Piet 29: Verrassing

Beste Piet,
Je weet dat vader voor elk van ons een geboorteschriftje bijhield waarin hij bijzonderheden omtrent ons prille bestaan optekende en daar kleine foto’s bij plaatste? Mijn exemplaar staat al jaren tussen de fotoalbums. Jouw schriftje zat indertijd niet in je nalatenschap. Dat was een grote teleurstelling. Maar…
vandaag was ik boeken aan het ordenen en… plotseling stond ik ermee in mijn handen. Ik was stomverbaasd maar blij. En nu wil ik graag even met je ‘bladeren.’

Het titelblad vermeldt: ‘Ons kind’. Daaronder een prentje: baby in kinderwagen voor en wit hek.
Binnenin: een felicitatiekaartje waarop een wiegje met een keurig toegedekte baby. De ramen staan wijd open. De lentewind speelt nadrukkelijk met de vitrage.
Hierna volgen gegevens rond je geboorte. Wist je dat je precies om 10.55 uur ter wereld kwam? Een astroloog had met deze gegevens een uitgebreide horoscoop kunnen trekken. Je gewicht werd door vader, met zorgvuldige pennenstreken, vastgelegd in tabellen.
Bij de geboorte woog je 3040 gram, een jaar later was dat al 18 pond en 330 gram.
Na 6,5 maanden volgt de bekende vachtjesfoto. Pas daarna werd het geboortekaartje ingeplakt. Konden ze het eerst niet vinden of dachten ze bij het schrijven: ajaa, dat kaartje!!
Na de vermeldingen van voeding en inentingen volgen enige belangwekkende feiten:
a. 18 -11-1953: ‘hij roept heel hard taa. Een flinke verbetering van tttt.’
b. 25-2-1954: ‘voor het eerst op de po geplast.’
c. 4-4-1954: ‘voor ’t eerst op eigen kracht gaan staan in zijn bed.’

Daarna verflauwt de aandacht. Op de volgende pagina’s verschijnen tekeningen en foto’s uit je kleuterschoolperiode. De laatste bladzijde bevat een tekening van sint, piet en paard. Daarboven staat:

‘Liefu sinterklaas
dit is een Wortel voor u paart
ik hoef niets te hebben
Piet Rol 8 jaar dit is voor u 

‘Ik hoef niets te hebben.’ De woorden prikken zout in mijn ogen.
Je kreeg 24 gezonde- en daarna 28 zware reumajaren.
Onderweg verloor je veel.
Je zocht een levensweg en vond hem in het schilderen.
Je einde was hemeltergend zwaar.
Toch was je tot het einde toe positief. Een voorbeeld voor anderen.
Je zou dus kunnen zeggen: uiteindelijk won je meer dan je verloor.

Je bent mijn broer. Ik ben mateloos trots op je.

W.

Dit bericht werd geplaatst in Ateliertje en getagged met , , , , , , , , , , , . Maak dit favoriet permalink.

49 reacties op Piet 29: Verrassing

  1. gewoonanneke zegt:

    Wat een prachtig eerbetoon aan je broer zeg, met liefde beschreven.. En wat bijzonder dat je zo’n boekje nog terugvond.
    En dat je vader dat bijhield dat is toch ook wel speciaal in die tijd denk ik. Heb dat nog nooit eerder gehoord.

    • platoonline zegt:

      Anneke:
      Mijn vader was een autodidact. Hij schreef boeken en lesmateriaal. Daar was hij goed in. Maar hij was binnen het gezin ook een tiran. Toen hij wegging (mijn broertje was toen 12 en ik 17) kwamen we tot rust kwamen en gingen echt leven.
      Er was ook een creatieve kant. En misschien ook wel een liefhebbende, maar die zagen we vrijwel nooit. Nu, na zoveel jaren, ben ik vaak op zoek naar die positieve kanten. Daarom koester ik die twee schriftjes zo.

