Verbijstering

Teletekst 20-8-2012

De volgende rechtszaak wordt, vanwege het
maatschappelijk
belang, openbaar behandeld.
Een vijftienjarige jongen heeft bekend een meisje te hebben
doodgestoken. 
Hij zou zich voor een klein bedrag hebben laten
inhuren. 
Het geval staat bekend als de facebookmoord.

Hoe kun je nog die dingen dragen?
Wat is gebeurd, hoe los je dat nog op?
Wat zeg je op de vele vragen?
Welk antwoord zal niet sterven in de knop?

We willen wel, we openen de deuren
En vangen straks de stille tocht weer aan.
Maar op een dag zal het opnieuw gebeuren.
Wat is er toch met ons verkeerd gegaan?

Rode tekst: (c) Plato 2012
Plaatje http://spicecomments.com

Dit bericht werd geplaatst in 101. Bookmark de permalink .

24 reacties op Verbijstering

  1. ram1955 zegt:

    Mooi verwoord.
    Het is te zot voor woorden en heel beangstigend dat zulke dingen kunnen gebeuren.

  2. Rianne zegt:

    Ik kan er met mijn verstand niet bij. Ik weet dat dit iets is van alle jaren, dat het vroeger ook gebeurde, dat de media er tegenwoordig bovenop zitten, maar toch… Je zal de ouders maar zijn (van slachtoffer en van dader)

  3. Annemiek zegt:

    Ik heb dit werkelijk met verbijstering bekeken op het nieuws. Ruzie tussen 2 meisjes op facebook en een huurmoordenaar van 15 in actie.
    Waar moet dat heen als dit vaker gaat gebeuren. En dan de geëiste straf die uitgesproken is door de almachtige rechter. Ik krijg het er koud van.

  4. Mrs. T. zegt:

    Net als Rianne denk ik dat het van alle tijden is. Hoe verschrikkelijk het ook is natuurlijk.

  5. Platoonline zegt:

    Tja, dat schreef ik in mijn gedichtje ook al.Maar a. dit soort dingen lijkt wel steeds vaker te gebeuren en b. ze worden steeds extremer. Mijn vraag is, hoe heeft onze maatschappij zover kunnen komen en hoe nu verder? Heeft iemand daar een antwoord op?

    • Margreet zegt:

      Plato, het is verschrikkelijk, mensen zijn tot de meest vreselijke dingen in staat, maar.. het is NIET zo dat geweld steeds vaker voorkomt, dat is een misverstand. Het LIJKT zo omdat de media alles zo groot in beeld brengen en ook vooral slecht nieuws brengt. Dat geeft onrust en angst onder de mensen en dient ons dus ook totaal niet. Ik heb hier niks van meegekregen trouwens, ik kijk geen nieuws en lees de krant minimaal, niet omdat ik mijn ogen wil sluiten voor wat mis is maar o.a. omdat ik het kolder vindt om vooral het slechte in de wereld onder de aandacht te brengen.

  6. Ria zegt:

    een puber ,een kind met nog niet geheel ontwikkeld brein
    het zal je kind maar zijn.
    Doch zowel de opdrachtgever als de rechter brrrrrrr………ik krijg het ijskoud.
    groetjes, Ria

  7. tagrijn zegt:

    Als een kind van 15 zich verhuurt een ander te vermoorden is er meer aan de hand. Misschien is de jongen zwaar verslaafd en heeft hij ‘spul’ nodig. Misschien is hij verstandelijk gehandicapt.
    Welke reden dan ook, maar die jongen spoort niet.

  8. ellyvandoorn zegt:

    Mooi geschreven Plato en zeer realistisch.
    Veel vragen waar geen antwoorden op zijn. Misschien stellen we regelmatig de verkeerde vragen.

  9. Willie zegt:

    Ik was ook verbijsterd toen ik het in het nieuws zag. Hoe halen ze het in hun hoofd.
    Niet alleen die jongen spoort niet, zoals Tagrijn zegt, de anderen sporen ook niet.

    Door de sociale media wordt veel meer ( en makkelijker ) gepest dan vroeger, misschien dat daarom zulke uitwassen vaker gebeuren.
    Terugdraaien kan niet meer, maar ouders moeten hun kinderen in de gaten houden, wat ze doen op internet.
    Maar zoals ze in het nieuws zeiden, de kinderen zijn veel handiger op internet dan de ouders.
    Een generatieprobleem dus.

    Mooi gedichtje, Plato.

    • Margreet zegt:

      Ik vind wel dat ouders alerter moeten zijn wat kinderen op internet doen, maar ze geven hen zelf de geweldsspelletjes om te spelen en laten ze kijken naar films met veel seks en geweld. denken dat dat geen invloed is is nogal onnozel lijkt me.

      • Willie zegt:

        @ Margreet : ja, al dat geweld en de sex op tv, films en in spelletjes heeft natuurlijk veel invloed op het wereldbeeld van kinderen, die kunnen denken dat het ‘normaal’ is.
        Ik ben blij dat ik in deze tijd geen kinderen meer hoef op te voeden, het lijkt me moeilijk om alles bij ze weg te houden.

        • Margreet zegt:

          Kleine kinderen horen niet thuis achter de pc bv en ik zou ze ook niet meer zo achter de tv zetten zoals zo vaak gebeurd. Ouders moeten daar wat strenger in zijn lijkt me. Computers op school vind ik ook een gruwel, misschien om kennis mee te maken en goed gebruik aanleren maar niet om in de lessen zelf te gebruiken. Kinderen verstarren zo al, triest.

  10. klaproos zegt:

    vreselijke dingen plato,
    de wereld lijkt steeds gekker te worden weet je…

  11. Tja…. sommige dingen zijn eenvoudigweg niet uit te leggen noch te bevatten….het erge is dat je meer en meer, noodgedwongen, bij jezelf constateert dat je er niet eens meer zó van schrikt….

  12. Trees zegt:

    Inderdaad verbijstering alom! Hoe is het mogelijk en waar moet het naar toe zou je zeggen! Dat is iets waar ik me wel zorgen om maak… het wordt allemaal zo extreem…

  13. Anja zegt:

    Onbegrijpelijk. En het is inderdaad van alle tijden. Wat ik wel vind is dat er in dit land harder en zwaarder gestraft moet gaan worden. Mensen komen te gemakkelijk met misdaad weg.

  14. geesjesgedachten zegt:

    Plato, mijn hart gaf me een stekende pijn toen ik dit bericht in de telegraaf las. Het lijkt wel of de jeugd van nu niet beseft wat de “dood” met zich meebrengt!

  15. Billy zegt:

    afgelopen dagen kwam hier een sadistische moord aan het licht waarbij een veertiger en 2 tieners betrokken waren. Ze hadden met het arme meisje zowat alle registers van perversiteiten open getrokken, niet te geloven dat zo’n dingen mogelijk zijn.
    En de daders hadden op de begrafenis nog hun medeleven betuigd…
    Voor mij mogen ze dergelijke misdadigers waarvan de schuld onomstotelijk vaststaat, gerust nog de Middeleeuwse straffen toedienen: radbraken en vierendelen!

  16. Mijn vorige reactie moest niet inspringen, sorry daarvoor.

  17. staartje zegt:

    Ik was en ben perplex

  18. reismeermin zegt:

    Het is niet altijd een fijne wereld waarin we leven.
    Maar dan hoor je tot je schrik dat dit meer voorkomt dan je denkt.

  19. inge zegt:

    dat is wel even wat anders dan dat logje van net.
    zo vreselijk vreselijk, geen woorden voor..

Ja, schrijft u maar.....

