WE-300: Lezen

Zijn hart lag bij zijn boeken. Er was geen kamer in huis waar ze niet in eindeloze rijen stonden opgeslagen.
Zijn vrouw, een grijs duifje dat na jaren tastbaar boekenleed het vermogen had verworven onzichtbaar tussen de hopen door te laveren, gilde af en toe machteloos iets een kamer in maar altijd zonder resultaat. Haar man was verdiept. En het was nooit genoeg.

Op zijn werk werd hij geacht commerciële activiteiten te combineren met het behandelen van klantenvragen. Voor dat laatste nam hij graag alle tijd. Het woord tijdsdruk was hem volkomen vreemd. Meermalen had zijn baas gezegd: ‘je gesprekken moeten korter, je verkoop blijft achter. Dat moet anders!’  Dan knikte hij. Maar HOE het anders moest, wist hij niet.

Thuisgekomen dook hij altijd meteen, als een hongerige kat die snakt naar zijn etensbakje, in zijn boeken. Op een dag van plotseling opvlammend verzet, had zijn vrouw geroepen: ‘Ik ben maar behang hè? Kan ik niet net zo goed dood zijn?’ Hij had afwezig geknikt. Wat zei ze nou? Hij zat net in zo’n wondermooie passage. Dat gedoe altijd.

Bij de grote bedrijfsreorganisatie was hij de eerste die eruit vloog. Nieuw werk vond hij niet. Nog fanatieker stortte hij zich op zijn passie. Vaag merkte hij dat zijn vrouw steeds minder thuis was. Echt storen deed het hem niet.

De dag voor kerst werd hij wakker en vond in de woonkamer een briefje waarop met wilde letters stond geschreven: Ik ben weg. Krijgt de pest met die kloteboeken van je.’

Lang stond hij peinzend voor het grote raam en staarde naar het gewoel van winkelende mensen. Dan, langzaam, zette hij zich in de brede leunstoel naast de kamerlinde en pakte zijn boek. Maar hij vouwde het niet open.
Hij voelde treurnis om het onrecht dat ZIJ zijn boeken had aangedaan.

 

      

Dit bericht werd geplaatst in WE-300. Bookmark de permalink .

65 reacties op WE-300: Lezen

  1. Tja…… onrecht……. denk dat het toch net ff anders ligt in de zin van wie wie nou werkelijk onrecht heeft aangedaan

  2. ram1955 zegt:

    Erg knap hoe je in zijn hoofd bent gekropen. Verknipt is hij zeker. Graag gelezen, Plato.

  3. Frans54 zegt:

    Voordat ik jouw verhaal (en dat van Melody en evt anderen) ga lezen zal ik eerst mijn denkraam aanzwengelen om zelf een poging te wagen.

  4. klaproos zegt:

    tja…..
    zo gaat dat dan plaat, een beetje aandcht verdelen is toch ook wel wenselijk hé:-)

    ik denk dat zo’n man ook lekker alleen kan leven hoor:-)

    xxx

  5. ingeding zegt:

    mooi stukje. maar waar zijn de foto’s!!!? ^^

  6. ingeding zegt:

    eh, van jullie tripje, niet bij dit logje bedoel ik #maardatbegreepjevastwel #eengoedverstaanderenzuks ^^

    • platoonline zegt:

      Inge, die foto’s komen. Maar er werd aan me getrokken vanwege de WE-300. Die heb ik dus maar snel hier neergezet want ik was inderdaad behoorlijk te laat.
      Hierna komen de foto’s. Ik heb er 900. Is dat genoeg?

  7. Margreet zegt:

    Ik ben nu nieuwsgierig hoe ze elkaar ooit gevonden hebben, vertel je dat ook nog es?

  8. Mrs. T. zegt:

    zo, heeft die even een bord voor z’n kop. 😉

  9. Ria zegt:

    Hoe krijg je het voor elkaar ?.Die man zit nu met wurmen in zijn hoofd.
    Goed stuk Plato. Ik zal mijn best doen. Of het lukt???
    groetjes,Ria

  10. Ik wens de man veel zilvervisjes en ezelsoren toe. Ondertussen heb ik gebulderd van het lachen. Ongelofelijk, de eerste alinea en de laatste zin… Sjapoo Plato 🙂

  11. CorryR zegt:

    Hoe krijg je het allemaal bij elkaar. In gedachten zie ik ene Plato tussen zijn boeken zitten. Genieten van allerlei genres, helemaal afgesloten van de rest van de wereld….. Gelukkig ben jij toch wel aardig alert en attent gebleven.

