Een interview en een nieuwe WE-300

Regen, onweer, storm en dan… ineens 30 graden. Gek worden we van dat weer en dan spreken we nog niet eens over de schade. Waarom zijn de weergoden tegenwoordig grilliger dan ooit? Een indringend interview met de sectie weergoden-West.

‘Vanwaar die agressie, juist in de zomermaanden?’
‘Agressie? Nee hoor. Wij weren toch ook ter compensatie ‘s-winters de vorst al? Maar dan willen JULLIE weer ijs.’
‘Onzin, houd je gewoon aan de jaargetijden. Nu lopen de seizoenen dwars door elkaar. Waarom?’
‘Altijd maar schuld afwentelen hè? Mogen wij even wijzen op al die bloggers die maar continue zeuren van: ‘ach, was het maar lente, oh ik verlang zo naar de zomer, het kan me niet snel genoeg.’ Jullie zijn gewoon nooit tevreden.’
‘U geeft geen antwoord op mijn vraag.’
‘Dat staat in al die klimaatrapporten waar jullie niets mee doen.’
‘Dan moet je bij de politiek zijn. Die regelen dit soort zaken.’
‘O ja, van wie zijn dan die gemiddeld twee a drie auto’s op de oprit van menig huis?
‘Die hebben wij hard nodig, voor werk en school?’
Maar ondertussen heeft vrijwel iedereen een te hoge ecologische voetafdruk. Kern is: jullie doen geen donder aan een schone aarde. Ga dus maar als de bliksem aan de gang.’
‘Dat gaat zo maar niet, wij zijn van anderen afhankelijk.’
‘Hahaha, mag ik even stormen… mensen en afschuiven… jaja.’
‘U bent dus niet bereid tot concessies?’
‘Dat kunnen we niet eens. Wij zijn de spiegel van uw eigen verrichtingen. En dus rotzooien we maar wat aan.’
‘Ongehoord. Uw afwijzende houding wordt zeker meegenomen naar de volgende klimaatconferentie.’
‘Tuurlijk, tuurlijk. Maar zijn we klaar? Ik moet regenen als een postpaa…. ahhhhhhh.’

Gezien het weer moeten we het hierbij houden.
Gaarne uw reacties. Deze bespreken wij in het eerstkomende overleg van de sub-werkgroep ‘slachtoffers weergoden.’

De WE-300 voor de maand september 2015:

Handelen

De termijn sluit donderdag 24 september 2015

Ik wens jullie veel lees- en schrijfplezier

Joh…. alweer 20 verhalen. Lees ze allemaal. Ze zijn de moeite waard!

Melody    Plato    Myriam    Frederique    Anja    Yvonne    Kakel
MdMama    Rianne    HHHulk    Mrs T.    Barbara    Ferrara    Ria
Marja    Jokezelf    St@@rtje    Rebelse    Corja    Anneke

Dit bericht werd geplaatst in WE-300. Bookmark de permalink .

64 reacties op Een interview en een nieuwe WE-300

  1. ria zegt:

    Plaat ik lig hier helemaal dubbel. Geweldig.
    Ik laat de handel tot me doordringen.

    Groetjes, Ria

  2. Marja zegt:

    Een dijk van een interview. Ik heb gesmuld.
    Nu maar eens peinzen over het begrip “handelen” …..

  3. jeetjemina zegt:

    Ha prachtig! Hier hou ik van. Maar of het goed komt methet klimast? Ja hoor. De eu heeft pas nog stofzuigers met meer dan 600 watt verboden. En op Groenland is een nieuw weerstation geplaatst. Dat scheelt allemaal enorm. En ach die wasdrogers en vrieskisten etc… Dat zet geen zoden aan de dijken die binnenkort doorbeken.

  4. Melody zegt:

    Nou moe…… is het de afgelopen weken maar zelden iemand gelukt de donkere wolken tussen mijn oren iets op te lichten… kan ik jou nu aan dat rijtje toevoegen, te kort voor opstellen in rijen van 3.

    Fijn dat je er weer bent en er een nieuwe WE-opdracht staat, ik ga me er over ‘buigen’ en kom straks wel terug met een linkje.

  5. Jokezelf zegt:

    Indringend interview. Van mij mogen de weergoden hun gang gaan hoor. Ik houd wel van een beetje afwisseling. Vooral als de zomer er zo lekker lang door duurt. Ik opteer overigens ook voor een subwerkgroepje “meer zon op het balkon met af en toe een regenbuitje tussendoor voor de plantjes”(of is dat een te lange naar voor een werkgroep. Afkorten dan? MZOB MRTvdP. Handelen, dat is het toverwoord hier dus.

