Angst

Er was eens een kogelrond mannetje met verschrikkelijke angst voor de dood.  Deze was nergens op gebaseerd maar zo aanwezig dat het dagelijks ter sprake kwam. Zijn vrouw had uit zelfbehoud een pantser van jewelste ontwikkeld.
‘Ik voel me vandaag niks lekker.’
‘Ga maar naar de dokter.’
‘Durf ik niet. Stel dat ik wat heb. Dat ik binnenkort…’
‘…dood ga? Pff, ze willen je hierboven niet eens. Ze denken, laat hem maar lekker bij zijn vrouw. Bij MIJ dus!!’
‘Maar, het kan toch? Ik voel overal steken.’
‘Vind je het gek? Man, je bent een TON. Vermager!!
Maar hij luisterde nooit, haar compassie versleet gaandeweg en de relatie verschrompelde tot een wrang automatisme.

Op weer zo’n dag mompelde hij: ‘Als ik minder eet en terugval van 120 kilo naar 60, halveert misschien ook mijn angst.
Hoopvol begon hij te lijnen. Langzaam daalde zijn gewicht en op een dag was hij 60 kilo.
Maar zijn angst bleef.
Na een tijdje had hij de ultieme oplossing. Op een ochtend miste zijn vrouw hem in bed. Tevergeefs werd naar hem gezocht.
Drie maanden later was hij terug… in een rolstoel, zijn linkerbeen keurig verpakt in een kistje.
‘Wwwat, hhhoe…’ stamelde ze.
‘Ik bespaar je de details,’ antwoordde hij. ‘Het basisidee is: ‘met maar één been is er minder om doodsangst voor te hebben. Goed hè?
‘Je bent hartstikke gek,’ brulde zijn vrouw. Het hielp niets.
Ze begroeven het been in de achtertuin.
Twee maanden later stierf zijn vrouw van wanhopig verdriet.
‘Kijk nou,’ kermde het mannetje. ‘De dood is nabij. Snelheid is geboden.’
Enkele maanden later begroef hij ook zijn rechterbeen en nam een verzorgster om tegenaan te zeuren.
Alleen… die angst.
Na een halfjaar waagde hij een vervolgstap. Hij was rechts, dus zijn linkerarm had hij nauwelijks nodig. Eenmaal weer buiten in zijn rolstoel, zag hij hoe men hem nakeek. Hij beschouwde het als bewondering en glimlachte als een heldhaftig slachtoffer.

Op zijn 70e was hij nog slechts hoofd en romp. Er kon écht niets meer af.
En zijn angst was groter dan ooit.

Op een warme dag hing hij in zijn rolstoel in de tuin wat te soezen. Plotseling zag hij een vreemdeling bij de heg.
‘Gaat het?’ vroeg deze belangstellend.
‘Beetje heet,’ zuchtte het mannetje. ‘God, wat zou ik graag een pilsje pakken.’
‘Dat kan,’ fluisterde de vreemdeling. ‘Kom, dan vatten we er een. Ik help je.’
‘Wil ik dat?’ vroeg het mannetje argwanend.
‘Ik denk het wel,’ antwoordde de vreemdeling. Even raakte hij het mannetje aan.
‘Goh, ik ben weer compleet, dank je,’ zei deze verwonderd. ‘Is dat nou alles?’
‘Meer is het niet,’ glimlachte de vreemdeling.
En toen gingen ze een hemels pilsje pakken.

Plato 22-6-2014
Dit bericht werd geplaatst in verhalen fictie. Bookmark de permalink .

40 reacties op Angst

  1. Corline zegt:

    Plato, ik ben zo benieuwd wanneer jouw eerste verhalenbundel uitkomt! Wat je broer deed met verf, doe jij met woorden. Het is een grandioos verhaal, ik werd er totaal in meegesleept. En het bizarre einde zag ik in de verste verte niet aankomen. En dan zit er natuurlijk ook nog diepte in en een moraal. Klasse!

  2. corry zegt:

    De dood is niks om bang voor te zijn. Misschien wel voor de manier waarop. Lijden voor de tijd, daar zou ik bang voor zijn, maar dat heb ik ook al meegemaakt. Bij dat kogelronde manneke moestik aan dat figuur van autobanden denken. O.T. ik zou je duim wel eens willen zien.

  3. Margreet zegt:

    Een prachtig sprookje!
    Angst kan rare dingen doen met een mens..het is triest.

