Warum ist es am Rhein so schön?

Nee, nog geen foto’s. Geen tijd voor gehad. Maar wel wat kleine vakantieverhalen.
De eerste dag kwamen we tot Euskirchen. Een onbekend plaatsje dat we alleen uitkozen voor een overnachting maar dat toch het bezoeken waard was. Vakwerkhuisjes, fonteinen en een oude stadsmuur waren de hoogtepunten. Ook troffen we er een Engelse telefooncel aan waarin geen telefoon maar
plankjes met boeken. Briefje erbij: neem gerust een boek mee, maar plaats er dan ook een terug. Vonden we leuk.

Een dag later waren we op weg naar Rüdesheim. Ja, natuurlijk hebben we (Ich weiß nicht was soll das bedeuten) de Loreley gezien, fraaie riviergezichten bewonderd, op zonnige terrasjes gezeten en de nodige vakwerkhuizen en kerken bewonderd. Maar we kozen af en toe ook voor een stille toeristenvrije plaats. Voor de rust, de details, de tuinen, de natuur en de kleine verrassende dingen die je altijd tegenkomt. Osterspai bijvoorbeeld. Leuk daar te wandelen.

Rüdesheim is mooi maar druk en toeristisch. Er is een aardig centrum met veel weinkellers en een Asterixachtig figuurtje dat het glas heft, zijn voet verkeerd neerzet en zo van zijn sokkeltje lijkt te donderen. In deze plaats bivakkeerden kunstenaars als Goethe en Schiller. We waren ook in Bingen, aan de andere oever. Deze plaats is met name bekend als geboorteplaats van Hildegard von Bingen (die van de kerkliederen die je op CD kan kopen). In een park speelden Maria en ik  schaak met levensgrote stukken en schuilden voor de regen onder twee grote ‘groot hoefblad’ bladeren. Dat was geen gezicht en dus hebben we er later foto’s van.

Bingen is trouwens ook de stad van de Mauseturm, zo genoemd omdat een vroegere bisschop zijn onderdanen zo ongenadig slecht behandelden dat ze hem naar een toren op een eilandje in de Rijn verdreven waar hij werd opgevreten door de muizen. Dat waren nog eens tijden.

Tenslotte: we gingen met een kabelbaantje omhoog naar een ‘Denkmal’. Daarna besloten we lopend weer af te dalen. Maar plotseling waren de wegwijzers op zodat we niet meer wisten waarheen nu verder. Achter ons hing een gigantische regenwolk een potje te dreigen. Maria zei: komop, we gaan via de druivenstruiken naar beneden. Even later: al schuifelend en glibberend hobbelden we naar omlaag terwijl de regen in onze nekken gutste. Maar we kwamen er en even later zaten we achter een maaltijd met uien en kartoffeln.

Wij zijn trouwens zowat de enige toeristen die Sprüdelwasser bij het eten drinken. Voor de rest schuimen de  bieren en vloeien de wijnen rijkelijk.

Darum ist es am Rhein so schön, zegt men.

Bis nächtsten.

Pläto

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

27 reacties op Warum ist es am Rhein so schön?

  1. staartje zegt:

    Dat is weer een mooi verslag Nog veel plezier

  2. Ach, Plato, niet voor niets hebben wij al meer dan 20 jaar gekampeerd op de camping met het uitzicht op de Lorelei…. De wereld is zo groot en mooi, maar daar is het altijd goed. Met het lezen van je verslag krijg ik al helemaal heimwee en kan ik niet wachten tot het weer vakantie is. Nog een paar weken… zucht…. Veel plezier nog daar! Er zijn daar zoveel mooie plekjes!

  3. Trees zegt:

    Leuk verslag Plato! Ik zie jullie schuiven tussen de druiven door. Wij waren een aantal jaren geleden in hotel Rheinecker Hof in Leutesdorf aan de Rijn, de omgeving is echt prachtig!
    Ben benieuwd naar de foto’s…

  4. ram1955 zegt:

    Heerlijk verslag. Kom maar op met die foto’s.

  5. klaproos zegt:

    na ja plaatje geniet van alles wat je ziet en hoort en genuss, moet je samen tot je nemen dat voelt het beste.

    ik zwaai zwaai 🙂

    dag sproedelke,
    xxx

  6. artmus zegt:

    Die groothoefbladfoto houd ik graag tegoed Plaat…….wat zeg ik…ik ga hem printen en ophangen!

  7. inge zegt:

    zonder alcohol is ’t daar ook mooi, toch ^^ fijn dat jullie hebben genoten en er weer zijn!

