Cornelis C: het betere afzeiken.

Cornelis, mag ik iets vragen?
Ga je gang, maar kort want mijn tijd is kostbaar.

Wel, ik heb hier een computerprogramma. Als je daar bepaalde gegevens intypt en er  een vraag aankoppelt, krijg je meteen een uitslag.
Hmpf, ’t Zal wat zijn.  Maar goed, vraag!
Het gaat over dichten.
Hmmm,  daar weet ik toevallig alles van.
Echt waar?
Je zou me gerust een expert kunnen noemen.
Oh, dan dacht ik meer aan Apenstaartje.
Apenstaartje? Neem niet kwalijk zeg, dan ben ik toch WEL even beter hè?
Ach laat maar. Hier komt mijn vraag: Waaraan moet, voor, jou, een klassiek gedicht voldoen?
Het moet van grote schoonheid zijn, natuurlijk.
En?
Het moet beslist rijmen.
Ga door…
Een gedicht moet metrisch in orde zijn.
Metrisch?
Ja, dat snap jij natuurlijk niet. Laat ik het héél simpel zeggen:
Regel 1: pom pom pom pom, pom pom pom pom
Regel 2: pom pom pom pom, pom pom pom pom
Een goede cadans op wiskundige grondslag?
Mmmm, bijvoorbeeld.
Dus niet bam bam en daarna bam bam bam bam bam.
Zoiets ja.
En verder?
Verder moet het ergens over gaan. Bijvoorbeeld:  de liefde, een bepaalde gebeurtenis, een kwinkslag etc. Dan hebben sommige gedichten nog alliteraties, personificaties en…
Bibberaties?
Zullen we het even op niveau houden, Plato?
Ok, maar er komt dus heel wat bij kijken zeg. Is dit het zo ongeveer?
Er is nog veel meer maar voor jou is dit wel genoeg.
Mooi, ik vraag de computer om een gedicht dat bij jouw antwoorden past. Ik druk NU op verwerken.
Ik ben benieuwd.
Even hoor, hij is nog bezig……….. dáár is het gedicht. Nou zo te zien valt daar niets op aan te merken, Cornelis.
Hoezo DAT? Laat zien!!

Denk nimmer na ’t laatste vel
Wie na mij komt, die redt het wel

Wel gloeiende, gloeiende @#$%@$@%%

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in WE-300. Bookmark de permalink .

39 reacties op Cornelis C: het betere afzeiken.

  1. Pingback: WE-300: Kathedraaltje en een nieuw woord | Platoonline

  2. klaproos zegt:

    whaahahhahaha jawel hé plaat,

    ik vind dit leuk,
    ken je die reclame van die man die bij alles zijn iPad pakt, omdat papier zonde is, en hij als hij zonder wc papier zit, de iPad onder de deur door geschoven ziet worden ……
    whoehahahaha, dát vind ik zo’n beregoeie reclame.. mag deze van jou bij🙂
    carnevaleske groetjes

    xxx

  3. staartje zegt:

    Ik ben het nooit eens met Cornelis, maar dit keer wel. dat laatste vel is gewoon sinterklaasrijm gebrabbel. Voor de rest ben ik het niet eens. Gedichten hoeven niet te rijmen. Er zijn prachtige van Michaelis , Kopland en Szymborska en die rijmen niet. Voor de rest is Cornelis weer erg ontactisch. Ik ben geen expert, maar afzeiken hoeft ook niet

    • Plato zegt:

      Staart:
      Dit was het de opsomming van Cornelis. Hij is een zelfverklaarde expert.
      Afzeiken is zijn middle name.
      Dat het Sinterklaasrijmgebrabbel er uit komt is het gevolg van de antwoorden van de meester zelf. Ik (Plato) neem daar natuurlijk afstand van.
      Maar daat heeft Cornelis geen bal mee te maken.

  4. staartje zegt:

    Kijk maar eens bij Pfeijffer. Die nam alle Nederlandse dichters de maat. Hij past helemaal in het rijtje van Cornelis

  5. nou nou……

    Alles dat in theorie klopt, klopt in de praktijk niet altijd.

    Een gedicht is een schoonheid als het vanuit het gevoel komt… en mijn gevoel raakt.
    Dat is mijn visie

    En zo zal ieder er een mening over hebben en dat is juist het mooist want dat maakt veel schrijfwerk des te meer de moeite van het lezen waard.

  6. Plato zegt:

    Cornelis:
    Nou,nou… ik ken heel mooie gevoelens die zeer beroeerd worden vertolkt in gedichten mevrouw Mel. Dat mag ik van Plato ook al niet zeggen maar ik doe het toch. Lekker Puh.
    Het is trouwens alles WAT, niet alles DAT.

