Het grote zwartepieten interview

Ze zitten allemaal om me heen, de Pieten aan wie vragen werden gesteld door U, bloggers. Er heerst een stemming à la:  vol verwachting klopt mijn hart. Het wordt een lange sessie want er waren veel vragen. Leest u mee?

Vraag 1: van Erika aan schoorsteenpiet
Waarom ruiken mijn pepernoten niet naar zweetvoeten, ik haal ze toch uit mijn schoen.
De oplossing van dit raadsel vindt u terug in uw eigen windjes. Laat er zelf een en u vind hem lekker ruiken. Laat een ander hem, dan zegt u, bah je stinkt. Pepernoten in schoenen ruiken dus wel degelijk enigszins naar zweetvoeten. Maar de geur valt u niet op. U vind het zelfs lekker.

Vraag 2: van Elly aan hoofdpiet
Pieten blijven toch niet eeuwig jong? Heeft Sint voor jullie een goede regeling getroffen of moet je nog jaarlijks al die daken op? Zo ja, zijn er nooit ongelukken gebeurd?
Pieten hebben het vermogen zich steeds te verjongen. Ons vak is bovendien onze hobby. Mocht er toch een piet oud worden, dan mag hij met pensioen. Maar hij wil meestal toch doorwerken en krijgt dan een makkelijk baantje als speelgoedtester of gedichtenvoorlezer.

Vraag 3: Kleine Zus van Mrs. T aan Pietje verliefd.
Op welke zus ben jij verliefd?
(Vuurrood hoofd): durref ik niet te zeggen, dan ga je lachen. Ik ga ech nie zegge dat ik verliefd ben op juf Maria… ik bedoel… nou hoor…

Vraag 4: Mrs T aan digipiet
Hoe bezorgen jullie digitale boeken?
Kijk, ik heb ze op speciale digi-sint-schijfjes staan. Zo´n schijfje kopieer ik dan gewoon en die gaat in de zak. Met de handtekening van Sint. 

Vraag 5: Mrs T aan hoofdpiet
Hoe veel pieten zijn er eigenlijk?
Ik ben begonnen met tellen. Maar bij zesenvijftig werd ik gestoord door een vraag van Sint. Bovendien: al die pieten lopen zo vervelend door elkaar. En onze administratie is een beetje rommelig. Dus tja, eigenlijk weet ik het een beetje niet. Tienduizend of zo?

Vraag 6:  van Dwarsbongel aan duurzame Piet
Hoe zorgen jullie er voor dat al die witte, pure en melkchocolade toch groen gefabriceerd wordt?
Slechts een klein gedeelte van onze chocola komt uit eigen fabriekjes. Dat is chocola waar wij ons niet voor hoeven schamen, want eerlijk geproduceerd en verhandeld. De rest van de letters, kikkers en muizen moeten we inkopen. Helaas wordt niet elke chocolade nog ‘groen’ gefabriceerd. Als we dan moeten kiezen, dan doen we dat voor de kinderen. Het kan beter en we blijven ons voor duurzaam inzetten maar ook de Sint loopt tegen grenzen aan.

Vraag 7: Melody aan muziekpiet
Heb je eens een musical in bijgewoond: zo ja welke vond je het leukst?
Nee, ik heb nog nooit een musical bijgewoond. Daar hebben pieten het veel te druk voor.

Vraag 8: Melody aan muziekpiet
Wat is jouw top-3 in favoriete muziekstijlen?

Op 3: Amerigoliedjes. Op 2: Sinterklaasliedjes. Op 1: natuurlijk alle zwartepiet liedjes.

Vraag 9: Tuinier aan álle-kleuren-piet’
Wat denkt u over alle commotie over het zwart van de Pieten?
Niet erg veel. Ik denk dat er maar weinig mensen zijn die bij zwart aan slaafjes denken. Sommige politici denken dat wel. Maar die lopen dat zo’n 150 jaar achter. Geen weldenkend mens denkt bij een gezellig Sinterklaasfeest aan discriminatie. Wie daar wel aan denkt kan van mij persoonlijk een oorveeg krijgen. Trouwens: zegt het liedje niet: ‘want al ben ik zwart als roet, ‘k meen het toch goed.’
Roet dus, van de schoorsteen. Denk daar maar aan.

