WE-300 + update: wat was het woord nu?


Vijf mensen hebben het woord goed geraden.
Hun

namen staan hier dus  in hoofdletters geschreven:

MARJA, CORLINE, WILLIE, NATASJA EN VLASJE.

Hulde aan jullie.

Het nieuwe WE-300 woord is dus:

LEKKEN

Hier is vast wel een origineel verhaal over te verzinnen.
Jullie hebben de tijd tot 8 juni 2014.
Veel schrijfplezier
Plato
 

——————————————————————————
Melody   Ria    Corline    Smijling    Marja     Laura    MdMama    Corline II    Dwarsbongel    Kakel    Frederique    Ria II    Laura II    Plato    Robbie    Plien    Rebelse    Greetje    Narda    Natasja    LauraIII    MemyselfandWE    Letterzetter

——————————————————————————-

Ach, laten we het vandaag eens anders doen. Kunnen jullie raden welk woord ik in gedachten heb voor de WE?  Hier komen wat hints:
  • Als mensen er last van beginnen te krijgen, moeten er beslist maatregelen worden genomen.
  • Sommige politici bezondigen zich aan dit werkwoord. Maar ja, wie zijn het?
  • De waarde van de multiplier wordt er lager van (hè? Plato, wat zeg je nu weer?)
  • Soms zijn dichters degene die de oplossing brengen.
  • Nederland heeft er maar één van.
  • In oud-Nederland deed de kat het met de kaarsenhouder.

Dit bericht werd geplaatst in WE-300. Bookmark de permalink .

74 reacties op WE-300 + update: wat was het woord nu?

  1. Trees zegt:

    Leuk idee, maar ik ben hier zo slecht in… cryptische omschrijvingen kan ik echt niet oplossen. Maar ik denk erover na 🙂

  2. Melody zegt:

    de kat gooide de kandelaar in een ketel met hete olie om het voor diefstal te behoeden.

    Volgens mij is het woord ‘Overlopen’

  3. ria zegt:

    smeren denk ik .Om de wille van de smeer likt de kat de kandeleer.
    ik ben benieuwd.
    groetjes, Ria

  4. Plato zegt:

    Helaas, helaas. Maar het waren best goede pogingen. Misschien dat googelen op een moeilijkl woord wat oplevert. Meer kan ik niet verklappen. En ja, ook dat laatste is een hint.

  5. Corline zegt:

    Ha, Plato, wat leuk. Ik houd erg van cryptogrammen oplossen en ik heb het woord! Ga over een bijpassende tekst nadenken. Je hints zijn overigens fenomenaal, maar ik zeg niks! 🙂

  6. Marja zegt:

    Ik denk dat ik het woord weet, maar ik zal hier nog niets melden.

  7. haha dat is leuk verzonnen. Ben zelf slecht in dit soort cryptische omschrijvingen. En helemaal als er politiek bij komt kijken.
    Ik ben benieuwd waar andere bloggers mee aan komen. 🙂

  8. Mrs. T. zegt:

    Oh, dit is echt niets voor mij. Ik zie het wel als het bekend gemaakt wordt en wie de eeuwige roem wint!

  9. minoesjka2 zegt:

    Nou, om hier iets van te maken, mis ik iets voor hahaha ……… kan er geen pepernoot van maken Plato ………. heb dus maar al wachtend van Wim Sonneveld genoten 🙂

  10. Plato zegt:

    Dames toch, er is al één persoon die mij het juiste woord heeft gemaild. Ze heeft een beetje moeite gedaan en toen had ze het. Als je even op de juiste woorden googelt, is het niet zo moeilijk. En met politiek heeft het ook al niets te maken dus dat argument speelt geen enkele rol.
    Probeer het nu eens, dan ga je zingend het weekeinde in. 🙂

  11. ria zegt:

    Nog en keer. Is het oplichten ?

    • Plato zegt:

      Nee Ria… jij dacht aan die politici zeker? Leuk gevonden en soms ook waar. Maar ik dacht aan een andere onhebbelijkheid van sommige politici.

