WE 300: twisten + update

Update

Het ging in dit stukje over de vroegere Belgische minister-president Jean Luc Dehaene. Een aantal van jullie had het goed maar noemde de naam niet zodat de anderen rustig konden blijven raden.
Anderen wilden niet reageren omdat ze niets met politiek hebben. 
Onterecht naar mijn mening want er was in feite niets politieks aan dit stukje. Het ging met name om de manier waarop deze man tegen de rol van de vrouw aankeek en haar genadeloos vastpinde op ooit gemaakte afspraken (wat had ze moeten zeggen, je gaat maar lekker parttime op kantoor?).  Hoe dan ook, allemaal bedankt voor jullie reactie. Misschien doe ik het nog wel eens op deze manier :-) 

De presentator keek peinzend naar zijn gasten.
Links voor hem, breeduit en welgedaan, nog propvol elan, de afscheidnemende politicus.
Tegenover hem zijn voormalige tegenstander van rode huize, voorheen altijd goed voor een compromitterende uitspraak maar voor deze gelegenheid voorzien van een vergoelijkende glimlach. Naast de politicus, noodgedwongen op een hoekje, een timide kijkende grijsharige vrouw.
De presentator streek zijn papieren glad. Het lampje werd groen. De uitzending was begonnen.

Men sprak gloedvol over de glanzende carrière van de politicus. Hij en zijn voormalige opponent haalden vrachten oude wapenfeiten boven tafel en vergaten ook niet slinks uit te halen naar de huidige politieke vijand die kennelijk opteerde voor het splijten van de natie.
De presentator beperkte zich tot minieme voorzetjes.
De vrouw zweeg. Haar werd trouwens niets gevraagd.

De vraag kwam vijf minuten voor het einde:
‘U heeft veel successen behaald. Maar wat heeft het u gekost?
De politicus haalde de schouders op: ‘awel, toch niets hé!’
Op dat moment veerde de vrouw op en zei schuchter: ‘het familiale!’
Haar enige schot… onhoudbaar in de kruising. Maar hij gumde het met een geërgerd wegwerpgebaar uit en bromde: ‘dat gaan we niet meer bediscussiëren, dat is jaren geleden zo afgesproken. Trouwens, door mijn reizen heb jij veel van de wereld gezien.’
Ze knikte. Daar was niets tegenin te brengen.
‘Maar U heeft in het gezin dus héél wat gemist,’ probeerde de presentator nog.
De vrouw, blij met deze erkenning, knikte heftig ja. ‘De kinderen…’
‘Dat hoort erbij,’ gromde de politicus. Voor hem was het overduidelijk einde verhaal.
‘Denkt u ooit nog iets in de politiek te gaan doen? vroeg de presentator.
‘Awel, misschien Europees, als men mij vraagt!’
‘En wat vindt mevrouw daar dan van?’
‘Tja, ik zal hem maar laten doen hé.’
De politicus glimlachte.
Maar het was een gestolen overwinning.

Verslag: Plato 04-2014
Dit stukje is geen fictie. Ik zag het op 24 april op de Vlaamse TV.
Wie heeft een idee over welke politicus dit gaat?
Als hint hieronder zijn handtekening.


 

 

Dit bericht werd geplaatst in WE-300. Bookmark de permalink .

55 reacties op WE 300: twisten + update

  1. Oeh ik heb het niet gezien.. En heb dan ook geen idee.
    Wel weer een goed geschreven stuk!

  2. Pingback: WE-300 voor april-mei 2014 | Platoonline

  3. Tijdens het lezen van jouw WE kreeg in enorm met de echtgenote te doen, ze had beter thuis kunnen blijven. Goede weergave van een TV-programma, zag het zo voor me.
    Marja kan waarschijnlijk zeggen om wie het gaat.

  4. Marja zegt:

    Ik heb het programma niet gezien, maar er nemen nu veel politici afscheid natuurlijk. De paraaf doet mij denken aan Bart de Wever.
    Gezin of carrière … tja … dat zal vaak punten kosten. Mooi verwoord.

  5. Boentsjoek zegt:

    Laat ik een klein beetje helpen, Plato.
    De man is geboren op 7 augustus 1940 te Montpellier. Hij is dus al een eindje in de zeventig. Hij draagt een bril op een onmiskenbaar bolle kop.
    Verrast me wel een beetje dat hij nog iets wil in de politiek want hij is ernstig ziek, dacht ik.

  6. Geen idee natuurlijk. ik heb niets met die hele bubs…
    En die vrouw van hem? Of zij was profiteur pur sang of een dom schaap. Enerzijds veel luxe in materiële zaken door echtgenoots inkomen, anderzijds niet het snapvermogen om te beseffen dat geld niet gelukkig maakt.

