101: Bommetje

‘Ik zei nog zo… geen bommetje!’
Kent u hem nog, die lachwekkende sterspot waarin koeien, met zwemvleugeltjes, enthousiast een zwembad lieten overlopen? Voor de melkverkoop.
Ik denk er aan bij het journaalturen naar wéér een bomaanslag en wéér een represailleraket boven een troosteloze zandbak.
‘Voor ons glorieuze opperwezen,’ brullen wrede terroristen uitzinnig.
‘Voor de wereldvrede,’ repliceert de beschaving, nog een onschuldig dorp platgooiend.
Het opperwezen zwijgt. Hij heeft dit nooit gewild, want hij weet: oorlog levert uitsluitend oorlog op. Maar ja, de mensheid heeft nu eenmaal een vrije wil gekregen.

Die oude reclamekoeien waren minder lachwekkend dan de mensheid anno 2016.

 

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

43 reacties op 101: Bommetje

  1. Corja zegt:

    Ja, Plato. Wat een wereld. Haat en nijd, kommer en kwel, hel en verdoemenis, schade en schande. Misschien die oude koeien maar eens uit de sloot halen…..
    Fijn dat je er weer even bent, trouwens! Hoe gaat het?

  2. ria zegt:

    Die koetjes met vleugeltjes
    kregen ook niet de teugeltjes
    bommetjes venijn en pijn
    dat zal de toekomst zijn
    de koetjes roepen boeeeee
    klappen de vleugeltjes toe

    Heerlijk dat je er weer bent
    vriendelijk groetje, Ria

  3. staartje zegt:

    Waarheid als een koe. We zullen er mee moeten dealen. Hier een mooi indrukwekkend filmpje van de regionale tv van mijn school https://m.youtube.com/watch?v=99KWQQl8AU8

  4. Marja zegt:

    Fijn dat je er weer even bent. Het is inderdaad doffe ellende in de wereld. Die koeien waren veel leuker.

  5. perikelen zegt:

    Goed dat je er weer bent! Ja die bommetjes daar word je echt ziek van…
    Lieve groet ook aan Maria.

    X Wilma

  6. Novelle zegt:

    ja het is vreselijk hoe loopt dit af?

  7. Rob Alberts zegt:

    De koeienreclame zie ik graag weer op herhaling komen.
    Dat Nederland ook haar bommen mee gooit vind ik diep triest.

    Treurende nostalgische groet,

  8. Mrs. T. zegt:

    Tja, ik word er verdrietig van, van alle ellende.
    Maar wel fijn hier weer iets van je te lezen.

  9. ellyvandoorn zegt:

    Ja, maar jij bent er gelukkig weer. Ik hoop allex goed. Op de wereld na 😯

  10. Ferrara zegt:

    Ha fijn, Plato weer even op de radar?
    Aan de voorstelling op het wereldtoneel kunnen wij als individu weinig veranderen.

  11. Willie zegt:

    Ja, het is verschrikkelijk, onschuldige mensen worden het slachtoffer van de pogingen om het criminele IS uit te roeien. Maar IS moet gestopt worden, wie weet hoe het wel moet, mag het zeggen.
    Was er maar geen oorlog in o.a. Syrië, dan hoefden de mensen ook niet te vluchten, ze komen niet naar Europa omdat ze dat zo leuk vinden.😦

  12. Villasappho zegt:

    Het is te bizar voor woorden wat er allemaal gebeurd.

  13. staartje zegt:

    Mooi beeld geschetst trouwens

  14. Jokezelf zegt:

    Een waarheid als een koe!

  15. Anja zegt:

    Zolang oorlog een melkkoe is, zal dit helaas niet ophouden. Het is een wrede wereld waar je het liefst hard voor weg rent. Heel blij dat jij de koe weer even bij de horens vat en weer iets schrijft!

  16. Marika zegt:

    Ik merk dat ik de laatste tijd steeds minder vaak naar het nieuws kijk. Je word er gewoon moedeloos van. Via de nieuws apps krijg ik nog genoeg mee, daar hoeven geen ellendige beelden bij.
    Als iedereen zich nou zou bekeren tot het Vliegend Spaghettimonster, dan kwam het misschien toch nog goed.😉

  17. Barbara zegt:

    Geef mij de tijd van die bommetje koeien maar weer terug, al was er toen ook ellende genoeg, beter is het er zeker niet op geworden!

  18. Rianne zegt:

    Met de komst van het wweb en social media is de wereld er niet socialer op geworden.

  19. tagrijn zegt:

    Het opperwezen schijnt te overwegen zijn zoon nog maar een keer naar beneden te sturen, maar die schijnt er niet veel trek in te hebben. (Zo, en nu komt er gelijk een idee voor een stukje bij me boven borrelen. Als dat dan maar niet te blasfemisch wordt…)

  20. Plato zegt:

    Een waarheid als een koe, dat is het ook. Maar ik vraag me altijd af hoe een weldenkend mens na een aantal millenia beschavingsopbouw, nog steeds geen middelen heeft gevonden om de wereld beter ipv slechter te maken. En ook hoe politici van Christelijke huize het voor hun geweten kunnen verantwoorden in te stemmen met bommen gooien. Even helemaal los van de IS hoor, maar is het niet zo dat de westerse beschaving op dit moment het resultaat ziet van 200 jaar uitbuiting ten gunste van de eigen economie?
    Misschien negatief, maar ik wilde het zo graag even kwijt.

