Gastblog Dick Bär: WE-300 M-61

Er was eens een Keizer die een buitengewone verzameling exotische planten bezat. Karakteristieken van elke specie, zoals herkomst, ontkieming, bloei, ziekten werden nauwlettend vastgelegd op perkamenten die de drie delen van het Keizerlijke Botanische Namenregister vormden.

De bevoorrechte plaats van de Keizerlijke Tuinen was  M-61. Daar stond een heester die opviel, niet vanwege haar aanzicht, aroma of kleuren, maar door  een onomschrijfbaar, aantrekkelijk aureool. Iedereen prees De Plant, zo werd zij door iedereen genoemd, want Zij was het enige Gewas waar geen  gegevens van bekend waren in het Keizerlijke Botanische Namenregister. Voor dit verzuim hebben historici tot op de dag van vandaag geen verklaring gevonden .

Op een dag accepteerde de Keizer een uitnodiging van de Sultan van een heel  ver weg gelegen land, die hem graag zijn Plantentuin wou laten zien. De Keizer werd aangenaam getroffen door de magnifieke verzameling, die beslist niet voor de zijne onderdeed. Op een rondleiding stond hij ineens stil voor een plant, en raakte er zó van onder de indruk dat hij twee keer terugkeerde voor een nieuwe aanschouwing.

De Sultan begreep niets van die bewondering voor een doodgewone plant die hij, eerlijk gezegd,al eerder had willen wegdoen. Hij zag er dus een prachtige gelegenheid in om haar aan zijn gast te schenken. Het gevolg van de Keizer snapte er nog minder van, die struik was immers  identiek aan De Plant? Maar de Keizer negeerde elke gelijkenis en liet na terugkomst een plaats reserveren, vanzelfsprekend in M-61. Daar constateerde men onthutst dat De Plant was verdwenen. De opengelaten plek verdiende een  minstens even aantrekkelijke vervangster.

Tientallen gegevens van dat Nieuwe Exemplaar staan  in het Vierde Volume van het Keizerlijke Botanische Namenregister, dat  recentelijk openbaar is gemaakt, en wel juist op de laatste dag van de Volle Maan na de dood van de Sultan.

Dick Bär

Dit bericht werd geplaatst in WE-300. Bookmark de permalink .

37 reacties op Gastblog Dick Bär: WE-300 M-61

  1. Mooi geschreven, leest makkelijk weg.. maar om eerlijk te zijn.. ik begrijp het einde niet. Misschien is dat de bedoeling wel. Ik wacht andere reacties af, misschien dat het kwartje dan valt.

  2. Marja zegt:

    Mooie invulling. Is het waar gebeurd of fictie?

  3. fie77 zegt:

    Ik sluit me aan bij meer dan mamma…Ik vind het verhaal heel prettig geschreven en intrigerend, maar ik begrijp de strekking ook niet helemaal…Is de plant gestolen? Het nieuwe en het oude exemplaar zijn identiek toch?

  4. Plato zegt:

    Ik vind het intrigerend geschreven. Helemaal begrijpen doe ik het verhaal ook niet. Het valt me echter wel op dat het exemplaar van de keizer onomschrijfbaar wordt genoemd maar dat het gekregen exemplaar van de Sultan een schat van gegevens oplevert. Wat die volle maan en de dood van de sultan daar mee te maken heeft, weet ik niet. Maar misschien kan Dick dat nog uitleggen.

  5. Harrij Smit zegt:

    Deze ME leest als een heerlijk oud sprookje, maar ook ik begrijp het einde niet. Maar ik herinner me een eerder gastblog van Dick, waarin we vlak VOOR het einde een verrassende ontknoping kregen voorgeschoteld, dus misschien lopen wij straks allemaal met het schaamrood op de kaken omdat we niet goed – of niet tussen de regels door – hebben gelezen.

  6. Een mooi verhaal, maar ook voor mij een beetje mysterieus.. Waar was die plant opeens gebleven?

  7. ria zegt:

    Fascinerend verhaal. Toevallig zag ik vanavond op tv een prachtige geschilderde wand van een botanische tuin uit de oudheid bij een Eenzame Keizer.

    groetjes Ria

  8. koppieop zegt:

    ==Marja: In mijn kronkelend breintje is het waar gebeurd; het kwam er alleen als fictie uit!
    ==Plato: De sterfdatum van de Sultan is een historisch feit. -:) Ik vermeldde het omdat de Volle Maan precies paste in de ons toegemeten 300 woorden.

    Dat het sprookje niet begrepen werd, komt beslist niet omdat er domme kindertjes in de klas zitten, maar omdat ik niet duidelijk ben geweest. Misschien had ik niet moeten spreken van “een nieuw exemplaar”, want het was het enige. Maar, daar ga ik straks over nadenken; nu heb ik het te druk met de uitleg:.
    De bewuste Plant bestond alleen in de verbeelding van het volk – niet in die van hun Keizer, En in dat verre land raakte de keizerlijke gast, tot verbazing van zijn gevolg, gecharmeerd door een struik die precies overeenkwam met “hun” Plant. Wist hij veel van die burgerlijke fantasieën?

    Ben benieuwd of Harrij en MrsT dit ook al dachten, en of voor MeerdanMamma en fie77 nu kwartjes zijn gevallen..
    Veel dank voor de complimenten, vooral.dat het relaas zich prettig laat lezen, – Ik heb het dan ook met plezier geschreven. Dat het vragen opriep, vond ik ook een goed teken!