      • gewoonanneke zegt:

        Dat had ik inderdaad uit jouw verhalen wel opgemaakt vandaar dat zulke dingen me dan weer verrassen dat hij ook andere kanten had. Ik snap dat je die schriftjes koestert dat zou ik ook hebben. Heb zelf ooit toen ik voor mijn moeder wat foto’s uit zou zoeken een schriftje daartussen gevonden waarin mijn moeder als een soort dagboekje had geschreven net nadat mijn vader overleden was. En wat wij toen niet opgemerkt hebben, of ook gewoon te druk waren met gezin en alles om het op te merken,
        dat ze toen zo eenzaam was. Dat was ook een bijzondere vondst die ik nooit weg zal doen.

  2. Petr@ zegt:

    Ach Plato wat fijn dat je dit hebt gevonden.
    Ik heb het met ontroering gelezen. Een broer om trots op te zijn!
    Liefs Petr@

  3. Corline zegt:

    Wat een mooie en liefdevolle brief aan je broer. Fijn dat het schriftje boven water is. En dat het al die tijd dus gewoon bij jou thuis was! Maar wel heel jammer dat je het niet samen met je broer hebt kunnen bekijken. Ik moest wel even slikken, maar dat staat niet in verhouding tot wat jij gevoeld moet hebben, toen je dit weer in handen kreeg. Wat ik ook bijzonder vind: je vader heeft zich wel van zijn positieve kant laten zien, ooit…… Sterkte, Plato.

  4. Marja zegt:

    Ontroerend bewijs van een kloppend vaderhart en broederliefde. Ik ben hier stil van.

  5. inge zegt:

    willem, wat een schitterend stukje. ik hoef niks te hebben, voor een kind van 8.. bijzonder. mooi. en dat je dit nu net vindt ook, in ‘de sinterklaasperiode’.. ^^
    je woorden raken me.
    de liefde en trots.
    zo echt.❤

  6. Marika zegt:

    Wat mooi dat je dit teruggevonden hebt en ik kreeg ook kippenvel bij het lezen van het berichtje van de 8 jarige Piet. Koesteren die schriftjes..🙂

  7. AnnaAnna zegt:

    Ontroerend mooi @->–

  8. Mrs. T. zegt:

    Wat geweldig dat je dit schrift alsnog gevonden hebt. Ik kan me voorstellen dat het heel bijzonder voor je is.

  9. tagrijn zegt:

    Wat een bijzonder moment om plotseling met dat verloren gewaande boekje in je handen te staan. De vondst van je leven waarschijnlijk. Dat prikkende zout is volkomen menselijk. Nadat je al vaker de minder plezierige kant van je vader hebt beschreven, is het fijn ook eens iets positiefs over hem te kunnen vertellen.

  10. klaproos zegt:

    goh plaat,
    met tranen in mn ogen lees ik dit,

    wat fijn dat je dat schriftje gevonden hebt,
    een mooi eerbetoon aan je broer die te vroeg is gestorven.
    plaat.. je vergeet hem nooit,

    xxx

  11. beauninoblog zegt:

    Wat een confrontatie moet dit voor je zijn geweest. Allebei ineens door hun eigen geschreven woorden zo dichtbij.
    Je vader heeft dat niet voor niets gedaan Plato.

  12. Letterzetter zegt:

    Het leven kan soms zo wreed zijn… En toch, achteraf liefdevol.
    Dat wat je meemaakt vormt je, niet in één keer maar geleidelijk.
    Je bent een rijk mens, dat je dit verhaal vol met liefde met ons wil delen.

  13. Willie zegt:

    Wat mooi dat het schriftje toch niet verloren bleek te zijn gegaan, dat is voor jou een hele waardevolle ontdekking.
    Ja , je vader heeft ook dingen wel goed gedaan.
    Mooi dat je via je weblog even met je broer kon praten over iets wat je helaas niet meer in het echt met hem kan delen.

    Het was vast een mooie tekening, hij had immers talent.
    Een kind dat niets hoeft van de Sint, een voorspelling van zijn karakter?
    Je bent terecht trots op je broer, Willem.

