Oppervlakkig gezien

‘Zeg Tuinier, moet je eens kijken… kijk dan!’
‘Wat moet ik zien?’
‘Die vrouw daar, met die zwarte hond.’
‘O die, mmm ja?’
‘Dat lijkt me nu echt zo’n chagrijnig grijs duifje zonder gevoel voor ehh, nou bijvoorbeeld kunst.’
‘Hoe kom je daar bij, Cornelis? Lees je dat van haar gezicht af?’
‘Dat zegt mijn mensenkennis. Die houding zegt me, dat is geen positief mens met een brede belangstelling en…’
‘Wacht even. Meen jij dat je dat echt aan iemands buitenkant kan zien?’
‘Natuurlijk.’
‘En je vergist je nooit?
‘Nooit gaat misschien wat ver, maar toch zeker 98%. Maar ben jij het dan niet met me eens?  Heb jij niet heel vaak dat je denkt: dat type ken ik?’
‘Cornelis, ik ben een bloemkoolfilosoof. Maar de tuin heeft me in al die jaren geleerd goed te kijken naar wat ik uit de grond trek. Oppervlakkig gezien lijkt het vaak allemaal onkruid maar als je je kop er niet bijhoudt, trek je zo maar de mooiste planten uit de grond.’
‘Dus jij zegt dat ik maar wat sta te kletsen?
‘Nee, alleen dat je voorzichtig moet zijn met conclusies. En misschien kun je, als het om mensen gaat, wel nóóit werkelijk conclusies trekken.’
‘En waarom wel niet? Ik ben toch vrij om….’
‘Omdat je nooit voldoende van iemands achtergrond en dus zijn innerlijk, kunt weten.
‘Ha, dan zou je dus eigenlijk nooit iemand helemaal kunnen beoordelen?’
‘Dat zeg ik.’
‘Dan ben je inderdaad een bloemkoolfilosoof, Tuinier.’
‘Dank je, ik ben er gek op. Maar ondertussen kan ik je wel bewijzen dat ik gelijk heb.’
‘Tssss, hoezo?
‘Nou, dat chagrijnige grijze duifje is namelijk een verdomd aardige, motiverende lerares Nederlands op een HAVO hier in de buurt.
‘!@#%@#%@%………..’
‘Waarom loop je nou weg, Cornelis? Ik dacht: hij helpt wel even met het onkruid, Cornelis!!…’ 

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

53 reacties op Oppervlakkig gezien

  1. Melody62 zegt:

    Wat weer een schitterende conversatie….

    en ja…het ‘iets vinden van’ zit wel in de mens ingebakken dus helemaal voorkomen kun je het niet maar het je bewust zijn scheelt al meer dan de helft. je kunt immers nooit weten hoe het werkelijk is om in de schoenen van die ander te staan?

    Daarbij is het ook nog eens zo dat mensen (bijna) altijd een masker dragen en je dus een oordeel velt over iets dat niet ‘standaard’ bij die persoon hoort…

  2. Rob Alberts zegt:

    Met de sappige buitjes van nu buldert het groen uit de grond.
    Maar dit is weer een mooie via het internet.

    Vrolijke groet,

  3. Marja zegt:

    Geef mij maar die bloemkoolfilosoof en laat Cornelis zijn handen eens uit zijn mouwen steken.

  4. perikelen zegt:

    Hier hou ik van! Wat een waarheid schuilt hierin🙂 X

  5. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Tja, waarom zou een mens moeten oordelen over zijn medemens.
    Hij heeft het recht niet!

  6. ria zegt:

    Hier hoor ik de echte filosoof. Heerlijk
    groetje, Ria

  7. Rianne zegt:

    Die bloemkoolfilosoof heeft er kijk op… (en de Boyszz rollen nu over de grond van het lachen om dit schone woord)..

  8. Kakel zegt:

    Tuinier…wat een wijs man!

  9. Ferrara zegt:

    Kan natuurlijk niet, maar nu heb ik een oordeel over Cornelis met zijn snelle oordeel.

  10. Willie zegt:

    Nou Tuinier, ik zou Cornelis maar niet laten helpen het onkruid eruit te trekken, hoor. Hij heeft er vast geen kijk op en trekt je mooiste planten eruit.🙂
    Helemaal mee eens dat je voorzichtig moet zijn met te snel oordelen.
    De persoon kan zich bovendien niet verdedigen.
    Mooie dialoog, Plato.

  11. Jokezelf zegt:

    Erg kinderachtig van Cornelis om boos weg te lopen als zijn ongelijk duidelijk wordt.🙂

    • Plato zegt:

      Nou, inderdaad. Niet dat ik me met deze discussie wil bemoeien natuurlijk, maar Cornelis zou eens moeten leren van het gewone leven denk ik. Hij blijft maar in die zelfbedachte cocon zitten.

