De WE voor oktober 2013

‘Je weet toch dat het vandaag dierendag is?’ knorde Kat vanmorgen op de trap tegen mijn benen.
Wanhopig probeerde ik over hem heen te stappen, wat niet meeviel want ik had in mijn ene hand een broodbordje en in het andere een boek met mijn middelvinger tussen de bladzijden. ‘Opzij Kat, dit is gevaarlijk? Jij hebt zeven levens, maar ik niet’
Kat reageerde nauwelijks. Hij gaat er voetstoots vanuit dat mensen net zo soepel zijn als hij, maar dat is ver bezijden de waarheid. ‘Ik vroeg je wat,’ lispelde hij. ‘Je gehoor is toch nog goed hè?
‘Ja, ik weet het. Straks!’
‘Dierendag is een verwendag is, nietwaar, ‘fluisterde Kat. ‘Dat geldt voor iedereen.’
Jij wordt dagelijks verwend. Je krijgt je eten en drinken. Je kan komen en gaan, je wordt geaaid op commando, je ligt elke dag in de watten,’ bitste ik.
‘Dat is normaal want jij hebt me als kleine Kat hier gebracht. Ik had geen invloed. Om die ongelijkheid te compenseren moet je héél goed voor me zorgen.’ Kat’s stem daalde gevaarlijk. ‘Dierendag is verplicht extra want het staat op de kalender.’
‘Straks, één plakje fricandeau,’ riep ik knorrig. ‘Maar laat me, ik moet nog van alles.’
‘Drie,’ mauwde hij genadeloos. U weet toch hoe katten zijn hè?
‘Twee en geen plak meer. WEG! Dit keukentje is al zo klein.’
Kat zweeg zich waardig naar de woonkamer waar hij met een forse vensterbanksprong tussen twee kamerplanten terechtkwam. Er wankelde iets.
‘Kijk uit,’ mopperde ik, ‘het zal niet de eerste keer…’
Kat luisterde niet en begon zich aandachtig te likken.
Ik sneed brood en zette thee. Daarna legde ik twee plakjes vlees in zijn etensbakje.
Zoef… Kat was er al en begon ongenadig te schrokken.
‘Verwennen…een prima WE-Woord,’ grijnsde hij. ‘Doei.’
Daarna flitste hij snel door het kattenluik.

—————————————————————————-

En daarom is het WE-300 woord dus:

Verwennen. 

U heeft de tijd tot 25 oktober.

Veel schrijfplezier

Plato

Melody    Smijling    Geesje     Rebelse    Corline I    Letterbak    Reismeermin I    Ria     Mrs T.    Marja    Rianne    Plato    Laura    Reismeermin II
Kakel    HHHulk    Corline II    Natasja    Trees    Petr@    Dwarsbongel
Jackles

Dit bericht werd geplaatst in verhalen fictie. Bookmark de permalink .

54 reacties op De WE voor oktober 2013

  1. hannekelive zegt:

    wat zegt men ook weer:
    men heeft een hond, maar de kat heeft jou….
    fijne dierendag

  2. Rianne zegt:

    Gelukkig is Meneer De Bruin een stuk ‘makkelijker’ in onderhoud.. 😉

  3. Corline zegt:

    De kattenbak was bij ons altijd dat stinkende geval, waarin de ‘uitwerpselen’ (wat een vreemd eufemisme is dit toch) eindeloos werden ondergekrabd. Maar ik snap natuurlijk best dat je het over een voerbakje hebt, hoor! Ach ja, een hond heeft een baas, een kat personeel. Leuk woord weer. Ga ik op broeden.

  4. Melody zegt:

    Tja….. het is ook grotendeels afhankelijk van wat je het dier aanwent 😉

    Mijn we staat er : http://melodymusic.nl/?p=24853

  5. smijling zegt:

    hoi blij dat Tommie er nog is
    ik heb mijn we300 klaar
    http://smijling.wordpress.com

  6. Wat leuk hahahaha slimme kat 😉

    De twee viervoeters van ons hebben vandaag trots elke dag hun extra’s nog iets extra’s gehad 😀

    Ot: je bent weer veder loos 😉

  7. klaproos zegt:

    whaaaa, jij gaat gebukt onder je kat:-)
    hihi, ik ken het en het gezegde, een kat heeft personeel komt dan ook mooi uit voor jou plato:-)
    da’s hier ook zo ,
    ace is veel onderdaniger, die wacht gerust op zijn beurt:-)

    honden zijn pleasers, en katten willen gepleased worden hé:-)

  8. Ik heb nooit een kat gehad, en zo te lezen is dat een heel verstandige keus 😉 Maar stel je voor dat Kat het kattenluikje niet meer zou weten te vinden. Nee, toch maar niet aan denken…
    Fijn weekend, Plato!