  12. Rianne zegt:

    Dat wordt geen Wiebelige WE-300 deze maand. Ik ben zo slecht in cryptodingessen

  13. Koningg,Keizer,Admiraal, Popla kennen ze allemaal 😉

  14. smijling zegt:

    sorry ook niks voor mij dus sla ik deze W E 300 maar over volgend keer beter en allemaal sukses

  15. Ik kan er geen brood van bakken Plato, ik ben er volgende week niet, Kreta!!!! 🙂

  16. Willie zegt:

    Leuk om het op deze manier te doen, ik houd wel van een raadseltje.
    De oplossing heb ik je al gemaild.
    Sonneveld luister ik straks, altijd leuk.
    Ik heb weer genoten van de Beatles, Twist and Shout, een geweldig nummer.

  17. Dwarsbongel zegt:

    Ik maak allerlei puzzels, maar sudoku’s en cryptogrammen mijd ik als de pest…

  18. coli zegt:

    Hallo Plato

    Het woord is ‘xxxxxx’ toch”?

    Schiet mij maar neer als ik ernaast zit !

    Groetjes, Natasja

    http://www.tasja72.blogspot.com

    • Sorry Plato, blonde dame reageerde vanuit de mailbox. Ik dacht mijn reactie dan ook in jou mail terecht kwam en niet hier. Ik schok ervan. Dit was niet mijn bedoeling.

      • Plato zegt:

        Oh ja, ik snap je. Nou, dat had mij ook kunnen overkomen. Maar zo erg was het niet want ik was nog wakker en kon het snel corrigeren. Dus geen zorgen.

  19. Euh…….
    Ik wacht tot het woord bekend is Plaat en dan kan ik een poging dien tot diafragmenteren. 😄😄😄

  20. vlasje zegt:

    Weet hem, meestal bel je loodgieter……

    • Plato zegt:

      Heel goed Vlasje, je bent nummer vijf. Als je meedoet met de WE-300 ga ik hoogstpersoonlijk je nickname in de schrijverslijst zetten. 🙂
      Dank je wel.

  21. Pingback: Platoonline

  22. Pingback: Platoonline

  23. kakel zegt:

    Ik heb me achter de oren gekrabd en op mijn hoofd, heb gegoogeld op multiplier, maar ik kwam er niet uit. En nu snap ik ‘m eigenlijk nog niet: 1) heeft Nederland maar één lek? en 2) soms zijn dichters degene die de oplossing brengen. Help me uit de nood, Plato, want ik rust niet voordat ik het begrijp 😉
    Liefs Kakel

    • Marja zegt:

      De Lek, Kakel. En dichters sluiten een gaatje.

    • Plato zegt:

      Daar komt ie Kakel:

      1. Als mensen gaan lekken moeten ze een luier.
      2. Sommige politici lekken informatie. Anoniem natuurlijk.
      3. Het multipliereffect heeft o.a. te maken met overheidsinvesteringen die extra consumptie met zich meebrengen. Dit consumptie-effect wordt minder omdat er altijd wel geld ‘(weg)lekt door sparen, belastingen of importeren zodat de opbrengst lager wordt. Enfin, ik kan hier niet over uitwijden maar het gaat hier dus ook om lekken.
      4.Was een grapje. Het enkelvoud van lekken is lek. En de Lek is ook een rivier. Daar heeft NL er maar één van.
      5. Tenslotte de kat. Terwille van de smeer leckt de kat de candelaer, zegt het oudhollandse spreekwoord. Leckt is hier een oude vorm van likken.
      6. Ook Wim Sonneveld zong in de clip over de Lek (kwek, kwek). Was dus een extra tip.

      Je ziet, het was eigenlijk simpel. Ben je er zo wel een beetje uit? 🙂

  24. smijling zegt:

    Tena is de naam heer Plato voor dames en heren
    het staat te lezen pas op met plas pillen die veroorzaken dit probleem

  25. beauninoblog zegt:

    Wat knap dat die vijf het wel geraden hebben. Niets voor mij, ben er zo slecht in. Maar goed, hij is er: het nieuwe WE-woord!

