Wegkijken

Er was eens een oude priester. Hij werkte in Afrika waar hij, vol overtuiging, meehielp de gezondheidszorg te verbeteren.
Op een dag werd hij geïnterviewd. De journalist vroeg hem of hij gelukkig was.
‘Mezelf beperkend tot deze kleine werkkring,’ zei hij, ‘is er soms blijdschap. Maar wie zijn vizier richt op de wereld, ziet veel schaamteloze zelfverrijking, ongelijkheid, haat, machtsmisbruik. Sommigen zeggen: zover moet je niet denken. Dat is teveel voor één mens. Maar hoe kan een mens kinderlijk wegkijken als hij dagelijks zoveel leed ziet?
Mijn ogen hebben teveel gezien.  Daarom is het mij onmogelijk werkelijk gelukkig te zijn.’

Tekst: Plato 2012
Plaatje: internet



 

Dit bericht werd geplaatst in 101. Bookmark de permalink .

26 reacties op Wegkijken

  1. staartje zegt:

    Er valt me niets op behalve dat er behalve de priester geen andere persoon is.

    Ik ben het niet met de priester eens. Er is veel leed. Dat laat juist zien wat je geluk is. Als je je slechts focust op wat er mis is wordt alles steeds zwarter

  2. hanscke zegt:

    Volgens mij wordt de ik vorm vermeden.
    Ik ben het niet eens met de priester. Naar mijn idee moet een ieder op zoek gaan naar de blijdschap in het leven. Dat werkt inspirerend en blijdschap is inderdaas uit hele kleine dingen te halen, een mooie bloem, een prachtige lucht, een glimlach er is zo veel, ook in wereld vol leed. De wereld is een abstract begrip, het is aan een ieder om daar een invulling aan te geven.

  3. ram1955 zegt:

    Ik miste ook het woordje “ik” en ik telde 99 woorden.
    Ik ben het eens met Hanscke en dus oneens met de priester. Hoezo die combinatie “kinderlijk wegkijken”? Kinderen letten juist opvallend goed op en zien vaak meer details dan volwassenen.

    • platoonline zegt:

      Marja, ter info: met kinderlijk wordt hier bedoeld: het wegkijken van kleine kinderen als ze bestraffend worden aangesproken. Niet wordt bedoeld: de oplettendheid waarmee een kind de nieuwe wereld inkijkt. De priester bedoelt dus dat volwassenen meer hun verantwoordelijkheid t.a.v. het wereldgebeuren zouden kunnen nemen ook al kunnen ze daar op het eerste gezicht weinig invloed op uitoefenen.

  4. Geronimo zegt:

    Het enige wat ij opvalt is dat hij het niet over het geluk wat hij mensen schenkt in de gezondheidszorg waarin hij werkzaam was. DAAR zou hij zijn geluk uit moeten halen!

    Ik ben het niet met hem eens.
    Wij allemaal hebben al veel leed gezien of zelf meegemaakt.
    Moet je daarom ongelukkig zijn?

  5. Maria zegt:

    Nou…ik ben benieuwd naar het resultaat…intussen lees ik rustig mee 🙂

    XX Dag schat tot strakjes XX

  6. klaproos zegt:

    ik denk dat die priester gelijk heeft en zóveel leed en ellende gezien, dat hij over dat ongeluk nooit meer écht ten diepste gelukkig kan zijn, omdat het geziene hem tegenhoudt,
    jawel ik begrijp hem héél erg goed,

    xxx

  7. gewoonanneke zegt:

    Op een dag werd hij geïnterviewd. Hem werd eens gevraagd of hij gelukkig was.
    Deze zin viel mij dus op. Ik zou tenminste eens door toen vervangen.
    Maar over de gedachte van deze priester. Zelf heb ik drie kinderen verloren en dan vragen ze me ook wel eens of ik nog wel gelukkig en blij kan en mag zijn Maar ik vind dat je ondanks al je leed, of in het geval van de priester, het leed van de wereld, toch ook naar de mooie kanten kan en mag kijken. Mag genieten van soms zulke kleine dingen. En dat heb ik ook met de priester, hij mag toch ook genieten van hetgeen hij gedaan heeft al is het resultaat misschien maar zo klein. En inderdaad alleen focussen op wat niet goed is of verdrietig is of mis ging kan je ook een verkeerde kijk op de wereld geven. Want er zijn ook veel mooie dingen, goeie initiatieve, lieve mensen (al moet ik zeggen dat ik het ook niet altijd zo zie dus haha en zeker niet als dit snertweer niet gauw over is 😉 )

  8. Dwarsbongel zegt:

    Was dat interview voor of na de openbaring van de kindermisbruik-schandalen, met name door RK-geestelijken?
    Het plaatje doet mij in deze context denken aan een kruis, maar nogal scheef. Zie Peter van Straatens spotprent ( http://nos.nl/artikel/242201-spotprent-seksueel-misbruik-gestolen-uit-museum.html ) Of is het een vogelverschrikker?
    Inderdaad zijn de kwalificaties van de rottigheid in de wereld uit het leven gegrepen, maar ik denk dat dat ook een kader schept om te zien wat gelukkige momenten in je eigen leven zijn.