  9. minoesjka2 zegt:

    Hahahaha ……… kat commandeerde en mens reageerde …… ook deze kat heeft dus personeel 🙂
    Mooi woord voor een WE ……….. alleen ook deze maand ben ik bang dat ik verstek laat gaan ivm tijdgebrek, ………. maar je weet maar nooit

  10. Goedendag wat een aanhouder is kat. Geen enkel mededogen.
    Is dat nu het resultaat van jarenlang non opvoeding ?
    Daarover gesproken: ik heb vandaag een poging gedaan tot opvoeding van Gijs. Nou hij lag dubbel ! Nog zelden heb ik een kat zo zien lachen.
    Maar dat lachen is hem vergaan toen de bank weer op zijn plaats gezet werd en hij er onder terecht kwam omdat mens niet goed oplette.
    Toch maar goed dat de bank een beetje meegaf.
    Verwennen ?
    Nou ze worden hier alle dagen verwend , wat miet ik daar nog aan toevoegen.

  11. ria zegt:

    Heerlijk verhaal Plato. Een kat wordt nooit je eigendom, jij wel van de kat.
    groetjes, Ria

  12. Nannie Hugen zegt:

    Ja katten zijn een beetje arrogant he?

  13. geesje zegt:

    Haha, ja katten zijn zo arrogant als de pest! Maar wanneer je ze op de juiste manier weet te benaderen blijkt dat ze gewoon erg lief zijn. Gelukkig weet jij hoe je een kat moet benaderen Plato!
    Mijn bijdrage staat er ook! Eindelijk weer eens!
    http://mijnverlangen.blogspot.nl/2013/10/we300-verwennen.html

  14. Willie zegt:

    Katten weten wel hoe ze iets duidelijk moeten maken. 🙂
    Maar van dierendag heeft hij geen weet, hij wist vast niet wat hem overkwam, haha.

    Voor mijn kat is het ook elke dag dierendag, net zoals voor de meeste huisdieren.
    ‘Kat zweeg zich waardig naar de woonkamer ‘ , mooie zin, ik zie hem gaan. 🙂
    Leuk verhaal, Plato.

  15. Staart zegt:

    Zoals altijd mooi geschreven. Ik zie het keukentje inmiddels voor me en kat ook. Een opmerking kattenbak is voor mij dat geval voor de drollen. Verwennen mooi woord

  16. Margreet zegt:

    Mooi verhaal voor dierendag. Hier is het altijd dierendag dus ik doe er niks aan en mijn katten(en konijnen) weten dat 🙂
    Jij hebt hem er ooit aan gewend, dus eigen schuld :pp

  17. Kat hier heeft er niet aan gedacht, waarschijnlijk omdat het elke dag al dierendag is bij ons. Als ze zich realiseert dat het gisteren dierendag was… oei. Ik moet er niet aan denken. Al met al weer een leuk stukje – ik HOORDE zelfs het kattenluikje klepperen!

  18. platoonline zegt:

    Die kattenbak was inderdaad wat ongelukkig geformuleerd. Ik heb het maar even veranderd. Anders zouden we nog rare misverstanden krijgen 🙂

  19. gewoonanneke zegt:

    Mooi verhaal, denk dat ik daarom niet zo’n kattenmens ben, commandeer liever zelf ‘;) Ga eens nadenken over verwennen.

  20. suzanne zegt:

    maar toch een beetje vreemd, dat we op dierendag, waar ALLE dieren verwend moeten worden, en goed behandeld (en al die andere onzin), ons dier dan verwennen met een stukje dood dier????

    hoe zit het dan met de dierendag van dat ex plakje vlees????
    😉

    (dag lieve plato!)

  21. Pingback: Wegens omstandigheden gesloten | Letterbak

  22. Letterzetter zegt:

    Natuurlijk moet je minstens één keer per jaar je huisdier verwennen.
    Voor veel mensen is het de beste vriend die ze hebben.

