Een WE-300 voor iedereen

Gisteravond was er bij onze vereniging voor parapsychologie een arts die een lezing hield over gezondheid. Het ging met name over het verband tussen de hand over hand toenemende percentages zware ziektes (zoals kanker) en voeding. Een mini-samenvatting.

Ziekte als schoonmaakproces
Het lichaam weet wat goed is. Als iemand bijvoorbeeld verkouden is worden daarmee afvalstoffen opgeruimd. Wij blokkeren deze opruimactie echter door het innemen van medicijnen. Zo ook bij andere ziektes. Gevolg: de ziekte is opgelost maar de mens als zodanig bouwt minder weerstand op.

Ziekte en gezondheid: balans of disbalans
Elke ziekte is een poging van het lichaam tot balans te komen. Als er sprake is van disbalans  zal de zuurstofrijke omgeving (deze stond centraal in zijn betoog) veranderen in een zuurstofarme. Daardoor ontstaat afbraak van cellen.

Hoe kan deze balans weer hersteld worden?
Door terug te keren naar een meer natuurlijke manier van leven.
(proeven hebben uitgewezen dat natuurvolken de ziektes, die zo kenmerkend zijn voor onze westerse cultuur, niet of nauwelijks ontwikkeld hebben). Als vanzelf kom je dan bij het aspect voeding.

Wat zijn de meest ‘killende’ zaken?

  • Het eten van met name transvetten (door de industrie veranderde vetten (margarine, lightproducten, mayonaise chips, bak- en braadproducten etc) die onze celwanden, die van nature zuurstof innemend zijn, aantasten doordat het transport van die zuurstof wordt verstoord.
  • Deodoranten (houden de noodzakelijke zweetproductie tegen)
  • Overdoses aan medicijnen bij simpele kwaaltjes. Overbodige inentingen (voorbeeld: de overkill aan medicijn bij de Mexicaanse griep. De medische industrie is daar zeer wel bij gevaren).

Wat kun het beste wel doen?

  • Eet in plaats van transvetten goede vetten (cocosolie, palmolie, roomboter, rundervet (dat is beter dan bijv. frituurvet), onverhitte olijf/zonnebloemolie.
  • Niet te snel koortsremmers nemen. Laat de natuur zijn werk doen.
  • Gifstoffen (met name in lever en nieren) proberen kwijt te raken (ontgiften)
  • Veel zuiver water drinken.
  • mijd deoranten
  • Wees zeer voorzichtig met suiker.
  • Hoed u voor producten met E-nummers.
  • Kortom: matig en bewust eten van niet door de industrie samengestelde producten en dit niet voor een paar weken maar gewoon als levenspatroon.

Aldus de spreker.

Sommige dingen weten we natuurlijk wel, maar het is moeilijk een bepaald patroon vol te houden. Toch is het goed om bewust met dit alles om te gaan.

De WE-300

Wie de bovenstaande (noodzakelijkerwijs summiere) gesprekssamenvatting heeft gelezen, komt tot de conclusie dat het er om gaat je lichaam goed te verzorgen om ziektes zoveel mogelijk buiten de deur te houden.  Het woord is daarom voor deze periode:

Verzorgen

klik op het woord voor de betekenissen

Periode

16 oktober t/m 4 november

Verdere uitleg–> zie de welkomsttekst

Veel schrijfplezier allemaal

Melody     Marja     Letterzetter     Trees     Nanda     Anneke     Yvonne     HH.Hulk I     Hanneke     Rianne     Ria     HH.Hulk II     Mrs T.     Anja     Natasja     Dieneke     Hanscke     Plato     Voetje     Reismeermin     Geesje     Plato II     Truus

Dit bericht werd geplaatst in WE-300. Bookmark de permalink .

70 reacties op Een WE-300 voor iedereen

  1. Tja, wat doen we onszelf aan he?

    Ben de hoek om gegaan en heb een andere invulling gekozen maar wel het woord uiteraard als rode draad gebruikt.

    http://melodymusic.nl/?p=14525

  2. Trees zegt:

    Als je het zo bekijkt zijn we niet echt goed bezig, maar ja, dat weten de meeste mensen ook wel he…Zat nog steeds te denken over het woord luchten ;-). Maar ik stort me nu maar op het nieuwe woord!

