WE 300: schaduw

Een stille zomermiddag in het jaar 1527.
Terwijl de warme zonnestralen door de rijkversierde ramen van het statige buitenverblijf gleden, verschikte Anne nog wat aan haar japon en zette de leunstoel zodanig aan het raam, dat haar bezoek straks voluit tegen de zon in zou moeten kijken.
Even later schreed Mary in vol ornaat door de kamer, kuste haar zuster vluchtig op de wang en zei koeltjes. ‘Anne dear, wat gruwelijk lang geleden dat wij elkaar hebben gezien.’
‘Inderdaad,’ zei Anne stijfjes. Maar jij hebt het dan ook tamelijk druk met…laten we zeggen ‘enige affaires.’
‘Die ook jou uiteraard niet ontzegd kunnen worden,’ repliceerde Mary en nam plaats op een hoge, uit de zon staande, stoel bezijden haar zuster. Even verscheen er een duistere blik op Anne’s gelaat nu ze haar zorgvuldige geconstrueerde voordeel in een nadeel veranderd zag. Toen, schijnbaar onverstoorbaar, belde ze voor wijn.

Geruime tijd hielden zij zich onledig met het oppervlakkig uitwisselen van familieaangelegenheden tot Anne abrupt vroeg: ‘hoe zit het tussen jou en Henry?’
‘Henry? Hoezo dear?’
‘Wel, het is in ruime kringen bekend dat jullie sedert vijf jaar een geheime relatie onderhouden. Er wordt zelfs gefluisterd dat twee van je kin…’
‘Geloof niet alles wat men zegt, dear. Dat kan je duur te staan komen.’
‘Dus?’
‘Ik kan niet ontkennen… enfin, sinds een jaar kent hij mij niet meer. Je pad naar eeuwige roem is vrij. Zolang het duurt!’
‘Je weet, hij is getrouwd.’
‘Alsof jou dat tegenhoudt. Bovendien weet iedereen dat hij van Catharina af wil en jou liever vandaag dan morgen in be..’
‘Genoeg, ik voel een stekende hoofdpijn opkomen. Je moet me werkelijk excuseren.’
Maar natuurlijk dear.’

Lang nadat Mary was vertrokken, zat Anne peinzend bij het raam. Voorspoed leek haar deel. Maar wat bedoelde Mary toch met dat: ‘zolang het duurt’?

Verhaal: Plato 2012
Afbeeldingen en achtergrondinfo: wikipedia
Dit bericht werd geplaatst in WE-300. Bookmark de permalink .

36 reacties op WE 300: schaduw

  1. gewoonanneke zegt:

    Mooie historische WE, ik weet niet of dit verhaald gebaseerd is op een ware geschiedenis, moet eerlijk zeggen dat geschiedenis niet mijn sterkste kant is. Maar gezien de foto’s dus wel en de rest laat zich raden, voor zolang het duurt….. hmm zal toch eens de geschiedenis induiken daar is volgens mij het antwoord wel te vinden.

  2. ram1955 zegt:

    Het waren vreemde tijden. Je hebt er een levendig en karakteristiek stukje van gemaakt.

  3. platoonline zegt:

    Nou dan maken we er een raadseltje van. Wie weet om welke Anne en Mary het hier gaat?

  4. Pingback: WE-300: Wie doet er mee? | Platoonline

  5. Dieneke zegt:

    Nou dat is niet zo moeilijk met wikipedia de zusters Boleyn.Het is een treurige geschiedenis trouwens brr. Je hebt het wel beeldend beschreven net of je op een krukje er bij zit. Zou jij in die tijd hebben willen leven?eh ikke niet dan maar in de tijd van de Grieken ha.

  6. ellyvandoorn zegt:

    Ik ben bij Anna an Mary Boleyn uitgekomen in Wikipedia. Maar ik begrijp niet zo goed wat er precies is gebeurd.
    In 1527 wil Hendrik Anna trouwen en een jaar later sterft de echtgenoot van Mary. Hendrik trouwt 1533.met Anna. In Wiki staat dat hij nogal gek was van Anna.Maar toch had hij daarvoor een buitenechtelijke relatie met Mary.
    Het wordt me allemaal adacadabra, want hij is wel met Anna getrouwd en Mary had het nakijken in armoe.
    Ja wat is eeuwig??
    Mooi verhaal en aardige geschiedenis zoektocht.

