Droom 26-10-2010

Ik sta in een druk kantoor. Om mij heen zitten schimmige medewerkers zwaar gebogen over hun computer. Ik sta met wat mensen te overleggen. Tegelijkertijd zie ik mezelf van een afstand, maar ik kan niet horen waarover we spreken.

Plotseling komt er een vrouwelijke collega naar me toe. Ze zocht me al een tijdje. Waar was ik nu toch? Er is een probleem in de grote hal. Ik had daar al eerder moeten zijn, nu is het misschien te laat.Ik loop snel met haar mee.

Achter in de hal staat een menigte. Als deze uiteen wijkt, zie ik een man (hij lijkt op de hoofdpersoon in een drama en één ding is duidelijk: van dat drama is alles mijn schuld) die heftig staat te gebaren. Waarom doet niemand iets, waarom zegt niemand wat? lijkt hij te roepen. Hij spreekt Frans en dat versta ik niet. Daarom doet mijn collega het woord.

Dan zie ik achter de man een jongen met een verbonden hoofd. Door het verband sijpelt bloed. Hij wordt door een paar mannen op een brancard weggedragen, een laddertrapje af, de bocht om en zo naar buiten. We lopen achter ze aan.

Buiten is het donker. We staan aan een zanderige haven. In de verte ligt zoxe2x80x99n statig, Oudhollands schip, de zeilen gestreken, voor anker. De mannen gaan tot hun middel in het water om de gewonde naar het schip te dragen.

Ik bevind mij ook in het water, dicht bij de oever. Ik zie mezelf daar staan in zeventiende-eeuwse kledij, iets op luide toon roepend, de hand aan de mond. Het moet wel iets positiefs zijn (de oorlog is voorbij, het probleem is opgelost, of zo.).Toch overheerst de gedachte: ik heb wel een flinke functie maar eigenlijk heb ik niets gedaan. Ik voel me incapabel. Ik heb kennelijk mijn tijd behoorlijk verdaan.

Dan wordt ik wakker

Dit bericht werd geplaatst in Algemeen. Bookmark de permalink .

Ja, schrijft u maar.....

