Kwek kwek

Het was zo’n dag waarvan men zegt: ‘hè, heerlijk lenteweertje.
Een bejaarde man schoffelde wat in zijn voortuin. In de verte ronkte een bus naar zijn bestemming.  In de brede sloot wisselden een troepje eenden snaterend de laatste nieuwtjes over waterstanden, rietonderhoud en kikkerstand.  Een oude vrouw schudde kruimeltjes uit een plastic zak en ging, zwaaiend naar een kennis, haar huis binnen.

Tuinier wandelde, zijn ogen knipperend in de felle zon,  langs het water, naar de kapper.  Hij dacht aan zijn avondschooltijd.  Zes jaren lang, drie avonden in de week van zeven tot kwart voor elf in de avond.  Kwart voor twaalf thuis. En  de volgende dag weer om zeven uur op om op tijd op zijn werk te zijn. Hoe had hij dat al die jaren fysiek volgehouden?  Maar het had  hem geen slecht gedaan. Mooie banen en een goed salaris had hij gehad.

Toch, ondanks dat hij zijn werk altijd met veel plezier verrichtte,  had hij de vertrekregeling na veertig jaar dienstverband met beide handen aangegrepen.  Want vrijheid bleef toch het hoogste goed.  Hij had  voldoende hobby’s om niet in het gevreesde gat te vallen.  Spijt had hij van zijn beslissing dan ook nooit gehad.

Op het bruggetje dat hem van zijn bestemming scheidde,  hing een sjofele man van middelbare leeftijd over de leuning en wierp met doelloze gebaren wat brood in het water.  Hij had een baard van drie dagen, een sjekkie achteloos in zijn linkermondhoek en een gelaatsuitdrukking alsof hij, al drie dagen lang, tevergeefs  op een niet-bestaande bus stond te wachten.  Met waterige oogjes keek hij Tuinier schuins tegemoet.
Toen deze vlakbij was, riep hij toonloos: ‘kwek, kwek.’
‘Goedemiddag, ‘ zei Tuinier opgewekt. ‘Lekker dagje hè?’
‘Wat je een lekker daggie noemt.’  De man rochelde meer dan hij sprak.
‘Mooi weer toch? En lekker vrij, wat wil je nog meer?’
‘Ik ben al veertig jaar vrij,’ schraapte de man.’  Het komt me de neus uit.  Net als die stomme kwek-eendjes.’
‘Blijf dan thuis?’ probeerde Tuinier.  Je hóeft niet naar buiten.’
‘Thuis is mijn vrouw.  Die wil me niet de godganse dag om zich heen hebben. Ze wordt gek van mijn harses, zegt ze. ‘Vroeger werd het dan ruzie.  Maar dat stadium zijn we voorbij.’
Tuinier haakte af. ‘Ik heb een afspraak’, zei hij haastig. ‘Goedemiddag.’

Terwijl hij zich van het bruggetje verwijderde hoorde hij de man nog temerig roepen: ‘ ik heb ook een afspraak. Kwèèèèk, kwèèèek!!

Dit bericht werd geplaatst in Fictieve verhalen. Bookmark de permalink .

36 reacties op Kwek kwek

  1. Willie zegt:

    Ja, wie is er beter af?
    De hardwerkende die nu zijn vrije tijd enorm kan waarderen of de man die om de een of andere reden niet heeft kunnen werken.
    Het bleek een slimme keus, de avondschool. 😉

    Leuk om met Tuinier mee te wandelen door zijn buurt.
    Heerlijk verhaal, en niet geheel fictief, he Plato.

  2. Dwarsbongel zegt:

    Contrast, lijkt me hier een passende conclusie.
    Ik heb zelf niet zo veel avondschool gedaan, maar wel veel schriftelijke studie; het spreekt me dus wel aan…

  3. Mrs. T zegt:

    Goh, zou die man niet geweten hebben dat hij ok op andere manieren zichzelf nuttig had kunnen maken?

  4. klaproos zegt:

    jemig….
    sommige realtie zijn er beter nooit gekomen:-)

    plato, het is were een meesterstuk van jouw hand,
    ik bewonder je:-)
    xxx

  5. Geronimo zegt:

    En ze kwekten nog lang maar (on)gelukkig?

  6. artmus zegt:

    Prachtig geschreven Plaat…….
    Zou die man op de brug die mop niet kennen …
    je weet wel…

    er staat een man op de brug die een vrolijk deuntje zingt.
    “eentwintig trallaala, eentwintig trallaala, eentwintig trallaala”.
    Komt een man aan gelopen die stopt en vraag “waarom zingt U dat?
    De man op de brag grijpt hem bij zijn kraag, smijt hem over de brug en zingt
    “tweeentwintig trallaala,tweeentwintig trallaala,tweeentwintig trallaala”

    Dat lijkt me leuker dan Kwek kwek…..