    • platoonline zegt:

      Het was een warrige tijd waarin men het niet zo nauw nam met de huwelijkse trouw. In tegenstelling tot deze tijd waarin niemand natuurlijk meer iets buitenechtelijks doet.
      Hendrik was getrouwd met Catharina van Aragon. Ondertussen ging hij ongebreideld vreemd, o.a. met Mary. Men zegt dat ze nog twee kinderen van hem kreeg maar die werden op naam van haar man bijgeschreven. Ja, ze was zelf ook getrouwd. Later viel ze in ongenade en inmiddels was hij op het spoor van Anna gekomen. Die wilde niks dus moest hij haar wel huwen. Maar eerst moest hij scheiden van Catharina. Zulks gebeurde. Ondertussen ging Anne ook gewoon haar gang, zeg maar en toen Henry daar achter kwam liet hij haar, drie jaar na zijn huwelijk met haar, onthoofden. Geloof me, er is nog veel meer. Onder andere dat Mary en Anne elkaar nooit meer zagen en dat Mary, hartstikke arm werd maar dat gaf niet omdat ze op latere leeftijd nog is gehuwd uit pure liefde. Het duurde allemaal niet lang want ze werd maar 43.

      Zo, dit was wel genoeg he? Anders staan de tranen straks nog in je ogen.

      • ellyvandoorn zegt:

        Ja, die onthoofding, die stond nog ergens in mijn achterhoofd opgeslagen. Dat is de clou!
        Tis toch verschrikkelijk, die middeleeuwse mannen en hun eerwraak. En zijzelf….! Waar doet me dat toch aan denken? 🙂 O nee ik vergis me, dat doen we tegenwoordig niet meer hè…

        Nu staan alle linken weer op het zestiendeeeuwse rijtje, bedankt Plaat.

      • gewoonanneke zegt:

        Pff wat een verhaal zeg, onthoofden voor ontrouw. Nou maar goed dat dit tegenwoordig niet meer gebeurt dan zou er weinig overblijven. Hoezo ben ik een beetje cynisch over huwelijkse trouw haha.

  7. Mrs. T. zegt:

    Ja, die Hendrik die lustte er wel pap van. De gezusters Boleyn zijn er allebei maar bekaaid afgekomen. Interessante invalshoek. Ik ben nu eenmaal gek op geschiedenis.

  8. staartje zegt:

    Ook ik ben dol op geschiedenis. Maar wat en tijd. Mooie invalshoek, mooi de verhouding tussen de zussen beschreven

  9. Tjee… wat een bijzondere invalhoek. En dan het taalgebruik er zo mooi op aangepast! Heel mooi gedaan!

  10. Willie zegt:

    Zo wordt geschiedenis nog leuk, leuker dan saaie rijtjes met jaartallen. 🙂

    Er lagen heel wat schaduwen over de levens van de zusters.
    Hendrik VIII was een beruchte vrouwenverslinder en onthoofder.
    Mary had een vooruitziende blik met haar ‘zolang het duurt’ .

    Er zitten meerdere schaduwen in je stukje, Mary zit in de schaduw, over Anne’s gelaat glijdt een schaduw.
    Mooi historisch en beeldend geschreven Plato, deze WE-300.

  11. Janny zegt:

    Mooi geschreven, zeg. De schaduw zit er goed in!
    Ik wist wel iets van de verhoudingen van Hendrik de Achtste met de zusters Boleyn. Maar hoe het nu precies zat, was me niet duidelijk. Nu wel dus.
    Janny

  12. klaproos zegt:

    prachtig plaatje, hier ken ik je weer:-)
    huwelijkse trouw, ik geloof dat dat voor veel mensen niet zo belangrijk is,…

    waarom zouden ze dan toch nog trouwen….

    xxx

  13. marolina zegt:

    De achtergronden kende ik niet, maar nu dus wel 🙂 Het onderwerp vreemdgaan houdt jou hedentendage nogal bezig? :)) Een mooi WE300!

    • platoonline zegt:

      Marolina: Als je de geschiedenis leest: vrouwen werden zelfs door hun eigen man aangemoedigd met de koning te slapen opdat ze maar als gezin aan het hof zouden mogen blijven vertoeven. Vrouwen waren in die tijd niet veel meer dan handelswaar. En niet zelden deden ze er zelf nog een schepje boven op om zich in de gunst van een rijkaard te mogen verheugen. Want tja, die pensioenen waren in die tijd ook niet geweldig.
      Maar verder houdt het onderwerp me niet meer bezig dan andere. Ik had ook over Snooker kunnen schrijven. Of over de geschiedenis van Hasselt. Of over Zweedse literatuur. Ik heb veel interesses en het is leuk er over te schrijven. Dat herken je vast 🙂

      • marolina zegt:

        Vrouwen zijn nog steeds handelswaar, kijk naar de reclame 🙂

      • ellyvandoorn zegt:

        En ik heb ervan genoten. Ik houd wel van die sociale geschiedenis. Het is leuk om te zien dat wij als mens niet zoveel veranderen. Toen onthoofde de koning zijn ontrouwe echtgenoot en ja plaat, ik heb het aan de lijve ondervonden, op het kantje af :-). En die vrouwenhandel… !
        Ik geloof niet zo in het feit dat we als menselijk ras de goede kant opgaan. De goede kant opgaan blijft voor mij een individuele kwestie. Het zijn nog steeds duistere tijden. We mogen blij zijn dat we aan de meer zonnige kant zijn geboren.
        En verder doen ons best hè. Juist omdat we hier die mogelijkheid hebben aan de zonnige kant.

