Rotsmoes

Cornelis stond voor het  raam en keek grommelend naar de herfst.  Geen plaats,’ siste hij tussen zijn tanden. ‘Rotsmoes. Als hij nou zegt…’
‘Goeiemorgen Cornelis.’ zong Tuinier, binnenkomend, met de nadruk op ‘MORG.’
‘Mogge,’ snauwde Cornelis, ‘zo goed is het vandaag niet.’
‘Hoezo?’
‘Plato gaat vandaag met Maria naar Wijchen. Op bezoek.’
‘Oh, leuk.’
‘En zondag naar Enschede, naar die kladschilder met zijn felle kleuren.’
‘Kladschilder? Onzin, dat is Romantiek. Turner.. die man was beroemd.’
‘Ach wat. Het gaat om Plato. Die trekt er gewoon tussenuit.’
‘Nou, dan zien we nog eens wat van de wereld.’
‘Ha, daar heb ik je. NIETS WIJ! Zelfs Jordy niet.’
‘Niks wij?’
‘Nee, de auto is te klein. Wij mogen bij KAT blijven. En juist nu ik dit weekeinde de tijd had.’
‘Maar jij begrijpt toch ook, dat hij wel eens met Maria alleen wil zijn?’
‘WAT nou, WAT nou? Wie was er eerder, zij of ik?’
‘Ehhh… IK.
‘Jij?’
‘Ik was een maand eerder bij Plato dan jij.’
‘Wat DOET dat er nu toe, ik, ik…. (stikt bijna van woede en onmacht)|
‘Maar JIJ maakt er een punt van, met je grote EGO. Je kunt niet altijd haantje de eerste zijn.’
‘Haantje de voorste!’
‘Kijk, nu zeg je het zelf.’
‘Neeeheeeeee… ik bedoel, het is niet haa…’
‘Zeur niet man. Jij bent ook jong geweest.’
‘WAT? Hij is even oud als wij. ‘
‘Nu ophouden Cornelis. Jij had dit weekeind vrij, hè?
‘Inderdaad en nou mag ik n…’
‘MOOI… dan help je me maar in de tuin. Er is veel te doen.’
‘ZEG, wat denk je wel, ik ben schrijver, criticus, geen…
‘Kun het onkruid mooi kritisch toespreken. Kom, ik heb nog wel een oude broek voor je.’
Cornelis werd iets kleiner. Dan, met een zwichtend gebaar, sprak hij theatraal:
‘Zo behandeld men talent dus in Nederland. ‘
‘Behandelt is met een T, Cornelis,’ gaf Tuinier hem de genadeslag.
‘Wel @#$%@#$@#@^#^.’

Dit bericht werd geplaatst in verhalen fictie. Bookmark de permalink .

30 reacties op Rotsmoes

  1. Morgaine zegt:

    Ik snap hieruit dat je gewoon even lekker weg gaat, zo ja, dan wens ik je een fijne reis toe.

    X

  2. Marja zegt:

    Gossie, het blijft tobben met die gespleten persoonlijkheden. Natuurlijk passen die niet allemaal in de auto. Ik hoop dat Maria en jij veel plezier hebben dit weekend. De rest komt best in orde.

  3. Ferrara zegt:

    Wat een originele manier om te vertellen dat je een weekend aan de rol bent. Veel plezier. Turner een kladschilder … hoe durft Cornelis. Dat ie maar flink wat bladeren bij elkaar harkt.

  4. Zeg waarde heren Cornelis & Tuinier

    Als jullie nou eens op de trein zouden stappen…. en dan naar het noorden gaan reizen…. dan haal ik jullie wel van het station… en zal ik jullie afleiden tot het tijd is om weer terug te keren….

    Dan missen jullie Plato en Maria niet zo verschrikkelijk erg en hebben jullie zelf ook eens een heel leuk uitje waarin plezier bovenaan staat en het werk even gelaten wordt voor wat het is.

    Wees alstublieft wel zo lief om namens mij Plato en Maria heel veel plezier te wensen bij Tante R.

    Ohja, Jordy mag natuurlijk met jullie meekomen, die is hier ook van harte welkom!

  5. staartje zegt:

    Wat een ellende allemaal. geniet ervan. Turner is een bijzondere schilder. Ik heb de docu gezien

  6. staartje zegt:

    Hahaha luister naar melody heren en neem de trein

  7. perikelen zegt:

    Lekker genieten hoor Plaatje & Maria.
    Misschien kunnen we ( weer) eens afspreken?
    Liefs: Wilma X

  8. Jongens, maak het julliezelf nou toch niet zo moeilijk! Laat Plato en Maria maar lekker even ertussenuit gaan. Dan zijn jullie nu toch ook een weekend vrij? Lekker toch? En als jullie het echt niet leuk vinden gaan jullie maar naar Melody in Assen, die vindt het heerlijk als jullie komen. En Jordy mag ook bij mij als hij niet bij jullie wil blijven, ga ik lekker met hem in het bos wandelen, mooie herfstkleuren, zou hij dat leuk vinden eigenlijk hmmmm…

  9. koppieop zegt:

    – Mijn arts zei laatst: “Jij hebt een gespleten persoonlijkheid”.
    – Nou, daar denken wij heel anders over.