  7. Gwyn zegt:

    Soms vraag ik me af wat je met je verhalen wilt. Ook nu weer, waarom ontvlucht tuinier de discussie met die man, had hij ook niet een lichtpuntje in diens leven kunnen worden, Hadden ze niet samen naar de eendjes kunnen kijken?

    • platoonline zegt:

      Tuinier moest toch naar de kapper, Gwyn? Hoewel ik vermoed dat hem dat goed uitkwam.

      Is het niet zo dat mensen die hun hele leven hard gewerkt hebben, zich nog maar moeilijk kunnen verplaatsen in mensen die dat niet hebben gedaan en dan op latere leeftijd (al of niet noodgedwongen en soms ook wel omdat ze niet meer in zich hebben) tot ledigheid veroordeeld zijn?
      Ik hoorde trouwens laatst mijn buurman roepen: ‘nou ken ik wel gaen werreke, maer ja, voor vaiftig euro meer dan me eutkering, ik ben daar gek. Ik hewwe last van me rug.
      Maar ondertussen heeft ie wel in zijn eentje een enorm tuinhuis met betonnen fundering achter zijn huis opgebouwd. Buurman is echt niet dom, maar hij heeft gewoon geen zin zich in te spannen. Dat zegt ie zelf ook nog. Erger ik me daaraan? Ja.

  8. hannekelive zegt:

    goh wat een zinloosheid…….
    triest

  9. En zo beschrijft u 2 mensenwerelden.
    De een super geleerd en nu tot tuinman gedegradeerd.
    Nummer twee, de nietsnut waar beslist niet over geoordeeld mag worden.
    Want er moeten ook domme jongetjes op deze aarbodem rondlopen.

  10. geesjesgedachten zegt:

    Eenzaamheid ten top, voor beide mannen. Jammer!

  11. lenjef zegt:

    Een aangename oude dag

    na
    jaren
    van studeren en gedreven werken

    genoot hij nu van zijn verdiende pensioen
    hij zou zijn leven direct hetzelfde overdoen

    zijn werkschuwe buur niet
    en dat
    liet de man ongezien chagrijnig merken

    Weer een prachtig verhaal, Plato!
    Graag gelezen.
    Lenjef

  12. ellyvandoorn zegt:

    Goh Plaat, ken ik die tuinier? Komt me zo bekend voor 🙂
    Ik heb weer genoten van een heerlijk realistisch verhaal.

  13. Novelle zegt:

    Jaja het is me wat
    Ergernis geeft niet veel goeds en vaak zijn het de frustraties
    die hoogtij vieren.
    Jammer hoor.
    Maar wel een goed geschreven verhaal!
    Sommige mensen zij zo dor daar wil niks uit bloeien..
    Zouden ze gesnoeid moeten worden?
    Zou er dan wel wat teer groen te voor schijn komen denk je?

  14. Janny zegt:

    Wat een goed geschreven verhaal weer. En wat daar in een notedop aan wereldpolitiek voorbij komt, zeg! Het zette me echt aan het denken, zeker na het lezen van je commentaar op Gwyn.
    Herkenbaar; zowel het harde studeren als de ergernis aan mensen die het vertikken zich in te spannen.
    Ik mag hem wel, hoor, die Tuinier!
    Janny

  15. Truus zegt:

    Weergaloos geschreven Plato. 🙂
    Het verhaal kabbelt rustig voort maar vertelt gelijkertijd van doorzettingsvermogen en het leven van alledag.

  16. Het is voor sommige mensen moeilijk eigen keuzes te maken, Ze blijven dan maar mopperen, maar doen er niets aan om de situatie te veranderen. Steeds maar hangen in hetzelfde en niets beslissen. Jammer om zo met dit kostbare leven om te gaan.

  17. jeer zegt:

    Plato,

    Het klinkt niet allemaal even opge(k)wekt, desondanks weer een uit het leven gegrepen verhaal.
    En die jaren avondstudie, met opstaan, reizen, werken, reizen, studeren, reizen, slapen en weer opstaan, met ergens tussendoor nog eten en dat drie dagen in de week drie jaar lang…… ja daar kan ik over meepraten!

    Groetjes,

    jeer

    p.s. het huiskamerconcert daar gaan we toch naar toe.

