Gekte

Op een vroege ochtend drentelen twee mannen op perron drie van station Hilversum en babbelen wat over de cursus doelgericht handelen die ze vandaag gaan volgen.
Plotseling zien ze onder één der bankjes een plastic zak waar iets donkers uitsteekt. Gaston kijkt er naar, mompelt: ‘voila, oude lappen’ en loopt door.
Ook Kees ziet de zak. Vrijwel onmiddellijk  snelt hij als een hazewindhond naar de andere kant van het perron, belt 112 en maakt met overslaande stem gewag van een gevaarlijk, vermoedelijk explosief, voorwerp. Tenslotte zoekt hij op zijn iPhone het telefoonnummer van een landelijk ochtendblad en informeert deze volledig over de toestand ter plaatse.

De journalist komt precies op tijd om op het station te horen omroepen: ‘dames en heren, door koperdiefstal is momenteel het treinverkeer in alle richtingen gestremd. Er worden zo snel mogelijk bussen ingezet.’
Hij weet genoeg en begint koortsachtig aan een opruiend stukje.
In het nabijgelegen hotel wordt een provisorisch crisiscentrum ingericht dat onmiddellijk een onderzoeksteam formeert en het station hermetisch afsluit. Ook wordt een touringcarbedrijf gebeld. Tenslotte wordt aan de media medegedeeld: hedenochtend tien uur persconferentie.

Gaston en Kees komen uren te laat op de cursus. Kees vertelt zijn verhaal en krijgt complimenten. ‘Dat was doelgericht handelen,’ zegt de cursusleider. ‘Hulde, want mensen, wat had hij óók kunnen doen? Gaston, draait bij deze vraag zijn schoenpunten in het tapijt en bromt onhoorbaar in zijn snor. De neus van Kees krult. Deze cursus haalt hij wel.

25-10-2013. Verdachte zak leidt tot
landelijke treinstoring.

Station Hilversum werd afgelopen donderdag opgeschrikt
door een bommelding. Onderzoek wees uit  dat het
verdachte pakketje een schminkset, een
verscheurd zwartepietenpak en een forse bundel
krantenartikelen 
over de toenemende gekte in de
wereld, 
inzonderheid Nederland, bevatte.
Onduidelijk is waarom het pakketje juist
op het Hilversumse station werd gedeponeerd.
Het treinverkeer is inmiddels hervat.
 
 
Dit bericht werd geplaatst in Fictieve verhalen. Bookmark de permalink .

51 reacties op Gekte

  1. Margreet zegt:

    Hahaha..leuk stukje. Tja.. het ligt er maar aan wat het doel is?
    Ik las net in de krant dat ze op Bonaire ook Sinterklaas vieren en de Sint daar wit wordt gescminkt, zullen we gaan demonstreren? :p
    Oh ja..en de jongeren daar vinden het een eer om Zwarte piet te spelen.

  2. Corline zegt:

    Wat een heerlijk verhaal, complete gekte, op elk gebied. Cursus doelgericht handelen; die kan er nog wel bij in Cursusland. De enige die zich niet gek laat maken is Gaston. Heel goed!

  3. klaproos zegt:

    het is van de pot gerukt plato wat er momenteel gebeurt, is iedereen dan helemaal gek geworden, laat ze niet zoveel aandacht geven aan deze idioterie..

    jouw stuk is weer uit de kunst geschreven,
    dát wil ik maar even zeggen:-)

  4. Marja zegt:

    Super! Hier is geen speld tussen te krijgen.

  5. Ik begin nu echt wel te twijfelen aan mijn geloof
    (in het goede van de mens)

  6. Trees zegt:

    Man, hoe bedenk je het toch weer! Het land is weer geheel in rep en roer door die Sint en Piet!
    En jij ook dus😉

  7. minoesjka2 zegt:

    Ja,ja ………… of hij die cursus na het krantenartikel nog zou halen is natuurlijk de vraag🙂 Maar o.o. wat het dit gewoon in het eggie kunnen gebeuren zeg ……….die gekte die door één enkel persoon kan worden opgeroepen.