  14. smijling zegt:

    Wees blij met deze vondst
    alles wat er aan herinnering was van mijn Vader was vernietig door mijn oudste zus 25 jaar na zijn overlijden kreeg ik een foto van mijn overleden Vader die foto koester ik

  15. Trees zegt:

    Dit raakt me Plato, mooi om te lezen en wat fijn dat je zijn geboorteschriftje toch nog bij toeval hebt gevonden.Goed dat je nooit boeken kunt wegdoen, je zou het zomaar per ongeluk kwijt zijn geraakt omdat je het niet wist.
    Een klein detail dat me opviel…kinderen werden vroeger wel heel vroeg zindelijk gemaakt. Je broertje kon al eerder op de po plassen dan dat hij zelf kon gaan staan… Volgens mijn ouders en tantes was ik overdag al zindelijk toen ik net een jaar was… Toen mijn kinderen die leeftijd hadden geloofde ik er niks meer van. Maar misschien klopte het toch.
    Koesteren die herinneringen en die schriftjes!

  16. Piet was dus van het begin af bijzonder wat welk kind hoeft er nu niks te hebben.
    Daar schiet je toch van vol.
    Wat mooi dat je dat schriftje terug vond.
    Ik wed dat het je dagen heeft bezig gehouden , ik kan me zo voor stellen dat er vsn alles boven kwam. Hier Pak an XXX

  17. Je begrijpt dat ik volschoot hè Plato, bij het lezen van dit stukje? En dat ik dit tik met tranen in mijn ogen? Toevallig heb ik laatst ook het verlanglijstje van mijn broer gescand omdat het bijna uit elkaar viel. Het lijstje was aanmerkelijk langer dan het lijstje van jouw broer, dat viel me direct op!
    Dat Piet niets wou hebben maar alleen een wortel wou geven: wat is dat ontroerend. Het is maar goed dat hij toen niet wist wat hem allemaal te wachten stond. Het leven is onnodig wreed soms, en vaak voor mensen die het juist niet verdienen.

  18. Rianne zegt:

    Ik was al een beetje soppig… maar de tranen prikken nu niet meer alleen, zo hebben ook een weg naar buiten gevonden. Prachtig ontroerend stukje Plato.

  19. Yvonne zegt:

    Het is zo mooi geschreven, zo vol liefde.
    Ik ken jou en je verleden niet, maar ik schaar me achter de rest en vindt het ontroerend.

  20. minoesjka2 zegt:

    Wat mooi, dat je dat schriftje van je broer terug vond! Dat zijn zulke dierbare kostbaarheden.Hoop dat de schriftjes nu weer gebroederlijk naast elkaar staan.
    Bedankt voor het delen van deze momenten, laat mij weer even stil staan bij mijn eigen kostbaarheden.

  21. geesje zegt:

    O Plato, wat fijn voor je!!! Ik heb je brief aan Piet met tranen in mijn ogen twee keer gelezen.
    Ook ik heb veel van mijn *broer(tje)* gevonden bij het leeghalen van zijn woning.
    Kaartjes en brieven die mijn zus naar hem had gestuurd toen hij acht jaar en ouder was, zij was toen al uit huis. Ik heb het ingepakt en aan mijn zus gegeven. Mijn brieven, tekeningen, kleine kadootjes, het lag allemaal op zolder, zo mooi om te weten hoe belangrijk dat voor hem is geweest.

  22. djberend2013 zegt:

    Mooi verhaal. Hoop dat je de schriftjes, maar vooral de positieve kijk nooit verliest.

  23. Wat een mooi blog over je broer!!
    Ik heb alleen de eerste reacties gelezen. Hopelijk zijn er toch een aantal positieve kanten te vinden die gekoesterd kunnen worden.

  24. Na de emotionel dag van gisteren zitten de tranen vandaag wel heel hoog. En ja, hoor, jij krijgt het voor elkaar! Wat een ontroerende brief aan je broer. De tranen biggelen me over de wangen. Zo’s boekje wordt vast als een geweldige schat door jou bewaard. Fijn dat je dit met ons deelde.

  25. Melody zegt:

    Tja wat kan ik nog zeggen dat al niet gezegd is…..je hebt het fantastisch verwoord, dat staat buiten kijf.

    Er komt maar 1 ding in mij op en dat schrijf ik hier maar niet, je kent mij goed genoeg om te weten wat ik bedoel.

  26. ferraravictoriene zegt:

    Wat een mooi eerbetoon aan je broer!