  8. datzalwel zegt:

    Mooi verslag , ik krijg net als Natasja een beetje heimwee. Ben ook benieuwd naar de foto’s.
    Groetjes.

  9. Marika zegt:

    Dank je wel voor je leuke verslag, kunnen wij ook een beetje meegenieten. 😉

  10. Novelle zegt:

    gezellig verslagje ik zie uit naar de foto`s.

  11. Mrs. T. zegt:

    Oh een telefooncel met boeken. Gaaf! Ik ben benieuwd naar de foto’s.

  12. Fijn om in je vakantie iets van je te horen. Jammer van die regenbui, maar die foto’s onthoud je ons niet, toch? Geniet ervan, zolang het kan! Groetjes aan Maria,
    liefs

  13. tagrijn zegt:

    Ik dacht: ‘dat zouden meer bisschoppen moeten doen’. Maar dat is toch weer niet helemaal reëel. Jullie vermaken je prima, dat spat van dit mooie verdlag af.

  14. Ria zegt:

    Heerlijk iets van jullie te horen. In plaats van de foto,s ben ik alvast op zoek gegaan naar de Moezel..Natuurlijk vloeit er het bier en de wijn rijkelijk.In oktober zijn er weer de wijnfeesten.
    Mooi verslag .
    Geniet samen. Groetjes, Ria

  15. Ria zegt:

    Am Rhein ist es aug schon, aber du warst am Moezel oder….???

  16. Willie zegt:

    Aha, is het daarom zo mooi aan de Rijn. 🙂
    Leuk, al die onverwachte verrassingen onderweg. Dat maakt het steeds ergens anders naar toe gaan met vakantie zo leuk.
    Wij zijn vroeger ook aan de Rijn geweest, op doorreis, dus die wijnhellingen en de mooie stadjes ken ik wel.

    Ik moet bekennen dat ik moest Googlen om te ontdekken dat het om een gedicht van Heinrich Heine gaat, die Loreley.
    Hebben jullie elkaar op de foto gezet onder die grote bladeren? 🙂
    Mooi avontuur, om langs de helling naar beneden te glibberen, en de maaltijd smaakt dan nog beter!
    Hoe is het met de voet, zo te lezen gaat het goed?

    Mooi reisverslag Plato, net of ik erbij was, nog veel plezier verder.

  17. marolina zegt:

    Nog veel plezier verder, dat gaat vast lukken 🙂

  18. gewoonanneke zegt:

    Zo te horen hebben jullie een leuke vakantie ondanks een bui regen. Geniet er nog een van…..

  19. smijling zegt:

    ik miste je all groetjes

  20. Geronimo zegt:

    Heerlijk dat jullie samen zo hebben genoten, van elkaar en van de trip.
    Hopelijk mogen er nog vele reisjes voor jullie volgen.
    Leuk initiatief die telefooncel.
    Geniet (beiden) van een mooi weekend.

  21. ellyvandoorn zegt:

    O heerlijk ik zie het voor me, Duitsland is toch een heerlijk vakantieland. In Bingen ben ijk niet geweest. Ging het een beetje met je voet? En dan ook nog een natte nek. In ieder geval weer: Welkom thuis!

  22. minoesjka2 zegt:

    He, Plato, zo te lezen heb jullie het goed naar je zin gehad. Het is alweer een jaar of 6 geleden, maar Bingen ben ik inderdaad ook geweest …… zou mijn oude foto’s weer eens moeten opzoeken 😉

  23. Janny zegt:

    Dat klinkt als een heel mooie vakantie. Wij hebben hier ook al meerdere malen tegen elkaar gezegd dat we eens een trip naar het Moezelgebied moeten maken. Het komt er om een of andere reden nooit van.
    Net als iedereen ben ook ik nieuwsgierig naar de foto’s.
    Ging het lopen wel goed met je geblesseerde voet?
    Groetjes,
    Janny

  24. CorryR zegt:

    Hé Plaat! Laten wij nou over 1 1/2 week naar Manderscheid gaan. Ligt ook ergens in de buurt van de Moezel, enzo. Heb er wel zin in, hoewel mijn fysieke toestand nog lang niet is om over te juichen. Maar we kunnen altijd nog ritjes met de auto maken. Misschien een boottochtje op de Moezel ofzo? We zien wel hoe ’t ons vergaat. 1 ding is zeker: we laten ons niet tussen de wijnstokken naar beneden roetsjen…..
    Die Jordy begint ook steeds beter te schrijven. Mooi om hier te mogen lezen.
    Groetjes, Corry

  25. Truus zegt:

    Alles gelezen (het was me weer een genoegen). 🙂
    Maar waar zijn die foto’s nou? 😉

Ja, schrijft u maar.....