  4. Boentsjoek zegt:

    Een kleine duizend jaar geleden dichtte Omar Khayyám als volgt:

    Stel ’t leven één voortdurend feest – en dan?
    De laatste dag breekt eindelijk aan – en dan?
    Stel uw geluk op volle honderd jaren,
    En nog eens honderd jaar daartoe – en dan?

  5. Plato, wat Corline zegt waren mijn gedachten!
    Ik hoop toch zo dat angst van mijn ouders een beetje afneemt, ze verlangen zo naar de bekende verlossing. en ik? Ik kijk er naar en sta er bij, pff!

  6. Marja zegt:

    Wat een fantasie! Griezelig, bizar en toch spoken dit soort dingen door het hoofd van een enkeling. Arme vrouw …..

  7. Petr@ zegt:

    Een mens lijdt het meest …..

  8. gewoonanneke zegt:

    Het is een manier om van je angst af te komen. Maar of het dé manier is……. Ook angst is eigenlijk een soort ziekte. Ik heb ook wel hypochondrische trekjes moet ik bekennen. En soms als ik iets voel en alleen ben dan wordt het ook wel eens meer dan het is. En het laatste stukje hoop ik dat het zo zal gaan, zo rustig en zonder angst…….. Een prachtig verhaal trouwens.

  9. Hij had een sterk hart… met zoveel angst en toch nog zo oud worden. Zijn gedachten zijn bizar, logisch te verklaren. Zo bang voor de dood, zo blij met de dood. Dat had hij eerder moeten weten.

  10. Rianne zegt:

    Prachtig verhaal weer. Ik sluit mij bij de mensen die op je bundel zitten te wachten aan. Dat gaat een bestseller worden.

  11. Een hemels pilsje😀
    In de hemel is geen bier, daarom drinken ze het hier.
    Moedig moet je zijn! Wat een geweldig en onvoorspelbaar eind.

  12. Mrs. T. zegt:

    Ik vind de dood ook akelig. Of vooral het idee dan alles te missen hier. Dat lijkt me zo erg. En er niet kunnen zijn bij alles wat de meiden meemaken.

  13. Rebelse Huisvrouw zegt:

    Heerlijk verhaal. In het begin dacht ik even: hee, dit gaat over mij, maar gaandeweg zag ik dat de angst van de man toch nog net iets groter was. Ja, het is waar: de mens lijdt het meest etc. etc. Het idee dat het zo zou gaan als jij het omschrijft, zo rustig en kalm, is wel weer een prettige gedachte. Misschien moet ik me daar wat meer aan vasthouden😉 Het was weer genieten Plato!

  14. Willie zegt:

    Haha, dit verhaal is te bizar om serieus te nemen.😉
    Eigenlijk een heel grappig luguber verhaal.
    Maar normaal zou iemand beter therapie kunnen volgen, dan zijn armen en benen afhakken.

    Was hij daar nu zijn hele leven zo bang voor geweest ?
    Rustig in zijn rolstoel in het zonnetje heengegaan, en daarna een (letterlijk en figuurlijk) hemels pilsje pakken.🙂

    Was zijn vrouw wel zo verdrietig ? De relatie was niet goed meer, toch ?
    Als ze zo wanhopig was, dan had ze beter weg kunnen gaan.😉

    Leuk en spannend geschreven Plato, ik zat op het puntje van mijn stoel.

    • Willie zegt:

      Ik zie dat maar weinig mensen het ook grappig vinden, misschien komt het omdat ik niet angstig ben voor de dood ?
      Angst voor de dood is wel een serieus onderwerp, natuurlijk.

  15. vlasje zegt:

    Ook een liefhebber van Belcampo?

  16. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Een ECHTE PLATO!
    Man hoe verzin je het?

  17. jokezelf zegt:

    Geweldig verhaal Plato. Waar angst al niet toe kan leiden. Hoe kóm je erop dat iemand uiteindelijk alleen nog een hoofd heeft en dan heel gemakkelijk meegaat met de dood die hem een pilsje aanbiedt. Luguber! Doet me een beetje denken aan de Tuinman en de dood van P.N. van Eyck. Ook zo’n man die van angst zijn dood tegemoet ging, maar net even anders😉. Je kent het vast wel

    Een Perzisch Edelman:
    Van morgen ijlt mijn tuinman, wit van schrik,
    Mijn woning in: “Heer, Heer, één ogenblik!
    Ginds, in de rooshof, snoeide ik loot na loot,
    Toen keek ik achter mij. Daar stond de Dood.
    Ik schrok, en haastte mij langs de andere kant,
    Maar zag nog juist de dreiging van zijn hand.
    Meester, uw paard, en laat mij spoorslags gaan,
    Voor de avond nog bereik ik Ispahaan!” –

