Tuinier: Tuinier, Simon en buuvje

Hee hallo, U bent flink bezig in uw tuintje zeg.
Hallo ja, moet wel hè? Het was een flinke puinhoop.
Ehh… ik ben Simon en ik woon op nummer 7A
Tuinier… welkom in de buurt. Woon je hier al lang?
(Buuvje komt aanrennen): wat vrage jai veel. Jonge, daar moete jai allegaar geen antwoord op geve hoor (grijnst).
Simon: ah, oh… en wie bent u?
Wie ik benne? Wie ik benne? Ik ben Buuvvie en ik woon hier al 23 jaar. En hoe oud denk jai dat ik benne? Nou?
Ehhh….75?
(Triomfantelijk) ’89’!! Had jai niet gedacht hè?
Nee, dat had ik niet gedacht (grm. grm)
Tuinier: maar hoe lang woon je hier dan, Simon?
Buuvje: Waarom moete jai dat toch allemaal wete? Dram niet zo, Tuinier.
Simon: Heel kort, drie weken. Ik ken hier nog niemand.
Buuvje: ha, maar nou ken jai main! En hem ook (wijst op Tuinier). Hai woon hier al baina 25 jaar.
Ah ja, leuk, grm, grm.
Buuvje: nou, zo leuk is ie niet hoor. Praat maar met main. Hai heb toch nerregens verstand van (grijnst).
Tuinier: Heb je al gehoord dat de woningbouwvereniging actie voert vanwege het tuinonderhoud?
Simon: heb ik gehoord ja. Nou, ik ga mijn tuin wel bijhouden hoor.
Buuvje: nou, dan ben jai de enige baina. De meesten make dr een poinhoop van.
Tuinier: Da’s wel waar. De meeste duplexbewoners zijn jong en hebben er geen tijd voor. Leuk dat jij er wat van wil maken.
Simon: dit weekeinde moet ik eerst nog mijn parketvloer leggen.
Buuvje: Moet jai je VLOER nog legge? Helemaal in je ientje? Kaik je wel oit voor je rug, knul? Ach, ach, tis toch wat, helemaal in z’n ientje.
Simon: nou, mijn vader en broer komen helpen.
Buuvje: Oh, dan is het goed. Doe jai maar rustig an hoor, knul. Komt het vandaag niet, dan morrege wel.
Simon: (glimlacht) dank u wel, ik zal rustig aan doen.
Tuinier: als je nog stekjes nodig hebt, ik heb nog wel wat over.
Simon: leuk. Ik weet alleen niet veel van tuinieren. Ik kom uit Amsterdam.
Buuvje: komme jai uit Amsterdam? Dat Sodom en Gomorra? Noh, tis toch wat hé!
Simon: ik ken helemaal geen planten bij hun naam. Is dat bijvoorbeeld een vlinderstruik?
Tuinier: dat is een sering. De vlinderstruik bloeit later en ziet er wat anders uit.
Simon: aha, maar komen er wel vlinders in de sering?
Buuvje: ach, jonge, wat maakt dat die vlinders nou uit, hoe zo’n struikie heet. As ze maar te vrete hebbe.
Simon: oh ja…Nou OK dan.
Buuvje: nou, ik ga een bakkie koffie zette. Want jullie zeggen toch niks zinnigs…Doeg. En rustig an doen jai hè? (Beent zachtjes uit beeld).
Simon: Ja mevrouw! (lacht): dat was dus buuv!
Tuinier: ja, ons buuvje, de moeder van onze straat.
Buuvje: (vanuit de deuropening): hé knul, niet die Tuinier van se werrek afhouwe hoor. Anders doet ie de hele dag gien moer meer. Doei!!

Dit bericht werd geplaatst in Tuinierverhalen. Bookmark de permalink .

Ja, schrijft u maar.....

