Ons energieverbruik

Eva vroeg zich, n.a.v. het TV programma ‘Nederland wordt groen,’ af waarom sommige menseen zo’n enorm energieverbruik hebben. Een interessant blogje waarop inspirerend gereageerd werd. Omdat niet iedereen bij haar leest, doe ik haar hier een beetje na.
Dank aan Eva dus. Lezen bij haar is trouwens de moeite waard

  1. Aanleiding
    Zoon ging in 2014 zelfstandig wonen. Maar, dat moest wel kostenbewust!
    Energie is een belangrijke onkostenpost dus daar begon hij mee. Hierdoor geinspireerd begon ik ook mijn maandverbruik te registreren. Op den duur werd dat zelfs leuk.
  2. De beste maatschappij
    Verschrikkelijk die marktwerking. Maar ja… het is er nu eenmaal. Internet leverde ons de goedkoopste maatschappij. We sloten jaarcontracten. Niet langer, want dan mis je de korting.
  3. Colportage
    We kennen ze, de jongens langskomen of bellen. ‘Meteen maar even boeken?’ roepen ze enthousiast. Één keer gedaan maar… nooit meer. ‘noem uw tarieven maar, dan doe ik de rest wel via internet.’ Een prachtig zinnetje om het gesprek kort te houden.
  4. Zuinigheid met vlijt
    Sinds ik zo bewust bezig ben stel ik ook (’t gaat vanzelf) de temperatuur lager. Korter douchen, geen nodeloos gasverbruik, dat lampje vervangen door één met een lager lumen, geen licht onnodig laten branden.. er viel veel te verbeteren.
    Tjonge, was ik dat? Plato, die vroeger rustig met een boek in bed dook en dan, het licht nog aan, in slaap viel?
  5. Ja, ja, ja, maar nu de resultaten?
    Zoon had een starttarief van 130 euro p.m. (hoe zoeken die maatschappijen dat uit? Vorige week kreeg hij een aanbieding van €75 per maand).
    Ik had een tarief van 190. Dat is inmiddels €154 geworden. Naar schatting zal dat bedrag medio oktober worden teruggebracht naar €120.
    Dat bedrag kan nog lager als we van maatschappij switchen. De Nuon probeert verloren terrein terug te winnen met flinke kortingen. Maar er zijn er meer.
    Tja, we moesten marktwerken… dan ZULLEN we ook marktwerken.

Vragen:

  1. Hoe ga je om met het onderwerp energie (gas en licht)?
  2. Ben je tevreden met je huidige maandbedrag of kan het beter?
  3. Hoe kies je een nieuwe aanbieder; waardoor laat je je leiden?
    (kortingen, grijze/groene stroom, jaar- of meerjarige contracten etc. etc.)
  4. Doe je aan besparing? Zo ja, heb je nog tips?
  5. Wat zou je aan dit onderwerp willen toevoegen?

Doe je mee? Leuk!! Je antwoordt makkelijker als je de vragen naar het antwoordschermpje kopieert (heb ik geleerd van Mrs. T.).

Eehhhh… ‘warme’ groet van Plato…… en Jordy).

Ghegheghe, ik plas tegen de radiator, wordt ie warmer van.
Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

24 reacties op Ons energieverbruik

  1. staartje zegt:

    He mooi log! Ik reageer als ik aan de laptop zit

  2. Maria zegt:

    Hoe ga je om met gas en licht?
    Zuinig.

    Ben je tevreden met je huidige maandbedrag?
    Ja, ik betaal tussen de 85 e 100 euro per maand. Mag natuurlijk ook altijd minder voor hetzelfde verbruik.;-)

    Hoe kies je een nieuwe aanbieder?
    Via de Vregsite.
    De Vreg is de ‘waakhond’ van alle energieleveranciers. Ze zien erop toe dat alles legaal verloopt. Daarnaast kun je via de Vreg ook vergelijkingen maken tussen de leveranciers wat betreft kwaliteit, service, capaciteit…ect…
    De Vreg zal je ook onpartijdig de weg wijzen maar de goedkoopste leverancier.

    Doe je aan besparing? Zo ja, heb je nog tips?
    Ja, ik zie erop toe dat er geen waaklichtjes blijven branden (Dat kan tientalle euro’s per jaar schelen zoniet meer), altijd licht uitdoen als ik de kamer verlaat, ’s winters of in de herfst de kachel lager zetten als de zon aan de zuiderkant heerlijk binnenschijnt, eens naar besparingstips googlen…

    Wat zou je aan dit onderwerp willen toevoegen?
    Op het ogenblik niets…behalve dan dat het een leuk idee van je is om deze vragen op je blog te plaatsen Plato.

