Gedenken

Beste Ferdinand,
Wat kan ik anders doen dan je deze virtuele brief schrijven?  Je onverwacht verscheiden heeft me immers niet alleen geschokt maar ook belet tijdig afscheid te nemen  van mijn beste vriend.

We weten allebei dat je een man van bewuste risico’s was. Als alle vakantieorganisaties een negatief reisadvies voor Egypte gaven, boekte jij vrolijk een vlucht naar Cairo. Toen wij samen in Napels waren, moest jij beslist die wijk, bekend om zijn verregaande criminaliteit, bezoeken. En weet je nog van Bagdad? Niemand haalde het in zijn hersens om juist op dat tijdstip naar die bestemming te reizen, JIJ wandelde daar doodgemoedereerd over een drukke markt en genoot van de gezelligheid in dat volle koffiehuis.
Vorige week nog boekte jij die vlucht, waarvan je wist dat hij over oorlogsgebied voerde. Natuurlijk adviseerde ik je hartstochtelijk een langere, veiliger reisroute te kiezen.  Ik riep dat het belachelijk was dat er nog steeds maatschappijen waren die, om kerosine uit te sparen, bewust de gevaarlijke weg namen.  Weer zweeg je grijnzend, precies zoals je al die jaren mijn vermaningen onbezorgd weglachte.

Ooit zei je:  ‘Frank , een mens moet ergens aan doodgaan.  En tot die tijd moet je LEVEN.’ Ik zag je ogen schitteren van ondernemingslust en in mijn hart was ik een beetje jaloers omdat ik maar al te  graag wilde zijn zoals jij. Maar ik besefte ook dat ik dat, hoewel jij er altijd zonder kleerscheuren van afkwam, nooit zou kunnen.

Nu je er plotseling niet meer bent (die barre werkelijkheid begint langzamerhand door te dringen), realiseer ik me dat wij nooit die wonderlijke speling van het lot, die ervoor zorgde dat jouw leven abrupt eindigde door een stomme struikeling over een stofzuigersnoer,  kunnen bediscussiëren.
Maar jij zou beslist hard om zo’n toevalligheid gelachen hebben.

Voor altijd in mijn gedachten.

Frank

 

 

 

 

 

 

Dit bericht werd geplaatst in WE-300. Bookmark de permalink .

31 reacties op Gedenken

  1. Pingback: WE-300 het woord voor juli | Platoonline

  2. Rob Alberts zegt:

    Treurig dat het juli-woord opeens zo realistisch is geworden.
    Deze ramp zal nog lang na klinken.

    Bezorgde groet,

  3. ria zegt:

    Die zin ; Een mens moet ergens aan dood gaan en tot die tijd moet je LEVEN.
    Hier zou ik aan toe willen voegen. Als iedereen voor iedereen het leven de moeite waard maakt om te leven, kan iedereen LEVEN.

    Bij mij zou het niet zo gauw de stofzuigerslang zijn ,maar oh…. die drempels.
    groetjes, Ria

  4. Marja zegt:

    Zeer realistisch. Ik mag die Ferdinand wel. En een snoertje geeft iets minder ellende …….

  5. Margreet zegt:

    Ja ik mag die Ferdinand ook wel, alles in het leven is onvoorspelbaar, al is het misschien toch wel verstandig je hersens te blijven gebruiken he . Mijn vader die altijd zo voorzichtig was..pas op dit en pas op dat.. kwam om door onvoorzichtigjeid van een ander.. je kunt niet alles voorkomen.

  6. beauninoblog zegt:

    Leven, maar ondertussen je gewone boerenverstand blijven gebruiken.
    Al wordt het relativeren wel steeds lastiger.
    Wat een mooie Plato!

  7. Je weet er weer een verrassende draai aan te geven.
    Al lezend denk je dat Ferdinant in het vliegtuig zal maar nee, een stofzuigersnoer.

  8. Corline zegt:

    Heel sterk, Plato. Ja, ik ben het met Ferdinand eens: voor je dood gaat, moet je leven. Alleen, soms zit onze Calvinistische opvoeding in de weg… Niet Memento Mori, maar Carpe Diem!

  9. corry zegt:

    Wat een geweldig, ingeleefd blogje. Daar laat ik het even bij. Slik….

  10. Meer dan mamma zegt:

    Vandaag bij het woordje gedenken dacht ik gelijk aan deze vreselijke ramp. Dat valt met geen woord te beschrijven, jij hebt het wel kunnen doen. Er staat geen fictie of non fictie bij.. ik hoop op het eerste.

    Geniet van het leven met volle teugen, maar houd je voeten op de grond.

    • Meer dan mamma zegt:

      Pffff… fijn dat er nog even op de stofzuigersnoer wordt gewezen, had het gelezen, maar was niet binnengedrongen. Toch gaat mijn gedachten uit naar de gene die wel een dierbare hebben verloren bij die ramp.. maar voor nu ben ik opgelucht… fictie dus!

    • Plato zegt:

      Gewoon fictie hoor, MdMama🙂

  11. Rianne zegt:

    Prachtig blog vol wijsheid en met een verrassend eind… Ook ik zag Ferdinand met vliegtuig en al naar beneden komen..