  7. ria zegt:

    Ik ben niet in mijn wiek geschoten
    heb hier wel van genoten
    afzeiken is ook klassiek
    iets van vroeger
    nu wordt er afgezeken
    Cornelis zeik maar lekker door
    daar heet je tenslotte Cornelis voor.

    Fijne middag
    Groetjes, Ria

  8. ellyvandoorn zegt:

    Hij is weer karakteristiek raak

  9. Marja zegt:

    Geweldig afgezeken. Waar haal je het allemaal vandaan?

  10. Harrij Smit zegt:

    Leuk zondagmiddaggesprekje, Plato, maar dit gelezen hebbend, neem ik het zekere voor het onzekere en gooi ik mijn gedichten per direct van mijn blog. Voordat die Cornelis van jou mij voor het blog zet.

  11. minoesjka2 zegt:

    Hahahahaha ……….O, heerlijk …….. sorry Cornelis C. maar dat is een computerprogramma met humor.

  12. Meer dan mamma zegt:

    Ik miste Cornelis al. Fijn dat hij weer even langs is geweest. Blijkt dat er over heel veel andere dingen ook te zeiken valt… mijn dank is groot.

  13. kakel zegt:

    Het is jammer dat je dat computerprogramma niet een paar borrels kan laten drinken. Ik ben benieuwd wat er dan uitgekomen was.
    Cornelis dronken voeren, lijkt me trouwens ook leuk. Weer eens wat anders dan azijn😉
    En Staart die bescheiden zegt dat ze geen expert is…
    Heel originele inval, Plaat!

  14. Mrs. T. zegt:

    Hahaha, klasse hoor.😉

  15. Willie zegt:

    Dat tegeltje hangt hier al tientallen jaren op het toilet.🙂

    Wel, daar is toch niets op aan te merken (af te dingen), haha. Behalve dan dat het je niet raakt, een rijmpje, geen gedicht.
    Fijn om Cornelis weer eens te horen, of eigenlijk te lezen.
    Leuke WE-300 Plato, met een grappig einde.

  16. Zo, die heb je goed op zijn nummer gezet Plato… is ie helemaal…!
    Leuke conversatie, dat zeker, ik heb genoten🙂

  17. Op de houten closetrolhouder bij mijn grootouders stond het volgende gedicht

    Hier leert de mens hoe hij moet leven
    Ontvangen niets, doch ruimschoots geven

    Kan meneer Cornelis hier een speld tussen krijgen?

  18. Plato zegt:

    Cornelis C: Hmpf!!

  19. Gezeidegezot zegt:

    Voor de Belgen onder ons:

    Ik stond op de rijmplek en ik dacht
    Nu zou het toch eindelijk eens moeten.
    Maar zie, geen dichtsel viel me in
    ‘K kreeg enkel koude voeten.

  20. Zo zie je maar…lAt het dichten niet aan een machine over.

  21. gewoonanneke zegt:

    Nou ja het is in ieder geval een gedicht dat veelvuldig gelezen is op tegeltjes in het toilet. Daar kan menig dichter jaloers op zijn.😉

  22. ingeding zegt:

    hahaha volgens mij hadden wij vroeger ook zo’n fantastisch gedicht op het toilet hangen. zou nu ook geen overbodige luxe zijn met twee mannen in huis..

  23. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Die ALlerlaatste zin doet mij deugd.
    Herken daar wel wat in.

  24. jeer zegt:

    Plato,

    Dat was rijmen en dichten zonder je hemd op te lichten!

    Ook jeer was hier!
    en nam met veel plezier
    het laatste stuk wc-papier
    een gewaarschuwd mens,
    die telt voor twee
    zoek dus snel een andere wc.

    Groetjes,

    jeer

  25. jokezelf zegt:

    Een van die twee links kan wel weg🙂

  26. Corja zegt:

    Hij is geweldig Plato. Je zette me totaal op het verkeerde been. Het “gedicht” kende ik, maar in deze vorm is het wel erg leuk gebracht!

  27. hanscke zegt:

    Ik mag die Cornelis wel

  28. Mrs. T. zegt:

    Hahaha, heerlijke WE. En dat ‘gedicht’ is een waarheid als een koe.

  29. Cornelis,

    Afgezeken of niet , rijmen of niet,
    Ieder laat het zijne zien,
    De ene voor het laatste vel de ander voor een tien.

    Aan deze leek geen bundel besteed stel voor het eindigd aan iemands reet😀

  30. Geweldige uitsmijter, Plato. Die ging zo, plons, de pot in.🙂

Ja, schrijft u maar.....

