Verzet (verhaal waarin niemand dood gaat Marika)

Januari 1945
Neuriënd liep de tienjarige Lotte van school naar huis. Het was winter en het donkerde. Daar bereikte ze het parkje. Ze aarzelde. Het was de snelste weg  maar er waren wel enge schaduwen. Toen dacht ze aan mama die vast warme chocolademelk klaar zou hebben en stapte moedig voorwaarts.
Plotseling stond daar een jongen. ‘Zo Ukkepuk, geef jij je tasje maar hier, anders sla ik je in elkaar,’ siste hij.
Lotte schrok. Toen, in een opwelling, plantte ze haar voeten in de sneeuw, balde haar vuisten en schreeuwde:
‘Weg, smeerlap, of ik roep mijn vader. Hij laat geen stukje van je heel.’
De jongen lachte kakelend. Lotte sloot de ogen.
Toen ze weer durfde kijken was hij verdwenen.

Januari 1975
Koket stapte Lotte uit de tram en… gleed bijna uit over de harde sneeuw. Oppassen, dacht ze en liep voorzichtig door terwijl ze vertederd dacht aan Mark, die de koffie inmiddels wel klaar zou hebben.
Plotseling, toen ze door het parkje liep waarachter haar flat lag, stond daar een verlopen kerel.
‘Zal ik jou eens lekker verwennen,’siste hij en strekte zijn klauwen uit.
Lotte schrok. Toen plantte ze haar voeten in de sneeuw, balde haar vuisten en schreeuwde: ‘probeer het, maar ik ZEG het mijn vader. Die laat geen stukje van je heel.’
De man lachte kakelend. Lotte sloot de ogen.
Toen ze weer durfde kijken was hij verdwenen.
‘Hoe is het mogelijk, mompelde ze, ‘het werkt nog steeds!’

Januari 2015
Traag liep Lotte langs de huizen. Ze moest opletten. Als je op haar leeftijd uitgleed was het met je gedaan. Rillend dacht ze: straks een kop koffie met een koek. Dat heb ik wel verdiend.
Even later liep ze door het parkje dat toegang gaf tot het verzorgingshuis.
Ineens stond daar een strenge, kaarsrechte gestalte. Hij droeg een zwart gewaad en had een vaalgeel  gezicht. In zijn rechterhand had hij een lange stok met iets er aan. Wat, kon ze niet zien in het donker.
‘Uw tijd is gekomen,’ bromde hij ernstig. ‘Komt u met mij mee!’
Lotte wilde haar voeten al in de sneeuw planten toen ze zich bedacht.
‘U denk dat ik op mijn leeftijd nog bang ben? Vergeet het. Hierrrr……’
Vervolgens sloeg ze de gestalte drie keer hard met haar handtas op de schedel waarop hij plotseling onverklaarbaar al kakelend in het grote niet verzonk.
‘Zo doen we dat tegenwoordig,’ zei Lotte en vervolgde tevreden haar weg.

Dit bericht werd geplaatst in verhalen fictie. Bookmark de permalink .

41 reacties op Verzet (verhaal waarin niemand dood gaat Marika)

  1. Corja zegt:

    Dit is weer een mooie, een “echte Plato”. Heerlijk om te lezen. Eerlijk gezegd dacht ik dat in het derde deel Magere Hein zijn rondje door de sneeuw maakte, maar het was gewoon een of andere onverlaat. Vrouwen staan hun mannetje, blijkt maar weer. En Lotte lijkt me een leuk mens. Zou ik wel eens een babbeltje mee willen maken!

  2. ria zegt:

    Hè wat een verrassend mooi einde. Geweldig die Lotte

    groetjes, Ria

  3. kakel zegt:

    Je had me beet! Ik dacht dat ze werd opgewacht door Magere Hein, en die laat zich niet zomaar afschepen. Het doet me deugd dat Lotte zo met haar tijd is meegegaan. Ze dreigt niet langer maar lost het zelf of. Een vrouw naar mijn hart!
    Liefs Kakel

  4. Marja zegt:

    Wat een heerlijk mens heb je gecreëerd, Plato. Dat geeft de burger moed.

  5. Joke Zelf zegt:

    Als ik het laatste stukje lees, denk toch aan Magere Hein, vanwege het kakelend in het niet verdwijnen, maar Hein heeft een zeis en geen stok bij zich, wat wel een opmerkelijk detail is. Toch lijkt het me verstandig dat Lotte zich deze keer niet achter haar vader verschool, want tegen M.H. is geen vader opgewassen. Zij zelf dus wel als goed kind van haar tijd, blijkt. Goed verhaal Plato!

  6. minoesjka2 zegt:

    jou verhaal over lotte tovert een glimlach op mijn gezicht, een vrouw met ballen, daar houd ik van🙂

  7. Rob Alberts zegt:

    Ik hoop dat er steeds meer Lotte’s komen.

    Mooi bemoedigend verhaal

    Vriendelijke groet,

  8. Marika zegt:

    Geweldig verhaal, ik dacht even dat Heintje alsnog roet in het eten ging gooien. Wat een fijn einde Plaat, dankjewel.😉

  9. Ferrara zegt:

    Ik dacht ook aan de Tuinman en de Dood. Kranig wijfje hoor die Lotte. Magere Hein op zijn donder komen.