  6. Kakel zegt:

    Ik begrijp niet dat ze het boven wat beter in de hand hebben. Het is zo simpel: overdag droog met zon, en ’s nachts regen voor de boeren. Lijkt me ook een nuttig voorstel voor de sub-werkgroep.
    Hij is weer leuk, Plaat! Originele invalshoek, maar daar heb jij patent op.
    Lieve groet Kakel

  7. staartje zegt:

    Zalig interview. heerliJk om een probleem zo op de buhne te zetten

  8. Myriam zegt:

    Wat een heerlijk idee om het weer bij de klimaatconferentie te betrekken!!!;)

  9. Ferrara zegt:

    Plato, tuurlijk doe ik mee. De weergoden hebben mij de afgelopen dagen behoorlijk in de weg gezeten. Ik had wel bij dat interview willen zijn.
    Ik broei nog even op de WE. Weet nog niet hoe te handelen.

  10. ellyvandoorn zegt:

    Ja Plato. Het weer heeft in mijn ogen helemaal gelijk. We willen het niet horen maar we dragen allemaal de schuld op onze schouders. Je hebt ze ons weer even bright en clear om de oren geveegd. Goed gedaan jochie🙂

    • Plato zegt:

      Elly, uiteindelijk gaat het erom dat we eigenlijk al erg laat zijn en dat onze generatie er verantwoordelijk voor is als het mis gaat. Dat schijnt bij veel mensen maar niet door te dringen.

  11. jeer zegt:

    Plato,

    Een goed schuld-weer-leggend interview.

    Groetjes,

    jeer

    p.s. Wat je opmerking over het tuinpad betreft, dat mis ik niet, want we hebben het aankomende oktober alweer drie jaar prima naar onze zin op ons huidige adres.
    Hier hebben we nauwelijks muggen en toch ook een mooie gezamenlijke tuin, die ook nog eens professioneel onderhouden wordt.

  12. ingeding zegt:

    treffend. de mensheid neemt alles voor lief, denkt amper nog ergens bij na en klaagt vervolgens steen en been over de gevolgen. obama riep ook al op om nu dan toch echt eens wat meer te doen tegen klimaatverandering.
    riep op, ja.
    zelf behoort ‘ie tot een van de grootverbruikers der aarde.. nooit gehoord van lead by example..
    en als ik alleen al zie hoeveel kinderen er, zodra er ook maar káns is op een spatje regen, met de auto naar school gebracht worden, terwijl ze op vijf minuutjes fietsen van school wonen, denk ik ook wel eens, het is al te laat..

  13. Rianne zegt:

    Verbeter de wereld, en de buurman moet het voortouw nemen..😉

  14. Mrs. T. zegt:

    Het is volgens mij echt niet zo moeilijk hoor. In de lente overdag gemiddeld zo’n 22°C met strakblauwe lucht en af en toe een wolkje en ’s nachts een verkoelende bui waarmee ook de boeren blij zijn. Hetzelfde voor de zomer, al mag het dan wellicht 25°C worden. Wat de herfst betreft laten we het wederom ’s nachts regenen en overdag met grote regelmaat flink waaien zodat mensen die dol zijn op een stevige bries ook tevreden zijn. Een temperatuurtje van een graadje of 8 past daar wel bij. En dan in de winter wederom die strakblauwe luchten en ’s nachts flink vriezen met overdag rond het vriespunt. Elfstedentocht kan dan ook doorgaan en dan tussen 23 december en 4 januari flink wat mooie sneeuw die op 5 januari, als half Nederland weer aan het werk gaat, weer weg is zodat het verkeer er weinig hinder van heeft.

    • Plato zegt:

      ’t Klinkt prachtig Mrs. T. Maar dezer dagen hebben we geen 25 maar 31 graden zien worden en een dag later was het 18 graden. Dit soort weertype is ooit al door de club van Rome voorspeld en naar de kenners zeggen zal dat zich doorzetten.

  15. Nou voor mekaar hoor, zit hier weer eens te schuddebuiken LOL!
    Ach joh, die weergoden doen alsof ze alles weten en dan mag jij niks zeggen? Ik vind het een schande! Ze zijn gewoon godsgruwelijk eigenwijs en luisteren helemaal niet naar de mensen.
    Maar ja, dat is nou eenmaal zo met het weer… dat doet precies wat het/hij/zij zelf wil… 😉. Hmmm HANDELEN, ik ga erover denken…

  16. Willie zegt:

    Tja, zolang de economie zo nodig moet groeien, heb ik weinig hoop voor het klimaat.
    De kolen, olie en het gas schijnen goedkoper te zijn dan wind- , waterkracht en zonne-energie.