  9. Mrs. T. zegt:

    Ik heb vooral oprecht met de priester te doen.

  10. tagrijn zegt:

    Als deze man geen kans ziet zijn geluk in kleine dingen te zoeken en te ervaren, kan hij zijn werk onmogelijk met liefde doen. Hoe kan hij zonder enige vorm van vreugde zijn god aan de man brengen?

    • platoonline zegt:

      Ter verduidelijking: het gaat hier om een TV interview van lang geleden. Deze priester had m.i. niets van doen met misbruik. Naar mijn idee stond hier een integer mens. Hij sprak sprak vanuit een werelddeel waar geweld en onderdrukking aan de orde van de dag waren en nog zijn. Vermoedelijk had hij hij in één jaar meer heeft gezien dan wij in ons hele leven. Hij gaf aan dat hij blij was met zijn werk dat ook zijn roeping was. Maar het zien van zoveel ellende had duidelijk zijn tol bij hem geëist.

  11. Ria zegt:

    Eerlijk gezegt , iedereen die in de gezondheid werkt ziet dagelijks héél veel leed. Verder is hem als priester ook veel verdriet bespaard ,Geen zorgen om vrouw en kinderen, geen verliezen in die zin.
    Geweld en onderdrukking is niet alleen in Afrika. Natuurlijk eiste het werk zijn tol , maar daar had hij zelf voor gekozen.
    groetjes, Ria

  12. ellyvandoorn zegt:

    Heel interessant Plato, ook de verschillende antwoorden.
    Zoals zo vaak kiezen mensen links of rechtsom, maar betrokkenheid heeft voor mij met zowel linksom als rechtsom te maken. Het een hoeft het ander niet uit te sluiten en dat is wat er meestal wel gebeurd in ons dualistisch denken.
    Het is niet mogelijk om er te zijn voor anderen als je niet een basis in jezelf hebt gevonden waar je een zekere mate van vrede en geluk uit kunt putten, daarnaast is het ‘kinderlijk wegkijken’ van alle ellende de grootste handycap om te voorkomen mededogen te voelen en te werken aan de eigen ‘staat van zijn’ met betrekking tot de medemens.
    Helaas voelen we dat maar al te vaak als een ver van mijn bed show. Een show die door de eeuwen heen een grote rol speelt. Velen kijken niet eens meer naar het nieuws. Gaan die confrontatie uit de weg. Ook duidelijk in de antwoorden.
    Maar ook daar geld, niet iedereen is in staat open te staan voor ellende. Mij geeft het gelukkig een extra impuls te kijken naar mijn eigen functioneren. Ik vermoed dat voor die priester ook zo’n overdenking speelde. Hoe kan ik gelukkig zijn als de wereld lijdt en wat kan ik eraan doen?
    Van sommige antwoorden kan ik soms heel verdrietig worden, maar van anderen weer heel blij. Dat balanceren houdt me aan de gang. Op mijn eigen manier . 😉

    Het beste met je voet man!!
    en groetjes aan Maria.

  13. ellyvandoorn zegt:

    Ik antwoordde ook nog ff bij mij.

  14. Willie zegt:

    Een priester in Afrika deed me denken aan de missionarissen, die deden eigenlijk ook aan machtsmisbruik door de Afrikanen te willen bekeren.
    Deze priester helpt mee de gezondheidszorg te verbeteren, hij lijkt me echt begaan met de bevolking.
    Hij kijkt niet weg maar neemt zijn verantwoordelijkheid.
    Het is triest dat hij zoveel ellende en onrechtvaardigheid heeft gezien, je voelt je machteloos.
    Daarom kan hij niet echt gelukkig zijn.
    Hij zal wel kleine vreugdes voelen als iets wel goed is gegaan.

    Het plaatje lijkt op een man met een blinddoek, kijkt hij weg?
    Het lijkt ook of hij geblinddoekt in het diepe gaat springen.

    • platoonline zegt:

      Klopt Willie, de man is geblinddoekt. In feite kijkt hij dus weg. Zijn houding lijkt op een kruis. Maar je zou ook kunnen zeggen dat hij weg zweeft, ver boven alle ellende waar hij geen voeling mee wil houden.
      En ja, dat kerstenen van die missionarissen heb ik ook altijd een gruwel gevonden. Dat opdringerige . Laat mensen toch vooral hun eigen geloof beleven, denk ik.