    • staartje zegt:

      Whahahahahaha LOL

  14. artmus zegt:

    Dat waren duistere tijden in alle opzichten.
    intriges…affaire`s…….voor je het weet word je onthoofd en al.
    ik moet er niks van hebben….

  15. Ria zegt:

    Goh Plaat wat goed. Ik zag het voor me ,zittend in een grote huiskamer met van die mahoniehouten meubelen ,de een met een houten paddestoel ,waarover een borduurkleedje met kleine kruissteekjes, de ander met een jaloerse vinnige blik vanonder haar oogleden glurend naar de reactie op het gezicht van haar zus.
    groetjes ,Ria

  16. tagrijn zegt:

    Mooi uit de geschiedenis gelicht, Plato. Deze gebeurtenis werpt zijn schaduw achteruit.

  17. CooryR zegt:

    Zo word je de geschiedenis nog eens op een andere manier verteld. Het duizelt me van al die verschillende vrouwen. Heeft “hij” er niet 8 gehad?
    Off topic: dank voor je schildklier verhaal. Kijk, daar heb ik wat aan!!!!

  18. Je hebt de schaduwen prachtig verwerkt in je verhaal. Zelfs je taalgebruik stamt uit “verloren tijd”!
    Oh ja…moedigden mannen hun vrouwen aan om vreemd te gaan met de koning? Jammer dat het nog niet bestond, anders hadden de dames zich na de eerste bevalling kunnen laten hechten met schrikdraad.

  19. Novelle zegt:

    Knap geschreven en de mensen zijn nog steeds wreed hoor vergis je maar niet.
    compliment hier voor hoor ……….de schaduw van het zelfbehoud.

  20. Je hebt dat zeer filmisch geschreven, Plato!
    Ik ben trouwens een grote fan van het programma The Tudors en het hele verhaal van Henry VIII dat erachter zit.

  21. Wondelgijn zegt:

    Geschiedenis staat soms zo zwart-wit op papier gedrukt dat je even vergeet dat ook dáár gevoelens een grote rol speelde…. Dank voor de emotie!

  22. minoesjka2 zegt:

    Geweldig, een historische WE-300. Mijn complimenten Plato ….. heb er van genoten. Tja, het verhaal is triest, maar goed hoe zou het tegenwoordig gaan? Overspel bestaat nog steeds, en of wij tegenwoordig minder wreed zijn???

  23. lenjef zegt:

    Long live the King…

    om in de gunst van de koning te komen
    werd menig getrouwde vrouw
    in de middeleeuwen al gauw
    als geschenk mee naar de kroon genomen

    Eigenlijk is er weinig nieuws onder de zon, Plato. ☺
    Je hebt die ‘hoofse’ tijdsgeest weer prachtig onder woorden gebracht.
    Lenjef

  24. Melody zegt:

    Mooii verhaal, zoek je werk? soort van sollicitatie naar de functie van geschiedenis leraar ofzo? hihi

  25. hanscke zegt:

    Mooi verhaal. Ik heb er van genoten en ook van geleerd. Zo goed ben ik niet meer op de hoogte van de geschiedenis. Tja, dat onthoofden, ik probeer mij wel eens met zo’n persoon te identificeren, wat zou er dan nog door je heen gaan, zo’n laatste moment en hoe zou de pijn zijn? Niet te lang bij stil staan, want dat is niet goed voor mij.
    OT. Ik kies er voor om pas de we’s te lezen als ik zelf mijn stukje klaar heb. Dit om onwillekeurige beïnvloeding te voorkomen. Vandaar mijn late reactie.

  26. hartelijkehothulk zegt:

    En nu komt de clou, Plaat.
    Vermoedelijk was Hendrik een Hulk !

  27. Geronimo zegt:

    Ze waren in ieder geval hun tijd ver vooruit.
    Want thee was in die tijd nog niet in deze streken te vinden.
    Maar desondanks leuk dat je de geschiedenis induikt.

  28. Een eeuwenoud verhaal met een steeds herhalend thema…..
    Hier uit het holst van de nacht volgt mijn invulling…..
    http://musicinmind.weblog.nl/we-300/we-300-schaduw/

Ja, schrijft u maar.....