Vraag 10: Melody aan muziekpiet
Wie is je favoriete zanger, zangeres, groep? Welke muziek hoor je niet graag?
Favoriet is zonder twijfel: The black Peets met: kom van die zak af!!
Ik haat  ‘geef mij maar Amsterdam.’ Zo’n cadeau zou ook een enorm gesleep worden.

Vraag 11: Truus aan paardenpiet
Bestaan er ook hulp-Schimmels?
Natuurlijk bestaan die. Maar dat is geheim. Niet verder vertellen dus.

Vraag 12: Truus aan paardenpiet.
Wat moeten de paarden kunnen en hoe worden ze opgeleid?
Ze moeten kunnen rijden in de drukte en natuurlijk op daken. Bovendien moeten ze feeling hebben voor Sintzaken. Gelukkig zijn wij met een aantal prima Sint-dakhengsten-fluisteraars. Wij leiden ze op met zwarte pietenmagie. Ook heel erg geheim, dus u begrijpt…

Vraag 13: Truus aan paardenpiet.
Wat doet Amerigo als hij in Spanje is?
Elke ochtend duurlooptraining. ’s Middags mentale begeleiding door de paardenpietenstaf. En ’s avonds natuurlijk de daken op. In zijn vrije tijd mag Amerigo zich gaarne ophouden in het pepernotenweitje waar ook een paar Ameriga’s staan te hinniken.

Vraag14: Truus aan paardenpiet.
Wat vind je van een RecyclePiet, goed idee? 

Die bestaat al. Acht zelfs. Prima kerels, zolang ze het recyclen van paarden maar laten.

Vraag 15: van Tagrijn aan hoofdpiet
Hoe komt de Sint aan het geld voor cadeautjes? Is er sprake van commerciële sponsoring.
Sint en Piet maken veel zelf, dat scheelt. Daarnaast krijgen we hoge kortingen van speelgoedgiganten omdat we in het groot afnemen. Daarnaast bestaan we in hoge mate van giften (niet van sponsoring). Maar u begrijpt: bronnen geven wij niet prijs. Dat doet  Bram M. tenslotte ook niet.

Vraag 16: van Jordy aan hoofdpiet
Beste swarte piet. Ik wilde eerst graag een Ipad vrage voor in me schoen. Maar nou niet meer. Ken u in plaats daarvan zorrege dat tante Ria zig een stukkie beter voeld? Asseblief.
Ach Jordy: wat zou ik dat graag doen. Maar helaas kan ik niet toveren. We kunnen wel met zijn allen iets doen namelijk: positieve gedachten naar Ria sturen. Dat zal ze zeker fijn vinden. Doe je mee?

Vraag 17: van Willie aan hoofdpiet
Hoeveel deelpieten zijn er?
Oh hemel, Willy. Zie het antwoord op vraag 5. Wilt u mij voortaan maar hoofdpijnpiet noemen?

Vraag 18: van Willie aan hoofdpiet
Klopt het dat er steeds meer deelpieten zijn bijgekomen?
Ja, ja, ja… u zegt het. Het is om gek van te worden. Dat stroomt maar in. En de verlanglijstjes worden ook elk jaar maar langer. Ach en wee.

Vraag 19: van Willie aan hoofdpiet.
Welke taken zijn de belangrijkste?
Voor mij persoonlijk: zorgen dat alle taken zo goed mogelijk worden gedelegeerd aan subhoofdpieten die dan weer verder delegeren aan sub-subhoofdpieten etc.
Voor alle anderen: zorgen dat elk cadeautje keurig op tijd aan het juiste kind wordt afgeleverd.

Vraag 20: Hanschke aan toekomstpiet
Zouden webloggers over 25 jaar nog weten wat een schoorsteenmantel is?
Ehhhhh, wat is een schoorsteenmantel, Hanscke?

Vraag 21: Hanscke aan grappenpiet
Wat is de grootste grap die een zwarte piet in weblogland kan uithalen?
Hahahahaha, dat is (hehehehe) zeggen tegen een (hahaha) weblogger (ghegheghe) dat hij wat in zijn (whoehahahahahahahaha) schoen krijgt (whohohoho,mijn buik) als hij zijn (Whahahahaha, ik hou het niet meer)… als hij zijn…. (hahahahahah, hohooo ik stik zo wat) als hij zijn (echte) schoen boven op zijn weblog (nee, niet boven op zijn beeldscherm) kan zetten. Whoehoeoeoeoe. Grappig he.

