Laten we nou gewoon eens zingen!

Leest u nog kranten? Kijkt u nog journaal?
Of heeft u, net als een kennis die ik laatst sprak, besloten de krant meteen de kattenbak in te gooien en de TV alleen voor verstrooiing te gebruiken?

Ik moet eerlijk zeggen, soms heb ik die neiging. Niet dat het goed is natuurlijk, dat weet ik ook wel, maar toch heb ik het. Gewoon omdat ik af en toe het gevoel heb te worden overspoeld met al die berichtgevingen over ontvoeringen, moord, oorlog, geruzie over religie, gekwets over andermans geaardheid en niet te vergeten de niet aflatende bezuinigingen enerzijds en het grote graaien (dat steeds onbeschaamder lijkt te gebeuren) anderzijds.

Maar dat is toch de kop in het zand steken? Ja, dat is het. En daarom geef ik ook niet aan die neigingen toe. Maar toch, hoeveel kan een mens aan ellende opnemen.

Ik heb bewondering voor al die mensen, die ondanks alles positief blijven, de tering naar de nering zetten, en geloof houden in een betere toekomst. Mensen die niet behept zijn met een metersgroot EGO maar gewoon het leven van alle dag leven, liefhebbben, elkaar iets gunnen en……zingen.

Misschien kijkt u raar van dit stukje op, maar het moest er, als reactie op elke ochtend een Volkskrant, ingegooid door een vriendelijke buurtgenoot, gewoon uit. Ik kon even niet anders.

En daarom… neem nou eens twee minuten de tijd, zet u (en uw eventuele gezinsleden) aan de pc en… zing met Johnny en June dat hartverwarmende lied: you are my sunshine.  U zult zien, u knapt er helemaal van op. Doen!!

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

45 reacties op Laten we nou gewoon eens zingen!

  1. gewoonanneke zegt:

    Nou ik dwing mezelf ook soms om nog wat actualiteiten te volgen maar merk dat ik ook wel een overzap naar wat anders. Maar wil toch wel een beetje bijblijven al is het meestal niet vrolijk. Zingen daarentegen doe ik heel graag, het liefst hard meezingen in de auto of in huis, weet niet of de buren het zo leuk vinden maar ik geniet er van en met deze ook even meegezongen. Mooi meegenomen dat ik wel gek ben op Cash en Carter.

  2. elzeblaadje zegt:

    Bijblijven lukt me wel, de krant lezen niet, alleen de stukjes die over dagelijkse dingen gaan boeien me, we leven toch wel door, met of zonder crisis, moord, oorlog of andere ellende. Ik zing graag een stukje mee, al is het wat vals, Let the sunshine ……

  3. De actualiteiten, daar kun je niet omheen. Belangrijk is om daar van te leren, denk ik en iedere dag leven alsof het je enige kans is (dus op een zo goed mogelijke manier als mens). ‘You are my sunshine’, zing ik graag. Ook een glimlach voor iemand die je op straat tegenkomt, doet vaak wonderen. Mooi geschreven blog !!

  4. Marja zegt:

    Ik geef eerlijk toe dat ik een struisvogel ben. Wij hebben geen kranten en ik kijk zo min mogelijk naar alle nieuwsprogramma’s. Ondanks dat krijg ik toch al meer dan genoeg mee van alle ellende in de wereld. Er moet zeker meer gezongen worden. Ook humor en respect moeten hoger op ons lijstje komen te staan.
    Mooi logje.

  5. smijling zegt:

    ha plaat heb je mij nog noit gehoord dan loop altijd te zingen fluiten kletsen met menno enz .maar verder ben ik ook een struisvogel kop in het zand weg met de politiek.

  6. Babette zegt:

    Niettegenstaande alle misère, wordt er te lande best nog wat afgezongen, dacht ik zo. Ik heb meegebruld, Plato, uit protest tegen de gruwelpoel waarin wij dreigen te verzinken en uit solidariteit met jou, want je lijkt er me aan toe en ik heb een gevoelige snaar 😉

  7. You ar my sunshine my only sunshine, you make me happy……..
    Ik sta elke morgen op en zet direct de radio aan, muziek kent vele emoties, humor, herinneringen enzv,. Het is ook een stroom aan ellende die elke dag wel op je bord komt, je komt er niet omheen en af en toe lekker de volume knop open en alle ellende even eeg zingen!

  8. inge zegt:

    jaaaaa zingen is zo fijn ^^ en johnny en june waren zo fijn. ❤

  9. Willie zegt:

    Het 8 uur journaal is vaste prik voor mij, en ik kijk ook naar het nieuws van AT5. Een krant heb ik niet meer.
    Van b.v. Syrië word ik wel eens moedeloos, maar daar denk ik na het journaal niet meer aan.

