Zwijm op Zater: klote Hollanders

Toen ik van de week het liedje zag, wist ik meteen: dit is iets voor Zaterdag.
Sommigen worden er kwaad om, ik vind het leuk.
Sommigen storen zich aan het taalgebruik, ik zeg: kijk daar overheen.
Sommigen zeggen: ze heeft ongelijk, ik zeg: kijk naar die prachtige emotie en naar dat jeugdig enthousiasme.
Sommigen klikken het ongeïnteresseerd weg, ik zeg: kijken en helemaal uitluisteren.

Hier komt Nina. Verder commentaar van mij is overbodig.

UPDATE
Maria zegt (en zij weet want ze is Spaanse) dat de vertaling veel grover is dan het 
origineel. Dat je die woorden eigenlijk niet zo letterlijk moeten vertalen. 

Als ze bijvoorbeeld in Spanje heel fel zeggen ´Coñjo´ dan bedoelen ze geen schuttingwoord.
Het is een emotie die je beter kunt vertalen met ´verdorie nog aan toe.´ 

Dus als dat meisje zingt: chinchar a tu Madre bedoelt ze eigenlijk
niet anders dan:
´ga je moeder lastig vallen.´

Het is echt iets voor de media om daar wat meer spectaculairs van te maken.

 

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

33 reacties op Zwijm op Zater: klote Hollanders

  1. Frans zegt:

    Geweldig om je frustratie om te zetten in zo’n overtuigende performance. Thanx.

  2. Marja zegt:

    Het mag van mij iets minder grof en dan is het liedje best te pruimen.

  3. Rianne zegt:

    Ik ben het al op meer plaatsen tegengekomen. Om heel eerlijk te zijn ben ik het hele opgeklopte social media gedoe rondom het WK meer dan zat. Ik hoef geen plaatjes meer te zien van een vliegende Van Persie, Van Gaal als God etc. En ook hier kan ik niet warm voor lopen al heeft het meisje wel iets met haar eigen creativiteit gedaan en is zij niet het ene na het andere ‘gevonden’ plaatje aan het doorlinken.

  4. Trees zegt:

    Ik vind het grappig dat zo’n meisje daar zo mee bezig is, maar het mag inderdaad wel iets minder grof… Fijne zwijmelzaterdag Plato!

  5. Ach ja…brood en spelen.
    Ik heb zelfs de wedstrijden niet eens gezien. Ik hou gewoon niet van voetbal kijken en zuipende schreeuwende jankende voetbalfans…in juichpakken oranje pruiken feestjurkjes en weet ik veel wat nog meer.
    te nuchter vrees ik😉

    Gr Bibje
    Fijn weekend!!!

  6. Boentsjoek zegt:

    Prachtlied; niks te zwijmelen….kankeren!!!!!!
    En dan, vanavond…………………..JUICHEN!!!!!!!!!!!!

  7. gewoonzoalsikben zegt:

    Met het voetbal gebeuren heb ik zelf niets ,wel moet ik lachen om al de gekte er omheen! En die tekst ,ach ik hoef niet te luisteren of te lezen als ik niet wil zeg ik maar zo !
    Groetjes Elisabeth

  8. Vlasje zegt:

    Ik zie de humor er wel van in. Leuk gedaan door zo’n klein grietje. Leuk dat je het plaatst.

  9. beauninoblog zegt:

    Sluit me aan bij Vlasje.

  10. Melody zegt:

    ik zag het van de week op tv….. had er diverse gedachten bij. En ach ja de media…. net zo’n zielig kliekkie als al die idioten die zich druk maken om 1 bal… ipv dat ze zich druk maken om het geld dat er mee verspild wordt dat vele malen ontelbaar vaker beter besteed had kunnen worden.

  11. We hebben hier in Spanje moeten glimlachen om deze clip. We zien het als een ‘broma’. Een kern van waarheid, maar per saldo zijn die Tortillas heerlijk naar huis gestuurd en daar ging het toch om.
    Saludos tanto para ti como Maria desde Los Boliches Costa del Sol.