    Van middag (lang reeds was hij heengespoed)
    Heb ik in ’t cederpark de Dood ontmoet.
    “Waarom,” zo vraag ik, want hij wacht en zwijgt,
    “Hebt gij van morgen vroeg mijn knecht gedreigd?”
    Glimlachend antwoordt hij: “Geen dreiging was ‘t,
    Waarvoor uw tuinman vlood. Ik was verrast,
    Toen ‘k ’s morgens hier nog stil aan ’t werk zag staan,
    Die ‘k ’s avonds halen moest in Ispahaan.”

  18. Het is de Angst voor mij niet waneer maar hoe !
    Gelukkig weten we dat (nog) niet en moge het lang wegblijven .

    Mooi omschreven klagende mensen hebben tijd van leven en de levensvreudige zijn de eerste die de lepel afgeven😉

  19. ria zegt:

    Heb geen angst en geen nood
    eens komt toch de dood
    Eerlijk Plaat de beste verhalenverteller ben jij en ik hoop nog héééééél lang.

    groetjes, Ria

  20. De tuinman en de dood, dat is waar ik ook meteen aan moest denken bij dit verhaal
    Je verteld het weer prachtig Plaat .

  21. Melody zegt:

    ijskoud en subliem tegelijk….. ik ken ook iemand die nu worstelt met een panische angst nu de dood dichterbij komt….. verlammend, net als jou verhaal hier!

  22. minoesjka2 zegt:

    Geweldig weer geschreven zeg!!
    En ja, ik denk dat we allemaal wel eens bang zijn, meestal voor het onbekende, maar ……… als je het laat overheersen, zoals deze man, zie je niet wat voor mooie dingen er vandaag gebeuren. Blijf je zitten en kijk je nooit meer over die muur heen, zo zonde van je leven!!

  23. ellyvandoorn zegt:

    Plaat dat kan toch niet. In de hemel is geen bier en daarom drinken we het hier.
    hahaha

  24. Nannie zegt:

    Tja een prachtig stukje schrijven…mijn complimentjes rollen door uit mijn mond ….subliem

  25. Het leukste is eigenlijk dat het een open eind heeft. Zo’n snelle, pijnloze dood (wie tekent er niet voor?) en komt het nou omdat hij alles heeft laten afzetten, of was het anders ook gebeurd?

  26. Willie zegt:

    Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag, Willem !
    Ik hoop dat je een fijne dag hebt.

  27. Marika zegt:

    Prachtig verhaal weer en ik hoop dat je nog heel lang mag blijven schrijven. Van harte gefeliciteerd, hiep hiep hoeraaa!!!😀

  28. Wat een bizar verhaal heb je geschreven Plato. Maar wel razend knap.🙂
    Van Harte Gefeliciteerd met je verjaardag. Hoop dat je geniet van deze (deels) zonnige dag.🙂

  29. beauninoblog zegt:

    Knap verhaal Plato. Ik ga het vast nog herlezen. Ja, waar blijft je bundel, goeie vraag!

  30. Trees zegt:

    Heel knap beschreven, ik leefde helemaal mee! Mensen kunnen echt gekke dingen gaan doen door angst! Ik ben niet bang, alleen zou ik het vreselijk vinden vroeg te overlijden omdat ik nog veel te veel te doen heb en mee wil maken!

  31. Trees zegt:

    Oh en alsnog gefeliciteerd met je verjaardag, zag bij Ria een berichtje speciaal voor jou!

  32. gefeliciteerddddddddddd met je verjaardag, nog vele jaren in liefde geluk en gezondheid erbij en bovenal jichtvrij.

  33. Plato, van harte met je verjaardag! Ria was zo aardig op het op haar blog te zetten🙂
    Ik wens je een gezond en opgetogen nieuw levensjaar.
    Een verjaardagsknuffel van Kakel

  34. reismeermin zegt:

    Van harte gefeliciteerd nog met je verjaardag Plato! Enne tja de dood, mmm soms heel blij mee, bang voor, boos op. En toch zoals mijn vriendin dit weekend zei, als ik morgen dood ga dan was het leven prachtig en precies op mijn lijf gesneden..

  35. Geweldig verhaal Plato. Beetje luguber met een onverwacht einde. Chapeau!
    Beetje Roald Dahl.

Ja, schrijft u maar.....