    Doet allemaal niets af aan je WE, uiteraard, zoals altijd😉

    • Plato zegt:

      Tja, zo had ik het nog niet bekeken Mel. Je geeft er een bijzondere draai aan.

      • Melody zegt:

        Tja…bijzonder? Nee toch? Mijn brein werkt kennelijk gewoon net effe anders dan het jouwe….

        terugkomend op je update…. dat ik niet reageerde omdat ik niets met politiek heb… slaat dus ook op het feit dat ik niemand uit die kringen ken, juist omdat ik niets met politiek heb hou ik me dus ook niet bezig met die lui die er hun boterham mee beleggen….als ik al iets lees of hoor qua namen sla ik dat dus ook hoogstzelden op

  7. Maria zegt:

    …horizontale W?…of M?
    Zou kunnen wijzen op…Waene…Maene?🙂

    Natuurlijk weet ik het…maar ik zeg het lekker niet🙂

  8. Eh……
    Ik ben blond he.
    Welke flapdrol is hier het onderwerp? Ik zou het niet weten.
    Eerlijk gezegd dacht ik al lezende : nu ga je toch te ver Plato, welke politicus zou zichzelf zo voor schut zetten.
    Maar je hebt het niet zelf verzonnen.
    Hoe is het mogelijk!

    • Plato zegt:

      Als ik het niet zelf gezien had, dan had ik ook een wenkbrauw opgetrokken. Maar hij zei het en zijn vrouw zat er bij als de stille, goeddoende echtgenote die al 50 jaar heeft gezwegen in de overtuiging dat dit Gods wil was. Ik zat me kapot te ergeren en dan kun je zo’n verslagje ook niet maken zonder er wat kritiek doorheen te mengen. Is niet erg.
      Tip: de handtekening van deze politicus is in zeker opzicht een deel van de afbeelding van zijn achternaam.

  9. Rianne zegt:

    Ik vind de Hollandse politiek al een crime, laat staan dat ik de buitenlandse politici ook nog van buiten ga leren kennen.
    Maar wel een mooi geschreven WE. Ik leef met de vrouw mee. Gezien zijn (en wsl haar) leeftijd had ze weinig andere keus dan achter haar man aan te hobbelen.

  10. ferraravictoriene zegt:

    Mijn 3e WE is af. Toen ik met deze uitdaging begon nam ik mij voor, om beïnvloeding te voorkomen, niet te kijken wat anderen hadden geschreven. Wat blijkt, Melody, Geesje en ik zaten dit keer op dezelfde golflengte. Rock around the clock

  11. Ik heb echt geen flauw idee wie deze politicus moet zijn! Ik kreeg braakneigingen bij het lezen van de reactie van de echtgenote van deze omhoog gevallen lamlul! Godswil, nou ja! Breek me de bek niet open!

  12. Willie zegt:

    Ja, na enig googelen ben ik erachter over wie dit gaat, Boentsjoek heeft gelijk.
    Originele, toepasselijke handtekening.😉

    Zijn vrouw is niet zo zielig, ze heeft zelf ook het een en ander gedaan in haar leven.
    Maar ze zullen vroeger wel vaak getwist hebben over het gezinsleven.
    Ik heb het niet gezien maar na je verslag kan ik me heel goed voorstellen dat je je ergert aan de houding van de man en aan de onderdanigheid van de vrouw.

    Twisten deed hij ook als politicus.
    Mooie WE, Plato.

    • Plato zegt:

      Ik heb de levensgeschiedenis van beiden er niet bij opgezocht. Als je verder gaat graven kom je natuurlijk van alles tegen. Maar het ging mij om de bijzondere (publiekelijke) wisselwerking tussen die twee op dat moment. De man was vol zelfwaardering. Dat de vrouw dit alles mogelijk maakte door het hele huishouden met vier kinderen in haar eentje te bestieren, vond hij normaal. Daar moest noch over gezeurd, noch in kritische zin verder ook maar één woord over gesproken worden. Veel vrouwen hadden hem al in een vroeg stadium een enorme trap tegen zijn dikke reet gegeven. Maar zij volgde slechts.
      Enfin, allee, awel en zo… daar ging het me dus om.

      • Willie zegt:

        Hij toont geen respect voor haar, terwijl zij dat dat wel verdient.
        En tja, vroeger was het gebruikelijk dat vrouwen tegen hun man opkeken ?