    De mens krijgt waar hij naar handelt, dus meer extreme uitschieters in het weer, en daardoor droogte, wateroverlast, storm en ga zo maar door.
    We zijn inderdaad al erg laat, en met de nieuwe economieën erbij wordt het alleen maar erger.

    Een heel leuk interview Plato, met leuke woordspelingen.
    Hopelijk worden er bij de komende klimaattop stevige akkoorden gesloten, waar men zich ook aan houdt.

  17. Frederique zegt:

    Geweldig!! Schitterend interview. Echt iets voor Hubbie. Die is altijd met het weer bezig.
    Dankjewel voor je lieve en mooie reactie op mijn blog. Ik heb een nieuwe WE geschreven.

    http://fredriguswereld.blogspot.nl/2015/09/een-moedige-beslissing.html

    Liefs Frederique

  18. klaproos zegt:

    geweldig plaat, zoals jij dat weer brengt geweldig:-)
    het is altijd genieten en ja de weergoden bij god ze hebben het niet gemakkelijk, ik verbaas me ook altijd over het gezeur van menig mens, 2 dagen warm oh oh wat is het toch heet, mag wel wat minder…pfff is het wat minder, dan zeggen ze weer nou het is een prut zomer,
    bij regen en kou is het al helemaal tranendal🙂

    nee plaatje ik begrijp de goden goed, het is moeilijk kersen eten met dit volk..

    xxx

  19. perikelen zegt:

    Had ik net ff nodig! Dank je wel XXX Wilma.

  20. Marika zegt:

    Wil je doorgeven aan die weergoden dat de watervallen boven Den Bosch voortaan iets minder mogen, dat ik nog wel de wc door kan trekken en zo? Dat water kwam zomaar ineens omhoog, je schrikt je rot.😉

  21. Mooi, mooi 👍
    Helaas kon ik ook geen voet tussen krijgen,, voor droog en gemiddeld 24 gr en avond /nacht regen. Ach ja en nu, wisselvallig met ene extreme in het andere 😉

  22. Anja zegt:

    Wat een geweldig interview! Ik vind dat de weergoden gelijk hebben en laat ze maar donderen. Het levert prachtige wolkenluchten op om te fotograferen. Fijn dat je weer terug bent Plato en dan ook nog een nieuwe WE. Hierbij mijn bijdrage. http://asseenbyanja.com/is-geluk-te-koop/

  23. Cassilda zegt:

    ‘O ja, van wie zijn dan die gemiddeld twee a drie auto’s op de oprit van menig huis?’ Ja daar zijn veel mensen een ster in. Wijzen en oordelen zonder eerst even in de spiegel te kijken. Geweldig verhaal, heb er van genoten.

    • Plato zegt:

      Nou Cassilda, als je een klein wandelingetje maakt kom je ze wel tegen hoor. Je hebt wel gelijk als je zegt dat mensen wijzen en oordelen zonder ….etc. Maar dan gaat het om het grote gelijk en dat is nauwelijks interessant. Het gaat er om dat we met ze allen afhollen naar een wereld die steeds beroerder wordt. Lees ook het stuk over de plastificering van de zeeën. En toch gaan we maar door met zijn allen. Het is de machteloosheid die me dit soort stukjes doet schrijven.
      En nee, ik heb geen auto, geen vaatwasser, geen mobiel etc (wel een laptop🙂 ). Het is de kunst zo eenvoudig mogelijk te leven en dan kun je toch heel gelukkig zijn.

  24. Kakel zegt:

    Hej hej Plato. Hier is mijn bijdrage voor je WE-300
    http://kakelbont.freeweb.nl/?p=12505
    Lieve groet!

  25. Meer dan mamma zegt:

    http://meerdanmamma.blogspot.nl/2015/09/handelen.html Dat was lang geleden!!!! Maar hier mijn bijdrage!