Vraag 22. Hanscke aan wedstrijdpiet
Komt er ooit een oproep aan webloggers om het mooiste sinterklaasverhaal te schrijven?
Goed initiatief Hanscke. Zou bijvoorbeeld mooi kunnen op jouw weblog. Met jou als jury?

Vraag 23:  Hanscke aan rijmpiet
Worden webloggers ooit verplicht hun weblogbericht op 5 december op rijm te schrijven?
Een rijm, dat wordt natuurlijk met gejuich begroet
Door ons en vele, vele blije kindergezichten
Maar Sint viert zijn verjaardag niet omdat het moet
Dus Sint en Piet zullen rijmen zeker niet verplichten
En is er iemand die iets anders wil berichten
Die smeer ik zijn gezicht (hihi) lekker vol met roet.

Vraag 24: Melody aan muziekpiet
Als je ontslagen werd en een baan moest nemen in de muziek- en theaterwereld, wat zou dat dan zijn?
Er is bij ons nog nooit iemand ontslagen. Maar goed. Tja, dan zou ik wel in een orkest willen spelen en dan met zo’n hele grote trom.

Vraag 25: Melody aan muziekpiet
Welk muziekstuk mag bij jouw begrafenis absoluut niet ontbreken? Waarom niet?
Dit liedje:

Zie ginds ligt muziekpiet
Hij ligt op zijn rug
Hij strooide veel noten
Maar komt niet terug
O lieve muziekpiet
Daar onder die steen
Wij missen zo je refreintjes
En blijven alleen.

En waarom? Omdat het zo ontroerend klinkt.

Vraag 26: Smijling aan hoofdpiet
Ben jij ook vrienden met de kerstman?
De Sint en de Kerstman gaan als broers met elkaar om. Wij zien hem niet vaak want druk, druk. Maar het is een aardige man. Erg vrijgevig ook.

Vraag 27: Reismeermin aan strooipiet
Wat doe je in de schoen van Tuinier, Cornelis, Jordy en Petr.
Petr is geen lid van het Plato-blogteam. Die valt onder een andere regio.
Tuinier en Jordy krijgen een kikker in hun schoen. Cornelis ook maar die is nog steeds spoorloos. En Plato wil nooit wat. Het is hem te zoet.

Vraag 28: Kwang Lee aan strooipiet.
Raken de pepernoten wel eens op.
Nooit. Daar zorg ik persoonlijk voor want ik wil wel wat te strooien hebben. Het maken van pepernoten is een 24 uurs business. Dat gáát maar door.

Vraag 29: Melody aan muziekpiet
Stel dat iemand jouw begrafenis regelt, welk muziekstuk mag dan absoluut niet gedraaid worden. Waarom niet?
Het lied:  dáár wordt op de kist geklopt. Dat hoef ik toch niet uit te leggen he?

Vraag 30: Reismeermin aan pakjespiet.
Hoe zijn de surprises ontstaan?
Doordat mensen steeds meer vragen gingen stellen van: kan het wat feestelijker. Een gedicht, een leuke verpakking. Toen hebben we onze denktank er eens opgezet en die vond de surprise uit. Zij denken nog steeds door. Het kan ze niet gek genoeg. Zolang ik de pakjes nog kan dragen maakt het mij niks uit.

Vraag 31: Reismeermin aan gedichtenpiet
Hoe weet je persoonlijke zaken te raken in een rijm?
Een kwestie van inleven min
Zonder dat heeft het zeer weinig zin
Om zo maar een rijmpje te maken
Piet moet weten van ogen en haken
Als het om U gaat van water en vin
En meer onderwaterse zaken
Begrijpt u, dan komt men er in.
En heeft men vanzelf een begin
Om de persoon in kwestie te raken.
Ik zeg nu bijvoorbeeld, ‘zeg Min
Je kadootje dat is om te kwaken
Maar van choco voor malende kaken.’
Dan lach jij van oortje tot kin
Want dat kwaken is wel naar je zin
Je begint de verpakking te kraken
Zo ‘s morgens na het ontwaken
Nu weet ik niks meer aken en in.
Maar je snapt? Zo gaan dat soort zaken.

