Gastblog van Dick Bär

Enkele dagen geleden kwam Dick op mijn pad. Hij woont in het buitenland, heeft geen eigen blog maar vond het leuk mee te doen met de WE-300. Ik bied hem hier graag een podium want zijn stukje is beslist de moeite waard. Hopelijk willen jullie hem je eventuele likes en reacties niet onthouden.
Plato.
_______________________________________________________________________________

ORDE
Kosmos betekent: orde. De cosmografie leert ons dat alles wat zich in het uitspansel beweegt, zijn eigen afmetingen en proporties heeft, en dat alle af te leggen wegen, cycli en rythmes al sinds vele miljarden jaren zijn uitgestippeld in een bewonderenswaardige harmonie. Maar, net zoals wij menselijke wezens een zekere vrijheid genieten, hebben ook de ruimtelijke constellaties het voorrecht om van tijd tot tijd van de regels af te wijken.

Eén van die variaties, die ons bekend zijn uit het dagelijkse (nacht)leven, is het schouwspel van de vallende sterren, hemellichamen die uit hun baan treden en de weg terug niet kunnen vinden. Een ander voorbeeld is de Aarde zelf, die dikwijls de omwentelingssnelheid om haar as of die rond de zon, versnelt of vertraagt; wij zeggen dan dat de tijd vliegt, of dat hij nooit om gaat.

Kortgeleden hebben wetenschappers zich bezorgd gemaakt over enkele onregelmatig­hed­en die, alhoewel ze niet nieuw zijn, steeds duidelijker worden. Zo is een voordien met het blote oog zichtbaar lichtpunt in het sterrebeeld Orion verdwenen. Ook blijft de aandacht gevestigd op een wisselende intensiteit van het schijnsel van de Poolster. Maar het meest verontrustende verschijnsel is wel dat de Andromeda-nevel onze Melkweg  aan het naderen is, in tegenspraak met de Theorie van het Uitdijende Heelal.

De sterrenkundigen stellen ons gerust met hun uitleg dat in deze onmetelijke ruimte geen sprake is van een dreiging – alhoewel zij toegeven dat wij aan het begin staan van belangrijke veranderingen in onze atmosfeer. Voor geïnteresseerde lezers bestaat een unieke mogelijkheid om deze verschijnselen van heel dichtbij te observeren en de  grondige kennis van experts op hun hoge waarde te schatten. Maar zij moeten er wél snel bij zijn. Er is geen tijd te verliezen, morgen is de projector van het Stedelijk Planetarium misschien al gerepareerd.

Dick Bär

*   *   *

Dit bericht werd geplaatst in WE-300. Bookmark de permalink .

44 reacties op Gastblog van Dick Bär

  1. Pingback: WE-300 voor januari 2015 | Platoonline

  2. beaunino zegt:

    Wat een geweldig leuke WE.
    Bravo Dick!

  3. Marja zegt:

    Wat een originele invulling. Ik voelde de dreiging al hangen. Graag gelezen.

  4. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Ruimtelijk gezien, een mooi gast blog.
    Ben ALtijd zeer geïnteresseerd in het heelal.
    Vermoedelijk heeft dat te maken met ‘what’s in a name’.

  5. Corja zegt:

    Een leuk gastblog. Maar waar is Federico (vermoedelijk door velen als FRederico gelezen….) gebleven? Ik hoop dat je nog vaker gastvrijheid verleent aan deze grote Bär.🙂

    • Plato zegt:

      Corja, Federico is de buitenlandse versie van zijn voornaam. De schrijver gaf aan dat hij onder dit verhaal zijn Europese naam vermeld wilde zien.

  6. Plato zegt:

    Door de deskundigheid die in het schrijven opgesloten ligt, vermoed je hier een wetenschappelijk stuk over sterrenkunde etc. Het eindschot komt juist daarom doeltreffend aan. Toch wel een opluchting dat het allemaal repareerbaar is.
    Prima WE debuut Dick!!

  7. Saar zegt:

    Oh wat een heerlijke invulling en een heerlijk blogje! Mooie wending op het einde😀

  8. Harrij Smit zegt:

    Wat interessant en geheimzinnig en relativerend – en dat allemaal in 300 woorden. Ik doe al enige tijd mee met 120 woorden.nl , maar ga binnenkort ook eens een poging doen om precies 300 woorden uit mijn toetsenbord te persen.

