Zeilbejaarde

Met een zucht schakelde hij de boordradio uit. Dan maar geen officieel record, wat maakt het uit, dacht hij.  
Moeizaam kroop hij de kleine kajuit uit en keek lange tijd uit over het wijde water aan het einde waarvan een bloedrode zon traag het zwerk besteeg.
Nadat hij de tuigage in orde had bevonden, daalde hij hoestend af naar zijn leefruimte en rustte geruime tijd uit. Daarna smeerde hij boterhammen en zette thee.  Tijdens het eten controleerde hij zorgvuldig zijn koers en schreef in zijn logboek: prima weer.  Goed op koers.  Zeemijlen: 26.112. Nog zo’n 1.000 te gaan. Daarna veroorloofde hij zich een dutje op de vertrouwde bootcadans.

Het moeilijkste was natuurlijk het bepalen van de vertrekleeftijd.  Ooit was er  een man geweest die het avontuur als 90 jarige aanging. Hij haalde het, maar was nadien behoorlijk gefrustreerd toen hij vernam dat er inmiddels een 92 jarige onderweg was om zijn verse record te breken.  Daarentegen was er ook iemand die besloot te vertrekken op  zijn 95e. Tja…

Toch had ook hij besloten te wachten en ondertussen zo fit mogelijk te blijven.  Op tijd rusten, gezond eten, gymnastiek oefenen. Allemaal  een kwestie van discipline.
Natuurlijk had men hem voor gek verklaard. ´Maar ik ben weduwnaar en heb geen kinderen.´ had hij gerepliceerd. ‘Ik ben een zeiler. Mijn schip is mijn thuis. Dit is wat ik wil… om de eer.´
Hij had doorgezet en was daags na zijn 99e verjaardag vertrokken, een hoofdschuddende menigte achterlatend.

Plotseling was hij wakker.  Had hij te lang geslapen?  Vreemd… geen cadans.  Verbazingwekkend snel verliet hij de kajuit en schrok.
Daar, in sportief wit gekleed, zat een oude vrouw en stuurde het schip  met vaste hand over een landschap van witte wolken.
‘Maar ik, ben ik…?’ stamelde hij.
Ze knikte en grijnsde: ‘ ach, en je zat er ZO dicht bij, hè?’

Voor de link: klik op de foto

 © Verhaal: Platoonline, 2012
 
 
Dit bericht werd geplaatst in Fictieve verhalen. Bookmark de permalink .

45 reacties op Zeilbejaarde

  1. Margreet zegt:

    Dat is dan toch een mooie dood 🙂

  2. Dieneke zegt:

    Mooi! en dat voor een landrot!die enkel eens heeft gestoeid met een paar peddels.

  3. Marja zegt:

    Prachtig en triest. Die link is trouwens ook zeer de moeite waard. Schitterende plaatjes!

  4. artmus zegt:

    wehahahahahahahahaha ik kom niet meer bij bij het zien van alleen al de titel.
    Ja ik herinner me hoe jij je ergerde aan de term ZEILMEISJE.
    whahahahahahahaha

    zeilbejaarde!!!!!!!!!

    mooi dat ie zijn doel heeft bereik…en acht dat recordboek.
    wat maakt het uit.

    (met brede lach op mussensmoel dit weblog verlaat)

  5. hanneke zegt:

    ach, wat mooi.
    en geen leerplicht inspecteur die roet in het eten gooit (of beter: de wind uit de zeilen neemt)

  6. datzalwelke zegt:

    Wie weet, we worden steeds ouder zegt men steeds.Een mooi verhaal en prachtig om zo tijdens het beoefenen van je grote hobby naar het eeuwige zeilen te gaan.
    Groetjes.