  15. Melody zegt:

    Ik ben het deels wel met die priester eens…. afhankelijk van hoe je het woord ‘gelukkig’ invult.
    ‘gelukkig’ is eigenlijk, mi althans, een leeg woord. Mijn keus zou vallen op ‘tevreden’. Na een leven vol ziek zijn, het verliezen van 4 kinderen, hebben moeten leren omgaan met diverse beperkingen, kan ik zeggen dat ik ‘tevreden’ ben. Jawel, ook vandaag na het ontzettend nare bericht van dinsdag! Ik ben ‘gelukkig’ (lees: tevreden) met wat ik heb, mijn man en kinderen, mijn dieren en al mijn passies, maar bovenal de mogelijkheid om van al die dingen groot en klein intens te genieten en mijn beperkingen niet als beperkingen maar als zegeningen te zien. Desalniettemin heb ik ook oog voor het leed in de wereld en leef ik mee met mensen, heb ik bewondering voor mensen, die zich in die situatie staande weten te houden!

    En nee, mij valt verder niets op aan dit stukje, vergeef me, ik ben nu niet helemaal helder en opgewekt denkende op dit moment.

  16. Wat mij opvalt, is dat hij (als priester) in dit stukje niet refereert naar het geloof, of ‘de Heer’ of iets anders wat onder die noemer valt. Hij legt het bij de mensen zelf en bij zichzelf..
    En wat ik ervan vind? Ik heb een paar verdrietjes gehad in het leven, en van die periode kan ik me nog wel herinneren hoe moeilijk het is om geluk te halen uit de kleine dingen om je heen. Ik kan me voorstellen dat als je voor een lange periode heel veel ellende ziet, dat het dan moeilijk is om geluk te kunnen voelen.

  17. jeer zegt:

    Plato,

    De priester ervaart naar eigen zeggen in zijn directe omgeving soms blijdschap, noem het geluk.
    Iets dat waarschijnlijk voor ieder mens geldt, de ene keer ervaar je blijdschap een ander moment is het wat minder. Door de moderne technieken worden we geconfronteerd met alle leed van de wereld en daar wordt een mens over het algemeen toch niet echt vrolijk van, althans ik niet. Meestal kunnen we er heel weinig daadwerkelijk aan doen, maar de ellende blijft.
    Ik kan mij het gevoel van de priester goed voorstellen, wiens roeping het toch is om vanuit een/zijn geloof het beste te verkondigen en in praktijk te brengen. Hij zal het in zijn diepste binnenste als een “tekortkoming” ervaren, dat hij geen universeel geluk kan verwezenlijken, maar een mens kan ook niet de hele wereld op zijn nek nemen. Laat eenieder doen wat in zijn vermogen ligt.

    Hieronder een senryu uit mijn logje “Kunst in ’t Hart” van 2011 met het thema:
    “Onze wereld in mijn handen”
    http://haiku–blog.blogspot.com/search/label/Kunst%20in%20%27t%20Hart

    —————————————————————-

    een dubbel gevoel

    de wereld in mijn handen

    best wel veel gevraagd

    —————————————————————-

    Groetjes,

    jeer

    p.s.
    Die oude opa is een kwestie van een masker, een hoedje en een jas van een bejaarde gast!

  18. Wat ik miste in het verhaal van de priester is dat hij niet over het liefde, het geloof of God sprak. Dat zijn de cruciale dingen in het leven, de laatste van de twee zeker voor iemand die zieltjes wil winnen.

    Hij heeft teveel gezien om nog gelukkig te kunnen zijn. Dat kan. Ik vind het alleen jammer dat hij zich daar bij neerlegt. Desondanks zou ik niet met hem willen ruilen.

  19. artmus zegt:

    Wat moet ik nog zeggen.
    Ik lees de reacties van anderen en zie soms blijdschap, soms geluk maar ook veel verdriet en meer ellende.
    Het gaat dus kennelijk om een waar gebeurde priester.
    Mij valt geen waarge beurde priester in……..
    Zeker is dat je overal veel ellende kunt zien, maar in Afrika lijkt het mij nog even een beetje erger.

    Je gaat vast nog uitleg geven, daar ben ik benieuwd naar.

  20. minoesjka2 zegt:

    Wat mij opvalt ? Deze priester praat over alles wat er in de wereld gebeurd, dat hem dat het echte geluk ontneemt, maar, blijkbaar heeft hij voor zijn naaste omgeving zjin ogen gesloten.

    • platoonline zegt:

      Hij werkt de hele dag voor zijn naaste omgeving en dat maakt hem soms blij. Maar echt gelukkig kan hij niet zijn omdat hij teveel ellende heeft gezien. Maar je kunt dus niet zeggen dat hij voor zijn naaste omgeving zijn ogen heeft gesloten.

  21. datzalwel zegt:

    Ik ben het eens met de priester, zouden wij geen geluk weten te vinden in onze omgeving met familie vrienden en bekenden, dan zou het extra moeilijk worden met zo veel ellende op veel plaatsen.
    Groetjes.

Ja, schrijft u maar.....