  9. Leuk dat er steeds meer mee (willen) doen met de schrijfuitdaging. Elk verhaal is uniek en de invulling steeds weer verrassend, zo ook bij deze.
    Blogwaardig en ik hoop dat hij vaker te gast komt, of zelf het initiatief neemt een blog te starten.
    Mocht hij zelf de reacties lezen:
    Dick, mijn complimenten met je debuut! Hoop dat er meer komen.

  10. anoniemandal zegt:

    Ben ik even blij dat ik op tijd begonnen ben met het herbloggen, anders was ik natuurlijk weer te laat geweest

  11. anoniemandal zegt:

    Tja Plato, wat vind ik er van? Om je de waarheid te zeggen begrijp ik er niet veel van, vandaar dat ik blij ben dat ik nog op tijd mee kan lezen, in de hoop dat ik het dan zal begrijpen🙂

  12. ria zegt:

    Dick Bär wat een verrassend wetenschappelijk leuk blogje.
    Je zou zo maar een zoon van Grote Beer kunnen zijn.
    Ik wacht tot de projector gerepareerd is dan ze ik het lichtpunt op de Orion terug en kijk weer dwars door de nevelen naar de Melkweg.
    Hou je ons op de hoogte Dick?

    Groetjes, Ria

  13. Greet zegt:

    Reactie van Greet die door technische problemen niet rechtstreeks kan reageren:
    ——————————————————————————————————-

    Hahaha, kan de aarde niet voorgoed langzamer gaan draaien? Dan hebben wij wat meer tijd.
    Leuke invalshoek, met veel humor geschreven.
    http://greetjedewit.blogspot.be/

  14. ♫ Mel☺dy ♫ zegt:

    en ik maar zoeken naar nog een gastblog, dacht al, die Plaat boft….eerst Frederico en nu Dick…. blijken het 1 en dezelfde te zijn…..

    Neemt niet weg dat ik dit verhaal met plezier heb gelezen natuurlijk. En ja ik geloof veel maar ik geloof ook heel veel niet. Ik leef vandaag, nu, in dit moment, en maak me geen zorgen (meer ) om morgen, het moment na nu…. het komt toch zo het komen moet en ik heb het er dan maar mee te doen, mijn taak is dan om er het beste uit te halen en daar ga ik voor

  15. Mooi Dick het heelal blijft boeiend.
    Van mij mogen ze er zoveel mogelijk weg blijven , waarom alles willen onderzoeken of toeristische maanreizen ..Ach ja De Mens onverzadigbaar😉

  16. Ferrara zegt:

    Dick Bär, een nieuwe ster aan het WE-300 firmament. En nu maar hopen dat het geen uit de koers geraakte vallende ster is. In welke stad staat dat stedelijk planetarium?

  17. klaproos zegt:

    oh grote beer dacht ik, alsjeblieft, zolang de tijd ons rest…
    kijken dan maar * uurtje vrij neem*

  18. Mrs. T. zegt:

    Ik wil niet alles weten hoor.

  19. gewoonanneke zegt:

    Wat een mooi verhaal, inderdaad het leek echt wetenschappelijk. Kon alles maar zo makkelijk opgelost worden. Prima debuut.

  20. Willie zegt:

    Haha, je zette mij op het verkeerde been.
    Ik dacht al, voltrekken er zich zulke heftige veranderingen in het heelal ?
    De ruimte blijft een interessant onderwerp, er valt veel waar te nemen.
    Heel goed geschreven, Dick.

  21. koppieop zegt:

    @Corja en @Melody: Mijn doopnaam is FRederick, maar niemand noemt me zo, het is altijd Dick geweest. Na mijn emigratie naar Argentinië bleek de naam onpractisch te zijn, dus maakte ik er FEderico van – zoals ik ook in identiteitbewijs en pinkaarten heet. Vandaar de vermenging – die me doet denken aan de diagnose van een psycholoog: “U heeft een dubbele persoonlijkheid”. Waarop de patiënt rageert: “Nou, daar denken wij heel anders over!”.-

    @Saar: …Mooie wending op het einde… Ik ken een professionele verteller van, voornamelijk humoristische, geschiedenissen die lang niet altijd verrassend eindigen maar die succesvol zijn omdat hij een meester is in het uitspinnen van situaties en in dialogen met de nodige stembuigingen. – Maar een geschreven verhaal is zonder een slot niet áf. Daarover kan ik je later wel eens een anecdote vertellen.