  26. Nou dan zat ik met Popla WC papier er niet ver vandaan hahaha 😉

    Gefeliciteerd Dames /Heer 😀

  27. gewoonanneke zegt:

    Niet echt aan het zoeken geweest naar de oplossing, vakantie en zo. Maar nog geen 300 meter bij de Lek vandaan wonend had ik het toch moeten weten. 😉 Trouwens Kakel ook natuurlijk, we wonen tenslotte in dezelfde gemeente. Ga over de WE nog even nadenken.

  28. Pingback: Alibi… | dewerelddoordeogenvanjuistja

  29. Met dit prachtig weerje op mijn terras kwam het er toch eindelijk van
    http://dewerelddoordeogenvanjuistja.wordpress.com/2014/05/25/alibi/

  30. Ben zo laat dat er voor mij niets meer te raden viel. Sorry Plaatje. ;-(

  31. jeetjemina zegt:

    Het was dus lekken. Nee, ik zou het vasdt niet geraden hebben.
    Ni zie ik dat de nieuwe WE al weer bijna sluit. De tijd gaat hier harder dan elders.
    Kun je mij niet in de tijdmachine stoppen zodat ik er een jaar over kan doen?
    Anders komt er nooit wat van.
    Vaak begin ik aan een dergelijk verhaal en als ik het later af wil maken, is de tijd al weer verstreken.
    Misschien moet ik naar een blog voor 100-plussers!

    gr eva

  32. Dwarsbongel zegt:

    Ik ben er uit, dit is mijn bijdrage: http://dwarsbongel.blogspot.nl/2014/05/we-300-lekken.html
    Met de ZOZ was ik te laat om aan de lijst toe te kunnen voegen, maar met de WE300 ben ik ruim op tijd, toch? Gisteren tijdens een stevig onweer heb ik een papieren opzet gemaakt, maar had niet eens in de gaten hoe hard het hier geregend had – ook een vorm van lekken…

  33. Pingback: Vlucht | Villa Kakelbont

  34. Frederique zegt:

    Ik doe voor het eerst mee. Ik vind het heel leuk!
    Hier is mijn bijdrage: http://fredriguswereld.blogspot.nl/2014/05/verbouwing.html

  35. ria zegt:

    alle zegen komt van boven, hier nog eentje
    groetjes, Ria http://www.rias-weblog.nl/weblog/we-300-lekken-ii-plato/

  36. Pingback: Alibi 2 | dewerelddoordeogenvanjuistja

  37. kakel zegt:

    Weet je dat het een tijdje duurde voordat ik erachter kwam waar het enkelvoud van lek nou in zat? Terwijl ik eraan woon! Een giller toch?

  38. Robbie zegt:

    Hallo Plato,
    Ik doe ook graag mee met het WE-300 over Lekken. Hier is mijn verhaaltje, met
    precies 300 woorden.

    http://ikrobbie.blogspot.nl/2014/05/we-300-lekken.html

  39. Pingback: WE-300 Lekken | Plien's wereldje

  40. Pingback: WE300 - Lekken | De Rebelse HuisvrouwDe Rebelse Huisvrouw

  41. Rebelse Huisvrouw zegt:

    Dat het ‘Lekken’ was – nee, sorry Plato, daar zou ik nooit op gekomen zijn! Misschien als ik er een jaar of wat voor was gaan zitten maar dat ging nu even niet 😀

    Hoe dan ook: ik heb in elk geval wel m’n WE300 klaar:
    http://www.rebelsehuisvrouw.nl/we300-lekken/

    Dag Plato!

  42. beauninoblog zegt:

    Was eigenlijk helemaal niet als WE bedoelt, maar druppelt als de ziekte, dus toch wel op zijn plaats hier:
    http://beaunino.wordpress.com/2014/06/01/koffieleut
    Hopelijk heb ik de link nu eens in 1 keer goed.

  43. ehhhh wil je ff je linkjes nakijken? Die van Plien en die van Narda kloppen niet…… terwijl ze het bezoek natuurlijk meer dan verdienen 😉

  44. Pingback: Alibi 3 | dewerelddoordeogenvanjuistja

  45. Pingback: De zenuwziekte | Letterbak

  46. Letterzetter zegt:

    Wegens afwezigheid (sic!) een nagekomen bericht:
    http://letterbak.wordpress.com/2014/06/12/de-zenuwziekte/

Ja, schrijft u maar.....