  3. Rob Alberts zegt:

    Zoveel mogelijk isoleren, waar mogelijk verbruik verminderen en investeren in eigen duurzame energieopwekking; zijn mijn globale antwoorden..
    Ik heb een naast mijn HR-ketel een zonneboiler met twee panelen op mijn dak, een winddeel van de windmolen Het Rode Hert bij Culemborg en ik investeer met kleine beetjes in duurzame projectjes.

    Vriendelijke groet,

  4. staartje zegt:

    1.Hoe ga je om met het onderwerp energie (gas en licht)
    Te weinig mee bezig

    2.Ben je tevreden met je huidige maandbedrag of kan het beter?
    Betaal 250,– maar krijg elk jaar 1500 terug. Houd ik als spaarpotje. Bedrag moet lager kunnen.

    3.Hoe kies je een nieuwe aanbieder; waardoor laat je je leiden?
    (kortingen, grijze/groene stroom, jaar- of meerjarige contracten etc. etc.)
    Ik verander bijna nooit. Kies voor de groenste. Wat ververvelend is dat die goede maatschappijtjes dan weer worden opgeslokt (echte energie)
    4.Doe je aan besparing? Zo ja, heb je nog tips? Niet genoeg
    5.Wat zou je aan dit onderwerp willen toevoegen?
    Dank voor het op scherp zetten

  5. Melody zegt:

    Hoe verhelderend acties van anderen soms kunnen zijn hè?

    Wij proberen er wijs mee om te gaan zonder ons luxe en plezier te ontzeggen (denk maar aan de aquaria die hier in huis staan)

    Wij zoeken niet meer omdat gebleken is dat wij nog steeds profiteren van personeelskorting van ons energiebedrijf ook al werk ik er al vele jaren niet meer😉
    Wij worden ook niet meer gebeld omdat men toegeeft er niet onder te kunnen

  6. Rianne zegt:

    Vragen:

    Hoe ga je om met het onderwerp energie (gas en licht)
    – Ben er niet bewust mee bezig al probeer ik er wel op te letten dat er geen lampen onnodig branden en staat de verwarming meestal niet hoger dan 19,5

    Ben je tevreden met je huidige maandbedrag of kan het beter?
    100,- voor electriciteit en gas. Ik vermoed dat het na de volgende jaarafrekening nog wat lager uitvalt maar ik laat dit bedrag staan. Liever terugkrijgen dan bijbetalen

    Hoe kies je een nieuwe aanbieder; waardoor laat je je leiden?
    (kortingen, grijze/groene stroom, jaar- of meerjarige contracten etc. etc.)
    Niet. Ik blijf zitten waar ik zit.

    Doe je aan besparing? Zo ja, heb je nog tips?
    Bijna overal heb ik nu led-lampen, dat scheelt.

    Wat zou je aan dit onderwerp willen toevoegen?
    Niks dus..

  7. jeetjemina zegt:

    Mooi Plato en altijd weer baas boven baas: jij zet even de juiste vragen op een rijtje!!
    Ik kom hier uiterasrd nog op terug. Moet errst nog wat dingen nakijken.

  8. Frederique zegt:

    Hoe ga je om met het onderwerp energie (gas en licht)?
    Wij letten wel op. Dat is nu makkelijker nu wij met z’n tweeën zijn. Toen de kinderen nog thuis woonden was het anders. Altijd de lampen laten branden, computer, enz. Niks meer op de stand-by, dat scheelt ook. En LED lampen.

    Ben je tevreden met je huidige maandbedrag of kan het beter?
    Hubbie en ik zijn tevreden. Wij zitten bij Oxxio voor het elektra verbruik en bij de NUON voor de warmte en boiler huur. Door onze stadsverwarming zitten wij aan de NUON vast. Wij hebben geen gas.
    Wij betalen 40 euro per maand aan de Oxxio en 65 euro aan de NUON. Tot nu toe altijd nog geld terug. Al zitten wij wel een beetje aan de bodem.

    Hoe kies je een nieuwe aanbieder; waardoor laat je je leiden?
    (kortingen, grijze/groene stroom, jaar- of meerjarige contracten etc. etc.)
    Sinds 2008 hebben wij meerjarige contracten. Eind 2016 loopt deze af. Misschien toch eens verder kijken.