    Ik wens iedereen goede Paasdagen!

  9. Willie zegt:

    Aha, De Plant bestond dus niet, en daarom stond hij eerst niet in het Namenregister.
    De Keizer zag hem voor het eerst bij de Sultan.
    Ik begreep het pas na de uitleg.😉
    Evenaren komt voor bij de vergelijking van de verzamelingen van de Keizer en de Sultan, en bij de niet bestaande en bestaande Plant.

    Mooi, geheimzinnig sprookje Dick, en heel mooi geschreven.

    • koppieop zegt:

      Ja, zonder uitleg was beter geweest. Jouw reactie deed me goed Willie, want ik doe daar altijd mijn best op – ook in huiselijke correspondentie met vrienden en familieleden. Ik heb wel eens bedacht, liever een makkelijk lezend verhaal dat toegelicht moet worden, dan een relaas over kristalheldere situaties dat wordt verstoord door grammaticale fouten en stijlbloempjes.

  10. ingeding zegt:

    ik las het, nog een keer.. nog een keer hahaha gelukkig klikte ik toen op de reacties, zodat ik het nu alsnog begrijp!
    goede paasdagen ook voor de gastschrijver en voor jullie, plato!

  11. Boem.. het kwartje viel. Dank je voor de uitleg, maakt het verhaal te begrijpen en daardoor nog mooier.

  12. kakel zegt:

    Het verhaal (dat las als een sprookje) heb ik drie keer gelezen. Ik keek en keek wat ik gemist had….
    Maar goed dat ik niet opschrijf hoe ik dacht dat het verhaal afliep, want ik was vast niet al te snugger overgekomen😉
    Evengoed met plezier gelezen!
    groetjes kakel

    • koppieop zegt:

      …met plezier gelezen… Veronderstel ik goed Mirjam, dat het geen 1april-zinnetje was? !
      Heb je mijn wedervraag gelezen? Ik ben benieuwd naar jouw invulling van de afsluiting van mijn verhaaltje. Dick

  13. koppieop zegt:

    Kakel: waarom denk je dat een andere afloop van het verhaal niet snugger zou overkomen? Het was een hersenspinsel, dus ik kon alle kanten uit om te eindigen. Daarom zou ik het best leuk vinden, te horen wat voor slot jij in gedachten had…..-

  14. Ferrara zegt:

    Toen ik hier gisteren las besloot ik over mijn gedachten nog een nachtje te slapen en vandaag nog eens te lezen, nu kom ik met het zout als het ei op is.
    Het eerste wat namelijk bij mij opkwam was : ‘Doet me denken aan de nieuwe kleren van de keizer.’ Zat dus een kern van waarheid in.

  15. Dwarsbongel zegt:

    Het eerste dat bij mij opkwam waren ook des keizers nieuwe kleren, maar dan nog mysterieuzer…

  16. koppieop zegt:

    Mooi! Deze vergelijking met De Kleren van de Keizer was niet in mij opgekomen. Inderdaad; alleen andersom. “Mijn” Keizer zag niet wat het volk zo prachtig vond, hij had er een lange reis naar een ander land voor nodig. En daar was het een plant waar men er niks aan vond!

  17. smijling zegt:

    apart verhaal maar mooie oplossing de kleding van de Kijzer

  18. Corja zegt:

    Ik houd van mysterieuze verhalen, die je gedachten mee op reis nemen. Mooi, sprookjesachtig taalgebruik!

  19. Robbie zegt:

    Wat een prachtige WE-300. Paar keer moeten lezen wat het betekent, en sommige woorden
    zijn erg mooi gekozen. Een verhaal dat me meesleept.

  20. Rianne zegt:

    Met Dank voor de uitleg zit ik nu aan de nieuwe kleren van de keizer te denken…

  21. clair1991 zegt:

    Nieuwe kleren van de keizer idee??? sprookjesachtige invulling dat wel… dankjewel

  22. Melody zegt:

    ook ik heb het verhaal meermalen gelezen en moest ook telkens denken aan ‘de kleren van de keizer’ .. en ook het ‘sprookjes’-gevoel dook in mij op, zoals enkelen hier voor mij ook al meldden

    Mijn associatie was uiteindelijk dat het ‘paradijs’ er voor iedereen anders uitziet, dat geen mens gelijk is en dat dat oké is.

  23. koppieop zegt:

    Dank voor deze associatie met een beroemd sprookje, waar ikzelf niet aan had gedacht en die ik reuze amusant vind! De Nieuwe Kleren van de Keizer zijn nu 178 jaar oud. Zal mijn Keizer’s Plant in 2193 (stél nou even dat het kan, wie zal het nagaan!) ook nog steeds een bezienswaardigheid zijn? –

  24. Jackles zegt:

    Ik voelde me een beetje dommig omdat ik niet in 1x door had wat de clou nu was… maar ik bevind me in illuster gezelschap. Mooi geschreven! Ik ben dol op sprookjes en mysterie. Tot snel!

  25. koppieop zegt:

    @Jackles: Een verhaaltje als dit te moeten overlezen om het te begrijpen, wijst niet op domheid van de lezer, eerder op een gebrek aan duidelijkheid van de schrijver. Die het overgens leuk vindt dat het je de moeite van een tweede poging waard leek! –

Ja, schrijft u maar.....

