WE-300 Evenaren

In een  ver, kil land leefde een wrede dictator die maar één doel had: de rijkste man ooit te worden. Daarom waren de belastingen zo torenhoog dat de mensen (die zijn bloed wel konden drinken) zo arm als een kerkrat waren.
Die dictator had twee zoontjes die nooit eens een aai over hun bolletjes- en bijna geen eten kregen zodat ze er broodmager bij liepen. Hun moeder was door vader vergiftigd omdat haar hoofd hem niet langer aan stond. De opvoeding liet de vieze rotzak over aan een oud vrouwtje met één been  die flink moest gehoorzamen want anders ging ook haar hoofd eraf.
Er  rolden trouwens jaarlijks wel 20.000 koppen.  Je hoefde geen misdadiger te zijn hoor, al bij een per ongeluk weggegooid papiertje of een kapot fietslampje liep je de volgende dag misschien al zonder hoofd rond.
Zo ijselijk wreed  was hij dat hij zelfs kinderen (ook zijn eigen zoontjes) bij het kleinste klachtje (bijvoorbeeld een vijfje op het rapport) eigenhandig zou wurgen.
Iedereen liep dus op kousenvoeten.
Maar moest zo’n man dan niet gestraft worden? Tja… niemand durfde wat te doen  want hij beheerste het leger omdat hij zijn soldaten hoge salarissen gaf.

Op een dag werd het verschrikkelijk spannend. Er was een klassenavond voor ouders en kinderen.  Tegen zijn gewoonte was de dictator ook gekomen.
Op een gegeven moment vroeg hij suikerzoet aan de juffrouw wat zij van hem vond.
Het werd doodstil. Niemand verroerde een vin. De juffrouw werd twee tintjes roder.
Toen glimlachte ze waardig en zei: ‘Mijnheer, als vader, president en mens is er werkelijk geen tweede te vinden zoals u.’
Aiiii…. drie seconden stilte die jaren duurden.
Toen glimlachte de president, gaf haar een hand en wandelde tevreden weg.
Wat een rot vent hè?

Zo, ga nu maar zoet slapen mijn kindje.
Welterusten.

Dit bericht werd geplaatst in WE-300. Bookmark de permalink .

36 reacties op WE-300 Evenaren

  1. Myriam zegt:

    Heel mooi vind ik dit verhaal. Wat een diplomatiek antwoord zeg!!

  2. Zij stond kennelijk helemaal vooraan toen onze Lieve Heer met Zijn emmertje tact rond ging om het uit te delen🙂

    En in haar geval GodZijDank

  3. perikelen zegt:

    Politiek correct antwoord😉

    X

  4. Marja zegt:

    Geweldig verhaal. Zo’n juf is onbetaalbaar.

  5. klaproos zegt:

    wahahhahaha een leugentje voor bestwil, alléz dan plaat, het schijnt te mogen:-)

    sensationeel geschreven weer, j ehebt goed ingenomen van je pauze,
    lekker hé plaat

    xxx

    • Plato zegt:

      Klaproos: je kunt het zien als leugentje maar je kunt het ook zien als de waarheid. Want wat bedoelde ze met die woorden (je kan het ook interpreteren als: erger dan jij vind je ze niet op aarde).

  6. Margreet zegt:

    Dat wordt een nachtmerrie natuurlijk!!

  7. ria zegt:

    Juf had volkomen gelijk toen ze zei dat er geen tweede te vinden was zoals hij.
    Groetjes, Ria

  8. koppieop zegt:

    20.000 koppen per jaar, dat zijn 800 per werkdag. Werk genoeg voor begrafenisondernemers. Wat een geluk dat dat land zo ver weg ligt! (Ver van wáár?!).
    .
    Een complimentje voor het kunstige gebruik van die uitdrukking! Niet alleen omdat hij op twee wijzen kan worden uitgelegd, maar vooral omdat beide betekenissen elkaars tegengestelde zijn.-
    .

  9. Harrij Smit zegt:

    Ah, is hij eindelijk terug, die Plato – en nog wel met zo’n heerlijk verhaal – en dan moeten we gelijk gaan slapen. Wat een rotvent, hé? 😦
    Ik wil eerst nog een verhaaltje🙂

  10. beaunino zegt:

    Knap geschreven Plato. Leest heerlijk weg. Ach, slapen doen we allang al.

  11. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Het kapotte fietslampje deed mij huiveren.

  12. kakel zegt:

    Het lijkt me moeilijk rondlopen zonder hoofd😉 Maar dit maakt je verhaal wel extra smakelijk. En een vrouw met één been. Je bent lekker op dreef zullen we maar zeggen. Goudeerlijk mens, die juf!

  13. Plato zegt:

    Kakel, rondlopen zonder hoofd. Mijn vorm van humor. Vandaag had ik daar nou eens extra zin in. Gewoon omdat het mooi weer is en dan kriebelt het om iets onzinnigs te schrijven. Ik was er in een kwartiertje mee klaar. Dus maar niet te diep over peinzen.