  3. Plien zegt:

    Met interesse gelezen. Hebben we nu twee WE-Woor voor oktober? Wilde van het weekend ervoor gaan zitten en kijken of mijn hersenen creabea kan worden.

  4. ram1955 zegt:

    Dank voor al deze gezonde info. Ik zal me eens bezinnen over het woord. Melody heeft alweer een record gebroken volgens mij. ;D

  5. Margreet zegt:

    Ja, dit is bekende kost voor me, ik probeer het beter te doen, dat lukt de ene keer beter als de andere keer.
    Ik las trouwens onlangs dat zevenblad goed is bij jicht Je kunt het als thee drinken . of het door de soep/sla doen, de jonge blaadjes. Je medicijn groeide al in je tuin.

  6. ingeding zegt:

    ik drink sloten brandnetelthee, gemberthee, braamblad, kamille enz. allemaal ‘vers’, dus niet uit een zakje. dat zou zeer gezond moeten zijn voor de mens. net als het eten van al dat fruit en die groente en weinig tot geen van die meuk die idd zo slecht voor je schijnt te zijn. daarnaast kom ik aan m’n slaap en ik beweeg meer dan genoeg en toch.. weerstand? weinig tot geen. as we speak zit ik hier weer met een koortslip op de bank, keelpijn erbij enz. ik denk dat genen ook een end gaan. of zou ik dan toch teveel deo gebruiken? ^^

  7. Willie zegt:

    Je bent wat je eet, daar geloof ik in, en in matig en bewust eten.
    Het gaat er niet om wat je af en toe doet, maar om hoe je gewoonlijk eet.

    Dat wil niet zeggen dat ik (meestal) alleen maar gezond eet, een beetje makkelijk ermee omgaan kan blijkbaar ook, ik mankeer nooit wat. ( Even afkloppen ).

    Door teveel hygiëne heeft de moderne mens meer allergiën en auto-immuunziekten ontwikkeld.

    Ten slotte: net zoals we het grijs worden, rimpels en slechte ogen niet tegen kunnen houden, zo kunnen we ook de aftakeling van binnen niet eeuwig tegenhouden, al leef je nog zo gezond.

  8. staartje zegt:

    Ja, dat is zo….die deo’s hè…..toch maar laten staan. Er zitten trouwens ook plastics in. Daar schreef je eens over. En voor degenen die nu denken dat ik stinkend door het leven ga…..er zijn goede deo’s

  9. ram1955 zegt:

    http://rammelaars2.blogspot.be/2012/10/takkenwerk.html
    Goedemorgen Plato,
    Hier is mijn bijdrage aan de WE-300.
    Ik wens je een goede, pijnvrije dag.
    Lieve groet uit Ravels.

  10. Pingback: Tijdrit | Letterbak

  11. Letterzetter zegt:

    Goedemorgen Plato,
    Mijn bijdrage aan de WE-300 staat hier:
    http://letterbak.wordpress.com/2012/10/17/tijdrit/
    Ik wens je gezondheid!

  12. Erika zegt:

    Dat klinkt als een boeiende avond, ik sta achter dit soort artikelen, maar dat is je wel bekend.
    Voor de liefhebbers deo is heel erg goed te vervangen door meine Base, je lost een halve theelepel op in lauwwarm water, was de oksel droog deze en breng het mengsel van meine Base aan onder uw oksel laat het opdrogen.
    Het geeft een erg fris gevoel die lang aanhoud, uw systeem niet uit balans haald. Meine base is van zichzel PH 8,5 net als vruchtwater.
    Ben benieuwd wat er voor story,s komen, ik kom weer lezen.

  13. Rianne zegt:

    Verzorgen, een onderwerp waar ik de laatste tijd veel mee bezig ben en regelmatig over schrijf. Maar wel veel meer woorden. Maar deze WE gaat er binnenkort wel komen, dat weet ik zeker.