    Mijn bijdrage staat hieronder, óók over dieren:
    http://letterbak.wordpress.com/2013/10/07/wegens-omstandigheden-gesloten/

  23. tagrijn zegt:

    Wat heb jij ontzettend leuke gesprekken met die eigenzinnige kat. Dat smaakt naar meer.

  24. ria zegt:

    Mijn bijdrage is er ook Plato. http://www.rias-weblog.nl/?p=3597
    groetjes, Ria

  25. HansDeZwans zegt:

    Mijn dochter wil ook een kat maar ik wil er voorlopig niets van weten.

  26. ingeding zegt:

    ^^ ik mis het hebben van een kat. best wel. maar ja.. we hadden geen gedoe op dierendag 😉

  27. Pingback: WE-300: Verwennen | Wiebeltjes

  28. Trees zegt:

    Het klopt wel hè dat mensen het personeel van de katten zijn ;-). Wat een leuke WE weer!

  29. Intussen,heer Plaat,laat ik mij ,ingezwachteld en wel, lekker verwennen. 😜

  30. ellyvandoorn zegt:

    Heerlijk kattig verbeeldend verhaalt. Ik zie mijn eigen katten weer voor me. Heerlijke beesten.

  31. Hoi Plato onze dieren hebben het gelukkig elke dag goed ,nou ja oke af en toe hikken ze tegen het humeur van het vrouwtje aan 😉

    Hier mijn bijdragen aan een speciale vrouw opgedragen……..http://dewerelddoordeogenvanjuistja.wordpress.com/2013/10/10/we-300-zo-was-jij/

  32. Hallo Plato, sorry dat ik zo lang heb gewacht tot ik uw reacties beantwoord heb. Oh ja, de tweede deel van de ‘worst driver’ en de zesde deel van het sciencefictionverhaal: de invasie, zijn al gepubliceerd. Ook heb ik een nieuw gedicht neergezet.

  33. Pingback: Een blad in de wind | Villa Kakelbont

  34. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Volgend jaar rosbief voor dat beest!

    WE 300 Verwennen

  35. Corline zegt:

    Plato, ik kon het niet laten. Na al die onzinnige berichten moest ik nog een tweede WE schrijven.

    Zonnebloemen

  36. Marika zegt:

    Die van mij kregen een keer blikvoer, ze vroegen er niet eens zelf om. Er werd wat gesnuffeld en de nattigheid vanaf gelikt, de rest bleef liggen. Daarna keken ze mij aan met een blik van waar blijven mijn brokken? Ondankbare krengen zijn het.

  37. Hier mijn bijdrage.
    Mijn hoofd zit nog te vol met alle gebeurtenissen om een onderwerp te pakken dat verder van me af staat, Ooit zal dat weer komen.
    http://tasja72.blogspot.nl/2013/10/droomdag.html
    En het is weer laat… morgen ga ik hier verder lezen en reageren. Ik ben al blij dat er weer iets naar buiten is komen rollen.

  38. Trees zegt:

    Hier is mijn bijdrage, moest van ver komen hoor ;-).
    Vanaf morgenochtend te lezen: http://wp.me/p1O3zq-2gT

  39. Dwarsbongel zegt:

    Is dit nog de valreep? Ik heb toch nog een WE300 bijdrage op het thema “verwennen” gewrocht:
    http://dwarsbongel.blogspot.nl/2013/10/we300-verwennen.html

    Overigens las ik in het voorbijgaan een vraag of het wel verwennen was als je een dier een stukje dood dier voorzet. Met mijn boerenverstand vraag ik dan: kun je een kat verwennen met een blaadje sla of een plak brood?
    Wat de evolutie in miljoenen jaren heeft gefabriekt, maak je niet met menselijke overwegingen ongedaan. Je kunt het natuurlijk vermommen als kattenbrokjes, maar dan hou je alleen maar jezelf voor de gek, en de kat kiest buiten de deur toch zijn eigen menu…

  40. Pingback: WE-300: Verwennen | Jackles

  41. Jackles zegt:

    Opnieuw onder het motto ‘beter laat dan nooit’… Hier mijn verlate bijdrage: http://dutchjackles.wordpress.com/2013/10/28/we-300-verwennen/

  42. Jackles zegt:

    Een vriend van mij had een nabrander. Hij weet niet dat ik hem hier plaats, maar dit is hem: http://djberend2013.wordpress.com/2013/11/03/we300-oktober-verwennen/!

Ja, schrijft u maar.....