    @plato; @ria: ….de deskundigheid die in het schrijven opgesloten ligt… ha ha! – Ik heb het over verschijnselen die astronomisch denkelijk onmogelijk zijn maar ja. ze gebeurden toch maar toen dat ene radertje vastliep. Inmiddels is het Planetarium hersteld Ria, kijk maar weer eens naar boven op een heldere nacht, zonder lichtpunten om je heen; vergeet niet om diep adem te halen voordat je de Melkweg in je opneemt!

    @Meer dan mamma: Zelf een blog starten, daar heb ik inderdaad over gedacht; wat me ervan terughoudt is de tijd die gaat zitten in de constante pressie van de maalmolen. Als je gelezen wil worden, moet je regelmatig variaties bedenken. En correspondentie bijhouden over reacties. De voldoening moet die moeite entijd waard zijn; daarom hou ik het voornemen in gedachten.

    @greet: Ik deel jouw wens om meer tijd te hebben. Een dag van 36 uren bijvoorbeeld, maar met hetzelfde minimum van 7 of 8 slaapuren.

    @anoniemndal: Wil me aangeven wat je in mijn verhaal niet begrijpt? Ik hoop het dan beter te kunnen verwoorden…

    @roadlaura1969: …waarom alles willen onderzoeken of toeristische maanreizen… Dat verzuchtte ik ook, totdat ik astrofysicos Neil deGrasse Tyson (bekend?) in een lezing of op een forum op die vraag daarop een boeiend antwoord (“het” antwoord denk ik) hoorde geven. Het komt erop neer dat veel nuttige technische toepassingen zijn gevonden (d.i. economische welvaart) dank zij de voortgaande ruimtevaart-techniek, de innovatiecultuur, om steeds verder gelegen grenzen te overschrijden.
    .
    @ferrara: Deze ster zal zijn best doen, op koers te blijven. Het planetarium bevindt zich in het centrum van Des Lezers Woonplaats, EigenLand..-

  22. Marika zegt:

    En ondanks die reparatie zullen het Andromedastelsel en de Melkweg nog steeds op elkaar af ‘vliegen’.🙂 Ach die botsing duurt gelukkig nog wel zo’n 4 miljard jaar, en onze zon houdt het rond die tijd ook voor gezien dus dat wordt een spectaculaire ondergang voor onze planeet.🙂

    • koppieop zegt:

      Met die rustige zekerheid Marika, heb ik de gelegenheid om te overpeinzen wat een hoeveelheid verzamelde kennis van exacte vakken, biologie en welke andere disciplines nog meer, erbij komt kijken om die fascinerende berekeningen van afmetingen, afstanden, tijdruimten te kunnen maken. Ik wou dat ik er meer van kon begrijpen.
      .
      De doorsnede van “onze” Melkweg is 100.000 lichtjaar. Stel dat wij de ontmoeting met Andromeda morgenmiddag gaan meemaken. Zelfs wanneer de Aarde op die maximale afstand ervan verwijderd is, zullen we de botsing denk ik kunnen waarnemen (oei, een verboden WE-300 woord!), maar.zouden we er dan ook iets van merken?

  23. minoesjka2 zegt:

    prachtig eind🙂 inderdaad graag gelezen🙂

  24. kakel zegt:

    Ik houd ervan als mensen/dieren/dingen van regels afwijken. Wat mij betreft geldt dat ook voor het heelal. Eigenlijk houd ik me nooit bezig met de ruimte. Soms lees ik iets over zwarte gaten. Higgs-deeltjes of meteorieten. Kennelijk blijft er altijd iets van de informatie hangen, en dat is met dit blog ook het geval. Wat een originele WE! En heel bescheiden geschreven onder een pseudoniem.
    Ik ben met name te spreken over het positieve eind🙂
    Groetjes Kakel

  25. Plato zegt:

    Kakel, Dick Bär schrijft hier onder zijn eigen naam hoor. Dus geen pseudoniem.

  26. reismeermin zegt:

    Beste Dick Bärm fijne waarnemeningen schotelde je me voor, ik was al bijna op weg naar de plaatselijke sterrenwacht. Helaas de plaats der waarneming ontbrak. Ik geloof wel dat je me op een spoor heb gebracht richting mijn kijk op de wereld. Dank voor de inspiratie..