  12. ferraravictoriene zegt:

    Wat een bijzondere WE, met een verrassend slot.
    Een ongeluk zit in een klein hoekje klinkt bij die vreselijke ramp belachelijk, maar bij een stofzuigersnoer past het wel.
    Ik ben ook voor pluk de dag. Morgen kan er niets meer te plukken zijn.

  13. Corline zegt:

    Plato, het lag wel een beetje voor de hand, misschien, maar mijn bijdrage is ook in briefvorm. Heb nog een dag getwijfeld of ik hem wel zou plaatsen, na jouw brief. Toch doe ik het, op deze rustige avond na een warme dag……
    http://ajroc.wordpress.com/2014/07/19/de-woorden-vinden/

  14. Mrs. T. zegt:

    Je WE eindigt anders dan dat ik dacht. Maar voor de rest: verstandige woorden.

  15. gewoonanneke zegt:

    Ja dit verhaal doet me denken aan wat een moeder mij vertelde. Haar zoon (een vriend van mijn zoon pas 26 jaar oud) was omgekomen bij een auto ongeluk. Daarvoor was hij uitgezonden geweest naar Afghanistan. Ik was zo blij dat hij dat overleefd had, vertelde ze me en dan krijgt hij dicht bij huis een auto ongeluk op de snelweg en is in een klap dood. Heel triest dit soort dingen.

  16. Willie zegt:

    Ja, je weet het nooit, je kan uitglijden in de badkamer en verkeerd terechtkomen.
    Diep tragisch dat er in één klap 298 mensen te gedenken vallen, door zo’n achterlijke actie.
    ( Het uit de lucht schieten ).

    LEVEN kan op verschillende manieren, niet iedereen moet zo nodig naar Bagdad.😉
    Originele WE-300 Plato, het onderwerp (de vliegramp) was een beetje te verwachten, maar de uitvoering is heel verrassend, evenals het einde.
    Mooi geschreven.

  17. Leven is meervoud van lef…zal Ferdinand aanvullend gedacht hebben…
    En ja…als je je door angst moet laten regeren dan is niet alleen het einde zoek maar ook de zin van het leven, laat staan alle kansen die je krijgt aangereikt om van iets te ‘genieten’ en dan laat passeren.

    Bij het lezen van jouw WE schoten diverse, toepasselijke, spreekwoorden door mijn hoofd,
    met als afsluiter, ongeluk zit in een klein hoekje.

  18. minoesjka2 zegt:

    Nou Plato, stiekum ben ik ook wel een beetje jaloers over Ferdinand’s lef!! Mijn overleden vriendin daagde me daar vaak toe uit, en nu moet ik mezelf uitdagen ……….. wat veel moeilijker is.
    Maar steeds als ik indut, zijn er herinneringen aan, zoals deze.
    Bedankt voor je verhaal, met ingedachte hoeveel vrienden/familie dit soort brieven nu zullen schrijven😦

  19. Trees zegt:

    Wat een mooie WE Plato! Soms kan de dood je inhalen terwijl je er nog helemaal niet aan toe bent… Stom snoer!

  20. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    En bij beide zat er een ‘buk’ in het verhaal

  21. Dwarsbongel zegt:

    Een absurde draai aan de realiteit, die de actualiteit relativeert? Ik ben in gedachten steeds bezig met het contrast tussen het door een idiote, fatale miskleun neerschieten van een passagiersvliegtuig en het elkaar systematisch proberen te vernietigen, zoals rondom de Gazastrook: zijn al die vrouwen en kinderen Hamas-terroristen?

  22. ellyvandoorn zegt:

    Ja wat moet ik hier weer van zeggen. Soms ben ik met stomheid geslagen door jouw subtiele creativiteit, woordkunst en levendige fantasie gebaseerd op de werkelijkheid.

  23. ellyvandoorn zegt:

    OT volgens mij heb je alleen naar de foto gekeken. Begrijpelijk dus, maar het gaat om de muziek.

  24. Lenjef zegt:

    Soms hangt het leven aan een dunne draad

    sommigen
    hangen zwierend
    om den brode in een circus aan trapezen

    zonder opvangnet
    het verhoogt de pret

    anderen sterven
    omdat ze
    van een verkoudheid niet kunnen genezen

    Ja, de levensweg heeft soms rare bochten, Plato.
    Een knap verhaal!🙂
    Lenjef

  25. Rebelse Huisvrouw zegt:

    O, wat is deze weer leuk!!!!! Ik zag het niet aankomen. Wat een heerlijke twist. Je denkt constant tijdens het lezen: ‘ja ja, wat vreselijk, wat een ellende’ en opeens denk je: ‘HUH????’ Heerlijk!

  26. jokezelf zegt:

    Wat een goed verhaal; actueel maar toch met een twist. Een echte Plato!

  27. perikelen zegt:

    Nu is het stil….en krijg ik thuis de krant…2 mensen die ik ken deze week overleden….#poeh #heftig weer…. Alles goed bij jullie Willem? X

  28. Eerst dacht ik aan die vliegramp, maar gaandeweg dacht ik, er komt vast iets heel ‘onbenulligs’ en ja hoor, een stofzuigersnoer.😉

Ja, schrijft u maar.....

