Fout

Hemelhoge gewelven leken zich oneindig uit te strekken boven vruchtbare velden en murmelende beekjes. Vanuit verscheidene onzichtbare bronnen vermengde zich zachte, onnoembare muziek tot een serene stilte, precies zoals de vermenging van alle kleuren licht uiteindelijk een ultiem wit oplevert.
Op het cirkelvormige, tijdloze plein stond een eenzame bezoeker en wachtte.
Plotseling klonken er zeven melodieuze harptonen, onmiddellijk gevolgd door een sonore stem:
‘Begrijpt u waarom u hier bent, meester Helius?’
Meester Helius boog lichtjes en sprak zacht: ‘Jawel Heer. Mijn nederige excuses.’
‘Excuses zijn niet nodig, slechts het waarom is van belang.’
‘Maar juist dat weet ik niet.’
‘Merkwaardig. U die al zolang onberispelijk uw plichten vervult en dan dit…zonder verklaring?’
‘Ik vrees dat ik niet geheel volmaakt ben, Heer.’
‘Maar dat zou u, gezien uw functie, wel moeten zijn.’
‘Misschien komt het door mijn achterhoofd? Dat is enigszins afgeplat.’
‘Dat effect is in de berekeningen meegenomen. Nee, er moet een oorzaak zijn.
‘Het was al gebeurd voor ik het wist, Heer.’
‘Het is goed. De blauwdruk zal nog eens worden bestudeerd. Maar laat het niet nog eens gebeuren. Mensen worden er bang van. Lees dit verslag maar. Ga nu!’
Weer klonken zeven harptonen. Meester Helius boog, begaf zich naar zijn bestemming en las het verslag.

Op 15 juni 2012 ontwaakte ik in een aardedonkere slaapkamer. De wekker stond op 8.16 uur. Verschrikt stond ik op en opende de gordijnen. Buiten was het nacht. Daarop rende ik naar beneden en zette de televisie op teletekst. Het was 8.20 uur. Ik verstijfde en ging naar buiten. Het was een chaos. Mensen renden gillend en schreeuwend door elkaar. Men vreesde een wereldramp. Maar om half elf kwam plotseling de zon op en stond ’binnen een kwartier’ hoog aan de hemel. Hierna hernam het leven zijn normale loop. Ondertussen staat de wetenschap voor een raadsel….  

 ‘4,5 Miljard jaren doe je foutloos je best?’ gromde meester Helius, ‘één keer verslapen en je wordt er meteen op afgerekend. Vanwege die luxepoppetjes uit de schijnwereld. Bah. Daarna klom hij tot midden in het zwerk en begon zo’n woedende energie uit te stralen dat het westelijk halfrond er van zinderde.

Verhaal © Plato 2012
Dit bericht werd geplaatst in Fictieve verhalen. Bookmark de permalink .

35 reacties op Fout

  1. artmus zegt:

    Plaat zoals altijd weet je me weer te boeien tot de laatse letter.
    In dit geval vermoed ik hoe het kwam dat meester Helius zich verslikte.
    Het was mijn verjaardag……….wellicht heeft dat…….
    Hoe dan ook…..ik was jarig.
    Ik zou wel graag willen dat meester Helius iets tegen het wolkendek doet.
    Kan dat geregeld worden?
    Je bent verdwenen van Facebook zag ik…en ik ben verdwenen van Hyves, hoe moet ik nu weten wanneer jij jarig bent.
    Of zou meester Helius zich op die dag ook……

  2. Zeer mooi geschreven, Plato. Ik zag het meteen helemaal voor me.
    Mijn complimenten.

  3. ram1955 zegt:

    Jij maakt het onvoorstelbare voorstelbaar. Mooi verhaal.

  4. Ria zegt:

    Heerlijk Plaat ik heb er van genoten. Het kwam vast en zeker door de kring om de zon dat Mr.Helius zich vergiste.
    groetjes,Ria

  5. nieuwetrui zegt:

    Na 4,5 miljard mag best eens verslapen worden. Als ie dan maar wel extra z’n best doet om nog iets van deze zomer te maken.:-)

  6. Mrs. T. zegt:

    Gossie, wat een plichtsbesef en wat een chaos als het één keer mis gaat. Al is dat best begrijpelijk natuurlijk. 😉

  7. Dina-Anna zegt:

    Wat een mooi verhaal!

  8. klaprooske zegt:

    ja plaat,
    in a blink of the eye kan het allemaal plotsklaps héél anders zijn,
    daar kan geen heilige wat aan doen:-)

    magistraal geschreven meester plaat…
    zeg dat ik het gezegd heb,

    xxx

  9. Janny zegt:

    Wat meesterlijk geschreven; je verhalen hebben vaak een verrassende plot, ik lees het heel graag!
    Bovendien gaan ze nooit zomaar ergens over.
    Dus nee…. ik heb je niet “gewipt”. Je staat nog steeds bij mijn favorieten. De reden schreef ik al in mijn eerste zin.
    Groetjes,
    Janny

  10. minoesjka2 zegt:

    Echt weer een Plato verhaal………….. heerlijk om te lezen. En o, wat zal er paniek geweest zijn!! Voer voor de doemdenkers ………. en dat terwijl Helius al zo lang zijn best doet 😉

  11. hannekelive zegt:

    ondankbare rotbaan, je doet het nooit goed.