  26. Meer dan mamma zegt:

    Het is maar goed dat je sectie weergoden OOST niet hebt geïnterviewd…
    Prachtig geschreven weer Plaat… zit weer met een glimlach (zat ik al, want ik had het verhaal al eerder deze week gelezen :))))

  27. minoesjka2 zegt:

    Ondanks de vrolijke noot in het verhaal zet het me tot denken. Ja, we schuiven af, want ieder ander moet meer om het milieu denken, maar ik? Verbeter de wereld en begin bij jezelf, is nog nooit zo van toepassing geweest.
    Knappe aanzet tot de WE300

  28. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    De spiegel………………….!!!
    Heel mooi verwoord, en weet er zijn vele spiegels.

    https://hartelijkehothulk.wordpress.com/2015/09/04/we-300-handelen/

  29. christiene zegt:

    PLato, langs deze weg heb ik een vraagje?zou jij aan Ria willen door geven
    dat wat ik ook doe bij Ria geen reactie geplaatst krijg, dit vind ik zo jammer!
    al vast bedankt.
    groetjes Christiene
    http://christienesgalerie.blogspot.com

  30. Barbara zegt:

    Ben nog aan het broeden op “handelen” maar er komt zeker nog een WE300 aan hoor!

  31. Ferrara zegt:

    Plato. Je WE is weer een groot succes. Mooi is dat.
    Mijn bijdrage is geplaatst. http://ferrara-victoriene.blogspot.nl/

  32. Dwarsbongel zegt:

    Mooi weer een WE300 te kunnen invullen! Ik heb, na wat puzzelen en organiseren, ook een bijdrage: http://dwarsbongel.blogspot.nl/2015/09/150906-we300-handelen.html
    Nu maar tijd zoeken om de andere verhalen te lezen, ik heb nog creatieve spoken in mijn hoofd in een andere richting…

  33. Kunnen we de weergoden niet kalm houden met een flinke dosis Valium en Prozac in combinatie met liters alcohol? Dan weet ik zeker, heel zeker, dat het altijd een ideaal lenteweertje zou zijn. Want de zomer zoals die was is een weerspiegeling van een grillige en onevenwichtige geest, daar moet hoognodig wat aan gedaan worden🙂

    Leuke WE Plato. Ik hoop je de komende maanden weer wat vaker te mogen lezen!

  34. Dwarsbongel zegt:

    Mopperen over het weer is blijkbaar een levensnoodzaak. Als er weer eens een collega in november zeurde over “elke dag regen” terwijl hij altijd met de auto van drie straten verder naar het werk kwam, vertelde ik dat ik de keren dat ik, zes kilometer op fiets (ik haalde mijn rijbewijs een maand voordat ik 60 werd, en was toen al “afgevloeid”), de keren dat ik dat jaar mijn regenpak gebruikt had op de vingers van één hand te tellen waren. Dan keken ze me ongelovig aan. Of ze het in Keulen hoorden donderen…

  35. Dwarsbongel zegt:

    Er zijn nu minstens 14 verhalen, Plato…

  36. ria zegt:

    Plato ik heb niet gehandeld maar toch…..Hier is mijn bijdrage;http://www.rias-weblog.nl/weblog/we-300-handelen/
    groetjes, Ria

  37. christiene zegt:

    Ha Plato
    als je wil weten wie het weer mogelijk maakt
    dat is de reclame op tv ………die roept het weer word
    mogelijk gemaakt door……………….
    voor de één te warm en de ander te koud
    wisselvallig……..een mens is wisselvallig als het weer.
    groetjes Christiene.

    • Plato zegt:

      Verdorie, je hebt gelijk. Deze regenbui wordt u aangeboden door ING.
      Sluit een zonneschijntekortverzekering (die bestaat echt) bij ons af en u bent een gelukkig mens.

  38. Marja zegt:

    Goedemorgen Plato,
    Ik heb ook een poging gedaan. Het is niet helemaal wat ik wilde, maar de inspiratie ontbrak.
    http://rammelaars2.blogspot.be/2015/09/handelen.html
    Lieve groet uit Vlaanderen.

  39. Melody zegt:

    Heeej Plaatje…. de link van Barbara doet het niet….. de juiste link is:
    http://onlybyme.nl/index.php/category/verhalen-we-300/

  40. staartje zegt:

    Ik doe ook weer eens mee. Morgen staat ie op mijn log. De link is dan: https://apenstaartjeweblog.wordpress.com/2015/09/14/geheim-we-300/
    Over mijn (niet) handelen

  41. gewoonanneke zegt:

    Op de valreep geloof ik ga gauw de andere lezen. /gewoonanneke.wordpress.com/2015/09/22/handelen/

  42. Barbara zegt:

    De nieuwe WE300 komt wanneer?

  43. Plato zegt:

    Leuke vraagvolgorde Barbara.
    Dit weekeinde beetje druk. Maar maandag zeker.

Ja, schrijft u maar.....