  12. Petr@ zegt:

    Ja niets is wat het lijkt!
    Eigenschappen die je niet bij iemands uiterlijk verwacht, dat kan je op het verkeerde been zetten.
    Een breedgeschouderde, stoere sportschooljongen die tranen met tuiten huilt bij de doop van zijn dochtertje, dat verwacht je niet.
    Dus oordeel nooit te snel Cornelis!

  13. ellyvandoorn zegt:

    Mooi Plato. We kunnen ons niet goed genoeg bewust worden van de altijd weer vooropgestelde eigen ideeën over van alles en nog wat.

  14. staartje zegt:

    Prrrrfft,bijna dacht ik. Dat ik het Moss was 😁

  15. Corja zegt:

    De buitenkant verhult vaak veel van de (kwetsbare) binnenkant. Daar moet je dus niet op oordelen. En op deze manier (via dit blog) wrijf je dat ons allemaal maar weer eens lekker in. Bloemkoolfilosoof zou in de Van Dale niet misstaan!

    • Plato zegt:

      Nou, ’t was maar een simpel verhaaltje van de heren hoor. Bloemkoolfilosoof? Tja, hier stáát niet eens bloemkool. Tuinier zal wel gedacht hebben: Appelboomfilosoof klinkt te Genesis en Pruimenboomfilosoof klinkt al helemaal niet. WAT heb ik gisteren gegeten?

  16. minoesjka2 zegt:

    O, geweldig!! Mag toch hopen dat die bloemkoolfilosoof noeg even heeft geholpen met het onkruid, want ook bloemkool houd daar niet van😛

  17. Hm…een gesprekje tussen mannen onderling; mannentaal.
    Wat je wel moet weten is dat mannen, onder elkaar en zeker als het over vrouwen gaat, zelden de waarheid spreken. Stoerheid en angst voor gezichtsverlies willen oprechtheid nog wel eens in de weg staan.
    Waar je het meest van heb te zeggen kom je als eerste naast te leggen luidt het dan ook in de volksmond.
    Zijn wij hier een geheime liefde van de onbuigzame Critieck op het spoor?

    • C.Critieck zegt:

      Tsjah, de heer Harding doet hier kond van duistere wijsheden en aftandse spreekwoorden. Stoer hoor. En dan mij ook nog een geheime liefde in de maag splitsen? Ach, wat maak ik me druk, Septimus, gaat u toch snel de oorden rond Hiram’s hospital onveilig maken.
      Gegroet,
      Cornelis.

      En NEE, ik heb géén liefde, ook geen geheime. Dat soort stommiteiten laat ik aan u en Plato over.

  18. tagrijn zegt:

    Ik vermoed dat Cornelis ooit is gebeten door een zwarte hond en daar psychisch een blijvende antipathie jegens de bezitters ervan heeft ontwikkeld. Neem het hem dus maar niet al te kwalijk. Wedden dat hij binnenkort met excuses komt.

  19. Dwarsbongel zegt:

    Kinderen komen uit de boerenkool, probeerde men kinderen wijs te maken, maar hier lijkt bewezen te worden dat wijsheid uit de bloemkool komt…

  20. Marika zegt:

    Tja ik doe dat helaas ook wel eens. Ik zal dat niet snel uitspreken maar in mijn hoofd ben ik ze al in categorieën aan het onderverdelen hahaha. Vaak klopt het wel, maar ik zit er ook wel eens naast zoals bij mijn buurman. Beetje onverzorgd, petje achterstevoren op zijn hoofd, twee vechthonden, ik dacht nee hè ik krijg een aso naast me. Dat onverzorgde kwam natuurlijk door het klussen in huis, de honden bleken juist gered te zijn uit handen van hele nare mensen. Zo zie je maar weer…🙂

  21. Wanneer is Cornelis onder zijn steen uit gekropen… ik vind Tuinier een wijs mens en Cornelis wil niet eens meer horen wat hij zegt. En nee… iemand op iemands uiterlijk beoordelen mag al helemaal niet..

  22. jeer zegt:

    Plato,

    ———————————————————

    een groot euvel

    voorbarige conclusies

    nooit domweg trekken

    ———————————————————

    jeer

    Groetjes

  23. Villasappho zegt:

    Mensen en hun onmiskenbare mening, Maar denk dat iedereen het doet onbewust,

  24. Nathalie zegt:

    Tuinier is een wijs mens. Het blijkt heel moeilijk te zijn om elkaar in zijn waarde te laten.

  25. Nathalie zegt:

    Je voornemen om weer wat meer te bloggen lijkt niet te lukken hè? Ik hoop dat het komt omdat je druk bent met leukere (kan dan?) dingen.. Ik hoop toch tot gauw!