  7. Annemiek zegt:

    Ik denk dat ik een poging ga wagen om zeilgehandicapte te worden…;-)
    Op zijn tijd loopt alles bij mij op rolletjes.
    Ahooooyyyy

  8. Ria zegt:

    Het zal je maar gegeven zijn tijdens je hobby wegvliegen. Daar zou ik wel voor kiezen.
    Zeilbejaarde ……..hoe kom je erbij Plato? Pracht stukje., glimlach
    groetjes ,Ria

  9. geesjesgedachten zegt:

    Geweldig stukje, na het overdreven gedoe om dat “zeilmeisje” is het een lust om te lezen.
    Om zo te kunnen sterven plato, tja wie zou dat niet willen.
    Heerlijk toch om in je slaap van het deinende water overgedragen te worden naar de zwevende wolken?

  10. de man van t zeilmeisje…. anno 2082 😉

  11. Trees zegt:

    Wat een mooie droom en een mooie dood! Met een knipoog naar alle drukte om Laura 😉

  12. staart zegt:

    WAUW nu weet ik wat ik worden wil…zeilbejaarde

  13. ellyvandoorn zegt:

    Ik snap hem zomaar in één keer. Ach God de arme ziel. Ik hoop niet dat zij de hemelpoort voorbij jaagt.

  14. Mrs. T. zegt:

    Hahahaha, geweldig, geweldig, geweldig!

  15. klaproos zegt:

    ahhhhhhhhhhhhh dat lijkt me geweldig sterven plato:-)

    een mooiere dood is haast niet denkbaar:-)

    magistraal geschreven, kan alleen maar door jou:-)

    xxx

  16. Gwyn zegt:

    en zo voer hij verder over de wereldzee, de zonondergang tegemoet. De oudste zeilbejaarde van de wereld. Het zou zo maar eens kunnen, mensen zijn er gek genoeg voor. Heb je trouwens al eens gekeken naar krasse knarren op dinsdagvaon op nederland 1, daar kan je ook inspiratie opdoen 🙂

  17. jeer zegt:

    Plato,

    Mooi verhaal, helaas is hij achteraf toch iets te laat vertrokken, maar dan wordt het weer een ander verhaal!

    Groeten,

    jeer

  18. Willie zegt:

    Haha, willen ze de oudste zeiler ook al niet aanmoedigen bij het Guinness book of records? Wat geeft het, het is toch een prachtige dood?

    Geweldig gevonden, Plato, de oudste i.p.v. de jongste!

    Als dat zou kunnen, dat na je dood je geliefde overleden vrouw op je wacht…….
    Prachtig verhaal, Plato.

  19. platoonline zegt:

    Hahaha, dat zal het zijn…

  20. gewoonanneke zegt:

    Een mooi verhaal en dan je laatste wens net niet in vervulling zien gaan of juist wel want een mooiere finish had hij zich waarschijnlijk niet kunnen wensen.

  21. Janny zegt:

    Mooi, heel mooi! Wat goed geschreven zeg.
    Ik vond de reactie van de witte dame nou niet echt hemels!
    Iemand zijn record afpakken als hij er bíjna is… ik weet niet. Ook een beetje gemeen, toch?
    Janny

    • platoonline zegt:

      Anneke en Janny. Ik had eerst een veel liefdevoller einde. Daarin was de witte dame zijn vrouw. De laatste zin luidde: ‘Ze knikte en zei glimlachend: ‘welkom thuis, lieveling,’

      Maar dat vond ik bij nader inzien toch wel een heel zoet einde. En daarom heb ik het paar weer gescheiden en de vrouw een beetje treiterig gemaakt.

      • Marika zegt:

        Zie je wel ik dacht al dat ik de eerste keer iets anders las (nieuwe logjes komen ook via mail binnen). Dit is wel een wat gemener einde. 😉 Ik had hem het record meer gegund dan het zeikmeisje, hoewel zij ook niet de boeken in gaat *gna gna*.

