WE-300: Kerstpiekeren

De hitte van de dag lag loom over de vroege avond. Langzaam kleurde de lucht diep paars met een onwerkelijk vleugje roze.
Terwijl in andere werelddelen werd toegeleefd naar een vredige kerst, zaten twee jonge mensen hand in hand op een heuveltop, ver weg van het dorpsrumoer, en keken peinzend naar de late zonnestralen die de weerbarstige woestijn in duistere schaduwen hulde.
Uiteindelijk was het Ahmed die de stilte verbrak.
‘Maar liefste, wat zullen je ouders zeggen als je met MIJ, een geitenhoeder en sprookjesverteller, thuiskomt.’ fluisterde hij. ‘Ze zullen me wegjagen omdat ik hun dochter niet kan onderhouden?’
Marjam, bezag hem van opzij. Hoe kon ze hem duidelijk maken hoe lief ze hem had, juist door die sprookjes die haar optilden uit de beperkte wereld van zand, armoede en terreurdreiging. 
‘Ze bedoelen het niet zo, ze zijn alleen bezorgd,’ antwoordde ze terwijl ze hem een kneepje in zijn hand gaf. ‘Moeder mag je graag en oom Boeli is bereid eens met vader te spreken.’ 
‘Maar zal hij ooit overtui…’
‘…Als hij niet toegeeft, lopen we weg,’ onderbrak ze hem heftig. ‘Er zijn zoveel goede, vredige landen waar we vrij kunnen wonen, werken, studeren, waar kinderen een veilige toekomst hebben. We kunnen overal gelukkig zijn. Maar, beloof me wel dat je altijd sprookjes zult blijven vertellen, altijd hoor je.’
Hij knikte en boog zich naar haar over. Hun kus duurde zo lang als de wereld.
Zo gingen ze in elkaar op dat ze niet het korte, angstaanjagende fluiten opmerkten. Wie weet hebben ze ook niet dat scherpe geratel gehoord en misschien werden ze zelfs niet de pijn van de gerichte kogelregen gewaar die hun jonge lichamen wreed aan stukken scheurde. 
Misschien.

De week daarop excuseerden de VS zich bij Jemen vanwege een militaire beoordelingsfout die leidde tot een foutieve drone-aanval. 

NB: om misverstanden te voorkomen: het verhaal is fictie. Maar het komt nogal eens voor dat met name de VS drones inzetten ter bestrijding van terroristen en daarbij ook burgerslachtoffers maken. Vandaar dit stukje.
Dit bericht werd geplaatst in WE-300. Bookmark de permalink .

37 reacties op WE-300: Kerstpiekeren

  1. Pingback: De U.O. en….. de WE-300 voor december | Platoonline

  2. beauninoblog zegt:

    Brrr… Gruwelijk.
    Wat knap weer geschreven.

  3. Petr@ zegt:

    Ik las het vandaag in de krant. Het is diep triest dat je met zogenaamde ”excuses” hier mee weg komt. En je zult het zien, de kous is hiermee af. De mensheid is diep gezonken Plato.
    Heel mooi geschreven, maar ik hoop maar de getroffenen in slaap waren en het niet hebben gemerkt.

  4. Oeh… die komt binnen… maar wel mooi geschreven

  5. Corline zegt:

    O, wat afschuwelijk. En echt gebeurd ook nog, blijkbaar. Ik heb er niets over gelezen. Maar nu dus wel. Je hebt er een indringend verhaal van gemaakt, Plato. Wat kun jij schrijven!

    • Plato zegt:

      Corline, het verhaal is fictie. Maar de VS staat er om bekend dat ze, daar waar ze de vijand vermoeden, vrij onbehouwen met drones te werk gaan en daarbij ook de nodige fouten maken zodat er nogal wat burgerslachtoffers vallen.

