ZOZ: Zwijmelen op Zaterdag

Tjonge, een goed lied uitkiezen is nóg moeilijker dan ik dacht. Zoveel mooie nummers als er zijn.

Ik draag mijn keuze op aan….
Toen ik mij piekerend begroef in YouTube, het muzikale luilekkerland dat ons denkt een plezier te doen met ergerniswekkende reclame, besloot ik mijn eerste (nog niet gevonden) keuzelied op te dragen aan vijf bloggers die momenteel in een zware levensperiode zitten. Ik noem hun namen niet maar mail ze. Dan bepalen ze zelf wel of ze zich willen laten horen.  Merkwaardig… toen ik dit eenmaal had bedacht, had ik in no time een geschikt nummer.

De artiesten
Mijn keuzelied wordt gezongen door twee rasartiesten.
Don Williams (1939) is een Amerikaanse zanger/liedjesschrijver die zijn muzikale loopbaan startte in 1964 als lid van een folk-popgroep. In 1971 begon hij een solocarrière in de country muziek. Hij heeft een prachtige, diepe bariton en zijn hele performance is doortrokken van een vriendelijke rust.  In de VS noemen ze hem daarom the Gentle Giant of country music. Hij is nu 75, treedt nog steeds op, oogt wat breekbaarder dan voorheen maar zijn stem heeft nauwelijks iets ingeleverd.
Van Emmy Lou Harris (1947) heeft iedereen wel eens gehoord. Zangeres van vele hits, liedjesschrijfster, die zowel alleen als met anderen vele hits heeft gescoord. Over haar hoef ik dus niet veel te zeggen behalve dan dat ze op haar 67e, nog een dijk van een stem heeft.

If I needed you
De een vindt het mooi, de ander tranentrekkend. Hoe dan ook, ik heb er een zwak voor. En laten we eerlijk zijn: het gaat er in het leven toch om dat je er, indien nodig, voor elkaar bent? Dat is toch wat een mens een écht mens maakt?

Geniet van het nummer.

Wie mee wil doen met zwijmelen kan terecht bij Marja.

 

 

Dit bericht werd geplaatst in ZOZ. Bookmark de permalink .

39 reacties op ZOZ: Zwijmelen op Zaterdag

  1. En dat ik heb genoten van dit prachtige nummer… dank je wel!

  2. Wat mooi en liefdevol van je Willem, ik had nog nooit iets van Don Williams gehoord, een mooie warme stem heeft deze man. Ik heb ook nog even naar het lied “You are my best friend” van hem geluisterd, ook erg mooi.

  3. Melody zegt:

    Nou zeg, wat leuk dat jij mee doet aan een uitdaging in weblogland, zeer verrassend!
    Je debuut is in elk geval heel goed, welkom bij de zwijmelaars😉

    Lief dat je het opdraagt aan een aantal bloggers!

    Fijn weekend.

  4. Marja zegt:

    Ik voel me zeer vereerd met jouw bijdrage aan de zwijmelzaterdag. Mooi nummer en lief om dat op te dragen aan de bloggers die het hard nodig hebben. Geniet van deze zonnige zwijmeldag.

  5. Rianne zegt:

    Leuk om je op Zaterdag te lezen.

  6. Petr@ zegt:

    Wat verrassend Plaat, dat je ook mee doet en nog wel met zo’n mooi liedje.
    Dit lied is mij onbekend, maar de tekst spreekt me zeer aan!
    De stemmen passen goed bij elkaar.

  7. beauninoblog zegt:

    Hoi Plato,
    Ik ben 1 van de ‘gelukkigen’.
    Dank je wel. Wat lief. Wat mooi. X

  8. vlasje zegt:

    Welkom en goede keus!!

  9. Ook ik ben een van de gelukkigen. Dank je wel lieve Willem.

  10. Het lukt me niet om iets te plaatsen bij Marja, daarom zet ik het bij jou.

    Toepasselijk nummer van Claudia de Breij.
    Gelukkig heb ik genoeg mensen om me heen waar ik terecht kan.

  11. Frederique zegt:

    Wat een mooi nummer. Ik heb genoten. En wat lief dat je aan blogsters denkt die het moeilijk hebben.

    Liefs Frederique

  12. klaproos zegt:

    prachtig nummer plaat,
    dat is een dikke steun aan het adres van de mensen die het nodig hebben,
    “prachtig” gedaan mooi mens dat je bent.

    xxx

  13. gewoonzoalsikben zegt:

    Een prachtige keuze dit nummer en twee kanjers in de Country muziek .Ik heb genoten .Ook een mooi gebaar naar de mensen die even een steuntje kunnen gebruiken !
    Groetjes Elisabeth

  14. Mooi Lied Plato nog meer de gedachte achter het plaatsen van je ZOZ

    Fijn weekend liefs Laura

  15. Trees zegt:

    Jouw reden om mee te doen met Zwijmelen op Zaterdag vind ik nog mooier als het nummer, en dat is al zo prachtig! Je bent een mooi mens!
    Ik hoop dat je volgende week weer meedoet🙂.
    Een fijn zwijmelweekend wens ik je!

  16. Corline zegt:

    Mooi nummer, Plato. Maar minstens zo mooi vind ik het feit, dat je hiermee anderen een hart onder de riem wilt steken.
    Overigens is zwijmelen voor mijn gevoel meer een vrouwen-eigenschap, maar jij kunt er ook wat van, blijkt.😉

    • Plato zegt:

      Nietes🙂 ik zwijmel niet. Maar ik houd van countrymusic en voor dit nummer heb ik gewoon een zwak, zoals iedereen een zwakje heeft.