  18. tagrijn zegt:

    Plato, soms overtref je jezelf. Zoals nu. Heel goed geschreven schets, man.

  19. Heerlijk: “in de brede sloot wisselden een troepje eenden snaterend de laatste nieuwtjes over waterstanden…” Jouw kracht is dat je aparte woordcombinaties maakt en geen cliché’s gebruikt.
    “Hoe had hij dat jaren fysiek volgehouden?” Daar bespeur ik enige nonfictie…

    Wel een treurige conversatie. Soms zou je mensen door elkaar willen schudden, maar weet je bij voorbaat dat het onbegonnen werk is. Is dat pessimisme? Realisme? Gemakzucht? Ik ook blij geweest zijn met mijn afspraak bij de kapper.

  20. Geweldig geschreven. Dag vergat ik nog.

  21. Vlinder zegt:

    T,is maar hoe je zélf in het leven staat (natuurlijk niet altijd de keuze,maar tóch?)
    Prachtig verhaal Plato..met plezier gelezen!;)
    Fijn weekeind met liefs van mij…;)

  22. ikenmij zegt:

    Soms heb je teveel vrijheid en weet je niet wat je daar mee aan moet, behalve dan eendjes voeren en oude bejaarden afkwaken. Triest.

  23. inge zegt:

    triest. en ik merk dat mijn geduld voor dit soort mensen #omzemaareensevenfijnovereenkamtescheren ook minder wordt met de jaren. je wordt jezelf er steeds meer van bewust dat je het leven zélf moet maken en mensen die dat niet doen en er ook nog over klagen, tja.. er zal vast wel van alles al dan niet gebeurd zijn waardoor ze zijn hoe en waar ze zijn, maar ik zou net zo snel als tuinier zijn doorgelopen.
    waardoor ze wellicht blijven hoe en waar ze zijn.
    en ik nu weer ga twijfelen..

  24. staartje zegt:

    Een schril contrast. Beschrijving van een probleem dat de maatschappij in zijn greep heeft.

  25. staartje zegt:

    PS: Indreingende beschrijving en rake typerin voeg ik nog toe

  26. Remco zegt:

    al dwalende over het internet kwam ik opeens weer hier terrecht en gelijk een verhaal met twee werelden ….. geef maar het leven van tuinier dat is weliswaar druk geweest maar wel gevuld met mooie dingen.

  27. ellyvandoorn zegt:

    Ik schrok me een hoedje.
    Ik kreeg een rode pagina met bijna onleesbare tekst voor mij.
    Gelukkig het is weg, nu kan ik je weer lezen en schrijven 🙂

  28. reismeermin zegt:

    Nou als tuinman eens wat anders wil horen, zien of lezen dan is hij van harte uitgenodigd om eens langs te komen. Ben nog op zoek naar goede tuintips.

  29. CorryR zegt:

    Avondschool he? Na het behalen van mijn Mulo-diploma ben ik nog 4 jaar ’s avonds doorgegaan m,et leren (MHAS, praktijkdiploma Nederl Handelscoor en idem Engels) Tja, en toen kwam Johan , hij zag en overwon. Voortaan cursussen koken, etc.(Dat deed je toen nog….)
    Maar op m’n 41e begon het weer te kriebelen, en begon ik aan de Avond-HEAO te Groningen . 3x in de week, en dat 4 jaar lang. Maar ’t is gelukt!! Ik was 46 toen ik mijn diploma Bedr Economie kreeg. En ook mij heeft dat geen windeieren gelegd.
    Net als tuinier genoot (geniet ik van mijn pensioen. Helaas gaat het lichaam op dit moment niet goed mee, maar ach, er zijn ergere dingen.
    (O.T: mocht je toch eens in de buurt komen, meld je dan even, en er staat pannenkoek voor je klaar!)

  30. Vlinder zegt:

    T,is maar hoe je zélf in het leven staat (natuurlijk niet altijd de keuze,maar tóch?)
    Prachtig verhaal Plato..met plezier gelezen!;)
    Fijne dag met liefs van mij…;)
    Hoop reactie plaatsen nu wél gelukt is? want heb het een paar keer geprobeerd zonder resulaat.

  31. Vlinder zegt:

    T,is maar hoe je zélf in het leven staat (natuurlijk niet altijd de keuze,maar tóch?)
    Prachtig verhaal Plato..met plezier gelezen!;)
    Hoop reactie plaatsen nu wél lukt?? want al een aantal keren geprobeerd zonder resultaat;(
    Liefs van mij…;)

Ja, schrijft u maar.....