  6. ria zegt:

    Het wordt ons steeds moeilijker gemaakt in de mens te blijven geloven.
    Groetjes, Ria

  7. Marja zegt:

    Je hebt heel knap de gekte van deze wereld verwoord.

  8. Het is niet te begrijpen. Ik ben er een eigenlijk wel klaar mee Plaat.
    Ik ga op in mijn plaatjes en vermijd al die narigheid een beetje. Ja inderdaad. Kop in het zand ik weet er alles van maar het word soms te veel.
    Je hebt het prachtig beschreven…dat dan weer wel.

  9. Marika zegt:

    Oef… au…
    en ik had het al zo koud.😉
    De trieste werkelijkheid voor een aantal mensen, en slechts ‘foutje bedankt’ voor weer andere mensen.😦

  10. Erg triest dat het altijd weer ergens gebeurd….Ik had het ook niet gelezen of gehoord dus het komt eel binnen.

    Pakkende WE

  11. Ferrara zegt:

    Vredige Kerst, bestaat dat eigenlijk nog wel? Overal gaan mensen de straat op omdat ze onrecht wordt aangedaan. Wij hier in Nederland zitten misschien wel teveel op ons achterste en laten het gebeuren. Thuiszorg, onderwijs, en nu weer de fietsenstallers die jaren hun werk naar tevredenheid hebben gedaan. Wegwezen, te duur. Zelfstandige ondernemers zomaar de das omgedaan. En Rutte maar roepen dat we vertrouwen moeten hebben. In wie eigenlijk?
    Voordeel hier “VREDE” dat wel en dat is een groot goed.

  12. Mrs. T. zegt:

    Jemig, wat een heftige WE. Verdrietig dat zulke dingen gebeuren. Nog steeds.😦

  13. ellyvandoorn zegt:

    Het houdt niet op, niet vanzelf….

    Mooi geschreven !

  14. Willie zegt:

    Als we niet uitkijken dan raken we ‘gewend’ aan zulke berichten.
    Jij hebt de burgerslachtoffers een menselijk gezicht gegeven.
    Mensen met hun eigen dromen en problemen.
    Ze piekeren in de Kerstperiode, terwijl er door de Westerse wereld amper gepiekerd wordt over de gevolgen van de drones-aanvallen.
    Prachtig geschreven, Plato.

  15. Het is weinigen gegeven, te schrijven zoals jij dat kan, Plato. Het is jouw verdienste, ons tussen de plooien van droom en werkelijkheid, een geweten te schoppen. Ons geweten, dat dan hevig knelt, tot wij overgaan tot de orde van de dag.

  16. je verhaal, hoe fictief ook, leidt mijn gedachten acuut naar de reclame over huiselijk geweld….
    retorische vraag maar toch….hoe diep kunnen we als ‘mensheid’ nog zinken… de voorbeelden van het ‘slechte’ groeien de aantallen van het ‘goede’ al heel lang ver boven het hoofd.

  17. Plato zegt:

    Waardevolle reacties hierboven.
    Maar is het werkelijk zo dat het slechte heerst over het goede? Komt het ook niet door het zwijgen van de grote meerderheid dat in landen als Syrië, Noord-Korea (en noem maar op) machtsbeluste militairen, met een stroman als president, een heel volk onder de duim en dom kan houden? Zou die zwijgende meerderheid niet iets meer van zichzelf moeten verwachten en ophouden zich af te sluiten uit angst zijn beschermde leventje geweld aan te doen?
    Misschien een gedachte voor de kerstviering.
    Misschien.

    • ellyvandoorn zegt:

      Leven vanuit wijsheid, liefde en mededogen brengt een grote verantwoordelijkheid met zich mee. Op de bres gaan staan en je stem laten horen kan onder vele omstandigheden ernstige persoonlijke gevaren met zich meebrengen. Vaak gaat de angst voor de keus van het goede uit en houdt iedereen zich stil.
      Niet zo verwonderlijk als ik ook naar mijn eigen moed kijk.😉
      Meestal stranden goede bedoelingen in onze eigen veilige eigen haven. En kopen we het af met geld geven aan goede doelen. (Die zeker ook heel noodzakelijk zijn)

      Mooie kerstgedachte Plato om weer eens eerlijk naar mezelf te kijken.