    • koppieop zegt:

      Waarde Min: De plaats van ‘waarneming’ kon ik niet noemen, het woord mocht immers niet gebruikt worden?🙂

      …Ik geloof wel dat je me op een spoor heb gebracht richting mijn kijk op de wereld…

      Dank voor het aardige compliment. Bedoel je er misschien mee dat je nu meer belangstelling gaat krijgen voor de astronomie? Deze fantasie bedacht ik pas zo’n 30 jaar na mijn enige bezoek aan het Planetarium in Den Haag. Hoop dat het nog bestaat en evenredig is gemoderniseerd, want wat ik af en toe lees en hoor over de astrofysica, wordt steeds adembenemender.

  27. jokezelf zegt:

    Als kind was ik enorm geïnteresseerd in het heelal. Ik verslond alle boeken die in de bibliotheek over sterrenkunde, maan en planeten gingen. Tegenwoordig kijk ik graag naar de sterren, als ze zich tenminste willen laten zien, wat in ons volle, verlichte Nederland niet zo vanzelfsprekend is. Enfin, graag gelezen, en ik hoop dat de projector het zo af en toe blijft begeven, zodat die wonderlijke schouwspelen ook voor toekomstige generaties aanschouwbaar blijven. Leuke WE.

  28. koppieop zegt:

    Dank voor je commentaar, Joke! In de veronderstelling dat jouw interesse – trouwens die van de andere bloggers ook – in het universum ook onverminderd is, geef ik hieronder een link naar een video. Het is geen gemakkelijke stof maar ook niet overmatig moeilijk, en beide sprekers hebben een verstaanbare uitspraak – tenminste, ik heb er aardig wat van geleerd, ondanks dat er alleen ondertiteling in het Engels is.
    Ook weet ik niet hoe bekend astrofysicus Neil deGrasse Tyson is. Hij is actief op het internet, en alles wat ik hem tot nu toe heb horen zeggen, vond ik didactich en fascinerend. Laat me svp weten of het is gelukt. Het bandje is een extract van bijna een half uur, maar alleen al de eerste tien minuten die ik nu even opnieuw heb beluisterd, geven redenen om over na te denken.
    Groet.-

    http://www.youtube.com/watch?v=xRx6f8lv6qc

  29. Dwarsbongel zegt:

    Grappig, ik ben op Facebook “per ongeluk” via een wederzijdse vriend bevriend geraakt met iemand die zich zo’n atrologische naam heeft toegekend, maar die ik nog nooit ontmoet heb, maar toch in dezelfde woonwijk gehuisvest is. Toch hebben we contact en wisselen gedachten uit, zonder directe behoefte elkaar fysiek te ontmoeten. Lijkt op het verhaal van deze WE300…

  30. Dit is echt een materie die me boven mijn pet gaat! Het heelal of het universum of hoe het ook mag heten is zo immens groot, ik kan het niet behappen en/of belopen!

    • koppieop zegt:

      Regenboogvlinder, een reactie naar mijn hart!
      Zou er iemand zijn die deze boeiende materie wél beheerst? Ik vind het al een prestatie, te weten dat veel verschijnselen kunnen worden uitgelegd, en dat er permanent theorieën worden opgeworpen om veel andere fenomenen te kunnen verklaren….

      • Dankjewel… en ik dacht nog, dit zal wel als erg dom of ongeïnteresseerd worden gezien, maar ik ben maar gewoon eerlijk… snap het niet! En inderdaad, die mening deel ik helemaal met je, dat er al zoveel kan worden ‘verklaard’ is al heel bijzonder.

  31. Truus zegt:

    Wat begon als een wetenschappelijk (mogelijk) horrorverhaal, bleek een defect Planetarium. Een meer dan leuk einde.🙂

    • koppieop zegt:

      Truus: Fijn dat dit slot ook jou tevreden stelt. Voor mij was het de aanloop tot het verzinsel. In bewondering naar dat stukje mechaniek van het Planetarium starend, vroeg ik me af wat er zou (kunnen) gebeuren als er een radertje vastliep. Amusant om te bedenken dat één voorspelling genoeg zou zijn om een dreiging te bereiken, de andere waren franje. Laat dat alles nou dertig jaar later precies passen in een WE-300 waar ik nooit eerder van had gehoord! –

Ja, schrijft u maar.....