  12. De eerste zin is meteen al een knaller! Onbegrijpelijk waar je de woorden telkens vandaan tovert. Je schrijft met zoveel gemak, dat ik de meest vreemde vertelsels en personen voor waar aanneem. Ik prakkiseer er ook niet over om je “te wippen”!

  13. Willie zegt:

    Stel je voor dat het echt aardedonker zou zijn als het allang licht had moeten zijn! We zouden heel vreemd opkijken denk ik, haha.
    We zijn verwende poppetjes uit de schijnwereld. 🙂

    Hoe verzin je het weer Plato, een prachtig fantasieverhaal gebaseerd op de Griekse zonnegod Helios.
    ( Weer even gegoogled).
    Mooi bedacht, muziek die zich vermengt tot stilte.

    P.S. woordje vergeten Plato : Hierna hernam (het) leven zijn normale loop.

  14. Novelle zegt:

    Je toverde een een glimlach op mijn gelaat met dit verhaal…….

    Novelle

  15. Wat schitterend gevonden, hoe kom je der op. Die fantasie van jou, geweldig, bijna jaloersmakend

  16. hanscke zegt:

    En iedere keer als het aardedonker wordt op een tijdstip dat dit niet gebruikelijk is, zal ik weer aan dit verhaal denken.

  17. geesje zegt:

    Er zijn ergere dingen, toch?
    Je zou zo,n verantwoording hebben zeg, nou ik bedank ervoor.
    Tis toch nooit goed!

  18. jokezelf zegt:

    Geweldig verhaal weer. Chapeau! (ik heb een hoed gekocht voor de bruiloft van mijn dochter, dus ik kan hem zwierig voor je afnemen, alhoewel dames dat over het algemeen niet doen, maar ja er zijn omstandigheden…)

  19. lenjef zegt:

    Het loopt soms goed fout

    goed en fout zijn onverzoenlijke gezellen
    die beide een ander verhaal vertellen
    van geen is het einde te voorspellen
    een keuze maken, het blijft velen kwellen

    Weer graag gelezen, Plato.
    Lenjef

  20. Dwarsbongel zegt:

    Goed dat ik meester Helius niet ben; de mensen zouden des avonds en des morgens in verwarde toestand raken, waarmee de ordebewarende overheidsdiensten en de diensten voor geestelijke gezondheidszorg onherstelbaar overbelast zouden raken…

  21. Nathalie zegt:

    Dit zijn je mooiste verhalen… hier kan ik zo van genieten…

  22. Anoniem zegt:

    Plato,

    Tja, die goede oude zon kan zich ook eens verslapen. Fantasievol geschreven!

    Groetjes,

    jeer

    p.s.
    Bedankt voor de reactie op mijn “verhuisbericht”.
    Het werk in de tuin zal er niet meer zijn en dat zal ik soms ook wel missen denk ik, maar wij krijgen een mooie gezamenlijke daktuin waarin we kunnen vertoeven. We hebben ook een groot balkon, waar zeker nog wel wat plaats is voor een stukje groen. We verhuizen nu van een dorp zonder enige middenstand voor onze dagelijkse behoefte (er is geen snee brood te koop) naar een rustig appartement op slechts een paar honderd meter van alle voorzieningen, zoals winkels, bibliotheek, schouwburg en station. We gaan er zeker genieten!

  23. jeetjemina zegt:

    Wat een merkwaadige gedachtengangen heb jij!
    Onnavolgbaar en toch weer boeiend.
    Maar ik vrees dat dit de verklaring voor de grote crisis die nog maar half is begonnen!

    gr eva

  24. heel erg mooi, plato,
    knap bedacht, en mooi verwoord

  25. Frans54 zegt:

    Ik zou waarschijnlijk inderdaad nogal vreemd opkijken als de zon vergat op te komen. Nog vreemder dan de keer dat er midden in de nacht een stroomstoring was geweest en ik me ’s morgens dus nog een keer omdraaide in de veronderstelling dat het pas 5 uur was. Dat het om vijf uur in januari nog niet licht hoort te zijn drong in eerste instantie niet direct door tot mijn slaperige hoofd. Toen het wel doordrong ben ik maar eens verder gaan kijken: de meeste klokken in apparaten stonden op 00:00, wat het raadsel voor mijn slaperige hoofd nog vergrootte. Uiteindelijk gaf de pendule op de schoorsteenmantel uitsluitsel: die beweerde dat het half negen was en dat kwam iets beter overeen met mijn waarnemingen en zorgde er gelijk voor dat ik echt wakker werd.

  26. gewoonanneke zegt:

    Een prachtig verhaal en soms heb ik het gevoel dat de weergoden er momenteel ook maar een potje van maken. Zou daar ook crisis zijn.

  27. Voetje zegt:

    Weer heel mooi geschreven Plato! Omdat ik jouw verhalen zo graag lees ga ik vanaf nu mijn best doen om vaker te komen lezen.

  28. ellyvandoorn zegt:

    Je schrijft dat je even vakantie hopud in het volgende blogje, maar ik merk dat ik nog wat in te halen heb. Dit is weer een prachtig verhaal Plato. Ik ben altijd weer vol verwonderd over je fantasie.

Ja, schrijft u maar.....

