ZOZ: John en Yoko

Op een zomerochtend in 1980 werd Yoko Ono wakker met een lied. Meteen belde ze John, die op Bermuda verbleef, om het voor te spelen.
Het was een liefdesliedje dat de manieren omschrijft waarop je van iemand kunt houden Ze zong het met haar karakteristieke, breekbare stem en John vond het prachtig.
Die avond zag hij op TV een film waar het gedicht Rabbi Ben Ezra van Robert Browning in voor kwam. Dit gedicht én het lied van Yoko, inspireerden hem onmiddellijk tot het schrijven van een prachtige song, een van zijn laatste zo zou later blijken.
Wie kon toen weten dat hun liefde nog maar zo kort zou duren?

John en Yoko maakten plannen om Johns nummer zodanig te arrangeren dat het in kerken gespeeld zou kunnen worden bij bruiloften. Aanvankelijk zouden beide nummers verschijnen op de LP Double Fantasy (waarop beiden beurtelings zingen), maar dit album moest voor de kerstdagen af en dus besloot men ze te bewaren voor een latere LP.

Toen kwam die gewraakte dag in december 1980 waarop John in New York werd doodgeschoten. Velen weten nu nog precies waar ze waren, toen ze het nieuws hoorden.

In 1984 verscheen de (voor Lennon) postume LP: Milk and Honey. Daarop hebben beide liedjes een plaats gekregen. Op 10. Yoko’s: let me count the ways. Op 11. Johns grow old with me. Deze laatste betreft de nog ruwe versie, met alleen een piano en een ritmebox, opgenomen in de slaapkamer van het paar. Naderhand werden er nog andere versies opgenomen, met prachtige orkestbegeleiding. Ook hebben de overgebleven Beatles nog geprobeerd de song om te smeden tot Beatlenummer maar dat bleek niet haalbaar.

Ondanks die fraaiere uitvoeringen van grow old with me heb ik hier gekozen voor die meest elementaire versie. Van let me count the ways is maar een versie.
Dichterbij het paar kun je niet komen. Hier eerst Yoko… en dan… John.

Bronnen: youtube, wikipedia, mijn LP’s en eigen herinneringen.
Dit bericht werd geplaatst in verhalen fictie. Bookmark de permalink .

34 reacties op ZOZ: John en Yoko

  1. Marja zegt:

    Prachtig. Hun liefde is legendarisch en dan zo’n brute moord …. Vreselijk.

  2. John & Yoko zijn voor ons onlosmakelijk verbonden met onze jeugd. Bij jou ook? Vooral het tweede nummer vinden super om naar te luisteren.
    Vandaag is het de langste dag van het jaar en ‘The Ballad of John & Yoko’ van Beatles bereikte op 21 juni 1969, ook al een zaterdag, de eerste plaats in de Nederlandse Top 40. Het nummer blijft daar 4 weken staan. Fijn weekend en geniet ze met Maria. Zondag spelen de Rode Duivels! Ook wij gaan voor ze duimen. Jullie beiden ook?
    Salu2 Albert en Mara

  3. Melody zegt:

    Prachtig Plato, je verhaal en je keuze erbij.

    Al vraag ik me wel af in hoeverre hun succes groter/kleiner zou zijn geweest zonder dat drama…. zoals velen die nog beroemder worden om hun wijze van sterven als om hun prestaties.

  4. Plato zegt:

    Melody, John Lennon was een wereldster. Die is echt niet groter geworden door zijn dood. Het is jammer dat hij niet de gelegenheid kreeg meer mooie songs te maken. Het was een type die zich steeds vernieuwde. Maar we zullen het allemaal nooit weten.

  5. Frans zegt:

    Prachtig, mooi dat je dit onder mijn aandacht heb gebracht. Bedankt.

  6. klaproos zegt:

    mooi plaat,
    zijn liedjes dringen door tot in je ziel:-)
    jammer dat hij niet langer van zijn yoko heeft mogen houden…
    heb het goed dichterlijke man🙂

    xxx

  7. op zich mooie nummers, ik ben er alleen niet zo voor in de stemming…..dat kan ook nog hè.

    fijn weekend
    gr Bibje

  8. Trees zegt:

    Prachtig Plato wat een eerbetoon aan John en Yoko.
    Het is al zo lang geleden maar toch raakte jouw verhaal me weer…
    Bedankt!
    Een fijne zwijmelzaterdag gewenst!

  9. Frederique zegt:

    Wat een mooi stukje. En een prachtig eerbetoon aan fantastische mensen. Ik vind dit erg mooi en heb er van genoten.
    Prachtige keus, dankjewel.

    Liefs Frederique

  10. jokezelf zegt:

    Ik kende geen van beide songs. Ontroerend vind ik ze, mooie keuze! Dank voor het verhaal erbij.

  11. vlasje zegt:

    Kende dit verhaal niet, wel de prachtige nummers. Inderdaad heeft Chapman de wereld tekort gedaan door dit talent te vermoorden. Het had nog veel moois kunnen opleveren; een oudere en wijzere John. Bedankt, Plato!

  12. Petr@ zegt:

    Wat een mooie, lieve liedjes met prachtige teksten.
    Wat is het toch vreselijk dat hij niet samen met zijn Yoko oud mocht worden.

  13. Rianne zegt:

    Prachtige nummers. Vooral dat van Yoko.
    Bedankt voor het delen. (en ik behoor tot de mensen die niet meer weten waar ze waren toen hen het nieuws bereikte.. )

  14. Rebelse Huisvrouw zegt:

    Allebei zijn het mooie liedjes. Ik weet nog precies waar ik was toen ik het nieuws hoorde: thuis, in onze huiskamer in Suriname. De volgende dag heb ik direct een dubbelelpee van ze gekocht. Ze zijn natuurlijk legendarisch, de jongens, maar Lennon was denk ik wel het grootste talent. Het is ongelooflijk wat hij zomaar uit zijn mouw kon schudden. Zo vreselijk dat één compleet gestoorde gek een eind aan dat leven maakte. TE erg. Had nooit mogen gebeuren.