  14. Pingback: Lekker gegeten… | "VAN GELDORPJES"

  15. lenjef zegt:

    Morgen…

    hij houdt het vol en nooit voor geen mens verborgen
    drinkt en eet gezond
    de digitale klok rond
    velen plannen het ook, maar beginnen altijd ‘morgen’

    Hopelijk sterf ik gezond! 🙂
    Graag gelezen, Plato.
    Lenjef

    • staartje zegt:

      Een waarheid als een koe mooi verwoord

      • platoonline zegt:

        Het schijnt dat de bond van koeien (niet alleen van bonte…) ernstig protesteert tegen dat steeds maar weer herhalen van die ‘waarheid als een koe,’ staart. :-). In een pinnig document dat ik laatst onder ogen kreeg, wordt opgeroepen nu eens een ander dier als object voor oppervlakkigheid te gebruiken. Waarom geen waarheid als een olifant? wordt er terecht opgemerkt. Een olifant is tenslotte een veel groter dier. En bovendien, wordt betoogt, wel onze melk opzuipen maar aan de andere kant op ons afgeven, daar vallen ons wel eens de vlekken van het lijf. Even wordt de brief dreigend als er wordt gerefereerd aan het feit dat ‘mensen die ons op de hak nemen moeten beducht zijn dat wij hen wel eens op de horens zouden kunnen nemen.’ Maar dat is meer een terzijde.

        Uiteraard eindigt de protestbrief met een driewerf ‘Boe.’

  16. Boeiende materie vind ik dit altijd. Zeker nu mijn schoonzusje circuleert bij ‘alternatieve’ duitse natuurgenezers en mij uit allerlei hoeken steeds dezelfde maar voor mij nieuwe dingen worden aangereikt, is er toch wel een bepaalde bewustwording gaande. Het hebben van koorts… ook zo’n dingetje dat steeds terugkomt, wat eigenlijk gewoon ontzettend goed schijnt te zijn voor je lichaam, op de langere termijn.

    Ik wacht op inspiratie voor de WE… ik geloof dat het al komt 🙂

  17. Pingback: Dikke, vette pech! « Mrs.dBvZ

  18. Nanda zegt:

    Goedemorgen Plato. Hierbij mijn bijdrage voor deze maand:
    http://mrsdbvz.wordpress.com/2012/10/18/dikke-vette-pech/
    Groet, Nanda

  19. HansDeZwans zegt:

    Gelukkig staat er niets in over alcohol, of heb ik dat bewust niet willen lezen?

  20. hanscke zegt:

    Yep ik ga er mee aan de slag

  21. Pingback: Ver-zorgen | gewoonanneke

  22. gewoonanneke zegt:

    Ja eten en ziekte, ik ben er van overtuigd dat er een verband tussen bestaat. Maar toch blijft het oppassen om te zeggen. Eigen schuld dikke bult. Dat is zo makkelijk. Zo ben ik er wel van overtuigd dat groente en fruit van het seizoen eten goed voor een mens is. Op een of andere manier, ik heb er geen wetenschappelijke verklaring er voor, denk ik dat het beter is. Maar over dit onderwerp zijn veel mensen nog niet uitgepraat.
    Ik heb het woord verzorgen even een beetje aangepast. 😉 en een andere invulling proberen te gen en het staat op

    Ver-zorgen

  23. smijling zegt:

    ja ik heb ook wat neer gekrabelt Plato op httpp://smijling.woordpress.com
    als je weet dat veel kinderen geboren in de tijd 1935 1950 een zeer slechte start hebben gehad en daar door er zoveel ziek zijn op latere leeftijd . niet uit mn duim maar wetenschappelijk onderzocht

  24. staartje zegt:

    Ik kwam deze lijst ook weer tegen in een ‘bedelbrief’voor een wazige organisatie voor onderzoek. De adviezen zijn prima, maar van het vermakten van allerlei nuttig onderzoek word ik bijna ziek

  25. hartelijkehothulk zegt:

    Dat ik hier nog tijd voor vrij kon maken, snap ik niet.
    Maar er staat een brouwsel!
    http://hartelijkehothulk.wordpress.com

  26. Pingback: Speciale vaat | Hannekelive

  27. jokezelf zegt:

    Ik vind het allemaal zinnige adviezen en ik probeer me er zoveel mogelijk aan te houden (behalve aan dat deodorant advies, dat vind ik echt flauwekul). Ik vraag me alleen af of je niet een beetje veel woorden hebt gebruikt? Ik tel er 380 vanaf ‘gisteravond’ tot en met ‘om te gaan’. of moet ik ergens anders beginnen en ophouden voor het aantal woorden. (Beetje flauw van me eigenlijk wel, maar ja soms kan ik me niet bedwingen ;-)).
    Desalniettemin; hartstikke goeie samenvatting.

  28. hannekelive zegt:

    tja, ik heb me bedenkingen bij deze conclusie.
    ik denk dat je jezelf niet gezond of ziek kunt eten, mits je maar matig leeft.
    dus niet teveel, te vet, te zout noem maar op.
    vindt het ook moeilijk om dit naar een kankerpatient te vertalen: alsof het de eigen schuld is (kort door de bocht ik weet het.)

  29. Anoniem zegt:

    Hallo Plato. Hier is mijn bijdrage.Helaas geen vrolijke .
    groetjes, Ria
    http://www.rias-weblog.nl/?p=2999

  30. hartelijkehothulk zegt:

    Ik heb in het belang van de aktualiteit nu een echte WE Verzorgen geschreven.
    www HartelijkeHotHulk.wordpress.com

  31. Mrs. T. zegt:

    Hoe een bandje een heerlijk avondje verzorgde. 😉 http://www.triltaal.nl/2012/10/20/doe-maar-2/

  32. Tegenwoordig zou je niets meer mogen eten of drinken. Er zijn bijvoorbeeld gigantisch veel producten met E-nummers erin. Toch interessant dat je dit opgelijst hebt, ik eet wel veel margarine, nu ga ik dat misschien proberen te matigen.

  33. anja2809 zegt:

    Plato, ik hoop dat je je snel weer beter gaat voelen en de pijn verdwijnt!
    Wat betreft de voedingsadviezen: het lijkt wel of alles tegenwoordig ongezond is! Ik eet maar alles wat ik lekker vind, maar op een normale manier. Verder sport ik veel en hoop gezond oud te worden. Alles waar “te” voor staat, is nooit goed.
    Wat de WE betreft, heel mooi woord waar je veel kanten mee op kunt. In het kader van Halloween heb ik er een geheel eigen twist aan gegeven. Zie het als grap, ik neem niemand in de maling. Maar had even geen zin in een serieus verhaal 😉
    http://anja2809.blogspot.nl/2012/10/uw-bloed-onze-zorg.html

  34. dieneke zegt:

    Nou ik hou het maar gewoon bij water…………. http://hollandswelvaren.blogspot.nl/
    groetjes

  35. jeer zegt:

    Plato,
    Het lijkt mij, dat het een bijzonder interessante lezing is geweest.
    We zouden er allemaal wat meer naar moeten leven, maar ik weet uit eigen ervaring ook dat het niet altijd meevalt.
    Na mijn opleiding natuurgeneeskunde van 1987-1991 heb ik het een hele tijd goed volgehouden.
    Hoewel ik nog zo gezond mogelijk probeer te leven, een aantal zaken uit je lijstjes hierboven probeer ik te doen of te laten, ontkom ik er ook niet altijd aan.

    Bedankt voor jouw bezoek en reactie op mijn blog.

    Groetjes,

    jeer

  36. geesjesgedachten zegt:

    Plato, begeef jij je nu niet op een wel heel gevaarlijk terrein met deze stellingen? Juist nu, weet jij toch dat “Het” je overkomt en er zelf geen invloed op hebt?

