De mantel der Liefde (1) een vervolgverhaal

‘Grommelie, kom eens hier,’ riep de duivel gramstorig en trok het stokoude vrouwtje vanachter haar vurige ketels door de smalle, stoomsissende gangen naar zijn kantoor waar het zo ‘godsgruwelijk’ vol en smerig was dat hij van ellende maar bij de deur bleef staan. Wat had hij toch een heerlijk leven. Maar dit terzijde.

‘Luister, Grommelie,’ aan zijn toon kon je merken dat de duivel niet zat te wachten op moeilijke vragen laat staan op tegenwerpingen en dus wachtte Grommelie deemoedig op wat ging komen.

‘Om maar met de deur in huis te vallen,’ hervatte hij, terwijl hij een cynisch blikje door de kamer liet gaan, ons ledental loopt schrikbarend omlaag.  En dat komt, ik zeg het er maar meteen bij, doordat die verdomde wereldse esoterie zo’n hoogtijd viert. De goedheid tiert welig, met name in het westen. Maar niet alleen dat, zelfs in de door mij meestal zo gewaardeerde oosterse landen, doen zich nu onheilspellende dingen voor. Mensen kiezen voor vrijheid, geluk, verzoening en liefde of het maar niks is. Het is verschrikkelijk en het moet dan ook zo snel mogelijk stoppen.’

‘Ja,  meneer,’ mompelde Grommelie en probeerde niet na te denken. Iets zei haar dat dit gesprek een voor haar ongunstige wending zou krijgen.

‘Daarom heb ik besloten, grijnsde de duivel, ‘om jou (heremetijd daar had je het al) naar de aarde te sturen met mijn duivelsmantel om de boel daar eens flink om te keren. Lukt het je, dan krijg je van mij gratis een verjongingskuur. Slaag je niet, hahahaaa, dan wil je niet weten wat ik voor je in petto heb.’

‘Goed meneer,’ fluisterde Grommelie.

‘Mooi, ik wist dat ik op je kon rekenen. Hij knipte met de vingers. Hier is de mantel. Je gaat hem veel gebruiken. Kijk, op het lusje staat MdL. Als je het een beetje handig speelt zullen de mensen denken dat dit de zo befaamde mantel der liefde is. Terwijl de L uiteraard gewoon voor Lucifer staat. Let op: de mantel stelt je in staat bliksemsnel in de tijd te reizen, je onzichtbaar te maken en de mensen in de diepste putten der ellende te storten. Er zit ook een weeffoutje in de mantel, helaas. En daar zit hem gelijk ook jouw valkuil. Mocht je nog ergens een goed kantje hebben en de mensen liefde (gatverdamme wat een woord) willen geven, dan werkt de mantel ook. Maar ik raad je niet aan van deze mogelijkheid gebruik te maken. Mijn wraak zou namelijk bitterzoet en bremzout tegelijk zijn. Begrepen?

‘Ja meneer,’ fluisterde Grommelie nogmaals.
‘Mooi’, krijste de duivel triomfantelijk. ‘Prachtig. Hier…. vangen.’ En hij wierp haar de jas toe die, zonder dat ze er iets voor deed, onmiddellijk om haar schouders gleed. Weer een vingerknip en een bliksemstraal steeg geluidloos uit de vloer op en hulde Grommelie in een stoomwolkje.

Nog geen seconde later schoot het wolkje ergens in een Nederlands park de bosjes in.
Grommelie was ter bestemming aangekomen.

Dit bericht werd geplaatst in Fictieve verhalen. Bookmark de permalink .

36 reacties op De mantel der Liefde (1) een vervolgverhaal

  1. Marja zegt:

    Leuk, een vervolgverhaal. Ik ben benieuwd naar deel 2.

  2. Novelle zegt:

    De mantel der liefde heeft en doofpottige geur die niet altijd prettig ruikt maar je hebt een verwachtingsvol begin gemaakt met je vervolgverhaal Plato.(glimlach)ik zie nar je verder schrijven uit!

  3. Trees zegt:

    Tjonge jonge, doet me denken aan Harry Potter ;-)…
    Wat een smeerlap is die duivel toch, er staat ons nogal wat te wachten dan…
    Ben benieuwd naar het vervolg, arme Grommelie…waar zou ze zijn? .