  21. Melody zegt:

    tja… het mag misschien niet maar ehhhh ik beken schuld aan een regelmatiger wordend smeekgebed : Kom maar terug op die ene belofte aan Noach

  22. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Zucht………………….bestond de wereld maar uit Hulken!

  23. Kakel zegt:

    Soms sla ik het journaal maar een avond over. De toestand van de wereld verandert er niet door, maar voor mijn zielenrust kan het geen kwaad.
    De door jou genoemde reclamespot is een stuk beter te verteren!
    Lieve groet

  24. Anuscka zegt:

    In aanvulling op Kakel: daarom kijk ik geen tv meer. En vooral geen journaal. Zoveel beter voor mijn zielenrust inderdaad!😀

  25. Dwarsbongel zegt:

    Ik heb in 1964, bij het 350-jaig bestaan van de Groninger Rijksuniversiteit, voor het Polemologisch Instituut van prof. Röling in een wereldkaart lampjes gemonteerd die verbonden waren met drukknoppen met jaartallen er op. We dachten toen dat we vrede hadden sinds WO II, maar in alle jaren na 1945 tot 1964 waren er een of meer gewapende conflicten. Als je dezelfde kaart zou uitbreiden tot nu zou dat een vergelijkbaar beeld geven, denk ik. Alleen komt het ene conflict “dichterbij” dan het andere…

    • Plato zegt:

      Ik denk dat je gelijk hebt, Dwarsbongel. En als je de hele tijdlijn doortrekt en eens kijkt wat oorlog op de lange duur heeft betekend voor de vrede, dan moeten we constateren dat we er weliswaar de vrijheid na de 2e wereldoorlog aan hebben overgehouden, maar de angst (de koude oorlog), de gewapende conflicten die wat verder van ons veilige bed liggen en noem maar op, die hebben we er niet mee kunnen tegenhouden.
      Ook overleg binnen de EU zie je continue stranden op maar één ding: leuk dat we een samenwerkingsverband hebben maar als puntje bij paaltje komt (en dat komt het tegenwoordig) dan is het ieder voor zich. Egodenken geeft conflicten, geeft oorlog, geeft onschuldige doden, geeft wraak, geeft conflicten, geeft oorlog etc. etc. En dat gaat net zo lang door tot er genoeg steun is om de spiraal te doorbreken.

    • Rob Alberts zegt:

      Treurig zo’n lichtenfestijn van oorlog en geweld …..

      Bezorgde groet,

  26. Dwarsbongel zegt:

    Fijn weer een teken van leven van je te zien!

  27. hanscke zegt:

    Ik vind het ook vreselijk om te zien hoe alles kapot gegooid wordt. En in precisiebommen, zoals de “goeden” pretenderen te brullen geloof ik ook niet. Stoppen met dat gegooi! Alle partijen. het brengt niets goeds.

  28. minoesjka2 zegt:

    Tja, soms zou je willen dat mensen geen vrije wil hebben, of dat mensen nadachten voor ze iets riepen/deden ………. maar ja, dat zal altijd wel een wens blijven helaas.

  29. Het is verschrikkelijk allemaal. Dat de wereld er in 2016 ZO zou uitzien had ik niet verwacht.

  30. Hoi Plato hopelijk gaat het met je gezondheid beter en geniet je ook een beetje van het koude naar droge weertje met zonnetje.

    Lieve groet Laura

  31. Dwarsbongel zegt:

    Hallo Plato, hoe gaat het? Ik hoop toch dat je afwezigheid geen al te onaangename oorzaak heeft, liever drukte of prettige andere bezigheden…

  32. Marika zegt:

    En nog meer ellende erbij vandaag, hopelijk zijn jullie veilig Plato en Maria?

  33. Jokezelf zegt:

    En het gaat maar door. Vreselijk dat er geen oplossing voor komt, anders dan nog meer bommen en nog meer onderdrukking.

  34. tagrijn zegt:

    Omdat het vandaag de dag van de wederopstanding is, kom ik toch hier maar even kijken. Want je weet maar nooit… Hoe gaat het met je?

  35. klaproos zegt:

    het houdt nooit op vrees ik, zo lang men graait… macht wil hebben op zoek is naar rijkdom,
    we hebben zoveel en delen niet,
    willen alleen maar meer meer meer.
    plato… ja dat was een erg leuke reclame,
    hij deed het leuk en z’n koetjes ook🙂
    xxx

  36. Min zegt:

    Hallo lieve Plato hoop dat alles goed is met Maria en jou, zelf ben ik ook al een tijd heel stillekes op mijn blog..

Ja, schrijft u maar.....