    Ik ga es nadenken over de nieuwe we300

    • Platoonline zegt:

      Geesje, het zijn niet mijn stellingen. Ik heb hier een samenvatting van een lezing gegeven. Met sommige dingen ben ik het van harte eens. Maar zelf zou ik nooit zo makkelijk de verbinding met bijvoorbeeld kanker leggen. Zeker niet dat er in die gevallen sprake zou zijn van eigen schuld. Niemand wil tenslotte graag ziek worden. Maar het is wel een feit dat de meeste van ons eens stuk gezonder zouden kunnen leven.

  37. geesjesgedachten zegt:

    Bedankt voor je antwoord, hier en in mijn gedachten.
    Plato natuurlijk weet ik dat dit niet jouw stellingen zijn, maar je plaatst het wel. Waarschijnlijk doe je dit om de mening van meerdere mensen te kunnen lezen. Het is ook niet verkeerd om hierover met elkaar van gedachten te wisselen. Ik rook, jij eet drop, ondanks dat we weten dat het slecht voor ons is.Tja…………..

    Ik wens je een snel herstel toe, hopelijk neemt de pijn snel af.
    lieve groetjes, geesje

  38. hanscke zegt:

    Ik heb een nieuwe we-300. hij is ietsje te lang, maar ik kan het echt niet inkorten. http://hanscke.nl/

  39. tagrijn zegt:

    Ik dacht: ik ga eens kijken of Plato heeft gereageerd op mijn dit keer nogal uitgebreide reactie ivm het boek The Truth about Food, waaruit ik mijn wijsheden put op dat gebied. Tot mijn verbazing vind ik mijn reactie niet meer terug. Blijkbaar iets mis gegaan. Volgende keer beter.

  40. Janny zegt:

    Dit soort info vind ik uitermate interessant. Het meeste hiervan weet ik natuurlijk. Ik probeer zoveel mogelijk vers en zonder zakjes en pakjes te koken. Ik kijk echt uit met wat we naar binnen werken en geur-kleur- en smaakstoffen evenals slechte E-nummers komen er hier niet in.
    Dat wil niet zeggen dat het niet beter kan. Mijn bewegingspatroon is slecht en ik vergeet altijd om veel water te drinken. En deodorant? We gebruiken sticks en geen spuitbussen, maar of dat in dit verband wat uitmaakt, vraag ik me af. Maar ruiken naar zweet, brrr…. ik moet er niet aan denken!
    En het lichaam heeft toch wel meer zweetklieren dan alleen die bij oksels?
    Janny

  41. Als ik dit zo lees valt er nog heel wat te verbeteren aan mijn eetpatroon… ;-(

  42. Voetje zegt:

    Ik heb ook nog eens mee gedaan… Het einde vind ik niet zo goed bedacht maar kom maar eens lezen: http://voeteninhetwater.wordpress.com/2012/10/26/verzorgen/

  43. reismeermin zegt:

    Verzorgen


    Eigenlijk wil ik ook nog iets met de WE van luchten en uittreden, deze voelde al als op doktersvoorschrift …

  44. Pingback: We300 “verzorgen” « geesjesgedachten

  45. geesjesgedachten zegt:

    Mijn bijdrage Plato, ik kom binnenkort de andere bijdrages lezen,helaas ben ik nog een beetje druk met de verhuizing van mijn ouders.

    http://geesjesgedachten.wordpress.com/2012/10/31/we300-verzorgen/

  46. maurice zegt:

    ik ben een broer en zus verloren, de afgelopen 3 jaar aan darmkanker. gelukkig is er geen erfelijke component, Mijn huisarts heeftme aangeraden om vegetarisch te gaan eten, das de beste preventie en voor al geen rood dierlijk vlees. ook geen melkprodukten, of weinig. dus daar houd ik me nu aan, slechts 1 k pweek vlees nu, willem.

  47. Melody zegt:

    ehhh geesje staat gelinkt aan reismeermin….

  48. Hier is ie dan, alweer op de valreep. 🙂

    Verzorgen.

  49. Pingback: WE-300 Verzorgen | Wiebeltjes

  50. Pingback: Verzorgen | Villa Kakelbont

Ja, schrijft u maar.....