  4. HenK zegt:

    Ik voorzie vreselijke wraak, Plato, met heksen, duivels, verdronken meisjes, betoverde plekken en wat al niet meer. Maar, opgepast ditmaal: Stop ze niet allemaal in die ene zak!!

  5. platoonline zegt:

    Henk, bemoei je er niet mee. Dat zit hier maar een beetje incognito te kleppen over mijn laatste creatie. Pas op of ik stuur een paar tot de tanden toe gewapende hoofdpijnmonsters op je af. Ja, beef maar. Ik ben er eentje die zal vechten tot de laatste snik. En ik zal overwinnen. Hahaaaaaaaa….
    Ik houd je nauwlettend in de gaten, dat je dat weet.

    Gegroet

    De Heer der opperste duisternis.

  6. Grommelie (hoe krijg je ’t verzonnen!) mag wel een nachtje bij ons komen logeren, dat arme schaap. Ik kan haar heksenketel en angst ruiken. Altijd al geweten dat de duivel een sinistere kerel is. Heerlijk, ik smul van je woorden, omschrijvingen en zinnen.
    Oh Plato, laat ons niet te lang in spanning wachten op het volgende deel/de volgende delen. Alsjeblieft…

  7. ik voel de hitte, die de duivel uitstraalt, de rode stralen vanuit zijn ogen, een duivelse blik. Een duivels, zwarter dan de duivel, zou ze haar ziel aan de duivel hebben verkocht?
    Kwaad worden is menselijk maar haten is duivels.Waar haat de duivel? Of is hij van de duivel bezeten.

    Ik hoop dat mijn reactie wordt geplaatst want anders is het of de Duivel er mee speelt.
    (*^*)

  8. Voetje zegt:

    Die duivel is toch een echte smeerlap zeg! Ik kijk al uit naar het vervolg van het verhaal 🙂

  9. Mrs. T. zegt:

    Oh heerlijk een vervolgverhaal. Ik ben erg benieuwd!

  10. joke zegt:

    Deze kant kende ik nog niet van je, maar lijkbaar ben je in alle genre’s thuis. Het las lekker spannend weg, ik kreeg meteen al een hekel aan die duivel.
    Groetjes.

  11. Gwyn zegt:

    Ga zo door, het begin is erg goed en brengt ons in de goede sfeer om ook een vervolg nog te willen lezen. Wel toevallig maar ik heb laatst over de duivel gedroomd en nu kom jj met een verhaal.

  12. geesjesgedachten zegt:

    Heerlijk zo,n verhaal plato, ik verheug me er op om te lezen waar Grommelie ergens in de bosjes ligt. Morgen moet ik boodschappen doen, meestal fiets ik door het park naar het winkelcentrum. Brr, ik fiets morgen wel even om.

  13. Marika zegt:

    Grommelie verzint vast een duivels plan, zij was vast niet per ongeluk in die hel terechtgekomen toch? *evil grin*

  14. Willie zegt:

    Van alle plaatsen op de wereld stuurt hij haar naar Nederland, omdat wij hier zo gelukkig zijn, natuurlijk. 🙂
    Ik ben benieuwd hoe een oud vrouwtje, met deze Mantel van het Kwaad , de liefde uit denkt te kunnen bannen.
    Spannend, Plato!

  15. tagrijn zegt:

    Dat belooft weinig goeds, Plato… Waarschijnlijk zat ze vanavond al in de Tweede kamer… Kun je een nader signalement geven? Allemaal opletten en om zeep helpen dat mens.

  16. klaproos zegt:

    ha:-) plaat j e hebt me weer aan je lippen hangen met dit verhaal :-0
    ik kijk weer uit naar het vervolg…

    “heerlijk”

  17. platoonline zegt:

    Hmmm, al 17 aanhangers van een verhaal met slechte inborst. Plato (die denkt dat hij dit zelf heeft geschreven, hoe dom kun je zijn) erbij maakt 18. Dat is in elk geval een begin. Misschien moet ik, Satan, er nog een schepje bovenop gooien. Een virusje is zo rondgestrooid en een keeltje in een mum van tijd dichtgeknepen. Eens even piekeren.
    (De duivel sluipt langs de plinten der samenleving terug naar zijn duister rijk)

  18. st@@rt zegt:

    Een moderne Lucifer….. De verhalen, de thema’s … ze blijven…

  19. Dieneke zegt:

    Denk dat Cornelis hier incognito aan het werk is,dacht al waar blijft die ‘heerlijke’ zuurpruim,ha
    ben benieuwd naar het vervolg.