Vraag 32: Plato aan alle Pieten
Waarom rijdt Sinterklaas op een paard en moeten jullie daar een beetje achteraan hollen? Dat is toch niet eerlijk?
Ehhh…. Ja jongens, verdorie… Die vent heeft gelijk…. Dat we daar niet eerder…. We gooien het meteen voor de bond…. Jongens niet allemaal door elkaar…. Ik wil ook wel eens op een paard…. Hee hoofdpiet waarom heb je daar niet eerder aan gedacht… jongens toe nou…. Het is niet eerlijk…. Pieten voor paard, pieten voor paard….. pieten voor paard….. De Sint kan van ons het dak op….. Kom jongens, de straat op….

Nou mensen… dit was het geloof ik.  Iets zegt mij dat ik deze vraag beter niet had kunnen stellen.

Dit bericht werd geplaatst in verhalen fictie. Bookmark de permalink .

26 reacties op Het grote zwartepieten interview

  1. Gezien al die vragen, al die antwoorden.. geloof ik met je mee Plato! Hopelijk zal ons geloof ooit eens waarheid worden!

  2. Melody zegt:

    Nou Plaat, je hebt mij schaterend van de dinsdag naar de woensdag gebracht, weet je trouwens hoe stom dat klinkt als iemand heel erg hees, bijna stemloos, is en constant hoest? Hilarisch, bijna net zo hilarisch als dit interview.
    SUBLIEM GEDAAN>

  3. Anna zegt:

    Super!!! Heb er van genoten @->–

  4. klaproos zegt:

    nou plato, dat was een hele waslijst die je hier laat zien,
    het moge duidelijk zijn, er zijn nu geen geheimen meer voor ons:-)
    dank je wel voor de moeite

    * letters P.L.A.T. in scheon leg*
    De O zelf lekker Opsmul:-)

    xxx

  5. Nanda zegt:

    Geweldig leuk gedaan! Waar haal je het vandaan? Super.
    Fijne Sinterklaasavond!

  6. gewoonanneke zegt:

    Een goeie inkijk in de Pietenwereld en vooral die gedichten meesterlijk gevonden….. hoop dat alle vragenstellers tevreden zijn met de antwoorden op de laatste na dan 😉 …….

  7. HansDeZwans zegt:

    En volgend jaar allemaal vragen voor de Kerstman of Paashaas? Het is maar dat je je dan al kunt voorbereiden.

    • HansDeZwans zegt:

      Sorry, ik bedoel dit wel degelijk goed. Mijn reactie komt misschien zo wel niet over, maar je hebt er nogal werk van gemaakt van je pietenvragen en om zomaar al die vragen te beantwoorden en ook nog eens gedichtjes te maken, zal niet in één dag gedaan zijn. Vandaar mijn reactie zodat je je een beetje kunt voorbereiden. Ja ik geef toe, niet één van mijn beste reacties.

  8. Ik heb genoten van de vragen en nog meer van de antwoorden.
    Je krijgt van mij een Pietenmuts met een fraaie veer. 🙂

  9. Erika zegt:

    🙂 leuk om te zien wie in welke hoek zijn vragen zoekt.
    Zal beter aan mijn kruidnoten snuiven de volgende keer 😉

  10. jeer zegt:

    Plato,

    Het was weer een vermakelijk “vragenuurtje”, dat er nog tijd voor was in deze drukke periode.
    Ik wens je een aangename Sinterklaasavond en doe aan jou en Maria ook de groeten.

    Bedankt dat je even aan kwam.

    jeer

  11. Mrs. T. zegt:

    Beste Willem,

    Ik heb genoten van dit mooie blog
    en leerde van alles over de pieten ook nog.
    De vraag van Jordy vond ik zo lief
    het ventje wordt nog ‘ns een echte hartendief.
    Van jongste begreep ik dat het met pietje verliefd is goedgekomen,
    hij trouwde gisteren de pietin van zijn dromen.
    Voor vanavond hebben wij nog een pakjesavond staan,
    Dus ik zal zo maar ‘ns aan het voorbereiden gaan.