  17. Eilish zegt:

    Is ook een van de mooie nummers in de film ‘the broken circle breakdown’ waarmee we net geen (zoals altijd met onze Vlaamse films) Oscar wegkaapten laatst. Ik kende het origineel niet, maar nu dus wel, waarvoor dank !

  18. Zwijmelen . Goed ik zwijmel even lekker mee. 😄😄

  19. kakel zegt:

    Het nummer heb ik nog niet eerder gehoord. )Wel uiteraard van Don Williams en Emmy Lou Harris.) De tekst is prachtig! Lief dat je aan andere bloggers denkt, maar eigenlijk kijk ik daar niet van op, je bent een goed mensch, Plato! Eerder deze week heb ik ook een nummer van Johhny Cash bij je geluisterd. Ook mooi😀
    Fijne zondag en liefs,
    Kakel

  20. smijling zegt:

    Dank je Mooie tekst zelf weet ik geen muziek te plaatsen maar deze muziek is ook een mijn faforite
    En wat vind je van Endless Love van Lionel Richie and Diana Ross

  21. gewoonanneke zegt:

    Ik kende het nummer niet. Wat leuk om het op te dragen aan medebloggers die het moeilijk hebben. Ik heb ook van die nummers die favoriet zijn gewoon eigenlijk door de tekst of de herinnering aan iets.

  22. ria zegt:

    Eerst kon de muziek niet openen ,later lukte het wel. Ik heb er eg van genoten, heerlijk.
    groetjes, Ria

  23. Rebelse Huisvrouw zegt:

    Leuk dat je zo van countrymusic houdt. Mijn vader is dol op de oude country (Hank Williams, Ernest Tubb e.d.), en in de loop der jaren ben ik het ook gaan waarderen. Bijzonder lief van je Plato, dat je het opdraagt aan een x-aantal bloggers. Dit zijn van die kleine dingen in het leven waar een mens soms gewoon even van opkikkert. Slaap lekker straks!

  24. Willie zegt:

    Een heerlijk, rustig nummer.
    Hij heeft inderdaad een prachtige stem.
    Hierboven staat nog : We should be together, ook een mooi nummer, iets vrolijker.
    En van Johnny Cash met Hurt heb ik ook genoten, heel indrukwekkend.
    Van Cash ben ik al heel lang fan.

    Dat je een mooi mens bent wist ik allang, dit logje bewijst het weer eens.
    En ja, we moeten er voor elkaar zijn, indien nodig.
    Ik ben graag op mezelf, maar als iemand me nodig heeft, kom ik wel.

  25. Een uitstekende keus Willem. Vooral voor Albert want dat is een C&W liefhebber. Ik wat minder.
    Grtz Mara

  26. gewoonzoalsikben zegt:

    Dank voor jouw reactie bij mij .Leuk een mede Country fan .Ik ben benieuwd wat je de volgende keer zal gaan plaatsen ,maar dat zit wel goed volgens mij.
    Groetjes Elisabeth

  27. Voor jouw niet zwijmelen heb je een hele goede neus voor zwijmelmuziek hoor!
    Dank voor jouw reactie op mijn blog.
    Gr Bibje

  28. Yvonne zegt:

    ik heb de laatste maanden ook diep in de put gezeten na het overlijden van mijn vader. muziek verzacht veel. radio thuis op volle kracht of in de auto mijn cassettebandjes draaien geeft mij een goed gevoel. Muziek…we kunnen niet zonder!

  29. staartje zegt:

    Muziek troost altijd………

  30. ferraravictoriene zegt:

    Heerlijk genre CenW

  31. Dwarsbongel zegt:

    Tja, weer een geweldige combinatie van stemmen! Rillingen! Als ik de naam Emmylou Harris hoor denk ik direct aan Grievous Angel, haar stem met die van Gram Parsons, maar dit komt er heel dichtbij! Don Williams is eigenlijk een beetje buiten mijn gehoorbereik gebleven, al kende ik zijn naam wel. Ik heb ruim plaats voor Country in mijn scala van muzikale appreciatie.

  32. Boentsjoek zegt:

    Ja die duetten zijn prachtig, Plato, vooral als ze die samen zingen!
    Ik zet er hierbij nog eentje onder van een meer recente datum. Snapt meteen iedereen hoe onze inzending naar het komende songfestival eigenlijk zou moeten klinken: Alison Kraus en Robert Plant.

    • Plato zegt:

      Mooi nummer Boentsjoek. Of dit wel het songfestival zou halen: ik twijfel er aan. Zo veel goede smaak kan het songfestival vast niet aan.

  33. tagrijn zegt:

    Van dit soort zwijmelmuziek word ik altijd erg gauw melig. Ik ben het vaak met je eens, maar vandaag eens een keer niet.

  34. minoesjka2 zegt:

    Wat een mooi nummer Plato ………… heb er van zitten genieten.

  35. inge zegt:

    oh dit vind ik toch zo’n mooi nummer. kippevel. kippenvel, ook goed, nieuwe spelling😉
    ik zoek even m’n favo versie op voor je! https://www.youtube.com/watch?v=SysBazd50D8 alleen wel jammer dat stukje van steve earle niet meer afgespeeld wordt, maar dan stukje van de originele artiest, townes van zandt, wat een songwriter, liedje is ook uit herdenkingsoptreden voor hem.
    geweldige keus, willem. ik hoor dit nummer zo graag. #pinkttraantjeweg

  36. Plien zegt:

    Dank je Plato🙂

Ja, schrijft u maar.....