  12. Frans54 zegt:

    Nu ben ik ook iemand die zich vol overgave op een hobby kan storten, maar dan toch altijd nog steeds als tijdverdrijf, niet om mijn leven en tijd geheel te vullen. Daarvoor zijn er teveel andere leuke dingen en mensen in het leven, iets wat deze man duidelijk geheel uit het oog verloren is. Een oog dat alleen nog maar oog heeft voor boeken waardoor hij zover buiten het werkelijke leven is komen te staan dat hij er feitelijk geen deel meer aan heeft of van uit maakt.

  13. ellyvandoorn zegt:

    Weer een prachtig Platoverhaal. Wat kun je een karakter toch mooi neerzetten.

  14. datzalwel zegt:

    Er is een schrijver aan je verloren gegaan, weer een pluim voor je verhaal.
    Groetjes.

  15. Willie zegt:

    Dat was niet aardig van haar, haha. Arme vrouw.
    Hij is duidelijk met de verkeerde vrouw getrouwd, maar misschien was hij in het begin nog niet zo fanatiek?
    Hij had beter een huishoudster kunnen nemen. 🙂

    Lezen is een mooie hobby maar de balans is helemaal zoek natuurlijk, en het geldt niet alleen voor teveel lezen maar voor alles wat je teveel doet.
    Hij heeft blijkbaar niet veel geleerd van de boeken, er kan toch vaak veel levenswijsheid uit gehaald worden.

    Mooie WE-300 Plato, beetje triest al lijkt de hoofdpersoon daar weinig last van te hebben.

  16. geesjesgedachten zegt:

    Kijk dit is weer zo,n verhaal van jou Plato waarvan ik zeg dat het in een boek hoort te staan. Ik lees niet zo veel meer maar met zo,n boek zou ik een plaat voor m,n kop hebben wanneer m,n partner het niet zou kunnen waarderen.

    (ik ga m,n best doen voor deze we300 plato, lees je m,n laatste oproep nog even? 🙂

  17. Novelle zegt:

    Tja boeken zijn soms echte vrienden….ik weet het en soms hebben ze( onze kinderen) mij ook wel eens jengelend erbij weg gezanikt hahahaha.Mooie We-300 Lezen misschien schrijf ik er ook eentje.En nog even dit (facebook opzeggen) googelen en je krijgt de link waardoor je vlug je account kunt verwijderen.

  18. HansDeZwans zegt:

    Ja ziet ge, met vrouwen altijd problemen. 🙂 (of heb ik de verkeerde conclusie getrokken?)

  19. artmus zegt:

    ach erm…..dat is het eerste wat in me opkomt……
    Ik heb medelijden met die arme vrouw.

  20. Ria zegt:

    Mijn bijdrage staat hier.
    fijne dag Plato
    groetjes, Ria http://www.rias-weblog.nl/?p=2435

  21. Marika zegt:

    En dan op zijn werk wel alle tijd nemen voor die gesprekken met klanten. Dus hij kan het wel hè… ;-))

  22. gewoonanneke zegt:

    Kan me wel het gevoel indenken als je echt in een boek zit dat je niet gestoord wil worden maar verder lijkt hij me wel een beetje doorgeslagen te zijn…… Ga nadenken over het woord…

  23. Pingback: WE300 “Lezen” « geesjesgedachten

  24. ram1955 zegt:

    http://ram-in-ravels.blogspot.be/2012/06/lezen.html
    Mijn WE staat er ook. Ik wens je een fijn weekend.

  25. Vlinder zegt:

    Getrouwd met zijn boeken dus…misschien kunnen we hem opgeven voor het programma “Help mijn man heeft een hobby?”
    Maarre….arme vrouw toch wel…..
    Liefs en fijn weekeind Plaat;)

  26. Mooi verhaal. Wat kan je toch goed vertellen 🙂

  27. Pingback: Lezen | gewoonanneke

  28. minoesjka2 zegt:

    Wweer geweldig geschreven ……….. hoever kan iemand gaan he? Dat laat je met deze WE-300 mooi zien.

  29. Novelle zegt:

    http://schrijfscherven.blogspot.nl/2012/06/we-300lezen.html
    Ik wilde het ook weer eens proberen en hierboven staat mijn link

  30. ed mather zegt:

    Tja, wat is er eigenlijk op tegen, huh?, als iemand zich terugtrekt in a world of his own? Deze wereld, de echte wereld bedoel ik, waarin wij allemaal leven, is nogal een puinhoop, niet? Voorbeelden? Ach, laat maar. Heel begrijpelijk dus, dat de hoofdpersoon uit dit verhaaltje een beetje troost zoekt in de schoonheid van kunst en belletrie. Want de echte mensen in de echte wereld, ach die maken er maar een zootje van, en zijn toch niet te veranderen…

    • platoonline zegt:

      En waar zou zijn vrouw nu weer troost zoeken? Zo houden we met elkaar de keten van droefenis zelf in stand. Maar de hoofdpersoon zal ongetwijfeld een zucht van verlichting slaken. Eindelijk support. Eindelijk iemand die hem begrijpt in deze wereld. Maar goed, waar was hij nu ook weer in deze alinea?