    Doe je aan besparing? Zo ja, heb je nog tips?
    Wij besparen al sinds de kinderen het huis uit zijn. Dat ging vanzelf. Wij werden zelfs gebeld of wij er nog woonden!
    De meeste besparingen zijn wel bekend.

    Wat zou je aan dit onderwerp willen toevoegen?
    Als je wilt besparen en je bent met z’n tweeën, dan moet je het wel allebei willen, op één lijn staan. Ik hou van de koelte, Hubbie van de warmte. In de winter vind ik 17 graden genoeg voor overdag, zeker als je bezig bent. Hubbie vind dat een temperatuur van niets. Dat was een discussiepuntje, maar uiteindelijk zijn wij elkaar tegemoet gekomen. Overdag 17 graden, tot een uur of vier, dan gaat hij hoger. Een goed compromis.
    Het is niet zo dat ik de kachel laag zet uit zuinigheid. Ik kan gewoon niet tegen die warmte.

    Liefs Frederique

  9. gewoonanneke zegt:

    Hoe ga je om met het onderwerp energie (gas en licht)?
    Ja ik ben er best mee bezig om zo zuinig mogelijk mee om te gaan.
    Ben je tevreden met je huidige maandbedrag of kan het beter?
    Het is de laatste jaren alleen maar minder geworden betaal nu 120 euro ben er tevreden mee.
    Hoe kies je een nieuwe aanbieder; waardoor laat je je leiden?
    (kortingen, grijze/groene stroom, jaar- of meerjarige contracten etc. etc.)
    Ik ben nog nooit gewisseld van leverancier. Lijkt me zo’n gedoe allemaal.
    Doe je aan besparing? Zo ja, heb je nog tips?
    Ja ik zeker aan besparing. Was altijd buiten drogen, dingen zoals computer gekoppeld aan een stekker met drukknop zodat alles helemaal echt uit is. Ook alle elektrische apparaten zoals magnetron, waterkoker via stekker met drukknop. (Altijd reststroom of standby gebruik als je dat niet doet)
    In het weekend wassen, goedkoop tarief, gordijnen dicht op tijd, verwarming half uur voor naar bed lager, in de kranen maar dat is natuurlijk geen stroom maar toch water bespaarders, Meer kan ik even niet bedenken. Korter douchen.
    Wat zou je aan dit onderwerp willen toevoegen?
    Door er goed op te letten ben ik een stuk minder stroom gaan gebruiken. Er is voor veel mensen winst te halen.
    Misschien zou ik nog naar een andere leverancier moeten kijken.

  10. Willie zegt:

    Hoe ga je om met het onderwerp energie (gas en licht)?
    Ben er niet elke dag overdreven mee bezig, maar in het algemeen wel bewust.
    Ben je tevreden met je huidige maandbedrag of kan het beter?
    Het maandbedrag is flink lager sinds oudste zoon uit huis is. Maar zijn kamer was erg koud, dus moest de radiator daar vrij hoog. En zijn pc en schermen gebruikten ook veel.
    Nu zit ik met jongste zoon ( die vaak bij zijn vriendin woont ) op ruim 90,- euro.
    Het is de afgelopen jaren steeds iets lager geworden.
    Hoe kies je een nieuwe aanbieder; waardoor laat je je leiden?
    (kortingen, grijze/groene stroom, jaar- of meerjarige contracten etc. etc.)
    Ben slechts één keer veranderd, naar Greenchoice.
    Doe je aan besparing? Zo ja, heb je nog tips?
    In mijn flat is een HR ketel en een aantal jaren geleden kregen we dubbel glas.
    We hebben al heel lang overal ledlampen, (had mijn jongste gekocht), toen mijn koelkast stuk was, heb ik een nieuwe met AAA gekocht, zelf doe ik altijd alleen licht aan in de kamer/keuken waar ik ben, en alleen de radiator in de huiskamer is aan.
    Jongste is ook altijd in de huiskamer, dus zijn kamer hoeft niet verwarmd, en het is een open keuken.
    De thermostaat staat zo laag als nog comfortabel is, of uit.
    Ik draag graag een trui en heb een lekker warm wollen dekbed.
    Wat zou je aan dit onderwerp willen toevoegen?
    Je hebt hopelijk een steentje bijgedragen aan bewustwording, dat is goed voor het milieu ( en de portemonnee ).😉
    Mooi logje Plato, en bij Eva heb ik ook gelezen, inderdaad interessant.

