat voor gevoel iets oproept! Er zijn niet echt regels voor gelukkig🙂

  9. Net gedraaid op ons terras hier in Los Boliches met een glaasje wijn daarbij. Lekker rustig en een beetje C&W stijl waarvan m’n lief een groot liefhebber is. Grtz Mara
    OT: Wij danken je hartelijk voor je medeleven bij het overlijden van onze (schoon)mama.

  10. Kijk, dat vind ik nu zo leuk aan het zwijmelen. Er komt van alles voorbij waar ik anders nooit naar zou luisteren. Of ik het mooi vind is een tweede, maar ik geef alles een kans!

  11. Ik het ze niet en eerlijk gezegd spreek het mij ook niet zo aan.
    Wel alle bewondering voor dit staaltje techniek.

  12. Frederique zegt:

    Wat een prachtig nummer. Ik heb met mijn ogen dicht geluisterd. Heel stil. En dan komt het zo binnen. Dankjewel voor het plaatsen.

    Liefs Frederique

  13. gewoonanneke zegt:

    Muziek die uit het hart komt vind ik eigenlijk het mooiste en dat voel ik bij dit nummer ook. Voor mij klinkt het een beetje Iers, weet niet waarom. Mooi.

  14. Willie zegt:

    Mooi is het zeker, en je wordt er rustig van.
    Ik kende ze niet.
    Heb ook nog naar Complainte pour Ste Catherine geluisterd, en dat kwam me wel bekend voor.

  15. vlasje zegt:

    Ben een groot bewonderaarster en plaatste ze al eens met Complainte. Maar alles is het aanhoren meer dan waard. Zonde dat Kate er niet meer is, maar wel hebben nog altijd haar kinderen! Fijne keus!

  16. Marika zegt:

    Ik had er nog nooit van gehoord, mooi hoor.🙂

  17. tagrijn zegt:

    Ik kende dit niet, maar het is inderdaad heel mooi. Roept de sfeer op van Ierse volksliedjes.

  18. kakel zegt:

    Van deze zusters heb ik nog nooit gehoord, en ook niet van hun muziek. Nou las ik vanmiddag jouw blog, en toen ging de telefoon: mijn moeder. Ze had zin in een gesprek, zei ze. Heb ik meteen even gevraagd of zij Kate en Anna kent. Dat leverde een heel gedoe op. Door de telefoon kon ze jouw muziekje niet zo goed horen. Heeft ze de laptop opgestart…wachten…toen je blog spellen… Plato? Daar had ze weleens van gehoord🙂 Mijn moeder was zo trots als een aap toen ze op je blog terechtkwam en zelf de muziek aan kon klikken. En nu het hoge woord: Ja, zij kent wèl de gezusters. Mijn vader trouwens ook, die arme stakker moest speciaal van boven (de zolder: “Aad! Aad, kom eens!) komen om óók naar het filmpje te luisteren. Hij kent de muziek ook. Toen wij dames uitgekletst waren, was mijn laptop in de slaapstand geschoten en moest ik de deur uit voor een afspraak. De muziek is eerlijk gezegd niet mijn smaak, maar het was wel een vermakelijke middag.
    Liefs Kakel

  19. Dwarsbongel zegt:

    Ik kende de naam, maar had ze niet paraat. Mooie muziek, ruim binnen mijn scala! De harp is een prachtig instrument. Ik twijfelde of ik bij Schots of Iers moest zoeken, maar het is dus Canadees. Grappig, een van de zussen getrouwd met Loudon Wainwright III, waarvan ik eeuwen geleden een LP kocht. Eerste herinnering: Dead skunk in the middle of the road, en de associatie met Roy Acuff: I heard the crash on the highway, but I didn’t hear nobody pray…

  20. Petr@ zegt:

    Hele aparte stemmen hebben deze dames, ik kende het liedje niet.
    Ik heb even op YouTube gekeken en een ander liedje Complainte pour St. Catherine is mij wel bekend!

  21. Dwarsbongel zegt:

    Ik heb nog een paar dingen van de dames beluisterd, ook in combinatie met anderen: mooie subtiele muziek!
    Ook heb ik nog even de twee, minder subtiele maar (vind ik) ook mooie clips opgezocht die ik in mijn eerdere reactie noemde: Loudon Wainwright III: https://www.youtube.com/watch?v=00nooOZddY4 en Roy Acuff: https://www.youtube.com/watch?v=esoxR-14TUQ

  22. ingeding zegt:

    mooi. doet me denken aan oh danny boy, ook zo’n prachtig nummer.

    • Willie zegt:

      Ken je Danny Boy van Jim Reeves ? Ook He ‘ll have to go en Adios Amigo raken me, prachtige warme stem.

      • Plato zegt:

        Als jongen had ik al zijn CD’s. Ik draai ze bijna niet meer. Dat eeuwig achtergrond-vrouwenkoortje komt me vaak de neus uit. Op youtube zijn er veel liveclipjes van hem. Dat vind ik wel goed. Maar allemaal toch een beetje gladjes.

Ja, schrijft u maar.....