  10. Mrs. T. zegt:

    You go ‘girl’.😉

  11. geesje zegt:

    Ik heb weer eens genoten, weer eens gelachen, een prachtig verhaal! Ooit komt er een dag dat je je vaders kracht niet meer in den lijve nodig bent omdat de gedachte aan zijn kracht al genoeg is!

  12. Willie zegt:

    Hahaha, ze sloeg Magere Hein op zijn kop !
    Zo doen we dat !🙂
    Tja, op je tachtigste kan je moeilijk je vader nog roepen, die is al gehaald door Magere Hein.

    Een dappere meid, die Lotte.
    Ze wordt vast honderd.🙂
    Leuk verhaal, Plato.

    In het eerste stuk is het woordje ‘in’ weggevallen.

  13. Plato zegt:

    Willie, ’t is echt erg met me. Na vier keer herlezen zag ik pas waar dat woordje in was weggevallen. Nu is het aangepast.

    PS. In België heet magere Hein trouwens ‘Pietje de Dood,’ hoorde ik van Maria. Misschien leuk om te weten.

  14. Margreet zegt:

    Prachtverhaal..met een glimlach gelezen.

  15. Lenjef zegt:

    Onderweg naar het (s)lot

    niet één stervende ziel ontloopt het voorbestemde lot
    hoe mensen er tot het einde mee kunnen leven
    wordt misschien met de paplepel meegegeven
    sommige lui spelen hierdoor soms duivel, anderen god

    Heerlijk verhaal weer, Plato!
    Lenjef
    P.S.
    Pietje de Dood kennen we bij ‘ons’ óók als Magere Hein hoor!🙂

  16. ingeding zegt:

    hahaha de titel alleen al. verhaal waarin niemand doet gaat. zelfs lotte niet! zelfs niet toe het haar tijd was! ^^

  17. klaproos zegt:

    zo * knal* pak aan zegt ze, dat is een vrouw naar mijn hart plato:-)
    geweldig ze laat geen spaan van hem heel,
    zulke vrouwen moeten we meer hebben:-)

    een heel fijn weekend gewenst vanuit een koud nat stormachtig brabant,
    maar wel met een warm hart🙂
    xxx

  18. Appelvrouw zegt:

    Mooi hoe mensen groeien en pas op het laatst van hun leven van zich af durven slaan, zelfs tegen Magere Hein.

  19. Rianne zegt:

    Echt een powervrouw die Lotte..

  20. Meer dan mamma zegt:

    Na jaren de ogen te hebben gesloten uit angst, heeft ze nu de dood verslagen. Dappere dame! Lekker om hier weer een verhaal te lezen, het is te lang stil geweest.🙂

  21. gewoonanneke zegt:

    Ja ze had bijgeleerd en nog geen zin om te vertrekken blijkbaar.. Toch handig zo’n handtas bij de hand hebben.

  22. staartje zegt:

    Lotte als voorbeeld. Wauw

  23. staartje zegt:

    Ode aan de handtas 😚

  24. Saar zegt:

    Het einde gelezen met een glimlach op mijn gezicht. Ik dacht eerst dat ze erin zou berusten, maar dat doet ze niet. Heerlijk stukje hoor!

  25. Anja zegt:

    Geweldig verhaal Plato, die Lotte is een dame met girlpower! Hoop je weer vaak te lezen dit jaar!!

  26. Wauw, wat een ouwe taaie tante! Ze heeft die ‘Pietje de Dood’ toch maar mooi weggestuurd… zij was er duidelijk nog niet aan toe om te verhuizen. Pietje de Dood klinkt inderdaad iets milder op de een of andere manier!
    Ben benieuwd naar de nieuwe WE-opdracht… Ik heb er wel weer zin in🙂.

  27. Ik zou wel zo moedig willen zijn.

  28. jeer zegt:

    Plato,

    Een mooi verhaal over deze kranige “tante”, die er op tachtigjarige leeftijd nog vol tegenaan gaat.

    Groetjes,

    jeer

  29. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Aha, dus magere Hein is te verslaan?
    Dank voor de informatie.
    Misschien heb ik het binnenkort nodig?

  30. Haha, die Lotte! Ik zag in gedachten mijn grootmoeder voor me – die had ook zo kunnen reageren. Uiteindelijk wachtte M.H. haar toch weer ergens anders op, maar dat was inmiddels weer jaren later. Mooi verhaal Plato!

  31. ellyvandoorn zegt:

    Je hebt een lach op mijn gezicht getoverd. En het wordt lichter. Kan ik weer schilderen. Bedankt

  32. Plato zegt:

    Iedereen tevreden zo? Dan kan ik in het volgende verhaal iedereen weer gewoon laten doodgaan.

  33. Zo zij ontsnapte aan de Magere Hein,goed zo Lotte !

  34. hannekelive zegt:

    Mooi!!
    Dat is pas het heft in eigen handen nemen!

Ja, schrijft u maar.....