  11. Marja zegt:

    Hoe ga je om met het onderwerp energie (gas en licht)?
    Wij letten goed op dat er niets onnodig blijft branden. Helaas heeft de dubbele beglazing die wij meteen overal hebben aangebracht niet het gewenste effect gehad op onze stookkosten. Het is een erg groot huis uit 1972. Toen werden de muren nog niet geïsoleerd. Ook de rolluikkasten laten veel kou door.
    Ook de overstap van mazout naar gas en de nieuwe HR-ketel hebben nauwelijks verschil gemaakt.

    Ben je tevreden met je huidige maandbedrag of kan het beter?
    Nee dus. Het zou veel lager kunnen als we er eerst heel veel geld tegenaan smijten. Alleen hebben we dat even niet op voorraad..

    Hoe kies je een nieuwe aanbieder; waardoor laat je je leiden?
    (kortingen, grijze/groene stroom, jaar- of meerjarige contracten etc. etc.)
    Wij hebben ons door de zoon van een buurman laten overhalen en hadden in 2005 echt geen idee van alle Belgische firma’s.

    Doe je aan besparing? Zo ja, heb je nog tips?
    Zie boven.

    Wat zou je aan dit onderwerp willen toevoegen?
    Je energieverbruik is natuurlijk geheel afhankelijk van je leefwijze. Ben je de hele dag thuis, met hoeveel personen woon je samen, ben je een koukleum, etc.

  12. Boentsjoek zegt:

    Ik betaal momenteel bij Eneco per maand € 208,- voor het gas en € 98,- voor het elektra. Dat is aan de hoge kant is maar ja: Vrijstaand huis en 5 volwassenen, dan mag je ook wel ergens op rekenen.
    Zo’n 3 jaar geleden heb ik me intensief bezig gehouden met een nieuw contract voor het gas. Valt nog niet mee, hoor, want zo’n gasrekening is een ingewikkeld ding met regio-opslagen, calorische waarden, transportkosten, vast recht, belastingen en wat al niet meer, maar, met Excel kom je er wel en eigenlijk vond ik het werkende weg zelfs nog leuk om te doen ook. Ik belandde na een gang langs tig maatschappijen uiteindelijk bij Eneco met een contract voor 3 jaar vast want de “prijzen voor energie zouden gaan stijgen”. Nou dat deden die prijzen dus niet en zie dan maar eens zonder boete van zo’n contract af te komen!
    Nou ja. In oktober loopt het contract af en dan gaan we dus opnieuw in de slag. Een brief van de leverancier heb ik al; zij zullen bellen en dan kunnen we dus opnieuw gaan tellen. Veel zin heb ik er nog niet in maar dat zal echt wel komen en we zullen – dat weet ik nu al – na allerlei vergelijkingen uitkomen op het beste contract dat, achteraf gezien, allesbehalve het beste contract zal blijken te zijn. Want er zijn van die dingen……..die win je nooit.

  13. staartje zegt:

    Energie moet gewoon geen markt zijn…. Terug naar af….maar ja…. Het kan niet, ik weet het, maar ik wil het wel

  14. Harrij Smit zegt:

    Goeie vragen, Plato, die goeie antwoorden verdienen:

    Hoe ga je om met het onderwerp energie (gas en licht)?
    Zuinig want ik vind het slecht voor het milieu en voor mijn portemonnee om maar wat aan te klooien.

    Ben je tevreden met je huidige maandbedrag of kan het beter?
    Ik ben pas verhuisd en kreeg een schatting van € 69,- per maand. Ik ken dit huis nog niet, maar ’t is goed geïsoleerd dus ik denk dat het redelijk is. Zal waarschijnlijk wel iets moeten bijbetalen.

    Hoe kies je een nieuwe aanbieder; waardoor laat je je leiden?
    Per internet – marktwerking gebruik ik actief. Nu een meerjarig contract.

    Doe je aan besparing? Zo ja, heb je nog tips?
    Alleen radiator aan in de huiskamer met open keuken. Andere radiatoren alleen wanneer warmte vereist is. Spaarlampen en alleen licht aan, waar we ons bevinden.