  18. Petr@ zegt:

    http://www.leidschdagblad.nl/algemeen_old/buitenland/article26236033.ece/Drone-doodt-huwelijksfeestgangers

    Hoi Plato,
    Hierbij de link van het nieuws dat ik had gelezen.
    Afgelopen donderdag gebeurd!

  19. Truus zegt:

    Het is afschuwelijk Plato. En het gaat maar door, al dat geweld.😦
    Je hebt er wel een mooi en realistisch verhaal van gemaakt. Mooi in je manier van schrijven dan.

  20. Hartelijke Hot Hulk zegt:

    Rillen!

    Vroeger, heel lang geleden, vond ik de Amerikanen goede mensen.
    Ze hadden ons geholpen met het verslaan van de Duitse overheersing, enz. enz.
    Nu vind ik ze…………………………..laat ik maar niet oordelen!
    Heeft geen zin en ik ben daar de juiste persoon niet voor.

  21. inge zegt:

    vreselijk.
    maar wat een mooie zin, hun kus duurde zo lang als de wereld.. ^^

  22. Het meest schrijnende is dat er altijd ellende en gezeik is geweest. Sinds het begin van de jaartelling is er narigheid geweest, drones of geen drones. Het zit blijkbaar in de mens om er een puinhoop van te maken. Wat dat betreft zou je haast kunnen stellen dat de mens ergens een blinde vlek heeft.
    Dit verhaal is misschien fictie maar het is tevens een werkelijkheid voor veel mensen, elke dag opnieuw. Het is treurig. Je hebt het weer bijzonder beeldend geschreven Plato. Je zou haast zeggen dat het een ‘mooi’ verhaal is, als het niet zo.. enfin, je snapt het wel. Je hebt de triestheid van veel mensen mooi en treffend verwoord.

  23. minoesjka2 zegt:

    Phoe, toen ik begon te lezen dacht ik : o, heerlijk een zwijmelverhaal …………. maar o, wat eindigd het triest, zoals de waarheid inderdaad nog wel eens is.

  24. gewoonanneke zegt:

    Ja dat is wel de realiteit die ver af staat van alle kerstfairs, zangdiensten, volle winkelwagens hier.

  25. smijling zegt:

    ohw weer een moeilijk stuk kerst ik dacht dat schrijf ik wel mee
    maar nee hier weet ik geen raad mee dood en verderf oorlog
    ik wil het niet meer horen word er ziek van

  26. tagrijn zegt:

    Fictie of niet, het had zomaar kunnen gebeuren. Ik denk wel eens dat de mensen zo veel uitvinden en ontdekken dat ze het zelf niet meer kunnen beheersen. De techniek groeit ons boven het hoofd.

  27. Mrs. T. zegt:

    Is het WE-woord nou ‘kerstPERIKELEN’ of ‘kerstPIEKEREN’?

  28. djberend2013 zegt:

    Wat vreselijk jammer dat zoiets moois zo vreselijk in de kiem wordt gesmoord.
    Maar misschien kom het toch nog goed. Mijn bijdrage is er ook weer http://wp.me/43UUp

  29. Trees zegt:

    Eindelijk tijd gemaakt om mijn WE rondje voor de maand december te doen.
    Wat een gruwelijke WE heb je geschreven Plato, maar wel erg goed! En zou het echt toekomst worden dat er zoiets gebeurt…?

    • Plato zegt:

      Gees, ik heb de link gezet en ook bij je gelezen. Maar de reacties zijn gesloten. Kennelijk zit je daar niet op te wachten. Daarom zal ik ook hier mijn reactie achterwege laten.

Ja, schrijft u maar.....