  8. ria zegt:

    Lachen , hoe verzin je het Plaat. Zie jij Caston ook denken……wat een zakkenwasser die Kees

  9. smijling zegt:

    gek gekker gekst word hier niet blij van boem knal bom

  10. Prachtverhaal weer en het laat inderdaad duidelijk zien dat, hoe meer aandacht je ergens aan geeft, hoe groter het wordt. Misschien moet ik dat ook eens met mijn boompjes gaan proberen, die willen nog niet erg. Wat ik ook zo leuk vind is dat ik hier af en toe van die woorden tegenkom die nauwelijks gebruikt meer worden. Laatst nog zag ik ‘zwerk’ bij je, nu weer ‘inzonderheid’ – leuk!

  11. Met plezier gelezen!
    Vrolijke groet,

  12. perikelen zegt:

    Dit had ik net ff nodig😉

    Liefs:Wilma.

  13. Dwarsbongel zegt:

    Zo? Ook al aan het Zwarte Pieten dus, Plato?😉

  14. Mrs. T. zegt:

    Hahaha. Heerlijk stukje. Met heel veel plezier gelezen. Rare wereld!

  15. staart zegt:

    Wauw geweldig. Uit mijn hart gegrepen. Helaas is het geen fictie. Het gaat zo in deze tijd. Iedereen pikt een stukje en gaat er mee aan de haal. De media hebben hier een grote rol in. Alles is direct bekend en blijft bekend. En ja niet volledige of onjuiste informatie verspreidt zich snel.mooie relativering. Verschrikkelijk goed ingeleefd. Ik ging zelfs even denken dat het echt was gebeurd🙂. Mooi blog!

  16. Willie zegt:

    Geef mij Gaston maar.🙂
    Kees trekt veel te voorbarige en veel te overdreven conclusies, hoezo Hulde? Haha.
    Natuurlijk moet er bij een bommelding altijd onderzoek worden gedaan, dat dan weer wel.

    Waarom het pakketje juist in Hilversum werd gedeponeerd? Tja, waarom zou dat zijn, hahaha.
    Geweldig leuk, satirisch stukje, Plato.

  17. staart zegt:

    Wilde ik nog zeggen. Ik vind dit zo’n prachtig stukje. Ik heb het al een paar maal herlezen.je gebruikt rake metaforen. Om die krullende neus van Kees moet ik geweldig grinniken. Ik zie Kees. Er zitten zoveel lagen in. Ik zou zeggen: publiceren die hap. Nogmaals chapeau.

  18. gewoonanneke zegt:

    Wat een prachtig verhaal. Ja zoals de Hulk al zei, alles wat je voedt groeit en dit is ook uitgegroeid tot een soort idiotie waar iedereen ook nog aan mee doet ook (ikzelf inclusief ) al was ik het niet van plan maar iedereen begint er gewoon over.

  19. Al die vrouwen die hier (uit dommigheid en gewoonte) weer zo positief reageren. Verschrikkelijk. Is het ZO moeilijk om een originele gedachte te hebben? Terwijl zwarte Piet toch duidelijk racistisch is. Je zal maar zwart zijn, een nette baan hebben en de hele maand voor zwarte Piet worden uitgemaakt. Hoe leuk is dat. Plato zal wel geld van de middenstand hebben gekregen om dit infantiele, want zeer oppervlakkige stukje te schrijven. Want waarom heeft hij het anders niet over die oorringen en die rode lippen, als het zogenaamd gaat om Pieten zo zwart als roet?
    Waarom noemt niemand trouwens dat zwarte Pietenspel, dat is ook racistisch toch?
    Nee, Sinterklaas mag van mij nog wel blijven, maar zwarte Piet moet weg. Hij moet ook geen andere kleur krijgen, hij moet gewoon van de aardbodem verdwijnen. En Plato mag van mij ook weg met zijn slappe stukjes.

    • Margreet zegt:

      Die originele gedacht moet dan tegen Pieten zijn begrijp ik? Zwarte Piet heeft niks met racisme te maken, ik(en velen met mij waarschijnlijk) heb nog nooit zwarte Piet met een gekleurd medemens geassocieerd of andersom. ik verbaas mij over de ophef.laat mensen zich bezig houden met dingen die er werkelijk toe doen?!
      Zwarte Piet en Plato moeten blijven, weg met mevrouw Jansen-Okubomo zou ik dan zeggen.