    Heerlijk liedje, ken het nog van vroeger.
    Meezingen doe ik niet gauw, ik ben niet om aan te horen. 🙂
    Op de stem van Johnny Cash ben ik dol, met June ben ik niet zo bekend.

  10. Voetje zegt:

    Ik moet bekennen dat ik meer op jouw kennis lijk… De radio staat hier wel op en ik heb een abonnement op de krant maar die lees ik erg selectief: de titels en dan nog een beetje verder als het onderwerp mij interesseert.
    Wat een zalig liedje!

  11. hartelijkehothulk zegt:

    Een log die op een gepast moment bij mij binnenkomt.
    De HHH & H tje Hebben besloten de krant op te zeggen.

    H tje is gek op zingen, staat zelf voor een koor te zwaaien, (waarom dat nodig is, heb ik nooit begrepen?)

    De HHH dacht aan zonnepanelen maar nu ik je logje lees, denk ik erover om maar te gaan zingen (wordt brullen) over de zon.

  12. Rianne zegt:

    Ik lees een digitale krant maar heb al besloten dat ik het abonnement niet ga verlengen. Een krant is niet (meer) aan mij besteed.
    Het zingen sla ik over. Er schijnt hier een waterig zonnetje en ik wil niet verantwoordelijk zijn voor haar verdwijning, want echt, ik zing zalen leeg.

  13. NOVELLE zegt:

    Ja die negatieve berichten waar je niet zo veel mee kunt kun je maar beter niet zo door laten dringen.En het liedje is prachtig dus ik zing mee en kijk mijn D… aan Een dansje en hoera

  14. Trees zegt:

    Wij volgens het nieuws op TV, ’s morgens een keer en om half 8 ’s avonds nog een keer. Verder hebben we geen kranten en als ik er soms een krijg, dan gaat ie ongelezen de papiercontainer in. Ik lees wel het een en ander aan nieuws op internet en dat is ook al ellendig genoeg. Leed in de wereld kan mij raken, sommige berichten springen eruit, zoals eergisteren met die baby in het riool…pfff. Maar me bemoeien met politiek, geloofsovertuiging of homohaat oid, nee, daar houd ik me verre van. Vooral het eerste, ik maak me echt niet druk, de heren doen toch wel precies wat ze willen. Maar ja… wat het worden moet voor onze kinderen, daar maak ik me wel eens zorgen om…
    En zingen, dat doe ik iedere dag en ik heb ook heerlijk meegezongen met C&C. Een tijdje geleden heb ik de film gezien van het leven van Johnny Cash… zeer bewogen!

  15. Margreet zegt:

    Ik lees de krant niet intensief en volg geen journaals of actualiteiten, ik zou niet weten waarom je zogenaamd bij moet blijven, waar bij dan, bij dat wat door anderen wordt geselecteerd en belangrijk wordt bevonden? Bij wat de meute tot zich neemt?
    Het lijkt of er geen goede dingen meer gebeuren want die staan zelden in de krant.
    Zo heeft iedereen een vertekend beeld van de werkelijkheid dus en wordt er wat af geklaagd en gezeurd. Is dat zinvol?

  16. datzalwel zegt:

    Wij volgen het nieuws op tv en in de krant maar vrolijk word je er niet van. Een goede raad dus van je, blijven zingen.
    Groetjes.

  17. perikelen zegt:

    Krantje lezen kom ik bijna niet aan toe..( jaja DOM!! ) maar ik kijk wel dagelijks naar het nieuws! Word je soms echt niet blij van…..
    Je wilde nog weten wie ik ga ontmoeten…toch? Sara 🙂 X
    Liefs: Wilma.

  18. Meestal kijken wij naar het half 8 journaal op RTL en schuiven daarna door naar De Wereld Draait Door. Als dat afgelopen is, gaat de tv uit. Of Roos moet weer zo nodig iets willen zien. Maar soms slaan we een avondje over. Hoeven we even niet te weten welke ellende er nou weer heeft plaatsgevonden.
    Wij hebben een weekendabonnement op de krant. We krijgen het AD op vrijdag en zaterdag. De vrijdagkrant bladeren we meestal maar een beetje door.

    Heb je mij weleens horen zingen? Nee, dat dacht ik al. Thuis hoef ik het niet te proberen, want mijn huisgenoten hollen naar boven om oordoppen in te doen, en Bella is zoekt dekking onder de bank. Onder de douche zingen doe ik ook maar niet, want je hoort de tegeltjes op de achtergrond kraken. Maar als ik in de auto zit, galm ik er lustig op los! Niemand die me tegenhoudt, hoogstens car-glass.

