Geloof I

Salviatori wenste het Faloïstisch geloof volledig te kennen. Hij studeerde, mediteerde, woonde seminars bij en sprak met geesten.
Op zijn zeventigste werd hij opperpriester der Faloïstisten. Dagelijks beantwoordde hij vragen van onwetenden. Andere meningen sloegen te pletter op het graniet van zijn kennis.
Op zijn negentigste stierf hij. Overtuigd van zijn bijzonder nuttig bestaan ging hij door de tunnel op zoek naar het licht. Hij vond slechts duisternis. ‘Falo, waarom?’ riep hij. ‘Verdient mijn weten geen lichte ruimte en sprankelende geesten?
Toen fluisterde een fijn stemmetje: ‘met al uw kennis  bent U toch wel in staat deze zelf te creëren?’

Dit bericht werd geplaatst in 101. Bookmark de permalink .

40 reacties op Geloof I

  1. Lenjef zegt:

    Slim én gek

    helaas zit kennis vaak gevangen in een verkeerd brein
    wordt ze misbruikt
    als de waanzin ontluikt
    verstandig en zot-zijn hebben een dunne scheidingslijn

    Weer héél graag gelezen, Plato.
    Lenjef

  2. Marja zegt:

    Geef die stakker een kaarsje.

  3. Gwyn zegt:

    Arme salviatori, zoveel inzet en zo weinig resultaat uiteindelijk.

  4. nieuwetrui zegt:

    Zoveel kennis, maar niet slim genoeg om een zaklamp mee te nemen.:-)

  5. Mrs. T. zegt:

    Zo, werd die daar even op z’n nummer gezet. 🙂

  6. Novelle zegt:

    Bulderlachie hahahahaha ja ja je hebt het mooi neer gezet Plato.

  7. Ria zegt:

    Super Plato
    groetjes ,Ria

  8. Margreet zegt:

    oeps.. haha dat is ook sneu, je hele leven ingezet voor dat ene geloof, blijkt het niet te kloppen.

  9. Trees zegt:

    Nou zeg dat is toch werkelijk sneu! Maar hij is zo slim, dit lost hij ook wel op denk ik 😉

  10. Willie zegt:

    Van wie zou het fijne stemmetje zijn? 🙂

    Haha, zo overtuigd van zijn gelijk, zijn geloof is het enige ware, terwijl niemand dat nog kan weten.
    Pas als we er niet meer zijn, kunnen we zien wat er is. Of we zien/merken dan niets, dat kan ook.
    Zou wel jammer zijn.

    Leuke One-o-One Plato, met een zowel sneu (voor Salviatori) als grappig einde.

  11. geesje zegt:

    Tjee, ik ken er vele waarop dit van toepassing zou kunnen zijn.

  12. artmus zegt:

    Melijwekkend, dat is het.
    Natuurlijk een geloof is een geloof en dat wel je dan ook geloven maar het lijkt mij natuurlijk dat er ook twijfel is.
    Ach erm……nooit getwijfeld en nu dit……

  13. Jeroen zegt:

    Een duidelijk gevalletje van OEPS.
    Wat mij het meest tegen staat bij zgn gelovigen
    is hun intolerantie m.b.t. anders denkenden.
    Zelf geaccepteerd willen worden, maar dit vervolgens
    naar anderen toe niet uitdragen..
    Heb uw naasten lief als uzelf………..mmmmmmja……

  14. ellyvandoorn zegt:

    Zo zie je maar, er is niet één ding zaligmakend.
    Meerdere wel misschien?
    En wat is zalig zijn?

    De hemel begint in jezelf zegt de mystiek.

  15. reismeermin zegt:

    De enige zekerheid in dit leven is dat we op een dag zullen sterven.
    Gisteren is geschiedenis en morgen een geschenk.
    Knijp ik mezelf maar vandaag dat ik een mazzelaar ben die van het leven geniet.

  16. Zou hij de enige zijn zou dit triest zijn, het feit dat hij niet de enige is maakt het dubbel zo triest!

  17. IkenMij zegt:

    Tja, als je zelf denkt God te zijn, in welk opzichte dan ook, dan wordt ook van je verwacht je eigen problemen zelf op te kunnen lossen. Deze heeft duidelijk last van tunnelvisie 🙂

  18. Truus zegt:

    Grinnik. 🙂
    Hup Salviatori, aan het werk! Wat je op het aardse kon, kun je daar vast ook. 😉

  19. hannekelive zegt:

    ai….terug in de mand, zeggen we hier dan.