  14. En toen viel internet uit, net nadat ik een verhaaltje getypt had. Probeer het nog een keer.

    Een heerlijk verhaaltje tussendoor.. geweldig en toch in 300 woorden.
    Verder vroeg ik hoe het met je cursus gaat, maar dat had niets met je verhaal te maken.

  15. Ferrara zegt:

    De juf is met haar antwoord ook niet te evenaren, wat een wijsheid.
    Wat bedoel je met dat zoet slapen? Doen wij te vaak een oogje dicht bij al het gevaar dat dreigt op deze dolgedraaide aarde? Ik werd gisteren misselijk van G.W. en dat was hier niet ver vandaan.

  16. Willie zegt:

    Ha, het bleek een voorleesverhaaltje te zijn.🙂
    Je zal maar zo’n verhaaltje voorgelezen krijgen als kind, dat wordt slecht slapen.
    Maar eigenlijk evenaart het verhaal het actuele nieuws alleen maar, de dictator, de onthoofdingen, het zit er allemaal in.

    De arrogante president interpreteerde de woorden van de juffrouw natuurlijk heel anders dan zij in haar achterhoofd had.
    Geweldige, met humor geschreven WE-300, Plato.
    Fijn dat je weer schrijft, ik heb de verhaaltjes gemist.

    Kleinigheidjes : koppen rollen in het meervoud, dus er roldeN koppen.
    En : Op EEN gegeven moment.

  17. Welterusten Meneer De President, Boudewijn de Groot zong er al lange tijd geleden over!

  18. Barbara zegt:

    Geweldig tactisch antwoord Plato!

  19. clair1991 zegt:

    Lekker zeg, zo’n “wakkerwordend” verhaal. Goed geschreven en mens wat een tactisch antwoord.De koning heeft dus een plaat voor zijn kop….

  20. Corja zegt:

    De tact van de juf is maar moeilijk te evenaren. Een heerlijk “Plato-verhaal”. We want more!

  21. smijling zegt:

    even met dit warig hoofd
    is het nu weer evenaren ?
    of ben ik u zo in de war

  22. Mrs. T. zegt:

    Waarom vertelt een mama in hemelsnaam zo’n gruwelijk verhaaltje voor het slapengaan. Luistert kindlief slecht en dreigt ze met emigratie naar dat land of zo?😉
    En ik wed dat mama ook nog juf is ook.

  23. minoesjka2 zegt:

    Weer mooi geschreven zeg!!! Ik wou ik ik zo’n juf had gehad vroeger🙂

  24. Dat niemand die kerel iets aandeed, dat snap ik niet! Zo’n man zet je toch minstens voor de rest van z’n leven achter slot en grendel? Met nadruk op minstens🙂 Hoe dan ook: het is weer een mooi verhaal Plato!

    Ik ben een dag te laat maar hier is toch nog m’n bijdrage:
    http://www.rebelsehuisvrouw.nl/we300-evenaren/

    Ben je ondertussen weer helemaal de oude?

  25. Jackles zegt:

    Wat een gruwelijk sujet, die dictator… Wil de moeder die dit verhaaltje voorleest haar kind eigenlijk vertellen dat het hier zo slecht nog niet is? Of dat sommige juffen gewoon echt superstoer zijn? Of beide…?

  26. Rianne zegt:

    Ik vrees vOor mijn hoofd. Gelukkig staat mijn fiets bij iemand anders in de schuur… 😇

  27. Marika zegt:

    Mooi verhaaltje en dat in een kwartier.😉

  28. jeetjemina zegt:

    Dit is wel een hele mooie en gevat antwoord van de juf . Maar domme snappen zoiets natuurlijk niet.
    Het is gek maar ik zie zo maar een boel overeenkomsten met bepaalde politici en nog wat andere bobo’s.
    gr eva

  29. ingeding zegt:

    toen ik alleen nog maar het dikgedrukte gedeelte had gelezen, dacht ik nog even dat het ook over rutte kon gaan..😉
    maar vooruit, zooooo erg is ‘ie dan net weer niet. en in het echte leven merk ik ook vaak dat mensen horen wat ze willen horen. ook al bedoelde je het heel anders. ^^

  30. Tjonge wat een vreselijke man! Stel dat die juf één woord verkeerd had gezegd, dan was haar koppie ook gaan rollen natuurlijk! Heel knap en precies goed gereageerd, want gelijk heeft ze.
    Een beetje gekke WE300 wel ja, maar fijn dat je weer goeie zin hebt met dit weer Plaatje!

  31. Mooi antwoord en het Moraal vh Verhaal duidelijk “Plank voor de kop.Syndrome”.

  32. jokezelf zegt:

    Mooie duidelijke stellingname. Goed om dat eens aan een kind voor te lezen voor het gaat slapen. Kan hij lekker dromen hahaha.

Ja, schrijft u maar.....