  13. Letterzetter zegt:

    Mooi sfeervol verhaal Plato, je laat zien hoe deze figuur in wezen afhankelijk van zijn partner is maar dat alleen door zijn ‘dikke nek’ niet wil erkennen, bah.
    Maar complimenten voor deze WE300!

  14. staartje zegt:

    Een knappe We. tenenkrommend. nog erger dat het geen Volledige fictie is, maar op waarheid berust. ik heb geen idee.wie de politicus is. ik denk wel dat hij mijn stem nooit gekregen zou hebben. beide echtelieden zouden in een helicopter moeten stappen en de boel van boven bekijken. in alles kun je je eigen pad bewandelen ( dat geldt voor de vrouw; ik denk dat de man met geen tien olifanten voorlopig van zijn pad af te trekken is). – iPad; drom wat rare fouten😉

  15. kakel zegt:

    Ik viel van mijn stoel toen ik las dat het geen fictie was. Dat dergelijke uitspraken nog op tv gedaan worden. Dat het makke schaapje niet bescheiden genoeg was om voor de eer te bedanken…
    Inmiddels heb ik begrepen dat het om Bart de Wever gaat. Een heerschap met een plofkop. Toch zijn beide echtelieden evenveel fout. Hij heeft weliswaar zijn carriere voor alles laten gaan, maar zij had eerder haar mond open moeten trekken. Doordat jij het zo uitstekend heb beschreven, zit ik me hier bijna nog te ergeren.

  16. Mrs. T. zegt:

    Doet me denken aan een aflevering van ‘Borgen’ waarin de vrouw van een politicus gewoon doodongelukkig is door de baan van haar man.
    Triest hoor.
    En verschrikkelijk dat dit echt is.😦

  17. HansDeZwans zegt:

    Ik zou het als Belg niet weten, ik volg de politiek ook niet.

  18. Petr@ zegt:

    Wat een zielige vertoning zal dit geweest zijn.
    Ik dacht dat je het verzonnen had maar het blijkt waar te zijn.
    Ik weet niet om wie het gaat, maar de vrouw schiet toch raak🙂 met haar opmerking!

  19. hanscke zegt:

    Ik vind het einde zo sterk; k zal hem maar laten doen. met andere woorden, de kaarten zijn geschud, er zit niets anders op. Maar ik heb geen idee wie het is, maar het zou zomaar ook voor een aantal politici in Nederland kunnen gelden.

  20. tagrijn zegt:

    Het is vaak de nuance die het zo aantrekkelijk maakt naar de Belg te kijken. Ik zie dit nog niet in NIeuwsuur. Leuk stukje. Overigens geen idee wie het kan zijn.

  21. smijling zegt:

    mooi maar ik hou niet van politiek dus ???????
    heb wel een twistpunt geplaatst
    groetjes

  22. staartje zegt:

    Ik werd toch wel heel nieuwsgierig wie deze ‘haan’ was. Met de aanwijzingen van Boentsjoek kwam ik er snel achter. her duurde even voor ik het verband met de handtekening zag. raadsel opgelost

  23. Dwarsbongel zegt:

    Ik volg de Belgische politiek niet verder dan de uitschieters in het nieuws. Ik dacht dat deze ongezond ogende politicus allang in het hiernamaals vertoefde: hij hoort immers tot een partij die daarin gelooft. Zijn handtekening associeerde ik eerst met een cartoon die ik ooit zag omtrent Brigitte Bardot, maar ik denk dat ik ‘m nu snap – een eigenschap politici eigen…

    • Plato zegt:

      Je hebt hem, Dwarsbongel. die politici kraaien wat af he?

      • Dwarsbongel zegt:

        …of kakelen? Bij ons op de afdeling had een collega een spreuk opgehangen, fraai uitgeprint op een toen nog zeer moderne matrixprinter: “Niet kakelen, Eieren leggen!”

        • Plato zegt:

          Whahahaha, Dat is een stuk korter dan een functioneringsgesprek. Je weet meteen waar je aan toe bent.
          En nee, hij is niet dood. Hij leeft en krabt nog parmantig met zijn sporen in de arena. In zijn ren loopt maar één kip (voor zover ik weet) maar die moet kennelijk haar snavel houden. Hadden we in Nederland de Beer van de Meer, (later de Bolle van Zwolle (Piet Schrijvers, de keeper van Ajax en later FC Zwolle) bij deze man kunnen we rustig spreken van de Vette van Vilvoorde. Als de andere lezers het nu nog niet raden, geef ik het zuchtend op.