  31. Pingback: Platoonline

  32. Trees zegt:

    Mooi verhaal, ik begrijp hem wel een heel klein beetje maar het kan inderdaad ook te gek worden…! Net als tegenwoordig het internet en alles wat erbij hoort…

  33. reismeermin zegt:

    Ik vermoed dat ik hier inderdaad wel een WE over kan schrijven.
    En ook ik kan echt wegduiken in boeken. Dan ben ik ook even “weg”.
    Gelukkig kan Juan er wel mee leven, hij is weleens jaloers hij leest met name als we op reis zijn 😉

  34. Dina-Anna zegt:

    Wel zo via via raakt men al eens ergens hé 😉 en zoals ik reeds bij Novelle schreef doe ik met deze opdracht misschien wel mee, nou ja die misschien is al aan het kapseizen omdat ik zo ergens wel al een idee heb @->–

  35. reismeermin zegt:

    http://reismeermin.wordpress.com/2012/06/11/lezen/
    Vraag ik me dan toch af of je deze invulling had zien aankomen.

  36. Pingback: Prinses krullenbol | Hannekelive

  37. hannekelive zegt:

    ik vond het een lastig woord, niet om over te schrijven, maar wel om te ontwijken.
    http://hannekelive.wordpress.com/2012/06/13/prinses-krullenbol/

  38. hannekelive zegt:

    tja, wat is er moeilijker dan je NIET te verliezen in de boeken. ik ben getrouwd met een niet-lezer, het zou een grond voor echtscheiding kunnen zijn (ware het niet dat ik best veel van m houd) want al dat geklets door het lezen heen, is uitermate irritant.
    ben blij met het EK: twee keer negentig minuten ongestoord lezen per dag, wat een luxe!

  39. clair1991 zegt:

    Ik heb er eindelijk ook iets uit kunnen gooien… matige boel vind ik zelf maar ala.. de omstandigheden er bij gehouden, niet echt down de drain
    Misschien kom ik nog met iets anders.. maar dat heeft wat meer tijd nodig en gaat over het heftigste wat ik ooit in mijn leven gelezen heb…ik zal er een toegiftje van maken bedenk ik nu:)
    Maar hier mijn bijdrage voor de juni WE:
    http://clair1991.wordpress.com/2012/06/13/lezen-leren-volgens-bandje-boekje-methode-2/

  40. clair1991 zegt:

    Natuurlijk heb ik he WE gelezen Plato… zoals altijd weer heel beeldend… zo voor je te zien…
    Met excuses voor het niet eerder reageren… slordig van mij

    enne hier mijn beloofde toegift
    http://clair1991.wordpress.com/2012/06/13/er-is-meer-tussen-hemel-en-aarde/

  41. dieneke zegt:

    Oh tis wel een beetje triest maar ja ik begrijp het wel.Zie het zo voor zoals je het verteld,geweldig.Soms ga ik op dieet kwa lezen maar net als Hanneke ben ik reuze blij met het EK, heb alweer 2 boeken ongestoord gelezen.

  42. hanscke zegt:

    Ik heb mij laten inspireren door het interpreteren van tekst. http://hanscke.nl

  43. nieuwetrui zegt:

    Het is lang geleden, maar met dit woord wilde ik ook weer eens meedoen.
    http://ifyouwannaknowme.wordpress.com/2012/06/16/lieve-oma/#respond

    Wat de man uit jouw verhaal betreft, ik ben bang dat die niet helemaal spoort. Boeken kun je lezen en koesteren als je wilt, maar ze leveren geen warmte en in bed zijn ze alleen maar irritant.:-)

  44. Pingback: Hemelsbreed verschil | Villa Kakelbont

  45. Jet zegt:

    Na maanden weinig te hebben gedaan nu maar weer eens een bijdrage van mij.

    http://jetmattiesing.nl/?p=932

    Vanavond eens lezen wat de andere deelnemers ervan gemaakt hebben 🙂

  46. Gwyn zegt:

    Beetje op de valreep, maar ik had nog iets geschreven.
    http://gwyn.punt.nl/#587259

  47. geesje zegt:

    Plato, ik heb een we300 naar eigen inzicht geschreven, wanneer kan ik er eentje naar jouw inzicht schrijven?

Ja, schrijft u maar.....

