Binnenkort in dit theater….

…Een kort verslag van vijf dagen Praag met foto’s.

Jullie zijn het van mij niet gewend en ik maak lang zulke mooie niet als Artmus, Klaproos, Ellyvan Doorn en vele anderen. Maar ik waag het er maar op.

….En aan het einde van dat verslagje natuurlijk weer een nieuwe WE-300 uitdaging.
(wie nog mee wil schrijven aan de vorige, heeft dus nog een dagje de tijd).

Hier alvast een klein voorproefje van Praag.

SAMSUNG DIGITAL CAMERA

Dit is het Svejk restaurant, genoemd naar de brave soldaat Schwejk uit het boek van Jaroslav Hasek (1883–1923).

 

 

SAMSUNG DIGITAL CAMERADit gebouw staat net achter het centrale plein van Praag. Het bijzondere eraan is, dat de muren zijn geschilderd in twee kleuren: wit als ondergrond en zwart daaroverheen.Daarna heeft men de afbeeldingen, zoals hier zichtbaar, uitgekrast. Het effect is prachtig.

SAMSUNG DIGITAL CAMERA


Het beeld van de schrijver Kafka die, het is veel schrijvers eigen, een moeizame verhouding met zijn vader had. De vraag is bij dit beeld: torst Kafka nu zijn vader op de schouders of de vader Kafka? Hierover
breken kenners nog dagelijks het hoofd.

 

SAMSUNG DIGITAL CAMERAVeel voorkomend Praags beeld. In andere steden zitten de bedelaars gewoon met kartonnen plaat en bakje.  De Praagse bedelaar echter knielt, het hoofd strak naar beneden. Gooi je wat in de pet, dan volgt een minieme beweging van de hand als dank. Na een paar uur wordt hij afgelost. De collega draait op zijn gemak wat rondjes, neemt zijn positie in en zet de taak voort.

Gegroet, mede namens Cornelis Critieck….

Tuinier.

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

41 reacties op Binnenkort in dit theater….

  1. Petr@ zegt:

    Ik vind deze foto’s al erg mooi Plato! Ik ben benieuwd naar de rest van je reisverslag!
    Inderdaad vreemd die bedelaars, hij zal wel zere knieen krijgen, denk ik.
    Onze oudste zoon is pas in Rome geweest daar zijn ook erg veel bedelaars.

  2. Marika zegt:

    Het zijn mooie foto’s, jammer dat de eerste twee niet aan te klikken zijn voor een uitvergroting. 😉

    • Marika zegt:

      Nu zijn ze wel te zien. En hoe, kan tot in de voegen kijken zo groot zijn de foto’s hahaha. 😎 Wat mooi die tekeningen op de muren. Aan de rechterkant ontbreken er nog een paar, die zijn nog maar half af.
      Doet me een beetje denken aan die krasfolie schilderijtjes voor kinderen. Zilveren of goudkleurige onderlaag met zwart eroverheen, vervolgens moet je over de lijntjes krassen en komt er een tekening tevoorschijn. Stiekem altijd leuk gevonden maar ja was ik inmiddels te oud voor hè. 🙂

  3. Marja zegt:

    Prachtige foto’s. Ik las dat de hoofdloze figuur Kafka op zijn schouders draagt.
    Die zwart met witte muur vonden wij ook geweldig.

  4. perikelen zegt:

    Nou ik vind ze PRACHTIG!!

    X

  5. ingeding zegt:

    cool, een fotoverslag ^^ volgens mij is het kafka op de schouders, ooit ergens gelezen, zeker weten doe ik weinig. 😉

  6. Rianne zegt:

    Mooie foto’s. Je hebt een goed oog voor detail.

  7. gewoonanneke zegt:

    Leuk weer even terug in Praag waar ik eind vorig jaar was, het is een mooie stad met veel cultuur en beelden en bijzonderheden. Wij hadden twee excursies met een heel leuke gids die heel veel wist van de stad. Heb niet alles onthouden maar ik vond het wel indrukwekkend. Hoop nog meer te zien.

  8. minoesjka2 zegt:

    Voor mij is het een tijd geleden dat ik in Praag ben geweest, maar het was wel een stad die indruk op me maakte …….. ik ben dan ook heel benieuwd naar de rest van je foto’s ……….. dit was al een hele goede voorproef 🙂

  9. artmus zegt:

    Zo mag ik het zien Plato. Een beeld verhaal! Super!
    Voor een bedelaar ziet die bedelaar er wel heel goed gekleed uit zeg.