          • Dwarsbongel zegt:

            Ach, het interview was te vinden op de Belgische versie van uitzending gemist. Hij doet zijn naam eer aan en legt geen eieren…

  24. Ik heb het natuurlijk niet gezien men kan de vrouw van de politicus wel “zielig” of “machteloos” noemen wellicht dat hij buiten de camera’s om de wind van voren heeft gekregen of krijgt !
    Persoonlijk vind ik het ook niet chique a public je partner te kakken te zetten , dus wellicht is zij de wijzere geweest en hij komt klaarblijkelijk over als een l.l😉

    Levendig weergegeven WE 300 wat je zag op TV Plato🙂

  25. jeer zegt:

    Plato,

    Ik heb het niet gezien en ik heb even gegoogled, maar Kakel had het eigenlijk moeten weten en er bestaat ook een relatie met mijn een na laatste logje van afgelopen 8 april.
    Je hebt het thema sterk verwoord, naar aanleiding van dit tenenkrommend interview.

    Groetjes,
    jeer

  26. Plato zegt:

    Allemaal bedankt voor jullie bijdrage. Een aantal van jullie heeft de moeite genomen om via internet achter de identiteit van deze man te komen. Wie dat goed deed kwam dus op de naam Jean Luc Dehaene. Zijn handtekening is een soort hanensnavel. Boentjoek gaf een paar nuttige aanwijzingen, Dwarsbongel heeft naar de Belgische uitzending gekeken en heeft gezien dat mijn stukje niet overdreven was en Jee publiceerde inderdaad een tijdje geleden een stukje over Hanen.

  27. Rianne zegt:

    Ik heb ook weer eens een WE geschreven. Over een Belgische… http://wiebeltjes.wordpress.com/2014/05/01/we-300-twisten-2/

  28. klaproos zegt:

    sommige twisten gaan eindeloos door plaatje:-)
    en niet alleen in de politiek, maar soms moet het zo denk ik:-)
    de rust vinden, in een twist, de boel de boel laten en even een timeout, dat helpt ook:-)
    inmiddels weet ik wie het is, anders had ik het niet geweten ben ik bang:-)

    dank voor je bezorgdheid platieneus:-)
    maar het gaat goed met mij:-)
    en we zijn er weerrrrr Yeahhhhhh

    xxx

  29. kakel zegt:

    De man heet dus niet alleen zo maar is ook duidelijk een haantje. De voorste…

  30. gewoonanneke zegt:

    Dit is natuurlijk wel een heel late reactie haha. Weet inmiddels wie het is maar denk niet dat hij de enige is waar het zo gaat hoor. Ik geloof wel dat die vrouwen zo hun eigen wereld maken buiten de politiek om. Voor de kinderen lijkt het me niet altijd leuk zo’n vader te hebben die nooit tijd heeft om eens wat samen met hen te doen. Dat zal toch wel een gemis zijn. Waar hij blijkbaar geen last van heeft gehad. Vaak zie je ook dat ze opeens als ze opa worden en wat minder actief zijn die rol wel gaan spelen die ze bij hun eigen kinderen nooit gedaan hebben.

  31. Rebelse Huisvrouw zegt:

    Ik had dit stukje al gelezen en ik was ervan overtuigd dat ik ook een reactie achtergelaten had. Nu ik weer even terugkijk denk ik: ‘Huh? Had ik het dan toch niet gedaan?’ Dat heb ik wel vaker de laatste tijd, weet niet wat dat is, raar hè?
    Hoe dan ook: van een – ogenschijnlijk simpele – conversatie heb je weer een prachtstukje in elkaar geflanst Plato. Je bent een goed observeerder (bestaat dat woord eigenlijk wel?), dat kun je aan al je stukjes merken.
    En zo’n vrouw snap ik niet eigenlijk. Als je niet gelukkig bent ga je toch? Maar nee, dat doet ze niet. Want uiteindelijk bevalt het haar toch maar goed achterop de bagagedrager!

  32. Plato zegt:

    Observeerder–> observator misschien, Rebelse?
    Tja, de houding van die politicus stak me. En dan komt er zo’n stukje uit. Dat gaat gewoon zo. Ik denk er niet heel veel bij na, behalve dan dat ik me wel bekommer om mijn taalgebruik. Ik wil het graag netjes opschrijven. Maar daarnaast voelde ik een soort van ongeloof over de manier waarop het gesprek zich ontwikkelde.

  33. Pingback: WE300 - Twisten | De Rebelse HuisvrouwDe Rebelse Huisvrouw

  34. Pingback: Twisten | gewoonanneke

  35. gewoonanneke zegt:

    Hierbij mijn bijdrage en ik vind het nog steeds leuk de WE300, http://gewoonanneke.wordpress.com/2014/05/08/twisten/

Ja, schrijft u maar.....