  15. Corline zegt:

    Dank je wel, Plato! Je had het niet beter kunnen uitkiezen. Deze prachtige nummers hoor ik op de sterfdag van mijn vader, wat er een speciaal tintje aan geeft. Natuurlijk weet ik het wel, maar ik ga steeds meer beseffen hoe onherroepelijk de dood is. Het moet voor Yoko ondraaglijk zijn geweest, degene van wie ze zo veel hield te moeten missen. Oud worden met elkaar zat er door zo’n achterlijke actie niet in……

  16. robalberts zegt:

    Het monument voor hem gemaakt is bedrukt op een van mijn t-shirts.
    Ik draag dat t-shirt nog steeds met respect.
    Vriendelijke groet,

  17. Euh…….
    Euh……..
    Schoorvoetend….
    Nog even aarzelend ….maar dan mezelf bij elkaar grijpend moet het mij toch van het hart dat ik het gevoel heb dat John net niet bij de noten kon.
    Het klinkt heel vermoeiend.
    De tekst is prachtig , ik kende het lied niet dus vind het leuk er kennis mee te maken.

  18. Of was dit vloeken in de kerk ? 😇

  19. gewoonzoalsikben zegt:

    Een verhaal wat mij onbekend is/was Eigenlijk heb ik er destijds niet veel van mee gekregen denk ik,waarschijnlijk veel te druk met mijn gezin en weinig bezig met andere dingen zoals muziek ,ja natuurlijk de schok over zijn dood maar verder ook niet .Ook de muziek is niet mijn smaak ,sorry
    Elisabeth

  20. Leuk, je originele muziekkeuzes. Weet je dat het voor het eerst is, dat ik Yoko hoor zingen?
    Toen ik John hoorde, werd ik een beetje melancholiek. Zo zonde dat hij hier maar zo kort geweest is. Hij heeft een prachtig en uniek stemgeluid.

  21. Dwarsbongel zegt:

    Deze twee songs kende ik niet, dank voor het hier tevoorschijn halen. Ik vond het altijd een intrigerend stel. De weg die John gekozen had, had nog zó veel kunnen betekenen: inderdaad, door de status die hij al had verworven. Elk jaar komt nog steeds “So this is Christmas” langs om ons wakker te houden. “Imagine” komt regelmatig voorbij in mijn herinnering.
    Deze keuze van je is mooi. Bij de eerste heb ik de tekst meegelezen, die staat op YouTube er onder. Voor de tweede heb ik de tekst elders gespiekt. Je keuze om deze versie te plaatsen begrijp ik: dit is puur, niet geplastificeerd zoals bij een andere versie die ik nog even gehoord heb.

  22. gewoonanneke zegt:

    Waar ik was weet ik echt niet meer hoor, daarvoor was ik met andere dingen bezig, net moeder geworden een paar maanden daarvoor. Wel dat ik niet snapte dat zoiets kon gebeuren. Moet zeggen dat ik wel voor de teksten ga maar het zingen van Yoko is niet echt mijn ding.

  23. Willie zegt:

    Ja, het nieuws sloeg bij mij ook in als een bom.
    Ik weet nog goed de massa’s rouwende fans toen, ik rouwde zelf ook een beetje.
    Zelfs nu denk ik er nog wel eens aan hoe eeuwig zonde het is dat hij is vermoord, en hoe zinloos.
    Zo’n liedje als Imagine raakt me elke keer dat ik het hoor.

    De liedjes kende ik niet, Yoko zingt mooi en gevoelig, maar het liedje van John vind ik nog veel mooier, ook de muziek, ik hoor er echt wel een Beatlesnummer in.
    Ik was vroeger niet zo’n fan van de stem van Yoko, maar hier hoor ik een gevoeligere Yoko.
    Bedankt voor het delen, Plato.

  24. reismeermin zegt:

    De liedjes kende ik niet, maar ik weet wel dat mijn buurzusje met dank aan mijn ouders de Beatles leerde kennen.. Wens je een mooie zondag!

  25. Wat een mooie zwijmels. En wat een mooi verhaal hierbij. Ik kende de nummers ook niet. En zelfs ik weet nog waar ik was toen ik het hoorde, Ik was 8. En ik had geen idee wie John Lennon was. De beatles had ik wel van gehoord. Ik stond in de rij bij het gymlokaal op school, toen mijn vriendinnetje erover vertelde. Grappig, dat dat moment toch is blijven hangen, ook al maakte het niet de indruk die het bij vele andere mensen maakt.

  26. Goedemorgen Plato,
    Gelukkig speelde hij het tweede nummer wel ,John lennon kon ik met bepaalde liedjes, deze niet ,mooi dat ik die nu hier hoorde .

    Geweldig dat de Red Devils in de laatse minuten scoorde Imagine😉

    Fijn week en maandag🙂

  27. ellyvandoorn zegt:

    Ik ga later nog eens luisteren Plaat. Ik moet nog zoveel dus nu niet het juiste moment. Maar het liked me wel.

  28. Even dacht ik aan: Zeuren op Zaterdag, maar nee, het is: Zwijmelen op Zaterdag. Dat doe ik eigenlijk veel liever.😉
    De nummers heb ik niet geluisterd, te veel achtergrondgeluiden hier.

Ja, schrijft u maar.....