    Wat zou je aan dit onderwerp willen toevoegen?
    Er zijn op mijn woning – en op vele andere hier in Dwingeloo – onlangs via de verhuurder (zonder huurverhoging) zonnepanelen op het dak geplaatst. Voordeel voor het milieu is duidelijk. Voordeel voor mij is, dat de stroom die ik zelf gebruik voor een deel wordt opgewekt door die panelen, en dat is energie waar ik niet voor hoef te betalen. Ze zouden hier heel NL mee vol moeten zetten.
    Ook voor eigen huis bezitters komen er steeds meer mogelijkheden voor het plaatsen van panelen, o.a. door leningen (van 2500 tot 7500 euro) die slechts één procent rente vragen.

  15. Interessant hè, om je verbruik een beetje in de gaten te houden…

    1. Hoe ga je om met het onderwerp energie (gas en licht)?
    Zuinig, maar ik ga niet in de kou zitten of met 3 vesten aan. Ik zet in de verwarming-tijd de verwarming een uurtje lager voor ik naar bed ga, als ik het niet vergeet. Trouwens dit voorjaar wel lang de verwarming aan gehad.

    2. Ben je tevreden met je huidige maandbedrag of kan het beter?
    Ik betaal nu € 100,00 maar is waarschijnlijk te hoog, de schatting was € 60,00. Maar ik krijg liever terug dan ik bij moet betalen. Ben net overgestapt van Essent naar Energiedirect. Scheelt me zeker € 125,00/jaar. Ik kreeg van Essent al terug bij de eindafrekening.

    3. Hoe kies je een nieuwe aanbieder; waardoor laat je je leiden?
    (kortingen, grijze/groene stroom, jaar- of meerjarige contracten etc. etc.)
    Via internet en soms als ik telefoon krijg en ik heb tijd, ben ik bereid te luisteren en er mijn voordeel mee te doen. Grijze stroom. Soms kun je door te onderhandelen nog meer korting krijgen.Vast 2-jaartarief.

    4. Doe je aan besparing? Zo ja, heb je nog tips?
    Alleen als het vriest (omdat ik bang ben dat radiators stuk vriezen, ooit eens meegemaakt) staan alle radiators open. Normaal gesproken niet alleen boven in de badkamer. Beneden met tussendeur dicht staan ze open in het toilet, keuken, gang en woonkamer. ’s Nachts naar 16 gr.
    Ik was en droog in het weekend vanwege de dubbele meter. Het nacht- en weekendtarief is lager en het scheelt aanmerkelijk. Vaatwasser, als hij gedraaid moet worden, altijd uitgestelde start tot na 23.00 uur.

    5. Wat zou je aan dit onderwerp willen toevoegen?
    Dat het zeker de moeite waard is eea in de gaten te houden. Als ik kan besparen door over te stappen doe ik het. De enige handeling die je zelf moet doen is de meterstanden doorgeven. Verder merk je er niks van. En de boete die je moet betalen als je contractbreuk pleegt wordt meestal door de nieuwe leverancier terugbetaald.

  16. minoesjka2 zegt:

    Wat een leuk en goed blogje zeg!
    Ik doe er zeker aan mee, maar moet inderdaad ook nog wat nakijken, en ik denk dat ik er op mijn eigen blog op terug kom🙂

  17. Kakel zegt:

    Geen idee wat we betalen😉 Ik roep wel altijd: “Deur dicht! Licht uit!” Dat vindt de rest blijkbaar minder belangrijk.
    Ik zie bij veel mensen overdag de buitenlamp naast de voordeur branden. Dat is nog eens verspilling van energie.
    Zonnepanelen! Die hebben wij acht jaar geleden met subsidie gekocht en op zonnige dagen zie je de meter in de kast achteruit lopen. Op bewolkte dagen “doen” ze het trouwens ook.
    Lieve groet Kakel

  18. ria zegt:

    Ik hou me bij het oude vertrouwde en heb daardoor 25% korting.
    De verstandigste hier is Jordy die houdt de verwarming gratis warm😀, prachtig die tekening.
    Groetjes, Ria

  19. beaunino zegt:

    Goed weer eens van je te horen Plato. Zo irritant, die lui aan de deur. Rem houdt zich daar lekker mee bezig. Wat vreselijk ouderwets hè? Ach, hij doet het graag.

  20. Marika zegt:

    -Hoe ga je om met het onderwerp energie (gas en licht)?

    Ik ga er wel bewust mee om.

    -Ben je tevreden met je huidige maandbedrag of kan het beter?