  27. Plato ik zit hier met kippenvel, je broertje zou omgedraaid ook trots op jouw zijn, dat dit schriftje niet alleen weer geeft wat een tevreden ventje je broertje was maar dat jij nu ook het positieve uit best een zware periode uit jullie jeugd , hier je broertje zo’n lief eerbetoon geeft. Een schriftje die nu aangevuld is met jouw trots voor jouw Broertje Piet ….heel hartverwarmend ♥

  28. Plien zegt:

    Wat een mooi eerbetoon aan jouw broer!

  29. clair1991 zegt:

    Dit raakt wel twintig gevoelige snaren. nee, wij hadden geen kinderboekje van thuis uit… maar voor onze dochters had ik wel een kladschrift…Ik weet waar het ligt…
    Dank je wel voor het delen van deze bijzondere herinneringen.

  30. Dwarsbongel zegt:

    Ik word niet vaak zó geraakt door een tekst. Je hebt sober en compact een soort emotionele bom vervaardigd, vooral omdat ik eerdere ontboezemingen van je gelezen heb die mij ook aanspraken door eigen ervaringen…

    • platoonline zegt:

      Dank je dwarsbongel. Eigenlijk was het makkelijk dit te schrijven; Het is allemaal non fictie. Dat compact houden heb ik bewust gedaan: Anders zou het al snel een emo-verhaal worden en daar houd ik niet van. Bovendien zou ik daar mijn broer niet mee dienen. Hij was juist altijd zo positief. Op deze ,manier vertelt het verhaal zichzelf.

  31. hannekelive zegt:

    een prachtig eerbetoon aan je broer, plaat, luchtig verpakt in een schriftje
    en tja: wie heeft er niet zo’n vachtjes-foto?
    nu ik er over nadenk?
    mam, waarom heb ik er geen een???!

  32. reismeermin zegt:

    Dikke knuff voor je en wat fijn dat je ineens dit boek vond.

  33. hanscke zegt:

    Je hebt het prachtig beschreven, sober en ingetogen. Was misschien toch wel vreemd om nu zomaar dit schriftje te ontdekken

  34. jeer zegt:

    Plato,

    Een aangrijpende communicatie met jouw dierbare broer, fijn voor jou dat je dit weer teruggevonden hebt.
    Bedankt dat ik even mee mocht lezen.

    Groetjes,

    jeer

    p.s.
    Plato, de haiku van de maand is een jaarlijks terugkerend gebeuren.Toentertijd heb ik er voor iedere maand 1 geschreven en die laat ik zo. Wellicht zie je er iedere keer weer iets anders in, maar dat is niet perse noodzakelijk en er zijn hopelijk ook lezers voor wie het nog nieuw is.
    Bedankt voor het reageren.

  35. Sint Nicolaas zegt:

    Best Plato,
    Ik zou er maar snel bij zijn, anders nemen we het weer mee naar Spanje!!
    http://myrthe.punt.nl/content/2013/11/Speciaal-voor-Plato-2#comments

  36. Truus zegt:

    Wat geweldig dat je dit verloren gewaande schriftje terug gevonden hebt Plato.
    Een emotionele en onbetaalbare schat!🙂

  37. dieneke zegt:

    Geweldig om zo’n schriftje terug te vinden,de ‘schat’lag dus eigenlijk heel dichtbij.Zoals zo vaak in het leven gaan we op zoek naar iets en vinden het nergens…………tot het heel nabij blijkt te zijn.
    Prachtig!!

  38. ellyvandoorn zegt:

    Wat een mooie nalatenschap Willem. Dat brengt het weer even heel dichtbij. De warmte en liefde is voelbaar.

  39. suzanne zegt:

    mooi eerbetoon willem.
    je spreekt met zoveel liefde over je broer!

    • Plato zegt:

      Dank je wel Suzanne. Het voelt goed om alles wat me te binnenschiet over hem, hier op te schrijven. Een steeds iets groter wordend document en dat verdient hij.
      Bedankt voor je reactie. Het doet mij goed.

  40. Maurice zegt:

    Wat liefdevol. Ik moet je weer meer gaan lezen, Willem. Zo liefdevol en zo op zijn willem’s
    Maurice (wasserman)

Ja, schrijft u maar.....