  20. elly zegt:

    Heftig Plato.
    Ik ben benieuwd hoe moeilijk Grommelie het zal krijgen, volgens mij zal dat nog wel meevallen ik ben niet zo optimistisch als de duivel, al vind hij zichzelf pessimistisch.

  21. hanneke zegt:

    het begin is al veelbelovend.
    wat zou het leuk zijn wanneer Gr. drama en ellende kan zaaien, maar het zal wel weer zo’n zoetsappig verhaal van ‘liefde overwint’ worden 😉

  22. Melody zegt:

    Inderdaad, liefde overwint alles.

    Als je nou ff zegt waar precies dat park is en het bosje staat waarin zij is neergekomen, kunnen we er allemaal naar toe en haar met onze onmetelijke liefde en vergevingsgezindheid omringen….

    Die duivel, is een simpel klein en zielig ventje, grote bek klein hartje, is in no time omgeturnd 😉

  23. Nathalie zegt:

    Rudy van de Wint moet vanuit de hemelpoort naar beneden hebben gekeken in de hoop dat de bliksemstraal zijn “tong” zou raken. Dat zou zijn kunstwerk maken tot wat hij voor ogen had. Wellicht dat Lucifer nog een poging waagt.

    Spannend verhaal, ik hoop dat het niet TE zoet wordt… laat het lekker donker!

  24. Trui zegt:

    Grommelie zal niet voor niets in de hel terecht gekomen zijn, dus dat kleine weeffoutje zal ze vast niet gebruiken.

  25. erika zegt:

    NU kom zeker lezen hoe de donkere kanten omarmt in liefde worden.
    leuk !

  26. geesjesgedachten zegt:

    He bah, ligt die verrekte Grommelie nu nog steeds in onbekend park? Waar ligt ze verscholen in de bosjes?????? Kom op Plato vertel het ons. O gosh, ik ben aan het drammen, zou Grommelie haar duivelse invloed nu al op mij hebben overgebracht?

  27. Ria zegt:

    Nu zit Lucifer in de hoek met een gaatje in zijn broek.
    Met spanning wacht ik op vervolg.
    Groetjes , Ria

  28. eva zegt:

    Oh wat geweldig verhaal en het meeste moet dus nog komen!
    Dit beloofd wat.
    De nieuwe Harry Potter is opgestaan ofnee, ik bedoel natuurlijk de nieuwe Rolings!
    gr eva

  29. inge zegt:

    ik denk dat ik weer eens in herhaling ga vallen ^^ heb je het sacrament van sophie al gelezen? zo nee, moet je heus gaan doen.
    na het voltooien van dit verhaal. ^^

  30. Noelle52 zegt:

    Volgens mij is Grommelie in mijn achtertuin geland, want reacties zie ik niet meer, maar ze krijgt me niet klein, ik blijf volhouden, of duivel zelf moet hier aan meegewerkt hebben, daar zal ik niet tegenop kunnen maar ben benieuwd naar de afloop van dit verhaal…….;)

  31. jeer zegt:

    Plato,

    Een (niet)veelbelovend deel1.
    Bijzondere woorden bezig je alhier zoals: gramstorig, stoomsissend en heremetijd
    Ik moet mij sterk vergissen, maar die duivel trek wel heel hard van Leer(s).
    Ben toch benieuwd hoe het gaat uitpakken.

    Groetjes,

    jeer

  32. artmus zegt:

    nu was ik vandaag in een park en vanuit mijn ooghoek zag ik “iets ”
    Oh God…ik hoop toch niet dat ze in de buurt is.
    Hou me vast…mijn invloed kan nooit genoeg zijn, ik kan Grommelie vast niet ompraten.
    Heb ik weer….en ik sliep net zo goed de afgelopen tijd .

Ja, schrijft u maar.....