  19. minoesjka2 zegt:

    Ja, soms dringt al die narigheid opeens tot je door ………. ik ken dat. En dat zijn inderdaad de momenten dat ik alleen nog koppen van kranten lees, en onder het journaal ga afwassen.
    Bedankt voor de lekkere optimistische muziek 🙂

  20. Struisvogelpolitiek…..wat het nieuws betreft probeer ik dat zoveel mogelijk te doen. En nog voel ik me vaak overweldigd door alle ellende.

    Gelukkig heb ik geen aansporing tot zingen nodig, dat doe ik elke dag, ik ben gelukkig 1 van die mensen op wie jouw 4e alinea van toepassing is.

  21. klaproos zegt:

    heerlijk plaat,
    ik kijk selectief tv, en radio heb ik weinig aan,
    ik zoek mijn muziekjes via you tube en ellende komt écht wel binnen bij me hoor, maar ik vind aan al die nare verslaggevingen niks meer aan, ik word er depri van,
    dus ja, ik zet hem uit,
    en ik heb niet het gevoel dat ik mijn kop in het zand steek:-)

    xxx

  22. baasbraal zegt:

    Toen we nog in Nederland woonden, was ik een echt ‘nieuwsdier’ Ik volgde zowat alles, op een paar onderwerpen na. Het acht uur Journaal was heilig. Toen we hier kwamen, viel het meeste daarvan weg. We konden nog geen Zweeds verstaan of lezen en kregen andere gewoonten. Wat is dat heerlijk ontspannend zeg! De wereld draait gewoon door als je het niet meer volgt! Mijn man heeft nu voor zijn verjaardag een abonnement gekregen op de weekkrant van NRC. We hebben er nog geeneen ontvangen. Ik ben benieuwd….
    Johnny Cash en June vervullen mij altijd met veel vertrouwen in de mensheid in het algemeen en in de liefde in het bijzonder. De kracht en liefde van June en het doorzettingsvermogen van Johnny om zijn verslavingen te overwinnen voor haar, geven hen volgens mij haast het alleenrecht om “You are my sunshine” te zingen. Ik hou het niet droog als ik die video zie, omdat ik het verhaal erachter ken. In de auto brul ik al de liedjes van Johnny Cash mee, keihard (net als overigens Eternal Flame)

  23. artmus zegt:

    Waarde vriend.
    Het is leuk dat je hier verwijst naar ” jij bent mijn zonlicht ” maar tegelijkertijd is het totaal overbodig wat mij betreft.
    Ik ben sowieso helemaal opgefleurd vanwege de heerlijke reacties die je op mijn log hebt geplaatst.
    Ach ….blogde toch iedereen zo vermakelijk …..
    En had toch eenieder een abessijn om de boel op te fleuren……

    Dan zou niemand zich nog bezig zijn met het afkraken van elkanders leefwijze, interesses ,overtuigingen en bezigheden. Welnee….dan zou iedereen opgewekt op zoek gaan naar de wulps, de roodborstflapuit of de hopen verdroogd gras.
    Welja………
    Overigens begrijp ik heel goed dat mensen meer dan genoeg hebben van al de vreselijke berichten die je kamer in geslingerd worden. Nee het zal wel niet goed zijn maar ik denk dat ik morgen de krant en het journaal oversla en op zoek ga naar de orchis en de zonnedauw.
    Dit gezegd hebbende sla ik mijn digitale armen om je heen Plaat en smok je op beide wangen.
    Bedankt voor je super reacties. Het is toch magnifiek…ook al kost het me veel …al dat voorlezen …..

  24. Yvonne zegt:

    ik lees graag de krant bij mijn ontbijt, maar de krant is eerder uit dan ik mijn brood op heb! de krant eindigt in de caviakooi. Goed idee dat meezingen, maar ik ben bang dat als ik dat doe, mijn dieren helemaal in paniek wegvluchten hahaha

  25. tagrijn zegt:

    Je zou er nostalgisch van worden! Als jongen van vijftien hadden we een straatbandje en dit was onze ‘herkenningsmelodie’. Want dat moest je toen nog hebben.

  26. ellyvandoorn zegt:

    Ik heb heel hard mee zitten zingen Plato, heerlijk!
    En voor wat de rest betreft. Ja, heel invoelbaar. Toch weet ik dat er een weg is waardoor je alles wat er op het pad komt een plek van betrokkenheid kunt geven en stabiel in je midden kunt blijven. Die weg vinden is voor mij de weg om te leren gaan.
    Een heel mooi stuk met een vrolijke eindnoot.