    Dat de vloek waarmee het gesprek eindigde, niet moge rusten op jullie uitstapje!🙂
    .

  10. Rianne zegt:

    Geniet van jullie uitstapjes …😉

  11. ria zegt:

    Het was een heerlijke dag. Prachtig weer met prachtige mensen.Ik heb er zo fijn van genoten.Jammer dat zo’n dag zo snel voorbij gaat.Jordy had voor mij een prachtig levensverhaaltje geschreven in zijn eigen taaltje en er een mooi schilderijtje van gemaakt.
    Het krijgt een ereplaatsje zodat ik het elke dag kan lezen en bekijken.
    C.C ik hoop dat Tuinier jou de blubber laat werken.
    groetjes, Ria

  12. Willie zegt:

    Haha, geef Plato eens ongelijk Cornelis, dat hij jou niet meeneemt . Dat wil hij Maria niet aandoen.😉
    Tuinier zou Turner wel waarderen, denk ik. Misschien zit hij als verstekeling in de kofferbak ?

    Leuk stukje dialoog Plato, en fijn om weer eens over Cornelis en Tuinier te lezen.
    Veel plezier met Turner ! Prachtige schilderijen.

  13. gewoonanneke zegt:

    Ik dacht de titel lezend, wat is nou meer Rots-moes. Leek me niet dat je daar moes van kon maken. Maar goed even later snapte ik het verhaal. Veel plezier het weekend.

  14. Anja zegt:

    Geniet van het rustige weekend Plato!

  15. Kakel zegt:

    Klinkt heel gezellig, een weekend weg met Maria! Laat Cornelis maar doen waar hij het best in is: kritiseren.
    Turner heb ik even opgezocht bij Wikipedia. Mijn gevoel voor kunst is niet zo bijzonder goed ontwikkeld. Maar nu ik een paar schilderijen van hem beter heb bekeken, begrijp ik je fascinatie.
    Lieve groet

  16. Alie zegt:

    Ik wens jullie heel fijne dagen meneer Plato en juffrouw Maria. En Tuinier, ik wil Eisso wel sturen, maar die was zelf in de tuin bezig…. en laat Cornelis maar kletsen hoor, anders zou hij diep ongelukkig zijn als hij niets te zeiken (sorry, ik bedoel zeuren) had.

    Liefs, Alie

  17. Alie zegt:

    Noou meneer Plato en juffrouw Maria, ik wens jullie heel fijne dagen. En meneer Tuinier, laat de heer Cornelis maar mopperen, anders voelt hij zich helemaal niet lekker. Ik wil u Eisso wel sturen, maar die heeft bij ons de tuin al omgespit en ik denk dat u daar nou net niet op zit te wachten.

    Liefs, Alie

  18. minoesjka2 zegt:

    Nou Plato en Maria, groot gelijk hoor dat jullie die mopperkont thuis laten🙂
    Hoop trouwens dat die twee het toch nog wel naar hun zin gehad hebben in de tuin, het was heerlijk weer, dus ………

  19. tagrijn zegt:

    Heren, heren, rustig nou toch! Gunnen jullie meneer Plato niet eens een stukje cultuur? Jullie kunnen hem beter verrassen met een mooie bijgewerkte tuin. Is dat zo veel gevraagd voor iemand die zo veel voor jullie doet?

    • Plato zegt:

      Hèhè, eindelijk een medestander. Ja, dat zou nou mooi zijn, dat die tuin eens onkruidvrij wordt gemaakt door die twee heren. Tagrijn, dank je wel, ik kikker hier helemaal van op.

  20. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Hier past maar een Hulkse conclusie bij
    Gloeiende, gloeiende!
    Crietiek kritiek
    Moest niet mogen

  21. hanscke zegt:

    Je hebt heel wat te stellen met al die persoonlijkheden. Groot gelijk om er maar eens lekker tussenuit te gaan.

  22. Barbara zegt:

    Een heel fijn weekend!!!! Enne als de heren klaar zijn in de tuin, hier kan ik ook nog wel een hulphand gebruiken😉

  23. Melody zegt:

    ohjeeeeee….. kijk ik hier of er al een nieuwe we staat….. en ja hoor, ….. ik ga aan de slag…. kom ik terug om mijn link achter te laten zie ik pas dat ik het bericht verkeerd geïnterpreteerd heb…

    *grinnik* echt iets voor mij… met mijn warhoofd…
    Ik laat ‘m maar staan ook : http://melodymusic.nl/we-300-10/

  24. Ik hoop dat Plato heeft genoten met Maria en dat Cornelis stiekum genoten heeft met Tuinier in de tuin van het Herfstzonnetje 😊

  25. Je bent weer lekker op dreef met deze discussie, Plato.🙂
    Jullie hebben vast fijne dagen gehad en je hersenspinsels hebben zich vast ook vermaakt. Fantasie genoeg.😉

  26. Geniet ervan Plato! Het is een prachtige periode om er even op uit te trekken!

  27. Rob Alberts zegt:

    Iets later, maar toch met plezier gelezen.

    Herfstige groet,

Ja, schrijft u maar.....