  20. staartje zegt:

    Mevrouw Jansen-O.: als u reageert, doet u dat dan niet ‘zwart’. Jammer van uw vooroordelen en generalisaties. Dat draagt niet bij aan een constructieve oplossing. U leest wat er niet staat.

  21. Petra zegt:

    Haha die mevrouw Jansen, heerlijk zo anoniem tekeer gaan!
    Ik vind het een mooie geschreven stukje Plaat, de waanzin in deze wereld ten top.
    Het hele Zware Pieten gedoe, en voor een scheet en 3 knikkers weer een “verdacht” pakketje melden met alle toeters en bellen vandien!
    Hoe verzin je het toch elke keer weer!

  22. Inderdaad een gekte…die jij weer mooi hebt ingevuld met een komische twist😉

  23. jeer zegt:

    Plato,

    Veel zaken worden te vaak enorm opgeblazen.
    Van de andere zou het natuurlijk ook wel eens letterlijk kunnen gebeuren!
    Dus toch wel alert blijven.

    Groetjes,

    jeer

  24. Weer zo,n lekker Platooinaans verhaal. Genieten, maar ondertussen zoeken naar de achterliggende gedachte. Geniet hier onwijs van,.

  25. joke zegt:

    Leuk verhaal en ook nu weer heel goed geschreven.
    Uit pure terroristenangst (of is het hysterie?) worden op die manier (het zien van ‘verdacht’ pakketjes of rugzakken) over de hele wereld regelmatig treinen stilgelegd, vliegtuigen leeg gehaald, scholen en gebouwen gesloten en straten afgezet. Het akelige is dat je het niet meer tegen kunt houden. Er gebeurt veel te veel in de wereld waar mensen heel erg bang van worden. De Zwarte Piet discussie is dan een fijne afleiding voor zowel voor- als tegenstanders.
    “Het is wat gedaan in de wereld,” zou mijn oma gezegd hebben en die is ook alweer 40 jaar dood.
    Mijn menig, voor wat het waard is.

  26. Ik kon het uiteraard niet laten
    de pietenclub te roepen zodat zij konden lezen
    hoe een ‘dame van stand’ hier even als een dom schaap kwam blaten
    intens medelijden, hoe zielig het is dat zij nog steeds niet beseft dat ze van ons niets heeft te vrezen

    wij, zullen ook dit jaar met een boog om haar heen gaan
    en haar angst respecteren
    met ons wel gezond verstand beseffen we dat velen om haar heen zullen staan
    want het is verspilde moeite om hen hun domheid af te willen leren.

    Sinterklaas en al zijn knechten
    zullen ook dit jaar weer hen verblijden
    die met ons het grootste kinderfeest vieren, en voor ons blijven vechten
    en niet mee doen aan het willens en weten toebrengen van nog meer onzinnig lijden.

  27. Melody zegt:

    Heeej Plaat, wat krijg ik hier een geweldig compliment zeg!
    Ik laat hier altijd reacties achter uit domheid en gewoonte…. goh, dat ik toch eerst bijna 51 moest worden om daar achter te komen, wat een eye-opener!
    Gelukkig bemerk ik ook dat ik, en mijn mede-reageerders het ‘zinvolle’ voorbeeld van ‘Mevrouw’ Jansen volgen… dus ik hoef me niet te schamen voor mijn ‘gewoonlijke domheid’😉

    Of mijn mening over jouw logbericht nog enige waarde heeft, aangezien ik iets doe uit domheid en gewoonte… is aan jou te bepalen😉 Ik vind het in ieder geval weer een prachtig (zoals Corry ook al benoemt) Platooniaans stuk dat ik met veel plezier gelezen heb.

  28. platoonline zegt:

    Ach Mel, die mevrouw is gewoon een beetje gefrustreerd, denk ik. Geen idee waarom maar bij mijn weten is er geen zinnig mens die bij Zwarte Piet denkt aan discriminatie. Ik zou me maar niets aantrekken van haar ongenuanceerde mening. Ik laat het hier wel gewoon staan. Ik geloof in democratie.