    Groetjes,
    Mrs. T.

  12. reismeermin zegt:

    Ik heb hier echt van genoten.
    En met dank aan het rijm verwacht ik toch over niet al te lange tijd op vakantie te zijn.
    Want tja niet alleen water kwam voor in het rijm, maar ook de plaats Aken 😉

  13. Ben ik even blij dat ik in de Sint, Amerigo en alle zwarte Pieten geloof! Wat een hard werkend leven hebben ze zo met elkaar, maar volgens mij wordt er nog meer gelachen! Zeker om sommige vragen. PlatoPiet heeft ze uitstekend beantwoord 😉

  14. datzalwel zegt:

    Weer een hartstikke leuke blog, ik heb hem met een brede smile gelezen. Dar sint maar royaal in je schoen mag strooien.
    Groetjes.

  15. Mrs. T. zegt:

    Off topic: we hebben het met het team nog niet gehad over wat er in Almere is gebeurd. Morgenavond hebben we sinterklaas met het team. Dan zal het beslis ter sprake komen. We leiden ons team met strakke doch rechtvaardige hand. Er is tijd voor een lolletje, maar er moet ook geluisterd worden. Dat vind met name één meisje erg lastig, maar ik denk dat het voor haar juist erg belangrijk is dat zij leert dat ze niet overal de baas is. 😉

  16. Willie zegt:

    Een geweldig leuk interview Plato, met heel veel humor in de antwoorden. 🙂

    Met deel-pieten bedoelde ik eigenlijk soorten pieten, er komen er hier al minstens 15 langs, b.v. muziekpiet en paardenpiet. 😉
    Volgende keer zal ik de vraag wat beter formuleren, sorry Plato.

    Haha, alle pieten ook op een paard, zwarte paarden dan natuurlijk, in de optocht. 🙂

  17. ellyvandoorn zegt:

    Ik was er weer om 5.30 uit Plato en zat om 6.00 uur het interview te lezen. Het heeft me, onddanks dat ik me voornam terug naar bed te gaan, toch weer opgehouden. Het is weer, evenals de sneeuw die hier ligt, heel verfrissend al die reacties van de Pieten. Het houdt me klaarwakker. …Ik blijf maar op. 🙂

  18. Staart zegt:

    Geweldig LOL dankjewel. Nu weet ik alles

  19. hartelijkehothulk zegt:

    Ik vond het in het begin stom.
    Daarom heb ik ook niet meegedaan met de vragen.
    De HHH is ALTIJD (bijna) eerlijk!
    Wát heb ik mij hierin vergist zeg.
    SUBLIEM !
    Mijn allergrootste complimenten!
    Ik heb genoten van de vragen
    Maar nog veeeeeel meer van de reacties.
    Dank u PLATO!

  20. Trees zegt:

    Goh PietPlato, wat veel en wat een leuke vragen van de bloggers en wat een perfecte antwoorden van de Pieten… Ik heb me er prima mee vermaakt! Ik zou toch bijna weer in ze gaan geloven ;-)!

  21. ram1955 zegt:

    Gelukkig kwam ik via tips op andere blogs hier weer terecht. Ik had de feeds even uitgezet i.v.m. het binnenhalen van al jouw oude logjes. Daar kreeg ik telkens melding van. Zo had ik bijna dit interview gemist en dat was niet de bedoeling. Wat heb je schitterende antwoorden gegeven, Plato. Ik heb zitten genieten.
    Je blogfeed staat weer aan. Ben je klaar met importeren?

  22. hanscke zegt:

    Ik heb het al eerder gelezen, maar ik zie tot mijn grote schrik dat ik geen reactie achter gelaten heb. Reuze leuk om te lezen. Het is een prachtig interview geworden en een ieder heeft antwoord gekregen. Goed gedaan.

  23. ingeding zegt:

    geweldig. ^^ en sorry dat ik er niet bij was, had het zelf zo druk met alle sinterklaasgekte en het singlemummen (vriendje was voor werk in buitenland) en ‘k was nie fit en nou ja, ik ben er weer.
    en genoten. geef mij maar amsterdam, da’s zo’n gesleep hahahahaha

Ja, schrijft u maar.....