  10. Trees zegt:

    Prachtige foto’s Plato, heb je ze zelf gemaakt of Maria? Die muur vind ik echt heel apart, hoe bedenken ze het. En bedelaars… te triest voor woorden. Hier op GC zitten ze ook bij de grote supermarkten en bij de ingangen van winkelcentra, in de hoop dat ze het muntje van het winkelwagentje krijgen…

  11. tagrijn zegt:

    Praag is op afstand de mooiste stad van Europa. Als ik deze beelden weer zie, zou ik onmiddellijk weer terug willen. Gewoon maar uren op de beroemde Karelbrug staan. Alleen maar kijken… Het werd niet voor niets de Gouden Stad genoemd. En dan al die bewaarde Jugendstil, om te kwijlen zo mooi.

  12. Mrs. T. zegt:

    Dat bedelen heb ik op die manier niet gezien toen ik er, al weer heel lang geleden, was. Hoe houden ze die houding vol zeg?

  13. Willie zegt:

    Prachtige foto’s Plato, haarscherp. Dat doet mijn cameraatje je niet na.
    Hier wil ik nog veel meer van zien. 🙂

    Aan de jassen te zien was het niet erg warm in Praag.
    Het beeld van Kafka, het lijkt of Kafka op alleen een jas en een broek zit ?
    Heel leuk, dat Schwejk restaurant, die tekeningen in de ramen! 🙂

    Vreemd, die knielende bedelaars, dat gaat toch pijn doen. Deze lijkt me een toerist met weinig reisgeld, of zijn ze allemaal zo goed gekleed?

  14. Voetje zegt:

    Hele mooie foto’s! Hoe was de reis op zich? Leuke dingen gedaan?
    Ik ben een paar jaar geleden ook in Tjsechië en dus Praag geweest maar ik herken de plaatsen of beelden op jouw foto’s niet direct.

  15. Dat zwarte pand slaat alles. Nooit eerder gezien! Een vriend van ons heeft een hekel aan cultuur, maar is al twee keer naar Praag geweest, omdat hij alle gebouwen zo mooi vindt. Dat zegt toch wel genoeg. Ik kan overigens wel de foto aanklikken voor een groter beeld…
    Fijne Pinksterdagen!

  16. ria zegt:

    Prachtige foto’s, vooral de tweede. De bedelaar heeft een dure smaak wat kleding betreft.
    Groetjes, Ria

  17. Babette zegt:

    Ik hou nu al van wat ik te zien krijg. Good job, Plato, laat de rest maar komen.

  18. elke zegt:

    Al plezier beleefd aan dit klein verslagje, ik wacht vol spanning op het andere.

  19. hanscke zegt:

    Die mooie gevel met die beelden kan ik mij nog wel herinneren. Dat bedelaars daar geknield liggen wist ik niet.

  20. jeetjemina zegt:

    Grappig, dat boek van die soldaat heb ik een eeuwigheid geleden gelezen. Wist niet dat er een restaurant van bestond.
    En wat een vermoeiende manier om te bedelen!
    Zou dat echt meer opleveren?

    gr eva

  21. Mooi… Praag staat heel hoog op mijn lijstje…
    Je foto’s zijn prachtig hoor!

  22. Billy zegt:

    Praag is één van de vele steden die ik nog eens zou willen bezoeken, Plato
    Bedankt voor het voorsmaakje!

  23. reismeermin zegt:

    Mooie foto’s Plato, maar ik vraag me toch echt af waar je het WE woord verstopt hebt 😉

  24. jeer zegt:

    Plato,

    Het geeft al een kleine indruk van Praag, er lijkt me veel te zien. Praag staat ook nog steeds op ons lijstje. Ben benieuwd naar de rest!

    Groetjes,

    jeer

  25. Mooie foto’s en niet zo kritisch zijn Plato als je complimentjes krijgt, je moet maar zo denken oefening baart kunst en Rome is ook niet in 1 dag gebouwd, al vind ik net als de rest er niks op aan te merken, dus niet zo streng voor jezelf 😉

    Ben benieuwd naar het vervolg van het Theater 😀

  26. Truus zegt:

    Een verrassend verslag Plato. Met foto’s en uitleg van dingen die ik niet kende en wist. 🙂

  27. geesje zegt:

    Jullie hebben genoten, dat is fijn om te lezen Plato! Je foto’s maken je reisverslag(je) compleet, mooi om te zien!
    Ben benieuwd naar de nieuwe WE opdracht!

  28. Maria Kool zegt:

    mara kool de vroegere kamira ik schriijf niet meer ik hoor niets teug DOEHOEY

  29. ellyvandoorn zegt:

    Nou, die foto’s mogen er best wezen !!

Ja, schrijft u maar.....