  29. Deze reacties had ik verwacht. U zit hier gewoon het hele discriminatieprobleem te ontkennen. En het domme volk is op de teentjes getrapt. Zo zwak. Maar niemand die naar argumenten luistert. Kost zeker teveel moeite. Maar dat ik en mijn dochter over straat lopen en dan oerwoudgeluiden achter ons aankrijgen, dat is zeker wat er bij hoort als je in Nederland woont. Ben ik nu gefrustreerd? Ja, en dat is jullie schuld. Niet alleen Zwarte Piet moet weg, Plato moet ook weg, met dat stomme geklets.

    • Margreet zegt:

      Er is een discriminatieprobleem, dat ontkent niemand hier, alleen heeft Zwarte Piet daar niks mee te maken. Er zijn inderdaad domme mensen die donkere mensen voor Zwarte Piet uitmaken, maar dat is de domheid van die lui, dat is niet de schuld van het Sinterklaasfeest. U discrimineert zelf trouwens ook door iedere reageerder hier dom te noemen, wat is dat voor onnozel gezwam. U lijkt me niet bepaald een aardig persoon.

  30. Melody zegt:

    ’t is toch wat….. heb je zelf een site overvol met flauwekul, krijg je nog geen aandacht genoeg….
    Kennelijk komt de boodschap niet over dat niemand op die flauwekul zit te w88, dus kiest ‘mevrouw’ ervoor om de log van een ander te vervuilen.
    En dan ook nog niet alleen dom en gewoonlijk maar ook nog eens te naïef voor woorden om op deze manier te proberen eigenwaarde te vergaren….

    In extreem medelijden prijs ik mezelf enorm gelukkig dat ik niet zo’n intens triest en dodelijk vermoeiend eenzaam leven heb!

  31. Hoi Plaat, wat een geniale invalshoek weer van je! Als je nog eens een cursus “doelgericht schrijven” schrijven opzet, ben ik de eerste die me aanmeld😀

    Het fijne van een democratisch land als Nederland is, dat iedereen zijn/haar mening mag ventileren. Maar stel je eens voor: heb je als zeurPiet een chaotische website tegen Sint’s Knechten in elkaar gebroddeld, leest geen hond het… Wat doe je dan? Elders aandacht trekken. Je vindt een weblog van iemand die door iedereen in Blogland gerespecteerd wordt, en daar spui je wat gal. Wat moet je anders als je weet dat je blijvend in de minderheid bent? Want Nederlanders pak je niet zomaar hun kinderfeest af. Sterker nog: hoe harder ze tegen Sinterklaas en zijn Zwarte Pieten aanschoppen, des te steviger wij de Sint in onze armen sluiten. En van eenzame mensen zonder lekkers op het Heerlijk Avondje, daar voelen wij niets van!

    Je kunt wel als Mevrouw Jansen-O. heel hard tegen Plato aanschoppen, maar dat zegt veel meer over Mevrouw J-O dan over onze Plaat!

  32. hanscke zegt:

    Wat een prachtige dubbele bodem. Ik heb genoten.

  33. platoonline zegt:

    Iedereen bedankt voor de reacties. Ook mevrouw Janssen Okuboko. Tenslotte heeft iedereen recht op een mening, Alleen, die beledigingen, wilt u die achterwege laten? Die raken ook mijn lezers en dat wil ik natuurlijk niet. Bovendien: u bent toch eigenlijk te beschaafd voor zoveel ongenuanceerdheid?
    Reageert u hier netjes, dan bent u hier van harte welkom.

    Overigens: ik blijf vóór zwarte Piet. Dat moet u wel goed begrijpen.

  34. ellyvandoorn zegt:

    En zo gaat dat Plato. Weer raak geschetst.
    Ik antwoordde je op mijn blog.

  35. tagrijn zegt:

    Doet me even denken aan het loze dreigement op Twitter van de jongen die zijn leraar en medeleerlingen van een Leidse school overhoop zou schieten. Gevolg:alle scholen gesloten. Maar hiervoor geldt, evenals voor die zak op het station: je weet maar nooit. Als het wel mis was met die zak, zouden de verwijten klinken dat er niets was gedaan. Ik vind die reactie dus niet echt vreemd. Neemt niet weg dat dit natuurlijk weer een geweldig stukje fictie is.

Ja, schrijft u maar.....