    • Plato zegt:

      Ik heb het alleen maar heet. Maria en ik zijn veel bij elkaar en dan komt het niet van bloggen omdat er dan zoveel andere gezellige dingen zijn. Misschien straks als het wat koelier wordt, dat voornemen is er nog steeds.

      • Nathalie zegt:

        Ik ben verwend, ik kom op websites met mooie verhalen.. en als het dan een tijdje stil is, ga ik nadenken wat er zou kunnen zijn….. Je wordt een beetje gemist, maar ik ben blij dat de warmte je rustig houdt en dat je in goed gezelschap bent. Ik zie je vanzelf wel weer verschijnen🙂

  26. Mooi verhaal weer. Het is waar: don’t take the man by the look. Sterker nog: zelfs als je dénkt iemand te kennen kun je nog voor bijzonder vreemde verrassingen komen te staan!
    Wanneer krijgen we weer een nieuwe WE Plato? Gezellig!

  27. inge zegt:

    het lijkt me dat het één het ander niet uitsluit, een verdomd aardige, motiverende lerares, kan nog steeds een grijs duifje zonder gevoel voor kunst zijn😉 we zijn veel aan het babbelen over docenten hier thuis, nu de elf net op de middelbare zit, en door dit verhaaltje denk ik ineens terug aan mijn eigen lerares NL, wat een topwijf was dat. een klein ding, zo mager dat ze bekant met brommertje en al wegwoei ooit bij het verkeerslicht, een lading parfum, zodat je d’r altijd aan rook komen, maar wat een geweldige lerares.🙂 annet heette ze.🙂
    (en ik ben niet heel actief online, maar dit is ook al weer een oudje, plato, tijd voor een nieuwe!😉

  28. Melody62 zegt:

    nog 10 dagen te gaan …dan is het al weer oktober……….. tijd voor nieuwe WE???

  29. Plato zegt:

    Dank voor alle reacties, vooral van de lezers die mij, zelfs na zo’n lange afwezigheid, nog weten te vinden. Ik ben snel weer terug met een verhaal. Volgens sommigen moet dat beslist een inhoudelijk verhaal zijn waar de mensen wat van meenemen, volgens anderen mag het ook gewoon over mijzelf of over mijn KAT gaan. Maar ik meen toch maar gewoon mijn eigen weg te moeten gaan, ook als dat betekent dat er lezers afhaken.
    Enfin, jullie zien wel🙂

  30. Ferrara zegt:

    Pffft, gelukkig niets aan de hand met Plato, ik begon me al zorgen te maken. Maar een medeblogger liet me inzien dat ik verder moet kijken dan mijn neus lang is. Ik wacht nu rustig af
    In Blogland ben je vrij om te doen en te laten. Zo denken M&G er trouwens ook over!

  31. Mrs. T. zegt:

    Zo, stillekes hier. Maar gelukkig nog vrij recent een reactie van een van mijn favoriete bloggers. Ik zie je wel weer verschijnen.

  32. dwarsbongel zegt:

    Tja, ik mis de WE300 uitdaging wel een beetje, maar het moet natuurlijk ook geen verplichting zijn.
    Ik hoop dat het goed met je gaat, Plato…?

  33. Nathalie zegt:

    Ik kom jullie gewoon even alvast een heel fijn weekeinde wensen!!!!

  34. matroos zegt:

    Dag meneer Plato U is druk met andere dingen,laat enkel even weten dat ik verhuisd ben naar hier https://blogjeomblog.wordpress.com/

    Heb en hou het goed.

    groetjes Dieneke

  35. Marja zegt:

    Ook hier is de inspiratie opgedroogd, merk ik. Geniet van je rust en blijf gezond.

  36. tagrijn zegt:

    Writers block? Ziek? Ikkijk af en toe maar even.

  37. Kakel zegt:

    Lieve, lieve Plato.
    Ben je na je zomervakantie meteen in winterslaap gegaan? Ik mis je scherpe pen en vileine woorden. Het gekrakeel van je oude tuinman en lovende woorden over de Schepper.
    Ik hoop dat je een writersblock hebt. Dat is de beste reden om niet te schrijven…
    Lieve groet

    • Plato zegt:

      Ik heb géén writersblock, Kakel. Ik heb het gewoon druk met andere dingen, zoals mijn cursus. Dat wil ik graag goed doen en dat kost tijd. Maar ik schrijf binnenkort weer wat, dat beloof ik. En als dat niet lukt laat ik Kat wel een stukje pennen, die doet dat met de meest rechtse nagel van zijn linker voorpoot (gedoopt in vitriool), dus dat wordt nog wat.
      Verder hoop ik dat het goed gaat met jou en jullie allen.
      Tot later…. Plaat en……KAT.

Ja, schrijft u maar.....