  22. Lenjef zegt:

    The old man and the sea

    het varen zit hem in het bloed, het is zijn leven
    de sterkste winden vangt hij in de zeilen
    stuwende kracht voor duizenden mijlen
    tot de laatste golven hem een thuishaven geven

    Héél graag gelezen, Plato!
    Lenjef

  23. inge zegt:

    geweldig. ^^ moet alleen ineens denken aan dat nummer van alanis.. ‘an old man turned 98, he won the lottery, and died the next day.. he waited his whole damn life to take that flight and as the plane crashed down he thought, well isn’t this nice..’

  24. Nathalie zegt:

    Ships, nu moet ik eerst honderd worden voor ik de wereld rond kan zeilen, wil ik ooit een record verbreken. Maar dan hoop ik net na aankomst, als ik even bijkom, ook de hemel in zeil.

  25. nieuwetrui zegt:

    Ik houd niet van zeilen, zeilmeisjes of zeilbejaarden. Je verhaal echter, leest lekker weg.

  26. Prachtig verhaal Plaat.
    Het kan zomaar echt zijn, toch?

    Je reactie bij Kakelb(l)ontje vind ik fantastisch!

  27. CorryR zegt:

    Hé Plaat, wat laat je ons weer genieten hier. Gestorven in ’t harnas, zeg maar.
    Je hebt je laten inspireren door het “zeilmeisje”? Jammer, haar record komt niet in het grote boek. Maar hoe zit dat als je als senior zo op stap gaat?

    O.T.: elke dag die zilvren draden tussen goud is genoeg. Lief aanbod van je, maar nee, ik hoef Max van Praag niet. Zag trouwens dat die ook op YouTube staat……

    • platoonline zegt:

      Corry… niemand krijgt meer een leeftijdsrecord. Het recordboek werkt nu alleen nog maar met het snelheidscriterium. Dus bejaarden aller landen hoeven de strijd niet meer aan te gaan.

  28. erika zegt:

    Tja heb altijd geroepen ik hoef geen 100 te worden.
    Maar op deze manier vind ik 99 acceptabel.
    Ik teken toch maar bij voor een aantal jaren.
    😉 toedeledokie

  29. Jeroen zegt:

    Dat was dus flink balen. Duidelijk de boot gemist, figuurlijk dan. Of moet ik zeggen tussen wal en schip geraakt?

  30. Wilma zegt:

    Mooi!

    OT: Komt wel goed met mij. X Wilma.

  31. Truus(depetvan) zegt:

    Een heerlijk verhaal om te lezen Plato. En ondanks de ietwat sarcastische opmerking toch een mooie dood. 🙂

  32. tagrijn zegt:

    Het lijkt me prachtig om op deze manier het leven uit te zeilen. Wat een origineel gegeven en wat heb je er weer een kunststukje van gemaakt!

  33. Dwarsbongel zegt:

    Ik heb genoten van het verhaal, en vond het “open” genoeg om te denken aan wat de oude man zei: ´Maar ik ben weduwnaar en heb geen kinderen.´
    Was het leven zonder zeilen voor hem niet zwaarder dan met zeilen?
    Het verbaasde me nog wel, dat er geen bejaardenzorg-ambtenaar met het wetboek in de hand probeerde hem te beletten uit te varen…

  34. Anoniem zegt:

    Wat een geweldige persiflage op het zeilkind!!
    Voor mijn kom je hiermee in het GBofrecords al weet ik
    Niet precies in welke categorie!!
    Gr eva

  35. minoesjka2 zegt:

    Wat een prachtig verhaal zeg! Wegglijden op de gloven ……. letterlijk en figuurlijk …….. je zou er haarst als je 90 word voor gaan zeilen…………

  36. kamira zegt:

    ik blog me een rotje maar het lukt me niet Groet van kamira

  37. reismeermin zegt:

    Nou hier heb ik van genoten van dit verhaal en dan al die reacties, die van Lenjef heb ik overgenomen in mijn agenda met watercitaten.. En ik klik gelijk door naar Kamira..
    Kan ik ook haar adres weer aan mijn logboek toevoegen.

Ja, schrijft u maar.....