    Ik zit nu op 117 per maand voor gas en elektra. Het ligt er natuurlijk aan in wat voor woning je woont, heb je een appartement dan zul je minder verbruiken dan als je een eengezinswoning hebt. Ik heb dus een eengezinswoning.😉
    In de winter staat de verwarming vrij hoog anders krijg ik teveel pijn, dus daar ontkom ik niet aan en ben vrij veel thuis. Wel alleen woonkamer-keuken en badkamer, overige kamers niet. De laatste jaren kreeg ik steeds geld terug dus ik ben tevreden.

    -Hoe kies je een nieuwe aanbieder; waardoor laat je je leiden?
    (kortingen, grijze/groene stroom, jaar- of meerjarige contracten etc. etc.)

    Ik ben ooit overgestapt van Essent naar zo’n ‘goedkope’ aanbieder en dat was eens maar nooit meer, ik heb nog nooit zoveel bij moeten betalen, en de administratie daar was een puinhoop. Goedkoop is vaak duurkoop, dat merk je vaak pas als er iets misgaat. Nu alweer vele jaren terug bij Essent en dat bevalt prima.

    -Doe je aan besparing? Zo ja, heb je nog tips?

    Spaarlampen of LED lampen, al kosten die volgens mij meer dan ze opleveren, gaan hier sneller kapot dan een gewoon peertje. Wassen alleen ’s avonds en in het weekend (daltarief), geen afwasmachine, geen droger. De was droog ik op zolder aan de waslijn. TV gaat hier pas aan rond 18.00 als het nieuws begint.

    -Wat zou je aan dit onderwerp willen toevoegen?

    Nou eigenlijk niks want ik heb ik geen tijd meer! Doeiii!😉

  21. hanscke zegt:

    1.Hoe ga je om met het onderwerp energie (gas en licht)?
    Niet overdreven zuinig, maar ook niet echt verspillend
    2.Ben je tevreden met je huidige maandbedrag of kan het beter?
    Eigenlijk is mijn verbruik door de jaren heen heel constant gebleven.
    3.Hoe kies je een nieuwe aanbieder; waardoor laat je je leiden?
    (kortingen, grijze/groene stroom, jaar- of meerjarige contracten etc. etc.)
    Ik kies geen nieuwe aanbieder. Lief heeft dat één keer gedaan, maar het was een vreselijk gedoe
    4.Doe je aan besparing? Zo ja, heb je nog tips?
    Als je warm water wilt hebben het eerste koude water opvangen, voor al in de zomer. Kan in de tuin voor planten sproeien gebruikt worden
    5.Wat zou je aan dit onderwerp willen toevoegen?

  22. ingeding zegt:

    Hoe ga je om met het onderwerp energie (gas en licht)? zeer bewust. ik weet nog dat ik op de lagere school ooit eens uitleg hierover had gekregen, met een sticker voor thuis (wees wijs met water!), die ik meteen op onze geiser plakte. was m’n moeder niet blij mee. al snel ontdekte ik dat ze dus ook niet zo wijs was met water. wel met licht en gas, man, wat hadden we het ’s winters koud als we boven ons huiswerk moesten maken in 14 graden (ik had zo’n cool stickertemperatuurmetertje ook, als je erover wreef, leek het warmer te zijn hahaha), maar ik heb het vanaf toen altijd meegenomen. helaas woon ik samen met iemand die in 1 keer net zo lang doucht als anderen in een week en wat ik ook zeg (het kost ons zelf ook kapitalen!), niets helpt. dus doe ik zelf extra m’n best en voed ik de ‘kleine’ man zo goed mogelijk op, ook wat dit soort dingen betreft.
    Ben je tevreden met je huidige maandbedrag of kan het beter?
    zie boven😉
    Hoe kies je een nieuwe aanbieder; waardoor laat je je leiden?
    hoe minder reclame een bedrijf maakt, hoe sneller ik geneigd ben..😉
    (kortingen, grijze/groene stroom, jaar- of meerjarige contracten etc. etc.)
    Doe je aan besparing? Zo ja, heb je nog tips?
    eh, heb de andere reacties niet gelezen (lang niet online geweest, en nu moet ik meteen zo’n vragenlijst invullen! en ik moet nog langs mrs. t. ook!), maar ik denk dat je de meeste tips dus al ontvangen hebt.
    Wat zou je aan dit onderwerp willen toevoegen?
    eh.. goed bezig!

Ja, schrijft u maar.....