    P.S. En vanavond ga jij toch samen kijken? Eerst België tegen Argentinië en dan Nederland tegen Costa Rica

  12. Marika zegt:

    Ik kende het al van facebook en tv zelfs, er is inmiddels ook een tegenreactie gekomen van een Nederlands meisje.😉

  13. Rob Alberts zegt:

    Het 15-jarige meisje spreekt mij aan met haar emotie.
    Het veel oudere Nederlandse meisje lift mee op de hype.

    Het voetballen gaat langs mij heen, maar de emotie beleef ik wel mee!

    Vriendelijke groet,

  14. reismeermin zegt:

    Ik luister heb er nu voor het eerst naar geluisterd, tja en waar er gewonnen wordt is er ook een verloren. That’s all in the game…

  15. Ze zingt wel met gevoel hahahaha vol met liefde over het Spaanse elftal en vurig bij het “apen elftal”.

    Ik heb genoten want ook ik zie Robben niet graag.

    Maar hup holland hup vanavond🙂

  16. ellyvandoorn zegt:

    Grappig Plato.
    Ik ga vanavond weer zoals gewoonlijk met een heel dubbel gevoel kijken. Natuurlijk hoop ik ook dat ze weer winnen. Maar die van Gaal daar heb ik niet zoveel mee. Op dit moment valt hij wel mee. En dan die jongen die ze een gebroken ruggewervel hebben getrapt.
    Het blijft voor mij een dubbel plezier dat vaak negatief uitpakt. En dat ligt niet aan het spelletje maar aan de spelers.

  17. klaproos zegt:

    hey plaatje,
    ik snap dat er frustraties rondwaren in spanje, maar om daar nou zo grof over te zingen,

    het spijt me, ik hou daar niet van…

    dag plaat,
    xxx

  18. Leuk om te zien hoe het meisje de frustraties van zich af zingt. We moeten het allemaal niet zo serieus nemen.

  19. Frederique zegt:

    Geweldig!!! Echt leuk. Prachtig dat je dit geplaatst hebt. Ik had een klein stukje gehoord, nu de heel versie.

    Liefs Frederique

  20. gewoonanneke zegt:

    Ik vind het echt heel leuk dat nummer van dat meisje met die emotie. En die vertaling, had er al zo’n idee van hoewel ik geen Spaans ken, dat het een beetje opgeklopt was. Wel leuk een keer de hele versie te zien. Op FB kwamen steeds maar stukjes langs..

  21. Plien zegt:

    Ik heb genoten van dat meisje! Je moet het leven niet serieus is nemen, is maar voetbal! Ben een beetje WKmoe geworden.

  22. jokezelf zegt:

    Tja… ik kan me er niet zo druk om maken. Houd niet van voetbal.

  23. Willie zegt:

    Had al een stukje gezien in het NOS journaal, en ik ben blij dat de vertaling niet zo grof is als de vertaling van de NOS, het valt me van ze tegen dat ze meedoen met de sensatieverslaggeving.
    Kan me de frustratie van het meisje goed voorstellen, ik vond het ook sneu voor de Mexicanen.
    Maar dat is sport.
    Zij komt er wel, hahaha.

  24. Petr@ zegt:

    Zoals alles rond het voetbal wordt ook dit weer erg opgeklopt.
    Moet dit in het Journaal????

  25. jeer zegt:

    Plato,

    Nu de volgende over Krul, die grote Nederlandse knul ;-)!

    jeer,

  26. Haha, wat een leuke zwijmel. Ik vind het knap van dit meisje. Het lijkt zo uit de losse pols te komen! Grof? Dat blijkt dus ook wel weer mee te vallen, als we Maria mogen geloven.

  27. ingeding zegt:

    och man dat gedoe om een potje voetbal. het is aan mij allemaal niet besteed. ik hoop wel dat ze winnen, want dan heeft m’n vriendin d’r tv gratis en trakteert ze. ^^

  28. Plato zegt:

    Allemaal bedankt voor jullie reacties🙂

  29. hanscke zegt:

    Ach ik was op vakantie en ik heb alles op een hele verre afstand meegemaakt. Toch vind ik het wel leuk om dit, vanuit dit gezichtspunt te zien.

  30. Dwarsbongel zegt:

    Nou ja, Plato, als Coñjo geen schuttingwoord is, waarom weigert elke online-vertaaldienst het dan te vertalen?

Ja, schrijft u maar.....