  20. Vlak voor zijn sterven van zijn geloof gevallen? Zal een flinke klap gegeven hebben, haha.

  21. tagrijn zegt:

    Zelfs de grootste geesten hebben soms toch nog een kaarsje nodig…

  22. svara zegt:

    Ik begrijp dat er een heel verhaal aan vooraf gaat
    heb het helemaal niet gevolgd maar ik geloof dat ik het belangrijkst niet niet gemist
    leuk!
    tja, komt ervan als je denkt dat je weet….

  23. svara zegt:

    sorry, niet heb gemist

  24. platoonline zegt:

    Je hebt niets gemist svara. Dit is een one-o-one die op zichzelf staat. Er gaat dus niets aan vooraf.

  25. gewoonanneke zegt:

    O die is echt mooi. Het herinnert me aan een verhaal van een goedgelovig man die te kampen kreeg met een watersnood maar er voor 100% op vertrouwde dat God hem wel kwam redden.De plank die langdreef pakte hij niet, naar de helikopter zwaaide hij niet, de boot liet hij doorvaren, tot hij verdronk en bij God kwam. Waarom heeft u mij niet gered zei hij tegen God, mijn geloof is toch zo sterk en was er van overtuigd dat u mij zou redden. Waarop God antwoordde “Ik heb eerst een een plank langs laten varen, een boot en een helikopter gestuurd maar in deze werktuigen van mij zag je mij niet.

  26. jeer zegt:

    Plato,

    Toch wel een beetje “lullig” stromingkje, die Faloïsten!.
    Volgens mij is het een Portugese stroming.

    Groetjes,

    jeer

    • jeer zegt:

      Plato,

      Nog even terugkomend op die meneer met de korte achternaam “Falo”.
      Ik heb nog wat verder gegoogled en vraag mij af of Salviatori ook bewust gekozen is.
      Ik vind n.l. het volgende:

      Salviatori

      Salvia:
      Is synoniem met Sage, dat naast een bepaalde plant ook de betekenis heeft van:
      mentor, wijze (een wijze en betrouwbare gids en adviseur).
      Verder vond ik volgende omschrijving in het Engels:
      a mentor in spiritual and philosophical topics who is renowned for profound wisdom
      (zelf maar even vertalen)

      Tori (ook Portugees) vertaald in het Engels Torii.
      Torii is een traditionele Japanse poort, voornamelijk aangetroffen bij de ingang van of in
      een Shinto Shrine, alwaar het symbolisch de overgang weergeeft van het profane naar het sacrale leven.

      groeten,

      jeer

      • jeer zegt:

        Plato,

        Mocht Salviatori een schrijffout zijn en moet het Salvatori zijn wat in dit verband heel goed zou kunnen, dan is hij als grote “Redder” toch ook lelijk bedrogen uitgekomen.

        groeten.

        jeer

  27. erika zegt:

    🙂 slecht in de leegte kan men vollopen
    mooi geschreven Willem.

  28. Filosofietje zegt:

    Dit vind ik één van je mooiste stukjes die ik gelezen heb Plaat!
    Krammetje!

  29. Maartje zegt:

    Heel mooi en heel graag gelezen Plato!

    Zo ook uw verhaal met als thema afwisseling.

    En, ik kwam u daarnaast ook zomaar even een groet brengen,
    vanuit Friesland, langs de digitale poorten!
    Bij deze > Groet!

    Maartje

  30. geesje zegt:

    Nog eentje dan… zomaar even.. voor de afwisseling. 😉

  31. Wilma zegt:

    ’t is maar waar je in gelooft 😉
    X Wilma.

  32. Dwarsbongel zegt:

    De bovenste bedoel ik: Importance of Original Knowledge

  33. Platoonline zegt:

    Hahahaha, gelezen. Zo grappig. In feite is het ook zo met veel dingen. Iedereen praat iedereen na en als je veel meningen op een rijtje heeft, is het ‘waarheid’ geworden.

Ja, schrijft u maar.....