  27. Jokezelf zegt:

    Ik heb altijd graag de krant gelezen en dat doe ik nog steeds, ondanks alle narigheid die erin staat. Bij mijn ouders thuis thuis begonnen met Het Parool, die meegenomen in mijn huwelijk en na een paar jaar overgestapt op De Volkskrant. Heerlijk elke ochtend bij het ontbijt mijn krantje ernaast. Sinds mijn 2e echtgenoot lees ik de NRC, nadat ik eerst nog standvastig was gebleven. Maar twee kranten op één dag en twee hele dikke op zaterdag is zelfs voor mij teveel. En, eerlijk is eerlijk, de NRC is een geweldige krant met veel achtergrondverhalen. Alleen het wekelijkse magazine van De Volkskrant vind ik beter dan de maandelijkse Lux van de NRC.
    En verder kijk ik ook nog nieuws op tv.
    Ik begrijp je verzuchting, want ook ik verbaas me geregeld en erger mij soms mateloos aan de verruwing in de wereld, en af en toe maak ik mij enorm boos, maar ik kan niet zo heel veel doen aan al dat negativisme. Als het me teveel wordt, lees ik niet verder, of zet ik de tv uit. Ik probeer mijn steentje waar ik kan bij te dragen en dat is het dan. Voor de rest probeer ik mijn eigen leven en dat van mijn lief en familie zo aangenaam mogelijk te laten verlopen.
    En dat muziekje van jou heb ik net heel hard mee zitten brullen. Heerlijk!

  28. Mrs. T. zegt:

    Ik kijk al heel lang zelden journaals. Kom toch wel een mijn portie nieuws. En word daar inderdaad meestal niet heel blij van. Vandaag bij DWDD: alleen maar positieve items. Dát soort programma’s zouden veel vaker gemaakt moeten worden.

  29. Ja leuk leuk!!
    Ik zing mee.
    Het was overigens dit liedje dat ik zong enige tijd geleden toen er op de werkvloer wat spanning te bespeuren was. Na het volmondig mee zingen van de collega’s was die zo goed als weg!!

    Fijn weekend!!

  30. Maria Kool zegt:

    ik heb ook gereageerd met foto van het beeld op mijn plaatsje staat nu in een tuin riet

  31. Maria Kool zegt:

    geef effe een berichtje ,desnoods in de krant Kamira zoder blog maar wel een facebook [waar ik niets van snap

  32. Dwarsbongel zegt:

    Ach, wees blij dat je de Volkskrant leest en niet de Schelegraaf, dan zou je helemaal dippen…
    En als ik zou gaan zingen doe ik niet alleen mezelf veel leed aan (raspende keel en smorende hoestbuien tot gevolg), maar ook de omgeving.
    Niets is ver van mijn bed, maar ik trek selectief de dekens over mijn hoofd. Er zijn dingen waar ik niets aan kan doen, zo zit die hele grote wereld in elkaar. Er zijn dingen waar ik op mijn bescheiden schaal wel iets aan kan doen.
    En ik kan af en toe mijn stem uitbrengen in het proces van de parlementaire democratie: dat lijkt soms vruchteloos, maar het is als de steen die ik in de rivier heb gegooid: de loop is iets veranderd. Nee, ik ben gelukkig geen dictator die de loop van de geschiedenis in mijn eentje drastisch kan veranderen…

  33. Petr@ zegt:

    Hoi Plato
    Wat een vrolijk lied! Ik heb niet meegezongen, wel geluisterd.
    Als ik Queen op heb staan, ga ik pas echt knallen, dan moet je wel wegwezen want ik zing VALS!
    We lezen de krant en kijken trouw naar het journaal, maar soms blader ik de krant wat snel door, je wordt soms zo verdrietig van al die ellende en de volgende dag staat de krant er weer vol mee.
    Vandaag maar genieten van het mooie weer (You are my sunshine) en het sombere nieuws maar even vergeten!

    Gr. Petr@

  34. Dwarsbongel zegt:

    Ik sluit me er bij aan. En, om het in de familie te houden, ik heb als aanvulling deze suggestie:

  35. Dwarsbongel zegt:

    Ik heb dit prachtige project nog op vinyl: 3 LP’s…

  36. reismeermin zegt:

    RIa heeft me gemeld dat dit blog een keer haar aan het lachen heeft weten te krijgen, dus dat vind ik dan hartverwarmend. En tja ik mag ook wel minder tv kijken, een krant lees ik eigenlijk niet zo vaak meer. Prettig weekend!

  37. Truus zegt:

    Ik kijk ’s avonds het 8 uur Journaal, tenminste, als ik thuis ben. En verder probeer ik de huis-aan-huis krantjes te lezen. Dat vind ik genoeg ellende voor 1 dag.

Ja, schrijft u maar.....

